(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2004/178/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 24 lutego 2004 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia września 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów(1), w szczególności jej art. 13 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 7 grudnia 1999, Komisja przyjęła decyzję 1999/815/WE(2) opartą na art. 9 dyrektywy 92/59/EWG(3), wymagającą od Państw Członkowskich zakazania wprowadzania do obrotu zabawek i artykułów pielęgnacyjnych dla dzieci, przeznaczonych do brania do ust. przez dzieci do lat trzech, wytworzonych z miękkiego PVC zawierającego przynajmniej jedną z następujących substancji: ftalan di-izononylu (DINP), ftalan di(2-etyloheksylu) (DEHP), ftalan dibutylu (DBP), ftalan di-izodecylu (DIDP), ftalan di-noktylu (DNOP) i ftalan butylobenzylu (BBP).
(2) Okres obowiązywania decyzji 1999/815/WE został ograniczony do trzech miesięcy, zgodnie z przepisami art. 11 ust. 2 dyrektywy 92/59/EWG. Okres obowiązywania decyzji miał zatem wygasnąć 8 marca 2000 r.
(3) Podczas przyjmowania decyzji 1999/815/EC przewidziano przedłużenie, w razie konieczności, okresu jej obowiązywania. Okres obowiązywania środków przyjętych na mocy decyzji 1999/815/WE był, na mocy kilku decyzji, każdorazowo przedłużany o dodatkowy okres trzech miesięcy i obecnie wygasa 20 lutego 2004 r.
(4) Kilka istotnych nowych wydarzeń miało miejsce w zakresie zatwierdzenia metod testowania migracji ftalanów i wszechstronnej oceny ryzyka tych ftalanów na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 793/93 z 23 marca 1993 r. w sprawie oceny i kontroli ryzyk stwarzanych przez istniejące substancje(4). Parlament i Rada rozważają stałe środki walki z ryzykiem stwarzanym przez przedmiotowe produkty, ale na zakończenie rozważań na ten temat potrzeba więcej czasu, w szczególności w celu uwzględnienia wszystkich nowych wydarzeń w zakresie rozwoju nauki.
(5) W oczekiwaniu na rozstrzygnięcie nierozwiązanych dotąd problemów oraz w celu zagwarantowania realizacji celów decyzji 1999/815/WE i dokumentów ją przedłużających, konieczne jest utrzymanie zakazu wprowadzania do obrotu analizowanych produktów.
(6) Niektóre Państwa Członkowskie wykonały decyzję 1999/815/WE wprowadzając środki mające zastosowanie do 20 lutego 2004 r. Dlatego też konieczne jest zapewnienie przedłużenia okresu obowiązywania tych środków.
(7) Konieczne jest zatem przedłużenie okresu obowiązywania decyzji 1999/815/WE w celu zagwarantowania utrzymania przez wszystkie Państwa Członkowskie zakazu przewidzianego tą decyzją.
(8) Dyrektywa 92/59/EWG została uchylona z dniem 15 stycznia 2004 r. i tego samego dnia została zastąpiona przez dyrektywę 2001/95/WE. art. 13 ust. 2 dyrektywy 2001/95/WE stwierdza, że decyzje Komisji wymagające od Państw Członkowskich podjęcia środków w celu zapobieżenia poważnym ryzykom stwarzanym przez niektóre produkty są ważne przez okresy nieprzekraczające jednego roku i mogą być przedłużane o dodatkowe okresy, z których żaden nie może przekraczać jednego roku. Właściwe jest przedłużenie okresu obowiązywania decyzji 1999/815/WE o okres sześciu miesięcy, aby dać dosyć czasu na dokonanie postępu w zakresie stałych środków określonych w wyszczególnieniu 4, a jednocześnie stworzyć możliwość ponownego przeanalizowania, w stosownym czasie, okresu obowiązywania tej decyzji.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na podstawie art. 15 dyrektywy 2001/95/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 20 lutego 2004 r.
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 11, z 15.1.2002, str. 4.
(2) Dz.U. L 315, z 9.12.1999, str. 46. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2003/819/WE (Dz.U. L 308, z 25.11.2003, str. 23).
(3) Dz.U. L 228, z 11.8.1992, str. 24. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284, z 31.10.2003, str. 1).
(4) Dz.U. L 84, z 5.4.1993, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.55.66 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2004/178/WE zmieniająca decyzję 1999/815/WE dotyczącą środków zakazujących wprowadzania do obrotu zabawek i artykułów pielęgnacyjnych dla dzieci, przeznaczonych do brania do ust przez dzieci do lat trzech, wytworzonych z miękkiego PVC zawierającego niektóre ftalany |
| Data aktu: | 20/02/2004 |
| Data ogłoszenia: | 24/02/2004 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 24/02/2004 |