Decyzja 2004/20/WE ustanawiająca agencję wykonawczą, "Agencję Wykonawczą ds. Inteligentnej Energii", w celu zarządzania działaniami wspólnotowymi w dziedzinie energii w zastosowaniu rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003

DECYZJA KOMISJI
z dnia 23 grudnia 2003 r.
ustanawiająca agencję wykonawczą, "Agencję Wykonawczą ds. Inteligentnej Energii", w celu zarządzania działaniami wspólnotowymi w dziedzinie energii w zastosowaniu rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003

(2004/20/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 9 stycznia 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi(1), w szczególności jego art. 3 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W ramach strategii stałego rozwoju Unia Europejska podjęła środki zmierzające do wspierania i rozwoju energii odnawialnej i efektywności energetycznej w celu przyczynienia się w sposób zrównoważony do osiągnięcia następujących celów: bezpieczeństwa dostaw energii, konkurencyjności i ochrony środowiska.

(2) Środki te obejmują decyzję nr 1230/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. przyjmującą wieloletni program działania w dziedzinie energii: "Inteligentna Energia - Europa" (2003-2006)(2), której obszarem działania jest rozwój odnawialnej energii i efektywności energetycznej, w tym w sektorze transportowym, i promowanie ich w krajach rozwijających się.

(3) Rozporządzenie (WE) nr 58/2003 upoważnia Komisję do ustanowienia agencji wykonawczych zgodnie z ogólnym statutem ustanowionym tym rozporządzeniem i do powierzenia im niektórych zadań w zakresie jednego lub więcej programów wspólnotowych.

(4) Celem upoważnienia Komisji do ustanowienia agencji wykonawczych jest umożliwienie jej skupienia się na działaniach podstawowych i funkcjach, których wykonanie nie może być zlecone na zewnątrz, bez zrzeczenia się kontroli lub bezpośredniej odpowiedzialności za działania, którymi zarządzają te agencje.

(5) Zarządzanie programem Inteligentna Energia - Europa obejmuje wykonanie projektów technicznych, które nie pociąga za sobą decyzji politycznych i wymaga wysokiego poziomu ekspertyz technicznych i finansowych w trakcie całego cyklu projektowego.

(6) Przekazanie agencji wykonawczej zadań związanych z wdrożeniem programu jest możliwe przy jasnym podziale programowania, ustaleniem priorytetów i ocenie programu przeprowadzanymi przez Komisję i wykonaniem projektów powierzonym agencji wykonawczej.

(7) Analiza kosztów i korzyści przeprowadzona w tym celu wykazała, że niektóre zadania zarządzania, takie jak wykonanie budżetu, kontrola techniczna i finansowa projektów oraz rozpowszechnianie i wykorzystanie wyników, mogą być przeprowadzone bardziej skutecznie przez agencję wykonawczą przy zapewnieniu wdrożenia przez Komisję programu Inteligentna Energia - Europa zgodnie z decyzją przyjmującą program, jego programem pracy i wytycznymi przyjętymi przez Komisję przy wsparciu komitetu zarządzającego przewidzianego w art. 8 decyzji.

(8) Wykorzystanie agencji wykonawczej oznaczałoby, że nowy program, który jest znacznie większy w porównaniu z poprzednimi, może być efektywniej zarządzany.

(9) Wykonywanie określonych zadań przez agencję wykonawczą pozwoliłoby Komisji na skupienie się na kwestiach strategicznych i regulacyjnych, przy jednoczesnym zwiększeniu pomocy wspólnotowej na działania wielonarodowe w Państwach Członkowskich. Jest to najlepszy sposób na osiągnięcie celów energetycznych określonych w różnych aktach legislacyjnych i innych środkach w obszarze energii odnawialnej i efektywności energetycznej, w tym w sektorze transportowym.

(10) Wykonanie priorytetów Komisji, a w szczególności strategii stałego rozwoju może doprowadzić do przyjęcia środków w obszarach cytowanych pociągając za sobą działanie Komisji, które mogłoby zostać wdrożone przez agencję. Należy przewidzieć możliwość przydzielenia agencji dodatkowych zadań w zakresie zarządzania i wykonania.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Agencji Wykonawczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ustanowienie Agencji

1.
Niniejszym ustanawia się agencję wykonawczą (dalej zwana "Agencją") w celu zarządzania działaniem wspólnotowym w dziedzinie energii, której statut został ustanowiony w rozporządzeniu Rady (WE) nr 58/2003.
2. 1
Pełna nazwa agencji brzmi "Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacyjności".
Artykuł  2

Lokalizacja

Agencja mieści się w Brukseli.

Artykuł  3 2

Czas trwania

Agencja wykonuje swoje zadania od dnia 1 stycznia 2004 r. do dnia 31 grudnia 2015 r.

Artykuł  4 3

Cele i zadania

1.
Agencja jest odpowiedzialna za przeprowadzanie następujących zadań wykonawczych w ramach zarządzania działaniami wspólnotowymi w dziedzinie energii, przedsiębiorczości i innowacyjności, włącznie z innowacyjnością ekologiczną oraz zrównoważonym transportem towarów, w ramach programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacyjności 2007-2013 ustanowionego na mocy decyzji nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(3) ("CIP") oraz drugiego programu Marco Polo 2007-2013 ustanowionego na mocy rozporządzenia (WE) nr 1692/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady(4):

a) kierowanie wszystkimi etapami realizacji konkretnych projektów w kontekście programu przedsiębiorczości i innowacyjności oraz programu "Europa - inteligentna energia", ustanowionych na mocy decyzji nr 1639/2006/WE oraz drugiego programu Marco Polo, jak również przeprowadzanie niezbędnych w tym celu kontroli, poprzez przyjęcie odpowiednich decyzji w przypadkach, w których Komisja ją do tego upoważniła;

b) przyjęcie instrumentów wykonania budżetu w zakresie przychodów i wydatków oraz przeprowadzenie, gdy Komisja upoważniła ją do tego, wszystkich działań niezbędnych do zarządzania środkami wykonawczymi, a w szczególności tych związanych z przyznawaniem umów i dotacji w ramach CIP i drugiego programu Marco Polo;

c) gromadzenie, analiza i przekazywanie Komisji wszystkich informacji niezbędnych do prowadzenia i oceny wdrażania CIP i drugiego programu Marco Polo.

2.
Agencja zarządza również wszystkimi etapami wdrażania środków, które przekazano jej w ramach następujących programów:

a) Europa - inteligentna energia (2003-2006) ustanowiony na mocy decyzji nr 1230/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(5);

b) Marco Polo (2003-2006) ustanowiony na mocy rozporządzenia (WE) nr 1382/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady(6);

Prawa i obowiązki Komisji związane ze środkami wykonawczymi, o których mowa w lit. b) pierwszego akapitu przypisuje się Agencji.

3.
Komisja może zlecić Agencji, po otrzymaniu opinii komitetu ustanowionego na mocy art. 24 rozporządzenia (WE) nr 58/2003, przeprowadzenie zadań takiego samego rodzaju w ramach CIP lub innych programów wspólnotowych w rozumieniu art. 2 tego rozporządzenia i w dziedzinach, o których mowa w ust. 1.
4.
Decyzja Komisji przekazująca władzę Agencji określa szczegółowo powierzone jej zadania i zostaje przyjęta w świetle wszelkich dodatkowych zadań, które mogą zostać powierzone Agencji. Decyzja Komisji zostanie przekazana, w celach informacyjnych, komitetowi ustanowionemu na mocy art. 24 rozporządzenia (WE) nr 58/2003.
Artykuł  5

Struktura organizacyjna

1.
Agencja zarządzana jest przez Komitet Sterujący i Dyrektora powoływanego przez Komisję.
2.
Członkowie Komitetu Sterującego powoływani są na trzy lata.
3.
Dyrektor powoływany jest na pięć lat.
Artykuł  6 4

Dotacje

Agencja otrzymuje dotacje wpisane do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich z funduszy przydzielonych na program CIP oraz na drugi program Marco Polo i, gdzie właściwe, inne wspólnotowe programy lub działania, których wykonanie polecono Agencji zgodnie z art. 4 ust. 3.

Artykuł  7

Wymóg nadzoru i sprawozdawczości

Agencja podlega nadzorowi Komisji i regularnie składa sprawozdanie w sprawie postępu we wdrażaniu programów, za które jest odpowiedzialna zgodnie z uzgodnieniami terminami określonymi w instrumencie przekazania.

Artykuł  8 5

Wykonanie budżetu administracyjnego

Agencja wykonuje swój budżet operacyjny zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1653/2004 Komisji(7).

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 grudnia 2003 r.

W imieniu Komisji
Loyola DE PALACIO
Wiceprzewodnicząca

______

(1) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, str. 1.

(2) Dz.U. L 176 z 15.7.2003, str. 29.

(3) Dz.U. L 310 z 9.11.2006, str. 15.

(4) Dz.U. L 328 z 24.11.2006, str. 1.

(5) Dz.U. L 176 z 15.7.2003, str. 29.

(6) Dz.U. L 196 z 2.8.2003, str. 1.

(7) Dz.U. L 297 z 22.9.2004, str. 6.

1 Art. 1 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2007/372/WE z dnia 31 maja 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.140.52) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 maja 2007 r.
2 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2007/372/WE z dnia 31 maja 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.140.52) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 maja 2007 r.
3 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2007/372/WE z dnia 31 maja 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.140.52) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 maja 2007 r.
4 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2007/372/WE z dnia 31 maja 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.140.52) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 maja 2007 r.
5 Art. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2007/372/WE z dnia 31 maja 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.140.52) zmieniającej nin. decyzję z dniem 31 maja 2007 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.5.85

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/20/WE ustanawiająca agencję wykonawczą, "Agencję Wykonawczą ds. Inteligentnej Energii", w celu zarządzania działaniami wspólnotowymi w dziedzinie energii w zastosowaniu rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003
Data aktu: 23/12/2003
Data ogłoszenia: 09/01/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 23/12/2003, 01/01/2004