Rozporządzenie 411/2004 w sprawie Uchylenie rozporządzenia (EWG) nr 3975/87 oraz zmiana rozporządzenia (EWG) nr 3976/87 i (WE) nr 1/2003 w związku z transportem lotniczym między Wspólnotą a państwami trzecimi

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 411/2004
z dnia 26 lutego 2004 r.
uchylające rozporządzenie (EWG) nr 3975/87 oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 3976/87 i (WE) nr 1/2003 w związku z transportem lotniczym między Wspólnotą a państwami trzecimi
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 83,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ani rozporządzenie Rady (EWG) nr 3975/87 z dnia 14 grudnia 1987 r. ustanawiające procedurę stosowania reguł konkurencji do przedsiębiorstw w sektorze transportu lotniczego(3), ani rozporządzenie (WE) nr 1/2003 nie mają same zastosowania do transportu lotniczego między Wspólnotą a państwami trzecimi.

(2) W konsekwencji Komisja nie posiada uprawnień do prowadzenia dochodzenia i egzekwowania w odniesieniu do naruszeń art. 81 i 82 Traktatu w zakresie transportu lotniczego między Wspólnotą a państwami trzecimi równoważnych do tych, które posiada odnośnie do transportu lotniczego we Wspólnocie. W szczególności Komisji brakuje wymaganych narzędzi badania okoliczności sprawy oraz uprawnień do nakładania środków zaradczych, które są niezbędne do zakończenia naruszeń lub do nakładania kar odnośnie do udowodnionych naruszeń. Ponadto szczególne prawa, uprawnienia i obowiązki powierzone sądom krajowym i organom ochrony konkurencji Państw Członkowskich rozporządzeniem (WE) nr 1/2003 nie mają zastosowania do transportu lotniczego między Wspólnotą a państwami trzecimi; to samo odnosi się do mechanizmu współpracy między Komisją a organami ochrony konkurencji Państw Członkowskich przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1/2003.

(3) Praktyki antykonkurencyjne w transporcie lotniczym między Wspólnotą a państwami trzecimi mogą wpływać na handel między Państwami Członkowskimi. Ponieważ mechanizmy zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 1/2003, których funkcją jest wykonanie reguł konkurencji na podstawie art. 81 i 82 Traktatu, są jednakowo właściwe dla stosowania zasad konkurencji w transporcie lotniczym między Wspólnotą a państwami trzecimi, zakres tego rozporządzenia należy rozszerzyć w celu objęcia takiego transportu.

(4) W przypadku gdy art. 81 i 82 Traktatu stosuje się w postępowaniach na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1/2003 i zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości, porozumienia w zakresie usług lotniczych zawarte między Państwami Członkowskimi i/lub Wspólnotą Europejską, z jednej strony, a państwami trzecimi, z drugiej strony, powinny być należycie rozważane, w szczególności do celów oceny stopnia konkurencji na właściwych rynkach transportu lotniczego. Niniejsze rozporządzenie jednakże nie wpływa na prawa i obowiązki Państw Członkowskich na mocy Traktatu odnośnie do zawierania i stosowania takich porozumień.

(5) Artykuł 2 rozporządzenia (EWG) nr 3975/87 ma czysto deklaratoryjny charakter i dlatego należy go skreślić. Z wyjątkiem art. 6 ust. 3, który powinien być stosowany nadal do decyzji przyjętych na podstawie art. 81 ust. 3 Traktatu przed terminem stosowania rozporządzenia (WE) nr 1/2003 do dnia wygaśnięcia tych decyzji, rozporządzenie (EWG) nr 3975/87, w następstwie skreślenia większości jego przepisów przez rozporządzenie (WE) nr 1/2003, przestanie służyć jakiemukolwiek dalszemu celowi; dlatego należy je uchylić.

(6) Z tego samego powodu należy dokonać równoważnej zmiany w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3976/87 z dnia 14 grudnia 1987 r. w sprawie stosowania art. 85 ust. 3 Traktatu do pewnych kategorii porozumień i praktyk uzgodnionych w sektorze transportu lotniczego(4). To rozporządzenie, które uprawnia Komisję do oświadczania w drodze rozporządzenia, że przepisów art. 81 ust. 1 nie stosuje się do pewnych kategorii porozumień między przedsiębiorstwami, decyzji związków przedsiębiorstw i praktyk uzgodnionych, jest obecnie wyraźnie ograniczone do transportu lotniczego między portami lotniczymi Wspólnoty.

(7) Komisja powinna być uprawniona do udzielenia wyłączeń grupowych w sektorze transportu lotniczego w odniesieniu do ruchu między Wspólnotą a państwami trzecimi, jak również w odniesieniu do ruchu we Wspólnocie. Odpowiednio, zakres rozporządzenia (EWG) nr 3976/87 należy rozszerzyć przez zniesienie jego ograniczeń do transportu między portami lotniczymi Wspólnoty.

(8) W konsekwencji rozporządzenie (EWG) nr 3975/87 należy uchylić, a rozporządzenia (EWG) nr 3976/87 oraz (WE) nr 1/2003 należy odpowiednio zmienić,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Rozporządzenie (EWG) nr 3975/87 uchyla się, z wyjątkiem art. 6 ust. 3, który stosuje się nadal do decyzji przyjętych na podstawie art. 81 ust. 3 przed terminem stosowania rozporządzenia (WE) nr 1/2003 do dnia wygaśnięcia tych decyzji.

Artykuł  2

W art. 1 rozporządzenia (EWG) nr 3976/87 wyrażenie "między portami lotniczymi Wspólnoty" skreśla się.

Artykuł  3

W art. 32 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 skreśla się lit. c).

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 maja 2004 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 lutego 2004 r.

W imieniu Rady
N. DEMPSEY
Przewodniczący

______

(1) Wniosek z dnia 24 lutego 2003 r.

(2) Opinia z dnia 23 września 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowy).

(3) Dz.U. L 374 z 31.12.1987, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1/2003 (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, str. 1).

(4) Dz.U. L 374 z 31.12.1987, str. 9. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1/2003.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.68.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 411/2004 w sprawie Uchylenie rozporządzenia (EWG) nr 3975/87 oraz zmiana rozporządzenia (EWG) nr 3976/87 i (WE) nr 1/2003 w związku z transportem lotniczym między Wspólnotą a państwami trzecimi
Data aktu: 26/02/2004
Data ogłoszenia: 06/03/2004
Data wejścia w życie: 09/03/2004, 01/05/2004