uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 747/2001 z dnia 9 kwietnia 2001 r. ustanawiające zarządzanie wspólnotowymi kontyngentami taryfowymi oraz ilościami referencyjnymi w odniesieniu do produktów kwalifikujących się do preferencji na podstawie umów z niektórymi krajami śródziemnomorskimi oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 1981/94 oraz (WE) nr 934/95(1), w szczególności art. 5 ust. 1 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 22 grudnia 2003 r. zawarto porozumienie w formie wymiany listów między Wspólnotą Europejską i Królestwem Maroka dotyczące wzajemnych środków liberalizacyjnych oraz zastąpienia protokołów 1 i 3 do Układu o stowarzyszeniu między WE a Marokiem. Nowe porozumienie stosuje się od dnia 1 stycznia 2004 r., z wyłączeniem artykułów 2, 4 i 5 nowego protokołu rolnego 1, dalej zwanego "nowym protokołem 1", w sprawie uzgodnień stosowanych w odniesieniu do przywozu do Wspólnoty produktów rolnych pochodzących z Maroka. Artykuły te stosuje się od dnia 1 października 2003 r. w stosunku do koncesji na pomidory.
(2) Nowy protokół 1 przewiduje nowe koncesje taryfowe oraz zmiany w istniejących koncesjach ustanowionych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 747/2001, z których część obejmuje wspólnotowe kontyngenty taryfowe i ilości referencyjne.
(3) Dla niektórych produktów rolnych, dla których istniejące koncesje taryfowe stosuje się w ramach ilości referencyjnych, nowy protokół 1 przewiduje wyłączenie z opłat celnych w ramach kontyngentów taryfowych lub wyłączenie z opłat celnych dla ilości nielimitowanych.
(4) Aby wprowadzić w życie ulgi taryfowe przewidziane w nowym protokole 1, rozporządzenie (WE) nr 747/2001 musi zostać zmienione.
(5) W celu obliczenia kontyngentów taryfowych w pierwszym roku stosowania należy zapewnić, iż z wyjątkiem pomidorów objętych kodem CN 0702 00 00, tam gdzie okres obowiązywania kontyngentu zaczyna się przed datą wejścia w życie nowej umowy, rozmiary kontyngentów taryfowych będą zmniejszone proporcjonalnie do tej części okresu, który upłynął do owej daty.
(6) W celu ułatwienia zarządzania niektórymi istniejącymi kontyngentami taryfowymi przewidzianymi w rozporządzeniu (WE) nr 747/2001 ilości przywożone w ramach tych kontyngentów powinny być brane pod uwagę przy obciążaniu kontyngentów taryfowych otwartych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 747/2001 zmienionym niniejszym rozporządzeniem.
(7) Nowe porozumienie stanowi, że kontyngenty taryfowe na świeże lub chłodzone pomidory mają być stosowane od dnia 1 października 2003 r. Ilości, które zostały wprowadzone do swobodnego obrotu we Wspólnocie od dnia 1 października 2003 r. dzięki istniejącym kontyngentom taryfowym na świeże lub chłodzone pomidory na mocy rozporządzenia (WE) nr 747/2001, powinny być brane pod uwagę przy obciążaniu kontyngentów taryfowych otwartych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 747/2001 zmienionym niniejszym rozporządzeniem.
(8) W ramach nowego protokołu 1 rozmiar dodatkowego kontyngentu taryfowego na świeże i chłodzone pomidory stosowanego od dnia 1 listopada do dnia 31 maja jest w każdym roku uzależniona od ogólnej ilości pomidorów pochodzących z Maroka wprowadzonych do swobodnego obrotu we Wspólnocie w okresie poprzedzającym od dnia 1 października do dnia 31 maja. W związku z tym przed dniem 1 listopada każdego roku Komisja powinna dokonywać przeglądu ilości wprowadzonej do swobodnego obrotu w poprzedzającym okresie od dnia 1 października do dnia 31 maja oraz przyjąć przepisy wprowadzające wszelkie niezbędne dostosowania wielkości dodatkowych kontyngentów taryfowych.
(9) W odniesieniu do kontyngentów taryfowych na świeże lub chłodzone pomidory należy zapewnić zgodnie z nowym protokołem 1, żeby w trakcie każdego sezonu przywozowego od dnia 1 października do dnia 31 maja niewykorzystane ilości miesięcznych kontyngentów taryfowych mogły być przeniesione na dwie ściśle określone daty do dodatkowego kontyngentu taryfowego stosowanego w tym sezonie importowym.
(10) Zgodnie z nowym protokołem 1 rozmiary kontyngentów taryfowych na niektóre produkty powinny zostać zwiększone od dnia 1 stycznia 2004 r. do dnia 1 stycznia 2007 r. o cztery roczne i równe raty, z których każda odpowiada 3 % tych ilości.
(11) Ponieważ przepisy niniejszego rozporządzenia powinno się stosować od dnia stosowania nowego porozumienia, stosowne jest, by niniejsze rozporządzenie weszło w życie możliwie jak najszybciej.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 9 stycznia 2004 r.
| W imieniu Komisji | |
| Frederik BOLKESTEIN | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 109 z 19.04.2001, str. 2. Rozporządzenie zmienione i uzupełnione rozporządzeniem (WE) 209/2003 (Dz.U. L 28 z 4.2.2003, str. 30).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.6.3 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 37/2004 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 747/2003 w zakresie wspólnotowych kontyngentów taryfowych oraz ilości referencyjnych dla niektórych produktów rolnych pochodzących z Maroka |
| Data aktu: | 09/01/2004 |
| Data ogłoszenia: | 10/01/2004 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 10/01/2004, 01/11/2003, 01/10/2003, 01/01/2004 |