(Dz.U.UE L z dnia 9 stycznia 2004 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi(1), w szczególności jego art. 3 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W ramach strategii stałego rozwoju Unia Europejska podjęła środki zmierzające do wspierania i rozwoju energii odnawialnej i efektywności energetycznej w celu przyczynienia się w sposób zrównoważony do osiągnięcia następujących celów: bezpieczeństwa dostaw energii, konkurencyjności i ochrony środowiska.
(2) Środki te obejmują decyzję nr 1230/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. przyjmującą wieloletni program działania w dziedzinie energii: "Inteligentna Energia - Europa" (2003-2006)(2), której obszarem działania jest rozwój odnawialnej energii i efektywności energetycznej, w tym w sektorze transportowym, i promowanie ich w krajach rozwijających się.
(3) Rozporządzenie (WE) nr 58/2003 upoważnia Komisję do ustanowienia agencji wykonawczych zgodnie z ogólnym statutem ustanowionym tym rozporządzeniem i do powierzenia im niektórych zadań w zakresie jednego lub więcej programów wspólnotowych.
(4) Celem upoważnienia Komisji do ustanowienia agencji wykonawczych jest umożliwienie jej skupienia się na działaniach podstawowych i funkcjach, których wykonanie nie może być zlecone na zewnątrz, bez zrzeczenia się kontroli lub bezpośredniej odpowiedzialności za działania, którymi zarządzają te agencje.
(5) Zarządzanie programem Inteligentna Energia - Europa obejmuje wykonanie projektów technicznych, które nie pociąga za sobą decyzji politycznych i wymaga wysokiego poziomu ekspertyz technicznych i finansowych w trakcie całego cyklu projektowego.
(6) Przekazanie agencji wykonawczej zadań związanych z wdrożeniem programu jest możliwe przy jasnym podziale programowania, ustaleniem priorytetów i ocenie programu przeprowadzanymi przez Komisję i wykonaniem projektów powierzonym agencji wykonawczej.
(7) Analiza kosztów i korzyści przeprowadzona w tym celu wykazała, że niektóre zadania zarządzania, takie jak wykonanie budżetu, kontrola techniczna i finansowa projektów oraz rozpowszechnianie i wykorzystanie wyników, mogą być przeprowadzone bardziej skutecznie przez agencję wykonawczą przy zapewnieniu wdrożenia przez Komisję programu Inteligentna Energia - Europa zgodnie z decyzją przyjmującą program, jego programem pracy i wytycznymi przyjętymi przez Komisję przy wsparciu komitetu zarządzającego przewidzianego w art. 8 decyzji.
(8) Wykorzystanie agencji wykonawczej oznaczałoby, że nowy program, który jest znacznie większy w porównaniu z poprzednimi, może być efektywniej zarządzany.
(9) Wykonywanie określonych zadań przez agencję wykonawczą pozwoliłoby Komisji na skupienie się na kwestiach strategicznych i regulacyjnych, przy jednoczesnym zwiększeniu pomocy wspólnotowej na działania wielonarodowe w Państwach Członkowskich. Jest to najlepszy sposób na osiągnięcie celów energetycznych określonych w różnych aktach legislacyjnych i innych środkach w obszarze energii odnawialnej i efektywności energetycznej, w tym w sektorze transportowym.
(10) Wykonanie priorytetów Komisji, a w szczególności strategii stałego rozwoju może doprowadzić do przyjęcia środków w obszarach cytowanych pociągając za sobą działanie Komisji, które mogłoby zostać wdrożone przez agencję. Należy przewidzieć możliwość przydzielenia agencji dodatkowych zadań w zakresie zarządzania i wykonania.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Agencji Wykonawczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 23 grudnia 2003 r.
| W imieniu Komisji | |
| Loyola DE PALACIO | |
| Wiceprzewodnicząca |
______
(1) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, str. 1.
(2) Dz.U. L 176 z 15.7.2003, str. 29.
(3) Dz.U. L 310 z 9.11.2006, str. 15.
(4) Dz.U. L 328 z 24.11.2006, str. 1.
(5) Dz.U. L 176 z 15.7.2003, str. 29.
(6) Dz.U. L 196 z 2.8.2003, str. 1.
(7) Dz.U. L 297 z 22.9.2004, str. 6.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.5.85 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2004/20/WE ustanawiająca agencję wykonawczą, "Agencję Wykonawczą ds. Inteligentnej Energii", w celu zarządzania działaniami wspólnotowymi w dziedzinie energii w zastosowaniu rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 |
| Data aktu: | 23/12/2003 |
| Data ogłoszenia: | 09/01/2004 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 23/12/2003, 01/01/2004 |