Decyzja 2004/200/WE w sprawie środków w celu zapobieżenia wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie wirusa mozaiki pepino

DECYZJA KOMISJI
z dnia 27 lutego 2004 r.
w sprawie środków w celu zapobieżenia wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie wirusa mozaiki pepino

(notyfikowana jako dokument nr C(2004) 581)

(2004/200/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 2 marca 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 16 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Pod koniec roku 1999 i na początku roku 2000, Niemcy, Francja, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo, powiadomiły pozostałe Państwa Członkowskie i Komisję epidemii wirusa mozaiki pepino w uprawach pomidorów w ich krajach oraz o środkach podjętych w celu jego zwalczania.

(2) Decyzją Komisji 2003/64/WE(2), Państwa Członkowskie zostały tymczasowo zobowiązane do podjęcia środków przeciwko wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie wirusa mozaiki pepino. Decyzję tę przestano stosować z dniem 31 stycznia 2004 r.

(3) Wirus mozaiki pepino nie jest obecnie wymieniony w załączniku I ani w załączniku II do dyrektywy 2000/29/WE. Jednakże wstępna analiza zagrożenia szkodnikiem przeprowadzona przez kilka Państw Członkowskich, oparta o dostępne informacje naukowe pokazała, że wirus mozaiki pepino i jego niszczące skutki mogą mieć duże znaczenie dla zdrowia roślin w odniesieniu do Wspólnoty, w szczególności dla chronionej produkcji pomidora. Prace naukowe prowadzone nad wirusem mozaiki pepino nie dostarczyły ciągle wystarczającego wyjaśnienia w celu dokonania przeglądu tej wstępnej analizy zagrożenia szkodnikiem, pomimo iż udostępniono więcej informacji, w szczególności w zakresie szkód powodowanych przez wirusa mozaiki pepino w uprawach pomidorów przeznaczonych do sadzenia.

(4) Zatem, skoro decyzja 2003/64/WE wygasła, konieczne jest zapewnienie tymczasowych środków zwalczania wirusa mozaiki pepino.

(5) W wyniku oficjalnych badań przeprowadzonych na podstawie deczyji 2003/64/WE, oraz w oparciu o ostatnie informacje na temat szkody wyrządzonej przez wirus mozaiki pepino, rola nasienia pomidora jako znaczącego źródła zakażenia została potwierdzona.

(6) Środki wymienione w niniejszej decyzji należy stosować do wprowadzania lub rozprzestrzeniania się we Wspólnocie wirusa mozaiki pepino, inspekcji nasion pomidorów pochodzących z państw trzecich oraz obrotu nasionami pomidorów. Powinny także obejmować więcej ogólnej kontroli na obecność wirusa mozaiki pepino w Państwach Członkowskich.

(7) Właściwe jest, aby wyniki takich działań były stale oceniane, a potencjalne następne środki były rozważane w świetle wyników tej oceny. Kolejne działania powinny także uwzględniać zapewniane informacje oraz opinie naukowe dostarczane przez Państwa Członkowskie.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wprowadzanie do Wspólnoty i obrót we Wspólnocie nasionami pomidorów, Lycopersicon lycopersicum (L.) Karsten ex Farw., skażonych przez wirus mozaiki pepino jest zakazane.

Artykuł  2

Nasiona pomidorów pochodzących z państw trzecich mogą być jedynie przywożone do Wspólnoty, jeżeli spełniają warunek ustanowiony w pkt 1 Załącznika. Będą poddawane inspekcji oraz badaniom w stosownych przypadkach, przy wjeździe do Wspólnoty na obecność wirusa mozaiki pepino, zgodnie z art. 13 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2000/29/WE, mutatis mutandis.

Artykuł  3
1.
Nasiona pomidorów, pochodzących ze Wspólnoty, mogą być przedmiotem obrotu we Wspólnocie tylko wtedy, jeżeli spełniają warunki ustanowione w pkt 2 Załącznika.
2.
Ustęp 1 nie ma zastosowania w odniesnieu do obrotu nasionami przeznaczonymi dla konsumentów końcowych niezajmujących się zawodowo produkcją roślinną, pod warunkiem że opakowanie zbiorcze nasion lub inne wksazówki jasno pokazują, że są one przeznaczone do sprzedaży dla takiego konsumenta.
Artykuł  4

Państwa Członkowskie prowadzą oficjalne badania w pomieszczeniach, w których odbywa się produkjca roślin i owoców pomidora, na obecność wirusa mozaiki pepino.

Bez uszczerbku dla odpowiednio art. 16 ust. 2 oraz art. 13c ust. 8 dyrektywy 2000/29/WE, wyniki badań przewidziane w akapicie pierwszym oraz wyniki inspekcji i badań przewidziane w art. 2 zostaną przekazane Komisji i pozostałym Państwom Członkowskim do dnia 30 listopada 2004 r.

Artykuł  5

Komisja zbada stosowanie niniejszej decyzji najpóźniej do dnia 31 grudnia 2004 r.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 lutego 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, str. 1. Dyrektywa zmieniona ostatnio dyrektywą Komisji 2003/116/WE (Dz.U. L 321 z 6.12.2003, str. 36).

(2) Dz.U. L 24 z 29.1.2003, str. 15.

ZAŁĄCZNIK 

Warunki ustanowione w art. 2 i 3

1. Nasionom pomidora, pochodzącym z państw trzecich, towarzyszy świadectwo fitosanitarne określone w art. 13 ust. 1 pkt ii) dyrektywy 2000/29/WE, stwierdzające, że zostały one uzyskane za pomocą środków właściwych metodzie ekstrakcji kwasowej, oraz:

a) pochodzą z obszarów, w których wiadomo, że wirus mozaiki pepino nie wystąpił; lub

b) w ciągu pełnego cyklu wegetacji, u roślin w miejscu uprawy nie zaobserwowano żadnych objawów wirusa mozaiki pepino; lub

c) że zostały poddane oficjalnemu badaniu na obecność wirusa mozaiki pepino, na reprezentatywnej próbie z wykorzystawniem właściwych metod, i że nie znaleziono, w tych badaniach, wirusa mozaiki pepino.

2. Nasiona pomidorów, pochodzących ze Wspólnoty, mogą być tylko przedmiotem obrotu we Wspólnocie, jeżeli uzyskano je za pomocą środków właściwych metodzie ekstrakcji kwasowej, oraz:

a) pochodzą z obszarów, w których wiadomo, że wirus mozaiki pepino nie wystąpił; lub

b) w ciągu pełnego cyklu wegetacji, u roślin w miejscu uprawy nie zaobserwowano żadnych objawów wirusa mozaiki pepino; lub

c) że zostały poddane oficjalnemu badaniu na obecność wirusa mozaiki pepino, na reprezentatywnej próbie z wykorzystawniem właściwych metod, i że nie znaleziono, w tych badaniach, wirusa mozaiki pepino.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.64.43

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/200/WE w sprawie środków w celu zapobieżenia wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie wirusa mozaiki pepino
Data aktu: 27/02/2004
Data ogłoszenia: 02/03/2004
Data wejścia w życie: 01/01/1970, 01/05/2004