Decyzja 2004/200/WE w sprawie środków w celu zapobieżenia wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie wirusa mozaiki pepino

DECYZJA KOMISJI
z dnia 27 lutego 2004 r.
w sprawie środków w celu zapobieżenia wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie wirusa mozaiki pepino

(notyfikowana jako dokument nr C(2004) 581)

(2004/200/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 2 marca 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 16 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Pod koniec roku 1999 i na początku roku 2000, Niemcy, Francja, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo, powiadomiły pozostałe Państwa Członkowskie i Komisję epidemii wirusa mozaiki pepino w uprawach pomidorów w ich krajach oraz o środkach podjętych w celu jego zwalczania.

(2) Decyzją Komisji 2003/64/WE(2), Państwa Członkowskie zostały tymczasowo zobowiązane do podjęcia środków przeciwko wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie wirusa mozaiki pepino. Decyzję tę przestano stosować z dniem 31 stycznia 2004 r.

(3) Wirus mozaiki pepino nie jest obecnie wymieniony w załączniku I ani w załączniku II do dyrektywy 2000/29/WE. Jednakże wstępna analiza zagrożenia szkodnikiem przeprowadzona przez kilka Państw Członkowskich, oparta o dostępne informacje naukowe pokazała, że wirus mozaiki pepino i jego niszczące skutki mogą mieć duże znaczenie dla zdrowia roślin w odniesieniu do Wspólnoty, w szczególności dla chronionej produkcji pomidora. Prace naukowe prowadzone nad wirusem mozaiki pepino nie dostarczyły ciągle wystarczającego wyjaśnienia w celu dokonania przeglądu tej wstępnej analizy zagrożenia szkodnikiem, pomimo iż udostępniono więcej informacji, w szczególności w zakresie szkód powodowanych przez wirusa mozaiki pepino w uprawach pomidorów przeznaczonych do sadzenia.

(4) Zatem, skoro decyzja 2003/64/WE wygasła, konieczne jest zapewnienie tymczasowych środków zwalczania wirusa mozaiki pepino.

(5) W wyniku oficjalnych badań przeprowadzonych na podstawie deczyji 2003/64/WE, oraz w oparciu o ostatnie informacje na temat szkody wyrządzonej przez wirus mozaiki pepino, rola nasienia pomidora jako znaczącego źródła zakażenia została potwierdzona.

(6) Środki wymienione w niniejszej decyzji należy stosować do wprowadzania lub rozprzestrzeniania się we Wspólnocie wirusa mozaiki pepino, inspekcji nasion pomidorów pochodzących z państw trzecich oraz obrotu nasionami pomidorów. Powinny także obejmować więcej ogólnej kontroli na obecność wirusa mozaiki pepino w Państwach Członkowskich.

(7) Właściwe jest, aby wyniki takich działań były stale oceniane, a potencjalne następne środki były rozważane w świetle wyników tej oceny. Kolejne działania powinny także uwzględniać zapewniane informacje oraz opinie naukowe dostarczane przez Państwa Członkowskie.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wprowadzanie do Wspólnoty i obrót we Wspólnocie nasionami pomidorów, Lycopersicon lycopersicum (L.) Karsten ex Farw., skażonych przez wirus mozaiki pepino jest zakazane.

Artykuł  2

Nasiona pomidorów pochodzących z państw trzecich mogą być jedynie przywożone do Wspólnoty, jeżeli spełniają warunek ustanowiony w pkt 1 Załącznika. Będą poddawane inspekcji oraz badaniom w stosownych przypadkach, przy wjeździe do Wspólnoty na obecność wirusa mozaiki pepino, zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2000/29/WE, mutatis mutandis.

Artykuł  3
1.
Nasiona pomidorów, pochodzących ze Wspólnoty, mogą być przedmiotem obrotu we Wspólnocie tylko wtedy, jeżeli spełniają warunki ustanowione w pkt 2 Załącznika.
2.
Ustęp 1 nie ma zastosowania w odniesnieu do obrotu nasionami przeznaczonymi dla konsumentów końcowych niezajmujących się zawodowo produkcją roślinną, pod warunkiem że opakowanie zbiorcze nasion lub inne wksazówki jasno pokazują, że są one przeznaczone do sprzedaży dla takiego konsumenta.
Artykuł  4

Państwa Członkowskie prowadzą oficjalne badania w pomieszczeniach, w których odbywa się produkjca roślin i owoców pomidora, na obecność wirusa mozaiki pepino.

Bez uszczerbku dla odpowiednio art. 16 ust. 2 oraz art. 13c ust. 8 dyrektywy 2000/29/WE, wyniki badań przewidziane w akapicie pierwszym oraz wyniki inspekcji i badań przewidziane w art. 2 zostaną przekazane Komisji i pozostałym Państwom Członkowskim do dnia 30 listopada 2004 r.

Artykuł  5

Komisja zbada stosowanie niniejszej decyzji najpóźniej do dnia 31 grudnia 2004 r.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 lutego 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, str. 1. Dyrektywa zmieniona ostatnio dyrektywą Komisji 2003/116/WE (Dz.U. L 321 z 6.12.2003, str. 36).

(2) Dz.U. L 24 z 29.1.2003, str. 15.

ZAŁĄCZNIK 

Warunki ustanowione w art. 2 i 3

1. Nasionom pomidora, pochodzącym z państw trzecich, towarzyszy świadectwo fitosanitarne określone w art. 13 ust. 1 pkt ii) dyrektywy 2000/29/WE, stwierdzające, że zostały one uzyskane za pomocą środków właściwych metodzie ekstrakcji kwasowej, oraz:

a) pochodzą z obszarów, w których wiadomo, że wirus mozaiki pepino nie wystąpił; lub

b) w ciągu pełnego cyklu wegetacji, u roślin w miejscu uprawy nie zaobserwowano żadnych objawów wirusa mozaiki pepino; lub

c) że zostały poddane oficjalnemu badaniu na obecność wirusa mozaiki pepino, na reprezentatywnej próbie z wykorzystawniem właściwych metod, i że nie znaleziono, w tych badaniach, wirusa mozaiki pepino.

2. Nasiona pomidorów, pochodzących ze Wspólnoty, mogą być tylko przedmiotem obrotu we Wspólnocie, jeżeli uzyskano je za pomocą środków właściwych metodzie ekstrakcji kwasowej, oraz:

a) pochodzą z obszarów, w których wiadomo, że wirus mozaiki pepino nie wystąpił; lub

b) w ciągu pełnego cyklu wegetacji, u roślin w miejscu uprawy nie zaobserwowano żadnych objawów wirusa mozaiki pepino; lub

c) że zostały poddane oficjalnemu badaniu na obecność wirusa mozaiki pepino, na reprezentatywnej próbie z wykorzystawniem właściwych metod, i że nie znaleziono, w tych badaniach, wirusa mozaiki pepino.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.64.43

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/200/WE w sprawie środków w celu zapobieżenia wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie wirusa mozaiki pepino
Data aktu: 27/02/2004
Data ogłoszenia: 02/03/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 02/03/2004