Decyzja 2004/20/WE ustanawiająca agencję wykonawczą, "Agencję Wykonawczą ds. Inteligentnej Energii", w celu zarządzania działaniami wspólnotowymi w dziedzinie energii w zastosowaniu rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003

DECYZJA KOMISJI
z dnia 23 grudnia 2003 r.
ustanawiająca agencję wykonawczą, "Agencję Wykonawczą ds. Inteligentnej Energii", w celu zarządzania działaniami wspólnotowymi w dziedzinie energii w zastosowaniu rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003

(2004/20/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 9 stycznia 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi(1), w szczególności jego art. 3 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W ramach strategii stałego rozwoju Unia Europejska podjęła środki zmierzające do wspierania i rozwoju energii odnawialnej i efektywności energetycznej w celu przyczynienia się w sposób zrównoważony do osiągnięcia następujących celów: bezpieczeństwa dostaw energii, konkurencyjności i ochrony środowiska.

(2) Środki te obejmują decyzję nr 1230/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. przyjmującą wieloletni program działania w dziedzinie energii: "Inteligentna Energia - Europa" (2003-2006)(2), której obszarem działania jest rozwój odnawialnej energii i efektywności energetycznej, w tym w sektorze transportowym, i promowanie ich w krajach rozwijających się.

(3) Rozporządzenie (WE) nr 58/2003 upoważnia Komisję do ustanowienia agencji wykonawczych zgodnie z ogólnym statutem ustanowionym tym rozporządzeniem i do powierzenia im niektórych zadań w zakresie jednego lub więcej programów wspólnotowych.

(4) Celem upoważnienia Komisji do ustanowienia agencji wykonawczych jest umożliwienie jej skupienia się na działaniach podstawowych i funkcjach, których wykonanie nie może być zlecone na zewnątrz, bez zrzeczenia się kontroli lub bezpośredniej odpowiedzialności za działania, którymi zarządzają te agencje.

(5) Zarządzanie programem Inteligentna Energia - Europa obejmuje wykonanie projektów technicznych, które nie pociąga za sobą decyzji politycznych i wymaga wysokiego poziomu ekspertyz technicznych i finansowych w trakcie całego cyklu projektowego.

(6) Przekazanie agencji wykonawczej zadań związanych z wdrożeniem programu jest możliwe przy jasnym podziale programowania, ustaleniem priorytetów i ocenie programu przeprowadzanymi przez Komisję i wykonaniem projektów powierzonym agencji wykonawczej.

(7) Analiza kosztów i korzyści przeprowadzona w tym celu wykazała, że niektóre zadania zarządzania, takie jak wykonanie budżetu, kontrola techniczna i finansowa projektów oraz rozpowszechnianie i wykorzystanie wyników, mogą być przeprowadzone bardziej skutecznie przez agencję wykonawczą przy zapewnieniu wdrożenia przez Komisję programu Inteligentna Energia - Europa zgodnie z decyzją przyjmującą program, jego programem pracy i wytycznymi przyjętymi przez Komisję przy wsparciu komitetu zarządzającego przewidzianego w art. 8 decyzji.

(8) Wykorzystanie agencji wykonawczej oznaczałoby, że nowy program, który jest znacznie większy w porównaniu z poprzednimi, może być efektywniej zarządzany.

(9) Wykonywanie określonych zadań przez agencję wykonawczą pozwoliłoby Komisji na skupienie się na kwestiach strategicznych i regulacyjnych, przy jednoczesnym zwiększeniu pomocy wspólnotowej na działania wielonarodowe w Państwach Członkowskich. Jest to najlepszy sposób na osiągnięcie celów energetycznych określonych w różnych aktach legislacyjnych i innych środkach w obszarze energii odnawialnej i efektywności energetycznej, w tym w sektorze transportowym.

(10) Wykonanie priorytetów Komisji, a w szczególności strategii stałego rozwoju może doprowadzić do przyjęcia środków w obszarach cytowanych pociągając za sobą działanie Komisji, które mogłoby zostać wdrożone przez agencję. Należy przewidzieć możliwość przydzielenia agencji dodatkowych zadań w zakresie zarządzania i wykonania.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Agencji Wykonawczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ustanowienie Agencji

1.
Niniejszym ustanawia się agencję wykonawczą (dalej zwana "Agencją") w celu zarządzania działaniem wspólnotowym w dziedzinie energii, której statut został ustanowiony w rozporządzeniu Rady (WE) nr 58/2003.
2. 1
Pełna nazwa agencji brzmi "Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności".
Artykuł  2

Lokalizacja

Agencja mieści się w Brukseli.

Artykuł  3 2

Czas trwania

Agencja wykonuje swoje zadania od dnia 1 stycznia 2004 r. do dnia 31 grudnia 2015 r.

Artykuł  4 3

Cele i zadania

1.
Agencja jest odpowiedzialna za przeprowadzanie następujących zadań wykonawczych w ramach zarządzania działaniami wspólnotowymi w dziedzinie energii, przedsiębiorczości i innowacyjności, włącznie z innowacyjnością ekologiczną oraz zrównoważonym transportem towarów, w ramach programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacyjności 2007-2013 ustanowionego na mocy decyzji nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(3) ("CIP") oraz drugiego programu Marco Polo 2007-2013 ustanowionego na mocy rozporządzenia (WE) nr 1692/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady(4):

a) kierowanie wszystkimi etapami realizacji konkretnych projektów w kontekście programu przedsiębiorczości i innowacyjności oraz programu "Europa - inteligentna energia", ustanowionych na mocy decyzji nr 1639/2006/WE oraz drugiego programu Marco Polo, jak również przeprowadzanie niezbędnych w tym celu kontroli, poprzez przyjęcie odpowiednich decyzji w przypadkach, w których Komisja ją do tego upoważniła;

b) przyjęcie instrumentów wykonania budżetu w zakresie przychodów i wydatków oraz przeprowadzenie, gdy Komisja upoważniła ją do tego, wszystkich działań niezbędnych do zarządzania środkami wykonawczymi, a w szczególności tych związanych z przyznawaniem umów i dotacji w ramach CIP i drugiego programu Marco Polo;

c) gromadzenie, analiza i przekazywanie Komisji wszystkich informacji niezbędnych do prowadzenia i oceny wdrażania CIP i drugiego programu Marco Polo.

2.
Agencja zarządza również wszystkimi etapami wdrażania środków, które przekazano jej w ramach następujących programów:

a) Europa - inteligentna energia (2003-2006) ustanowiony na mocy decyzji nr 1230/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(5);

b) Marco Polo (2003-2006) ustanowiony na mocy rozporządzenia (WE) nr 1382/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady(6);

Prawa i obowiązki Komisji związane ze środkami wykonawczymi, o których mowa w lit. b) pierwszego akapitu przypisuje się Agencji.

3.
Komisja może zlecić Agencji, po otrzymaniu opinii komitetu ustanowionego na mocy art. 24 rozporządzenia (WE) nr 58/2003, przeprowadzenie zadań takiego samego rodzaju w ramach CIP lub innych programów wspólnotowych w rozumieniu art. 2 tego rozporządzenia i w dziedzinach, o których mowa w ust. 1.
4.
Decyzja Komisji przekazująca władzę Agencji określa szczegółowo powierzone jej zadania i zostaje przyjęta w świetle wszelkich dodatkowych zadań, które mogą zostać powierzone Agencji. Decyzja Komisji zostanie przekazana, w celach informacyjnych, komitetowi ustanowionemu na mocy art. 24 rozporządzenia (WE) nr 58/2003.
Artykuł  5

Struktura organizacyjna

1.
Agencja zarządzana jest przez Komitet Sterujący i Dyrektora powoływanego przez Komisję.
2.
Członkowie Komitetu Sterującego powoływani są na trzy lata.
3.
Dyrektor powoływany jest na pięć lat.
Artykuł  6 4

Dotacje

Agencja otrzymuje dotacje wpisane do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich z funduszy przydzielonych na program CIP oraz na drugi program Marco Polo i, gdzie właściwe, inne wspólnotowe programy lub działania, których wykonanie polecono Agencji zgodnie z art. 4 ust. 3.

Artykuł  7

Wymóg nadzoru i sprawozdawczości

Agencja podlega nadzorowi Komisji i regularnie składa sprawozdanie w sprawie postępu we wdrażaniu programów, za które jest odpowiedzialna zgodnie z uzgodnieniami terminami określonymi w instrumencie przekazania.

Artykuł  8 5

Wykonanie budżetu administracyjnego

Agencja wykonuje swój budżet operacyjny zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1653/2004 Komisji(7).

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 grudnia 2003 r.

W imieniu Komisji
Loyola DE PALACIO
Wiceprzewodnicząca

______

(1) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, str. 1.

(2) Dz.U. L 176 z 15.7.2003, str. 29.

(3) Dz.U. L 310 z 9.11.2006, str. 15.

(4) Dz.U. L 328 z 24.11.2006, str. 1.

(5) Dz.U. L 176 z 15.7.2003, str. 29.

(6) Dz.U. L 196 z 2.8.2003, str. 1.

(7) Dz.U. L 297 z 22.9.2004, str. 6.

1 Art. 1 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2007/372/WE z dnia 31 maja 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.140.52) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 maja 2007 r.
2 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2007/372/WE z dnia 31 maja 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.140.52) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 maja 2007 r.
3 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2007/372/WE z dnia 31 maja 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.140.52) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 maja 2007 r.
4 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2007/372/WE z dnia 31 maja 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.140.52) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 maja 2007 r.
5 Art. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2007/372/WE z dnia 31 maja 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.140.52) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 maja 2007 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.5.85

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/20/WE ustanawiająca agencję wykonawczą, "Agencję Wykonawczą ds. Inteligentnej Energii", w celu zarządzania działaniami wspólnotowymi w dziedzinie energii w zastosowaniu rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003
Data aktu: 23/12/2003
Data ogłoszenia: 09/01/2004
Data wejścia w życie: 23/12/2003, 01/01/2004, 01/05/2004