uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 404/93 z 13 lutego 1993 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku bananów(1), w szczególności jego art. 20,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 896/2001(2) ustanawia szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 404/93 w odniesieniu do uzgodnień dotyczących przywozu bananów do Wspólnoty. Tytuły I i II tego rozporządzenia definiują importerów tradycyjnych i nietradycyjnych, którzy mogą zaopatrywać Wspólnotę w ramach kontyngentów taryfowych ustanawianych każdego roku.
(2) Z uwagi na przystąpienie 1 maja 2004 r. do Wspólnoty 10 nowych Państw Członkowskich, niezbędne jest ustalenie importerów prowadzących działalność we Wspólnocie na dzień 30 kwietnia 2004 r., zarejestrowanych lub nie, które zaopatrywały rynki państw przystępujących w dniu 1 maja 2004 r., oraz które spełniają wymagania ustanowione art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 896/2001, w przypadku importerów tradycyjnych, oraz art. 6-12 tego rozporządzenia, w przypadku importerów nietradycyjnych.
(3) W celu sporządzenia wykazu importerów, którzy spełniają warunki uczestnictwa w ramach uzgodnień dotyczących kontyngentów taryfowych na przywóz bananów, zgodnie z kryteriami ustanowionymi prawodawstwem wspólnotowym, należy przyjąć okresy referencyjne, które są reprezentatywne dla rozwoju wymiany handlowej. W tym celu, trzyletni okres od 2000 r. do 2002 r., dla którego dostępne są statystyki przywozowe, powinien być stosowany dla importerów tradycyjnych. Dla importerów nietradycyjnych, rok 2002 i 2003, które poprzedzają rok rejestracji, mogą być stosowane dla celów art. 6 rozporządzenia (WE) nr 896/2001.
(4) W przypadku importerów tradycyjnych należy zaznaczyć, że tylko przywozy pierwotne zgodnie z przepisami art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 896/2001, które rzeczywiście zaopatrywały państwa przystępujące i w wyniku których ilości bananów są dopuszczane do swobodnego obrotu w państwie przystępującym, mogą być uwzględnione w celu określenia szczególnych dodatkowych ilości referencyjnych. Wymaga się, aby takie podmioty gospodarcze przedstawiły dokumenty celne poświadczające dopuszczenie do swobodnego obrotu w państwach przystępujących.
(5) W przypadku importerów nietradycyjnych, w celu uniknięcia nadużywania wniosków o przydział nie odpowiadających ich aktualnymi możliwościom, należy ustanowić maksymalne limity dla każdego wniosku o przydział, wyrażone jako procent od ilości rzeczywiście dopuszczonej do swobodnego obrotu w jednym z lat poprzedzających rejestracje oraz dla którego podmiot gospodarczy musi przedstawić niezbędną dokumentację dodatkową.
(6) W celu ułatwienia kontroli wniosków podmiotów gospodarczych i harmonizacji sposobu ich przetwarzania, należy określić podstawową dokumentację dodatkową która ma być przestawiona jako dowód spełnienia wymagań dopuszczenia każdej z dwu kategorii podmiotów gospodarczych.
(7) Należy ustanowić niezbędne przepisy w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu komunikacji pomiędzy Państwami Członkowskimi i Komisją oraz zorganizować dodatkowe weryfikacje i kontrole niezbędne do wykrywania i zapobiegania bezpodstawnym roszczeniom, zapobiegania nieprawidłowościom i zapewnienia sprawnego funkcjonowania uzgodnień dotyczących zarządzania kontyngentami taryfowymi na przywóz bananów.
(8) Niniejsze rozporządzenie stosuje się bez uszczerbku dla przepisów, które Komisja może przyjąć później w celu pełnego zastosowania uzgodnień wprowadzonych rozporządzeniem (EWG) nr 404/93 i (WE) nr 896/2001 w rozszerzonej Wspólnocie.
(9) Komitet Zarządzający ds. Bananów nie wydał opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 5 marca 2004 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 47 z 25.2.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2587/2001 (Dz.U. L 345 z 29.12.2001, str. 13).
(2) Dz.U. L 126 z 8.5.2001, str. 6. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1439/2003 (Dz.U. L 204 z 13.8.2003, str. 30).
(3) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, str. 5.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.68.6 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 414/2004 przyjmujące szczególne środki w celu dostosowania uzgodnień dotyczących zarządzania kontyngentami taryfowymi na przywóz bananów w wyniku przystąpienia nowych Państw Członkowskich dnia 1 maja 2004 r. |
| Data aktu: | 05/03/2004 |
| Data ogłoszenia: | 06/03/2004 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 07/03/2004 |