Rozporządzenie 28/2004 wykonujące rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie dochodów i warunków życia (EU-SILC) w odniesieniu do szczegółowej zawartości sprawozdań pośrednich i końcowych dotyczących jakości

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 28/2004
z dnia 5 stycznia 2004 r.
wykonujące rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie dochodów i warunków życia (EU-SILC) w odniesieniu do szczegółowej zawartości sprawozdań pośrednich i końcowych dotyczących jakości

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 czerwca 2003 r. dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie dochodów i warunków życia (EU-SILC)(1), w szczególności jego art. 15 ust. 2 lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 ustanowiło wspólne ramy dla systematycznego tworzenia statystyk Wspólnoty w sprawie dochodów i warunków życia, obejmujące dane porównywalne i aktualne dane przekrojowe oraz dane dotyczące zmian w czasie dotyczące dochodu oraz poziomu i rozmieszczenia ubóstwa oraz wykluczenia społecznego na szczeblach krajowych i europejskim.

(2) Na mocy art. 15 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) Nr 1177/2003 środki wykonawcze są konieczne, aby określić szczegółową zawartość sprawozdania pośredniego, dotyczącego wspólnych przekrojowych wskaźników Unii Europejskiej, opartych na składniku przekrojowym EU-SILC oraz szczegółowej zawartości sprawozdania końcowego dotyczącego jakości, skupiającego się na wewnętrznej ścisłości, które obejmuje zarówno składniki przekrojowe, jak i dotyczące zmian w czasie.

(3) Środki ustanowione niniejszym rozporządzeniem są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE

Artykuł  1

Załącznik I określa definicje, które mają zastosowanie do sprawozdania pośredniego i końcowego dotyczącego statystyk Wspólnoty na temat dochodów i warunków życia (EU-SILC).

Artykuł  2

Załącznik II określa kryteria oceny jakości i szczegółową zawartość sprawozdania pośredniego dotyczącego jakości, które ma być sporządzone przez Państwa Członkowskie, wiążące się ze wspólnymi przekrojowymi wskaźnikami Unii Europejskiej opartymi na przekrojowych składnikach EU-SILC.

Artykuł  3

Załącznik III określa kryteria oceny jakości i szczegółową zawartość sprawozdania końcowego dotyczącego jakości, które ma być sporządzone przez Państwa Członkowskie, wiążące się z zarówno z przekrojowymi, jak i dotyczącymi zmian w czasie wskaźnikami EU-SILC skupiającymi się na wewnętrznej spójności.

Artykuł  4

Załącznik IV określa zawartość porównawczych sprawozdań pośrednich i końcowych dotyczących jakości, które mają być sporządzone przez Komisję (Eurostat).

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwadzieścia dni po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 stycznia 2004 r.

W imieniu Komisji
Pedro SOLBES MIRA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U L 165 z 3.7.2003, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

DEFINICJE

a) "Substytucja" odnosi się do zastąpienia przez inne jednostki oryginalnych jednostek wybranych w próbie, gdyż nie dostarczają wymaganej informacji, albo ze względu na to, że adres nie może zostać zlokalizowany lub jest niedostępny, albo ponieważ gospodarstwo domowe odmawia współpracy, całe gospodarstwo domowe jest czasowo nieobecne lub gospodarstwo domowe nie jest w stanie dostarczyć informacji.

b) "Imputacja" oznacza estymację prawdopodobnych (ale sztucznych) wartości zastępczych dla brakujących wartości.

c) "Zrównoważony dochód rozporządzalny" jest zdefiniowany jako całkowity dochód gospodarstwa domowego do dyspozycji podzielony przez swoją "wielkość równoważną".

d) "Wielkość równoważna" odnosi się do zmodyfikowanej skali OECD (która daje wagę 1,0 pierwszemu dorosłemu, 0,5 innym osobom w wieku 14 lat i więcej, które mieszkają w gospodarstwie domowym, oraz 0,3 dla każdego dziecka w wieku poniżej lat 14).

e) "Operat próby" jest populacją jednostek, z których próba może być wyselekcjonowana.

f) "Ścisłość" wskazuje na bliskość obliczeń i oszacowań w stosunku do dokładnych lub prawdziwych wartości.

g) "Błędy z próby" odnosi się do zmienności, która wydarza się losowo z powodu wykorzystania próby raczej niż spisu.

h) "Błędy badania statystycznego nielosowego" są błędami, które występują we wszystkich fazach zbierania danych i procesu produkcji danych.

Błędy badania statystycznego nielosowego są zasadniczo czterech rodzajów:

– "błędy pokrycia" są błędami spowodowanymi różnicami pomiędzy populacją docelową a operatem próby. Błędy pokrycia obejmują zbyt duże pokrycie, niedostateczne pokrycie oraz błędną klasyfikację:

– "zbyt duże pokrycie" wiąże się z albo błędnie sklasyfikowanymi jednostkami, które są de facto poza zakresem, albo z jednostkami, które nie istnieją w praktyce,

– "niedostateczne pokrycie" odnosi się do jednostek niewłączonych do operatu próby,

– "błędna klasyfikacja" odnosi się do niepoprawnej klasyfikacji jednostek, które należą do populacji docelowej.

– "Błędy pomiaru" są błędami występującymi w czasie zbierania danych. Istnieje wiele źródeł dla tych błędów, takie jak narzędzie badania, system informacji, ankieter i tryb zbierania danych.

– "Błędy przetwarzania" są błędami występującymi w procesach po czasie zbierania danych, takimi jak wprowadzanie danych, błędy klawiatury, redagowania i ważenia.

– "Błędy braku odpowiedzi" są błędami spowodowanymi nieudaną próbą otrzymania wymaganej informacji od nadającej się do badania jednostki. Uznaje się dwa główne rodzaje błędów braku odpowiedzi:

– "brak odpowiedzi jednostki" odnosi się do braku informacji całych jednostek (gospodarstwa domowe i/lub osoby) wybranych do próby,

– "brak odpowiedzi w pozycji" odnosi się do sytuacji, gdy jednostka próby została spisana z powodzeniem, ale nie otrzymano wszystkich wymaganych danych.

i) "Istotność" jest to stopień, w jakim statystyki zaspakajają bieżące i potencjalne potrzeby użytkowników. Odnosi się ona do tego, czy wymagane statystyki są produkowane, oraz zakresu, w jakim użyte pojęcia (definicje, klasyfikacje itd.) odzwierciedlają potrzeby użytkowników.

j) "Czasowość i punktualność"

– "Czasowość danych" odzwierciedla długość czasu pomiędzy ich dostępnością oraz wydarzeniem czy zjawiskiem, które opisują.

– "Punktualność" odnosi się do opóźnienia pomiędzy rzeczywistym dostarczaniem danych przez Eurostat i datą docelową, kiedy winny być one dostarczone, dla przykładu, w odniesieniu do dat zapowiedzianych w jakichś oficjalnych kalendarzach dostarczania, ustanowionych przez rozporządzenia lub uprzednio uzgodnionych przez partnerów.

k) "Dostępność i jasność"

– "Dostępność" odnosi się do fizycznych warunków, w których użytkownicy mogą otrzymywać dane: gdzie pójść, jak zamawiać, czas dostarczenia danych, jasna polityka cenowa, dogodne warunki marketingowe (prawa autorskie itp.), możliwość uzyskania mikrodanych lub makrodanych, różne formaty (papier, pliki, CD-ROM, Internet itp.)

– "Jasność" odnosi się do otoczenia informacyjnego danych; czy danym towarzyszą właściwe metadane, ilustracje, takie jak wykresy i mapy, czy informacja na temat ich jakości też jest możliwa do uzyskania (łącznie z ograniczeniami w użytkowaniu) oraz zakres, w jakim dodatkowe wsparcie jest dostarczone przez Krajowe Instytuty Statystyczne.

ZAŁĄCZNIK  II

Kryteria oceny jakości oraz zawartość sprawozdania pośredniego dotyczącego jakości, który mają sporządzić Państwa Członkowskie

1. WSPÓLNE WSKAŹNIKI PRZEKROJOWE UNII EUROPEJSKIEJ

1.1. Wspólne wskaźniki przekrojowe Unii Europejskiej oparte na przekrojowych składnikach EU-SILC

Państwa Członkowskie dostarczą wspólne wskaźniki przekrojowe Unii Europejskiej, oparte ma przekrojowej próbie roku N, które będą zawarte w rocznym sprawozdaniu wiosennym roku (N + 2) dla Rady Unii Europejskiej.

Wspólne przekrojowe wskaźniki Unii Europejskiej odnoszą się do tych wskaźników, które zostały przyjęte przez Radę w kontekście otwartej metody koordynacji, którą można wyprowadzić z badania EU-SILC.

1.2. Pozostałe wskaźniki

1.2.1 Zrównoważony dochód rozporządzalny

1.2.2 Nieskorygowana luka płacowa między płciami

Państwa Członkowskie, które obliczają wskaźnik nieskorygowanej luki płacowej między płciami na bazie EU-SILC, dostarczą ten wskaźnik.

2. ŚCISŁOŚĆ

2.1. Opracowanie próby

Zostaną dostarczone następujące informacje:

2.1.1. Rodzaj opracowania próby (stratyfikowana, wieloetapowa, grupowana)

2.1.2. Jednostki próby (jeden etap, dwa etapy)

2.1.3. Kryteria stratyfikacji i substratyfikacji

2.1.4. Wielkość próby i kryteria alokacji

2.1.5. Schematy selekcji próby

2.1.6. Dystrybucja próby w czasie

2.1.7. Odnowienie próby: grupy rotacyjne

2.1.8. Ważenia

2.1.8.1. Czynnik opracowania

2.1.8.2. Korekty z powodu braku odpowiedzi

2.1.8.3. Korekty do danych zewnętrznych (poziom, użyte zmienne i źródła)

2.1.8.4. Końcowa waga przekrojowa

2.1.9. Substytucje

W przypadku Państw Członkowskich, w których stosowana jest substytucja w przypadkach braku odpowiedzi jednostki, następujące informacje będą dostarczone:

2.1.9.1. Metoda selekcji substytutów

2.1.9.2. Główne właściwości substytuowanych jednostek, w porównaniu z danymi oryginalnymi, w podziale na regiony (NUTS2), jeśli to możliwe do uzyskanie

2.1.9.3. Dystrybucja substytuowanych jednostek w podziale na zapis kontaktu w adresie (DB1 20), wynik kwestionariusza gospodarstw domowych (DB1 30) oraz akceptacja wywiadu gospodarstw domowych (DB1 35) wyjściowych jednostek

2.2. Błędy z próby

2.2.1. Błąd standardowy i efektywna wielkość próby

Następujące informacje będą dostarczone:

- efektywna wielkość próby dla wspólnych przekrojowych wskaźników Unii Europejskiej, opartych na przekrojowym składniku EU-SILC, dla zrównoważonego dochodu rozporządzalnego i dla nieskorygowanej luki płac między płciami (jeśli dotyczy),

- błędy standardowe dla wspólnych przekrojowych wskaźników Unii Europejskiej, opartych na przekrojowym składniku EU-SILC dla zrównoważonego dochodu rozporządzalnego i dla nieskorygowanej luki płac między płciami (jeśli dotyczy).

2.3. Błędy badania statystycznego nielosowego

2.3.1. Błędy operatu próby oraz pokrycia

Będzie dostarczony opis operatu próby (łącznie z informacją na temat procedury stosowanej do uaktualniania operatu, częstotliwości i duplikatów) oraz opis głównych problemów pokrycia (błędnej klasyfikacji, niedostatecznego pokrycia lub zbyt dużego pokrycia), jeśli możliwe do uzyskania.

W przypadku Państw Członkowskich, które wykorzystują opracowanie rotacyjne, informacje o operacie próby będą dostarczane jedynie dla nowych replikacji.

2.3.2. Błędy pomiarowe i błędy przetwarzania

2.3.2.1. Błędy pomiarowe

Następujące informacje będą dostarczone:

- opis różnych źródeł błędów pomiarowych, które mogą się znaleźć w badaniu,

- opis sposobu, w jaki został zbudowany kwestionariusz, wykorzystania laboratorium poznawczego (jeśli dotyczy), testowania kwestionariusza w terenie, efektów jego zaprojektowania, zawartości i sformułowań,

- dane na temat intensywności i wydajności szkolenia dotyczącego wywiadu: liczba dni, testowanie umiejętności przed rozpoczęciem prac w terenie (poziom powodzenia i tak dalej),

- informacje na temat badań, takich jak powtórne wywiady, badania nad sprawdzaniem zapisów, eksperymenty z dzieleniem próby, jeśli możliwe do uzyskania,

- wyniki z badań modelowych, na przykład żeby ocenić konsekwencje stosowania roku obrachunkowego zamiast roku kalendarzowego, jeśli możliwe do uzyskania.

2.3.2.2. Błędy przetwarzania

Następujące informacje będą dostarczone:

- opis kontroli wprowadzania danych, kontroli kodowania oraz systemu redagowania zastosowanego do danych. Główne błędy wykryte podczas procesów po zebraniu danych,

- wskaźniki nieudanych jednostek redakcyjnych dla zmiennych dochodu.

2.3.3. Błędy braku odpowiedzi

Następujące informacje będą dostarczone:

2.3.3.1. Osiągnięta wielkości próby

- liczba gospodarstw domowych, dla których wywiad został zaakceptowany do bazy danych. Podział grupy rotacyjnej (jeśli dotyczy) oraz całość,

- liczba osób w wieku lat 16 i więcej, którzy są członkami gospodarstw domowych, dla których wywiad jest zaakceptowany do bazy danych oraz którzy odbyli wywiad indywidualny. Podział grupy rotacyjnej (jeśli dotyczy) oraz całość,

- liczba wybranych respondentów (jeśli dotyczy), którzy są członkami gospodarstw domowych, dla których wywiad jest zaakceptowany do bazy danych i którzy wypełnili kwestionariusz indywidualny. Podział grupy rotacyjnej (jeśli dotyczy) oraz całość.

2.3.3.2. Brak odpowiedzi jednostki

W przypadku Państw Członkowskich stosujących opracowanie rotacyjne informacje na temat braku odpowiedzi jednostek będą dostarczane dla nowych replikacji, zgodnie ze wzorami opisanymi poniżej.

Dla całości próby - brak odpowiedzi jednostki będzie obliczany poprzez usunięcie z licznika i mianownika wzoru opisanego poniżej, tych jednostek, które zgodnie z zasadami postępowania są poza zakresem.

- Wskaźniki braku odpowiedzi gospodarstw domowych (NRh) będą obliczane jak poniżej:

NRh = (1-(Ra * Rh)) * 100

Gdzie:

Rh to wskaźnik kontaktu z adresami

Rh jest proporcją wypełnionych wywiadów gospodarstw domowych i zaakceptowanych do bazy danych

DB1 20 jest zapisem kontaktu w danym adresie

DB1 30 jest wynikiem kwestionariusza gospodarstwa domowego, i

DB1 35 jest wynikiem akceptacji wywiadu gospodarstwa domowego

W przypadku Państw Członkowskich, w których substytucje są robione w przypadku braku odpowiedzi jednostki, wskaźniki braku odpowiedzi będą obliczane przed i po substytucjach.

- Wskaźniki indywidualnych braków odpowiedzi (NRp) będą obliczane, jak poniżej

NRp = (1-(Rp)) * 100

Gdzie:

Rp stanowi proporcję wypełnionych formularzy osobistych w gospodarstwach domowych i zaakceptowanych do bazy danych.

RB245 jest statusem respondenta, i

RB250 jest statusem danych.

- całkowite wskaźniki indywidualnych braków odpowiedzi (*NRp) będą obliczane, jak poniżej:

* NRp = (1-Ra * Rh * Rp)) * 100

Dla tych Państw Członkowskich, które stosują substytucje w przypadkach braku odpowiedzi jednostek, wskaźniki braku odpowiedzi będą obliczane przed i po substytucjach.

Dla tych Państw Członkowskich, gdzie wybrano raczej próbę osób niż próbę gospodarstw domowych (adresów), wskaźniki indywidualnych braków odpowiedzi będą obliczane dla "wybranego respondenta" (RB245 = 2), dla wszystkich osób indywidualnych w wieku lat 16 i więcej (RB245 = 2 + 3) oraz dla "niewybranego respondenta" (RB245 = 3).

2.3.3.3. Dystrybucja gospodarstw domowych (jednostek oryginalnych) w podziale na "zapis kontaktu w adresie" (DB1 20), w podziale na "wynik kwestionariusza gospodarstwa domowego" (DB1 30) oraz w podziale na "akceptację wywiadu gospodarstwa domowego" (DB1 35), dla każdej grupy rotacyjnej (jeśli dotyczy) oraz dla całości.

2.3.3.4. Dystrybucja substytuowanych jednostek (jeśli dotyczy) w podziale na "zapis kontaktu w adresie" (DB1 20), w podziale na "wynik kwestionariusza gospodarstwa domowego" (DB1 30) oraz w podziale na "akceptację wywiadu gospodarstwa domowego" (DB1 35), dla każdej grupy rotacyjnej (jeśli dotyczy) oraz dla całości.

2.3.3.5. Brak odpowiedzi w pozycji

Dla zmiennych dochodu następujące informacje będą dostarczane:

- procenty gospodarstw domowych (na składniki dochodu zebrane lub obliczone na poziomie gospodarstwa domowego)/osoby (na składniki dochodu zebrane lub obliczone na poziomie indywidualnym), które otrzymały jakąś sumę dla każdego składnika dochodu,

- procent brakujących wartości dla każdego składnika dochodu zebranego lub obliczonego na poziomie gospodarstwa domowego lub na poziomie indywidualnym,

- procent informacji częściowych dla każdego składnika dochodu zebranego lub obliczonego na poziomie gospodarstwa domowego lub na poziomie indywidualnym

(A) (B) (C)
Brak odpowiedzi pozycji % gospodarstw domowych, które otrzymały jakąś sumę % gospodarstw domowych z brakującymi wartościami (przed imputacją) % gospodarstw domowych z informacjami częściowymi (przed imputacją)
Całkowity dochód brutto gospodarstwa domowego(1)
Całkowity rozporządzalny dochód gospodarstwa domowego
Całkowity rozporządzalny dochód gospodarstwa domowego przed płatnościami socjalnymi innymi niż zasiłki z tytułu zaawansowanego wieku lub świadczeń po zmarłym
Całkowity rozporządzalny dochód gospodarstwa domowego łącznie z zasiłkami z tytułu zaawansowanego wieku lub świadczeniami po zmarłym
Składniki dochodu netto na poziomie gospodarstw domowych(2)
(rząd dla każdego składnika dochodu zebranego na poziomie gospodarstwa domowego
Składnik dochodu brutto na poziomie gospodarstwa domowego(3)
(rząd dla każdego składnika dochodu dostarczonego na poziomie gospodarstwa domowego
% osób w wieku lat 16 i więcej, które otrzymały jakąś sumę % osób z brakującymi wartościami (przed imputacją) % osób z informacją częściową (przed imputacją)
Składniki dochodu netto na poziomie indywidualnym(2)
(rząd dla każdego składnika dochodu zebranego na poziomie indywidualnym)
Składniki dochodu brutto na poziomie indywidualnym(3)
(rząd dla każdego składnika dochodu dostarczonego na poziomie indywidualnym)
(1) Obowiązkowe od 2007 r.
(2) Tylko dla Państw Członkowskich, które zbierają dochód netto na poziomie składnika.
(3) Dla Państw Członkowskich, które zbierają dochód brutto na poziomie składnika.

Dla pozostałych Państw Członkowskich: obowiązkowe od 2007 r.

2.3.3.6. Całkowity brak odpowiedzi w pozycji oraz liczba obserwacji w próbie na poziomie jednostki wspólnych przekrojowych wskaźników Unii Europejskiej, opartych na przekrojowym składniku EU-SILC, dla zrównoważonego rozporządzalnego dochodu i dla nieskorygowanej luki płac między płciami (jeśli dotyczy).

2.4. Tryb zbierania danych

Dla Państw Członkowskich stosujących próbę adresów/gospodarstw domowych, dostarczona będzie dystrybucja członków gospodarstwa domowego w wieku 16 lat i więcej przez "status danych" (RB250) i przez typ "typ badania" (RB260), dla każdej rotacyjnej grupy (jeśli dotyczy) oraz dla całości.

Dla Państw Członkowskich stosujących próbę osób, dostarczona będzie dystrybucja "wyselekcjonowanego respondenta" przez "status danych" (RB250) oraz przez "typ badania" (RB260), dla każdej grupy rotacyjnej (jeśli dotyczy) oraz dla całości.

2.5. Czas trwania wywiadu

Dostarczona będzie informacja na temat średniego czasu trwania wywiadu.

Średni czas trwania wywiadu na gospodarstwo domowe będzie obliczany jako suma czasu trwania wszystkich wywiadów plus suma czasu trwania wywiadów indywidualnych, podzielone przez liczbę kwestionariuszy gospodarstw domowych wypełnionych i zaakceptowanych do bazy danych.

3. PORÓWNYWALNOŚĆ

3.1. Podstawowe pojęcia i definicje

Krajowe pojęcia wykorzystane, różnice pomiędzy krajowymi pojęciami i pojęciami standardowymi EU-SILC oraz ocena, jeśli to możliwe do uzyskania, konsekwencji wymienionych różnic będą sprawozdane w odniesieniu do następujących obszarów:

- populacja badania,

- definicja prywatnego gospodarstwa domowego,

- przynależność do gospodarstwa domowego,

- zastosowane okresy spisowe dla dochodów,

- okresy dla podatków dochodowych i składek na ubezpieczenia społeczne,

- okresy spisowe dla podatków od zamożności,

- opóźnienie pomiędzy badanym okresem dochodów i bieżącymi zmiennymi,

- całkowity czas trwania zbierania danych z próby,

- podstawowe informacje na temat statusu działalności podczas badanego okresu dochodów.

3.2. Składniki dochodu

3.2.1. Różnice pomiędzy krajowymi definicjami i definicjami standardowymi EU-SILC oraz ocena, konsekwencji wymienionych różnic będą sprawozdane dla następujących zmiennych docelowych:

- całkowity dochód brutto gospodarstw domowych,

- całkowity rozporządzalny dochód gospodarstw domowych,

- całkowity rozporządzalny dochód gospodarstw domowych, przed płatnościami socjalnymi innymi niż z tytułu zaawansowanego wieku i świadczeń po zmarłym,

- całkowity rozporządzalny dochód gospodarstw domowych, przed płatnościami socjalnymi łącznie z zasiłkami z tytułu zaawansowanego wieku i świadczeń po zmarłym,

- imputowany czynsz(1),

- dochód z wynajmu własności lub ziemi,

- zasiłki rodzinne lub na dzieci,

- płatności z tytułu wykluczenia społecznego, niesklasyfikowane gdzie indziej,

- zasiłki mieszkaniowe,

- regularne otrzymywane przepływy gotówki między gospodarstwami domowymi,

- odsetki, dywidendy, zyski z inwestycji kapitałowych w firmach niezarejestrowanych,

- odsetki płatne od hipotek(2),

- dochody otrzymywane przez osoby w wieku poniżej 16 lat,

- regularne podatki od zamożności,

- regularne płatne transfery między gospodarstwami domowymi,

- podatek dochodowy i składki na ubezpieczenie społeczne,

- dodatkowe wpłaty/zwroty z tytułu korekt podatkowych,

- gotówkowe lub okołogotówkowe dochody pracownicze,

- inne niż gotówkowe dochody pracownicze(3),

- składki pracodawców na ubezpieczenia społeczne(4),

- zyski lub straty gotówkowe z samozatrudnienia (łącznie z tantiemami),

- wartość towarów wyprodukowanych dla celów konsumpcji własnej(2),

- zasiłki dla bezrobotnych,

- zasiłki z tytułu zaawansowanego wieku,

- świadczenia po zmarłym,

- zasiłki chorobowe,

- zasiłki z tytułu niesprawności,

- świadczenia związane z edukacją,

- miesięczne zarobki brutto dla pracowników(5).

3.2.2. Źródło lub procedura wykorzystane do zbierania zmiennych dochodów

3.2.3. Forma, w której zmienne dochodów na poziomie składnika zostały otrzymane (np. podatki brutto i netto od dochodu u źródła i składek socjalnych, podatek netto od dochodu u źródła, zasiłki społeczne netto).

3.2.4. Metoda zastosowana dla otrzymania docelowych zmiennych dochodu w wymaganej postaci (tj. jako wartości brutto).

4. SPÓJNOŚĆ

4.1. Porównanie docelowych zmiennych dochodu i liczby osób, które otrzymują dochód z każdego "składnika dochodu", ze źródłami zewnętrznymi

Porównanie ze źródłami zewnętrznymi dla wszystkich docelowych zmiennych dochodów i liczby osób, które otrzymują dochód z każdego "składnika dochodu.

______

(1) Obowiązkowe od 2007 r.

(2) Obowiązkowe od 2007 r.

(3) Ta zmienna (z wyjątkiem samochodu firmowego) będzie zbierana jedynie od 2007 r. i później.

(4) Ta zmienna będzie spisywana jedynie od 2007 r., jeśli badania wykonalności wykażą, że to możliwe.

(5) Obowiązkowe jedynie dla Państw Członkowskich, które nie mają innego źródła niż EU-SILC, aby obliczyć lukę płac między płciami.

ZAŁĄCZNIK  III

Kryteria oceny jakości oraz zawartość końcowego sprawozdania jakości, które mają sporządzić Państwa Członkowskie

1. WSPÓLNE WSKAŹNIKI DOTYCZĄCE ZMIAN W CZASIE UNII EUROPEJSKIEJ OPARTE NA SKŁADNIKU DOTYCZĄCYM ZMIAN W CZASIE EU-SILC

Państwa Członkowskie dostarczą wspólnych składników dotyczących zmian w czasie Unii Europejskiej, opartych na próbie dotyczącej zmian w czasie EU-SILC.

Wspólne wskaźniki dotyczące zmian w czasie Unii Europejskiej odnoszą się do tych wskaźników, które zostały przyjęte przez Radę w kontekście otwartej metody koordynacji, która może być wyprowadzona z badania EU-SILC.

2. ŚCISŁOŚĆ

2.1. Opracowanie próby

Dla pierwszej fali składnika dotyczącego zmian w czasie EU-SILC następujące informacje będą dostarczone:

2.1.1 Typ opracowania próby (stratyfikowana, wielo etapowa, grupowana)

2.1.2. Jednostki próby (jeden etap, dwa etapy)

2.1.3. Kryteria stratyfikacji i substratyfikacji

2.1.4. Wielkość próby i kryteria alokacji

2.1.5. Schematy selekcji próby

2.1.6. Dystrybucja próby w czasie

2.1.7. Odnowienie próby: grupy rotacyjne

2.1.8. Ważenia

2.1.8.1. Czynnik opracowania

2.1.8.2. Korekty braku odpowiedzi

2.1.8.3. Korekty do danych zewnętrznych (poziom, zastosowane zmienne i źródła)

2.1.8.4. Końcowe wagi dotyczące zmian w czasie

Dla drugiej i następnych rzutów EU-SILC składnika dotyczącego zmian w czasie następujące informacje będą dostarczone:

2.1.8.5. Korekty braku odpowiedzi

2.1.8.6. Korekty do danych zewnętrznych (poziom, zastosowane zmienne i źródła)

2.1.8.7. Końcowe wagi dotyczące zmian w czasie

2.1.8.8. Końcowa przekrojowa waga gospodarstw domowych

Dla pierwszego rzutu składnika dotyczącego zmian w czasie EU-SILC następujące informacje będą dostarczone dla Państw Członkowskich, w których stosuje się substytucje w przypadkach braku odpowiedzi jednostki.

2.1.9. Substytucje

2.1.9.1. Metody selekcji substytutów

2.1.9.2. Główne właściwości substytuowanych jednostek porównanych z jednostkami oryginalnymi, w podziale na region (NUTS 2), jeśli możliwe do uzyskania

2.1.9.3. Dystrybucja substytuowanych jednostek w podziale na zapis kontaktu w adresie (DB1 20), wynik kwestionariusza gospodarstw domowych (DB1 30) i akceptację wywiadów gospodarstw domowych (DB1 35) jednostek oryginalnych

2.2. Błędy z próby

Dla składnika przekrojowego EU-SILC oraz dla każdego rzutu składnika dotyczącego zmian w czasie EU-SILC następujące informacje będą dostarczone:

- średnia, całkowita liczba obserwacji (przed i po imputacji) oraz błędy standardowe dla następujących składników dochodu:

Składniki dochodu Średnia Liczba obserwacji Błąd standardowy
Przed imputacją Po imputacji
Całkowity dochód brutto gospodarstwa domowego(1)
Całkowity dochód rozporządzalny gospodarstwa domowego
Całkowity dochód rozporządzalny gospodarstwa domowego, przed płatnościami socjalnymi innymi niż z tytułu zaawansowanego wieku lub świadczeń po zmarłym
Całkowity dochód rozporządzalny gospodarstwa domowego, łącznie z zasiłkami z tytułu zaawansowanego wieku i świadczeniami po zmarłym
Składniki dochodu netto na poziomie gospodarstwa domowego(2)
(rząd dla każdego składnika dochodu zbieranego na poziomie gospodarstwa domowego)
Składniki dochodu brutto na poziomie gospodarstwa domowego(3)
(rząd dla każdego składnika dochodu dostarczanego na poziomie gospodarstwa domowego)
Składniki dochodu netto na poziomie indywidualnym(2)
(rząd dla każdego składnika dochodu zbieranego na poziomie indywidualnym)
Składniki dochodu brutto na poziomie indywidualnym(3)
(rząd dla każdego składnika dochodu dostarczanego na poziomie indywidualnym)
(1) Obowiązkowe od 2007 r.
(2) Tylko dla Państw Członkowskich, które zbierają dochód netto na poziomie składnika.
(3) Dla Państw Członkowskich, które dostarczają dochód brutto na poziomie składnika.

Dla reszty Państw Członkowskich: obowiązkowe od 2007 r.

- średnia, liczba obserwacji (przed i po imputacji) i błąd standardowy dla podziału zrównoważonego dochodu rozporządzalnego na płeć, grupy wiekowe i wielkość gospodarstwa domowego:

Zrównoważony dochód rozporządzalny Średnia Liczba obserwacji Błąd standardowy
Przed imputacją Po imputacji
Podklasy w podziale na wielkość gospodarstwa domowego
1 członek gospodarstwa domowego
2 członków gospodarstwa domowego
3 członków gospodarstwa domowego
4 lub więcej
Populacja w podziale na grupę wiekową
<25
25 do 34
34 do 44
45 do 54
55 do 64
65+
Populacja w podziale na płeć
Mężczyzna
Kobieta

2.3. Błąd badania statystycznego nielosowy

2.3.1. Błędy operatu próby i pokrycia

Dla pierwszego rzutu składnika dotyczącego zmian w czasie EU-SILC dostarczone będą informacje na temat błędów operatu próby i pokrycia, tak jak zdefiniowane w załączniku II pkt 2.3.1 niniejszego rozporządzenia.

2.3.2. Błędy pomiarów i przetwarzania

Dla każdego rzutu składnika dotyczącego zmian w czasie EU-SILC, dostarczone będą informacje na temat błędów pomiaru i przetwarzania danych, takie jak zdefiniowane w załączniku II pkt 2.3.2 niniejszego rozporządzenia.

2.3.3. Błędy braku odpowiedzi

2.3.3.1. Osiągnięta wielkość próby

Dla każdego rzutu składnika dotyczącego zmian w czasie EU-SILC dostarczone będą następujące informacje:

- liczba gospodarstw domowych, dla których wywiad został zaakceptowany do bazy danych,

- liczba osób w wieku lat 16 lub więcej, liczba osób próby i liczba współmieszkańców, którzy są członkami gospodarstw domowych, dla których wywiad został zaakceptowany do bazy danych i którzy wypełnili kwestionariusz indywidualny.

2.3.3.2. Brak odpowiedzi jednostki

Dla pierwszego rzutu składnika dotyczącego zmian w czasie EU-SILC dostarczone będą następujące informacje:

- wskaźniki braku odpowiedzi gospodarstw domowych (NRh), tak jak zdefiniowano w załączniku II pkt 2.3.3.2 niniejszego rozporządzenia,

- wskaźniki braku odpowiedzi indywidualnych (NRp), tak jak zdefiniowano w załączniku II pkt 2.3.3.2 niniejszego rozporządzenia,

- całkowite wskaźniki braku odpowiedzi indywidualnych (*NRp) jak zdefiniowano w załączniku II pkt 2.3.3.2 niniejszego rozporządzenia.

Dla drugiego i następnych rzutów składnika dotyczącego zmian w czasie EU-SILC następujące informacje będą dostarczane:

- Wskaźniki liczby odpowiedzi dla gospodarstw domowych,

- Wskaźnik odpowiedzi rzutu.

Procent gospodarstw domowych spisanych z powodzeniem (DB1 35 = 1), które zostały przekazane do rzutu t (z rzutu t-1) lub na nowo utworzonych lub dodanych w czasie rzutu t, z wyjątkiem tych, które są poza zakresem (w ramach zasad postępowania) lub nieistniejące.

- wskaźnik wymieralności panelu

Procent gospodarstw domowych, przekazanych do rzutu t + 1 wymieralności w ramach gospodarstw domowych przyjętych do rzutu t z rzutu t-1, z wyjątkiem tych, które są poza zakresem (w ramach zasad postępowania) lub nieistniejące.

- Wskaźnik wymieralności

Liczba gospodarstw domowych, które przeszły z rzutu t do rzutu t + 1 w porównaniu z liczbą gospodarstw domowych przyjętych dla wymieralności w rzucie t z rzutu t-1.

- Wskaźnik osiągniętej wielkości próby

Wskaźnik liczby gospodarstw domowych przyjętych do bazy danych (DB1 35 = 1) w rzucie t do liczby gospodarstw domowych przyjętych do bazy danych (DB1 35 = 1) w rzucie t-1.

- Wskaźnik odpowiedzi dla osób

- Wskaźnik odpowiedzi dla rzutu

Procent osób z próby, z którymi przeprowadzono wywiad z powodzeniem (RB250 = 11,12,13), wśród tych, które przeszły do rzutu t (z rzutu t -1) lub stworzonych na nowo lub dodanych w trakcie rzutu t, z wyjątkiem tych, które są poza zakresem (w ramach zasad postępowania).

Procent wyselekcjonowanych współmieszkańców w rzucie 1, z którymi przeprowadzono wywiad z powodzeniem (RB = 11, 12, 13), spośród tych, które przeszły do rzutu t (z rzutu t-1).

- Wskaźnik wymieralności panelu

Procent osób z próby, z którymi przeprowadzono wywiad z powodzeniem (RB 250 = 11, 12, 13), w rzucie t spośród wszystkich wyselekcjonowanych osób próby, z wyjątkiem tych, którzy umarli lub okazali się poza wyborem (poza zakresem), w podziale na przyczyny braku odpowiedzi.

- Osiągnięty wskaźnik wielkości próby

Wskaźnik liczby zrealizowanych wywiadów indywidualnych (RB 250 = 11,12,13) w rzucie t do liczby zrealizowanych wywiadów indywidualnych w rzucie t-1.

Wskaźnik ten będzie zdefiniowany dla osób z próby oraz dla wszystkich osób łącznie z osobami nie z próby w wieku lat 16 i więcej i dla współmieszkańców w wieku 16 lat i więcej wybranych w pierwszym rzucie.

- Wskaźnik odpowiedzi dla osób nie z próby

Wskaźnik liczby zrealizowanych wywiadów indywidualnych (RB250 = 11, 12, 13) osób nie z próby w wieku lat 16 i więcej w rzucie t do wszystkich osób nie z próby w wieku lat 16 i więcej wymienionych w gospodarstwach domowych zaakceptowanych do bazy danych (DB1 35 = 1) w rzucie t lub wymienionych w najbardziej aktualnych zrealizowanych wywiadach gospodarstw domowych dla gospodarstw domowych, które były przesunięte z rzutu t-1 do rzutu t wymieralności, ale nie mogły być przepytane z powodzeniem w rzucie t.

2.3.3.3. Dystrybucja gospodarstw domowych w podziale na status gospodarstwa domowego (DB1 10), przez zapis kontaktu w adresie (DB1 20), przez wynik kwestionariusza gospodarstwa domowego (DB1 30) i przez akceptacje wywiadu gospodarstwa domowego (DB1 35).

Dla każdego rzutu składnika dotyczącego zmian w czasie EU-SILC będzie dostarczona dystrybucja gospodarstw domowych w podziale na status gospodarstwa domowego, na zapis kontaktu w adresie, na wynik kwestionariusza gospodarstwa domowego i na akceptację wywiadu gospodarstwa domowego

2.3.3.4. Dystrybucja osób dla statusu członkostwa (RB110)

Dla drugiego i następnych rzutów składnika dotyczącego zmian w czasie EU-SILC dostarczona będzie dystrybucja osób w podziale na status przynależności.

2.3.3.5. Brak odpowiedzi w pozycji

Dla zmiennych dochodu następujące informacje będą dostarczane dla każdego rzutu składnika dotyczącego zmian w czasie EU-SILC:

- procenty gospodarstw domowych (na składniki dochodu zebrane lub obliczone na poziomie gospodarstwa domowego)/osoby (na składniki dochodu zebrane lub obliczone na poziomie indywidualnym), które otrzymały jakąś sumę dla każdego składnika dochodu,

- procent brakujących wartości dla każdego składnika dochodu zebranych lub obliczonych na poziomie gospodarstwa domowego/poziomie indywidualnym,

- procent informacji częściowych dla każdego składnika dochodu zbieranego lub obliczanego na poziomie gospodarstwa domowego/na poziomie indywidualnym.

2.4. Tryb zbierania danych

Dla każdego rzutu składnika dotyczącego zmian w czasie EU-SILC będzie dostarczona dystrybucja członków gospodarstwa domowego w wieku lat 16 i więcej lub w podziale na "status danych" (RB250) oraz przez "typ wywiadu" (RB260), dla każdej osoby próby, dla współmieszkańców i dla całości.

2.5. Procedura imputacji

Dla składnika przekrojowego EU-SILC i dla każdego rzutu składnika dotyczącego zmian w czasie EU-SILC sprawozdane będą opis procedury imputacji stosowanej dla braku odpowiedzi w pozycji, w przypadku gdy metoda jest inna niż w Eurostacie, zmienne imputowane i procent imputacji przez całą liczbę obserwacji na zmienną docelową.

2.6. Imputowany czynsz

Dla przekrojowego składnika EU-SILC oraz dla każdego rzutu składnika dotyczącego zmian w czasie EU-SILC dostarczony będzie opis metody zastosowanej do obliczenia imputowanego czynszu, w przypadku gdy metoda jest inna niż w Eurostacie.

2.7. Samochody firmowe

Dla przekrojowego składnika EU-SILC oraz dla każdego rzutu składnika dotyczącego zmian w czasie EU-SILC dostarczony będzie opis metody zastosowanej do imputacji wartości prywatnego używania "samochodów firmowych".

3. PORÓWNYWALNOŚĆ

3.1. Podstawowe pojęcia i definicje

Dla pierwszego rzutu składnika dotyczącego zmian w czasie EU-SILC zostaną dostarczone informacje o podstawowych pojęciach i definicjach (opisane w załączniku II pkt 3.1 niniejszego rozporządzenia), różnice pomiędzy krajowymi definicjami i standardowymi definicjami EU-SILC, a także ocena, jeśli to możliwe do uzyskania, konsekwencji wymienionych różnic.

Dla drugiego i następnych rzutów wszelkie zmiany w podstawowych pojęciach i definicjach w stosunku do pierwszego rzutu winny być podane.

3.2. Składniki dochodu

3.2.1. Różnice pomiędzy krajowymi definicjami a standardowymi definicjami EU-SILC, a także ocena (jeśli możliwe do uzyskania) konsekwencji wymienionych różnic

Dla pierwszego rzutu składnika dotyczącego zmian w czasie EU-SILC dostarczone będą informacje na temat składników dochodu, opisanych w załączniku II pkt 3.2.1 niniejszego rozporządzenia (z wyjątkiem "miesięcznych zarobków brutto dla pracowników").

Dla drugiego i następnych rzutów, wszelkie zmiany definicji składników dochodu w stosunku do pierwszego rzutu będą podane.

3.2.2. Źródło lub procedury stosowane do zbierania zmiennych dochodu

Dla pierwszego rzutu składnika dotyczącego zmian w czasie EU-SILC podane będą źródło lub procedura stosowana do zbierania zmiennych dochodu.

Dla drugiego i następnych rzutów podane będą wszelkie zmiany źródła i procedur stosowanych w zbieraniu zmiennych dochodu.

3.2.3. Postać, w jakiej zmienne dochodu na poziomie składnika zostały otrzymane

Dla pierwszego rzutu składnika dotyczącego zmian w czasie EU-SILC podana będzie forma, w jakiej zmienne dochodu na poziomie składnika zostały uzyskane (np. brutto, netto podatki dochodowe u źródła i składki społeczne, podatki netto u źródła, składki na ubezpieczenie netto).

Dla drugiego i następnych rzutów, wszelkie zmiany w formie, w jakiej zmienne dochodu na poziomie składnika zostały uzyskane, będą podane.

3.2.4. Metoda stosowana do uzyskania docelowych zmiennych dochodu w wymaganej formie (tj. jako wartości brutto).

Dla pierwszego rzutu składnika dotyczącego zmian w czasie EU-SILC zostanie podana metoda stosowana do uzyskania docelowych zmiennych dochodu w wymaganej formie (tj. jako wartości brutto).

Dla drugiego i następnych rzutów wszelkie zmiany źródła i procedury stosowanej do zbierania zmiennych dochodu będą podane.

3.3. Zasady postępowania

Dla składnika dotyczącego zmian w czasie EU-SILC różnice pomiędzy krajowymi zasadami postępowania i standardami zasad postępowania EU-SILC będą podane.

4. SPÓJNOŚĆ

4.1. Porównanie ze źródłami zewnętrznymi docelowych zmiennych dochodu i liczbą osób, które otrzymują dochód z każdego "składnika dochodu"

Dla każdego rzutu składnika dotyczącego zmian w czasie EU-SILC dostarczone będzie porównanie z zewnętrznymi źródłami docelowych zmiennych dochodu i liczbą osób, które otrzymują dochód z każdego "składnika dochodu", tam gdzie Państwa Członkowskie, których to dotyczy, uznają takie zewnętrzne dane za wystarczająco godne zaufania.

ZAŁĄCZNIK  IV

Zawartość porównawczego pośredniego i końcowego sprawozdania jakości, które mają być sporządzone przez Komisję (Eurostat)

PORÓWNAWCZE POŚREDNIE SPRAWOZDANIE JAKOŚCI

W oparciu o pośrednie sprawozdania jakości dostarczone przez Państwa Członkowskie Komisja (Eurostat) sporządzi porównawcze pośrednie sprawozdanie jakości, zawierające następujące kryteria jakości:

1. Ścisłość

1.1. Opracowanie próby

1.2. Błędy próby

1.2.1. Oszacowana wartość, współczynnik wariacji, 95 % przedział zaufania oraz efektywna wielkość próby dla wspólnych przekrojowych wskaźników Unii Europejskiej, opartych na przekrojowym składniku EU-SILC, dla zrównoważonego dochodu rozporządzalnego oraz dla nieskorygowanej luki płac między płciami (jeśli dotyczy).

1.3. Błędy badania statystycznego nielosowe

1.4. Tryb zbierania danych

1.5. Czas trwania wywiadu

2. Porównywalność

2.1. Podstawowe pojęcia i definicje

2.2. Składniki dochodu

3. Spójność

PORÓWNAWCZE KOŃCOWE SPRAWOYDANIE JAKOŚCI

W oparciu o końcowe sprawozdania jakości dostarczone przez Państwa Członkowskie Komisja (Eurostat) sporządzi porównawcze końcowy sprawozdania jakości zawierające następujące kryteria jakości:

1. Istotność

- opis i klasyfikacja użytkowników

- opis i różnorodność potrzeb użytkowników (w podziale na klasy użytkowników)

2. Ścisłość

2.1. Opracowanie próby

2.2. Błędy próby

Dla składnika przekrojowego EU-SILC oraz dla każdego rzutu składnika dotyczącego zmian w czasie EU-SILC zostaną dostarczone następujące informacje:

- średnia, całkowita liczba obserwacji (przed i po imputacji), współczynnik wariacji i 95 % przedział zaufania dla składników dochodu,

- średnia, całkowita liczba obserwacji (przed i po imputacji), współczynnik wariacji i 95 % przedział zaufania dla podziału zrównoważonego dochodu rozporządzalnego na płeć, grupy wiekowe i wielkość gospodarstwa domowego.

2.3. Błędy badania statystycznego nielosowe

2.4. Tryb zbierania danych

2.5. Procedura imputacji

2.6. Imputowany czynsz

2.7. Samochody firmowe

3. Czasowość i punktualność

- średnia czasowość danych

- częstotliwość danych i średnia świeżość danych

- procent spóźnionych wydań danych, w oparciu o ustalone daty rozpowszechniania wyłożone w rozporządzeniu ramowym EU-SILC

- średnie opóźnienie danych niedostarczonych punktualnie (w liczbach tygodni)

- powody spóźnionego dostarczenia danych

4. Dostępność i jasność

- opis warunków dostępności danych (media, wsparcie, warunki marketingowe, ograniczenia, poufność itp.)

- opis warunków publikacji danych

5. Porównywalność

5.1. Podstawowe pojęcia i definicje

5.2. Składniki dochodu

5.3. Zasady postępowania

6. Spójność

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.5.42

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 28/2004 wykonujące rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie dochodów i warunków życia (EU-SILC) w odniesieniu do szczegółowej zawartości sprawozdań pośrednich i końcowych dotyczących jakości
Data aktu: 05/01/2004
Data ogłoszenia: 09/01/2004
Data wejścia w życie: 29/01/2004, 01/05/2004