Wspólne stanowisko 2004/137/WPZiB dotyczące środków restrykcyjnych skierowanych przeciwko Liberii i uchylające wspólne stanowisko 2001/357/WPZiB

WSPÓLNE STANOWISKO RADY 2004/137/WPZiB
z dnia 10 lutego 2004 r.
dotyczące środków restrykcyjnych skierowanych przeciwko Liberii i uchylające wspólne stanowisko 2001/357/WPZiB

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 15,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 7 maja 2001 r. Rada przyjęła wspólne stanowisko 2001/357/WPZiB(1) dotyczące środków restrykcyjnych skierowanych przeciwko Liberii, w celu wykonania rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ 1343 (2001).

(2) Wspólne stanowisko 2001/357/WPZiB, rozszerzone wspólnym stanowiskiem Rady 2002/457/WPZiB(2), zostało zmienione wspólnymi stanowiskami Rady 2003/365/WPZiB(3), 2003/666/WPZiB(4) i 2003/771/WPZiB(5) w celu wykonania kolejnych powiązanych rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ (RRBONZ).

(3) W dniu 22 grudnia 2003 r. Rada Bezpieczeństwa ONZ przyjęła rezolucję 1521 (2003) rewidującą działania Rady Bezpieczeństwa na mocy rozdziału VII poprzez zakończenie wykonania środków wymienionych w RRBONZ 1343 (2001) i w powiązanych rezolucjach oraz określającą zrewidowane środki działania, które miały być skierowane przeciwko Liberii.

(4) W celu wykonania tych środków finansowanie lub pomoc finansowa związane z działaniami wojskowymi niewymienione w RRBONZ 1521 (2003) powinny być również zabronione.

(5) Wykonanie niektórych środków wymaga działania Wspólnoty,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:

Artykuł  1 1
1.
a) Zgodnie z warunkami wymienionymi w RRBONZ 1521 (2003) sprzedaż, dostawa, transfer lub wywóz broni i sprzętu pokrewnego wszelkiego typu, w tym broni i amunicji, pojazdów i wyposażenia wojskowego, wyposażenia paramilitarnego i części zapasowych do wyżej wymienionych, do Liberii przez obywateli Państw Członkowskich lub z terytoriów Państw Członkowskich, lub przy użyciu statków lub statków powietrznych ich bandery, są zakazane bez względu na to, czy pochodzą z ich terytoriów czy nie.

b) Zabronione jest również:

– przyznawanie, sprzedaż, świadczenie lub przekazywanie pomocy technicznej, usług pośrednictwa i innych usług związanych z działaniami wojskowymi oraz związanych z zaopatrywaniem, wytwarzaniem, utrzymywaniem lub używaniem przedmiotów wymienionych w ust. 1 lit. a), bezpośrednio lub pośrednio każdej osobie, podmiotowi lub organowi w Liberii lub do użytku w Liberii,

– zapewnianie finansowania lub pomocy finansowej związanej z działaniami wojskowymi, z uwzględnieniem w szczególności dotacji, pożyczek i ubezpieczeń kredytów eksportowych, na sprzedaż, dostawy, przekazywanie lub wywóz pozycji z lit. a), bezpośrednio lub pośrednio każdej osobie, podmiotowi lub organowi w Liberii.

2.
Ustęp 1 nie ma zastosowania do:

a) broni i wszelkiego sprzętu pokrewnego oraz szkoleń i pomocy technicznej mających wyłącznie stanowić wsparcie lub być wykorzystywane przez misję ONZ w Liberii;

b) broni i wszelkiego sprzętu pokrewnego oraz szkoleń i pomocy technicznej mających wyłącznie stanowić wsparcie lub być wykorzystywane podczas międzynarodowego programu szkolenia i reform liberyjskich sił zbrojnych i policji, zatwierdzonego wcześniej przez Komitet ustanowiony przez punkt 21 RRBONZ 1521 (2003) (Komitet);

c) nieśmiercionośnego sprzętu przeznaczonego do użytku humanitarnego lub ochronnego, lub świadczenia pomocy lub szkoleń związanych z takim nieśmiercionośnym sprzętem, zatwierdzonych wcześniej przez Komitet;

d) odzieży ochronnej, w tym kamizelek kuloodpornych i hełmów wojskowych, czasowo wwożonych do Liberii przez personel Organizacji Narodów Zjednoczonych, przedstawicieli środków masowego przekazu, pracowników organizacji humanitarnych i rozwojowych oraz personel pomocniczy, wyłącznie do osobistego użytku.

3.
Dostawa, sprzedaż lub transfer broni lub sprzętu pokrewnego lub świadczenie usług, określonych w ust. 2 lit. a), b) i c), wymagają zezwolenia udzielonego przez właściwe organy Państw Członkowskich. Państwa Członkowskie rozważają dostawy na mocy ust. 2 lit. a), b) i c) na zasadzie jednostkowych przypadków, biorąc w pełni pod uwagę kryteria określone w kodeksie postępowania Unii Europejskiej w sprawie wywozu broni. Państwa Członkowskie żądają odpowiednich środków bezpieczeństwa przeciwko nadużyciu uprawnień udzielonych na mocy ust. 2 i w odpowiednim przypadku, zapewniają przepisy dotyczące odesłania dostarczonej broni i sprzętu pokrewnego.
4.
Dla celów niniejszego wspólnego stanowiska "pomoc techniczna" oznacza wszelkie formy wsparcia technicznego związane z naprawami, rozbudową, produkcją, montażem, testowaniem, konserwacją lub jakąkolwiek inną usługą techniczną w postaci instrukcji, doradztwa, kształcenia, przekazywania praktycznej wiedzy czy umiejętności lub usług konsultingowych. Pomoc techniczna obejmuje pomoc w formie werbalnej.
Artykuł  2 2
1.
Zgodnie z warunkami wymienionymi w RRBONZ 1521 (2003) Państwa Członkowskie przyjmują konieczne środki w celu uniemożliwienia wjazdu na lub przejazdu przez ich terytorium wszystkim osobom wskazanych przez Komitet, które:

a) stanowią zagrożenie dla procesu pokojowego w Liberii lub uczestniczą w działaniach mających naruszyć pokój i stabilizację w Liberii i w subregionie, w tym wyższym rangą członkom rządu byłego prezydenta Charlesa Taylora i ich małżonkom oraz członkom byłych liberyjskich sił zbrojnych utrzymującym powiązania z byłym prezydentem Charlesem Taylorem;

b) naruszają zakaz dostaw, sprzedaży lub transferu broni i sprzętu pokrewnego wszelkiego typu, w tym broni i amunicji, pojazdów i wyposażenia wojskowego, wyposażenia paramilitarnego i części zapasowych do wyżej wymienionych lub zakaz kształcenia technicznego lub pomocy odnoszących się do zaopatrywania, wytwarzania, utrzymywania lub używania tego rodzaju przedmiotów;

c) dostarczają pomoc finansową i wojskową grupom rebeliantów w Liberii lub w krajach regionu lub są związane z podmiotami, które to czynią.

2.
Ustęp 1 nie zobowiązuje Państwa Członkowskiego do odmowy wjazdu na swoje terytorium jego własnym obywatelom.
3.
Środki wymienione w ust. 1 nadal mają zastosowanie do osób wskazanych wcześniej na mocy punktu 7 lit. a) RRBONZ 1343 (2001), do czasu wskazania takich osób przez Komisję.
4.
Ustęp 1 nie ma zastosowania, jeżeli Komitet stwierdzi, że podróż taka jest uzasadniona z powodów humanitarnych, włączając w to obowiązki religijne, lub jeżeli Komitet dojdzie do wniosku, że wyłączenie w inny sposób sprzyjałoby celom rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ w zakresie pokoju, stabilizacji i demokracji w Liberii i trwałego pokoju w regionie.
Artykuł  3 3

Bezpośredni albo pośredni przywóz nieobrobionych diamentów z Liberii do Wspólnoty, bez względu na to, czy pochodzą one z Liberii, jest zakazany na warunkach określonych w RRBONZ 1521(2003).

Artykuł  4 4

Przywóz do Wspólnoty wszelkich pni drzewnych i produktów z drewna pochodzących z Liberii jest zakazany na warunkach określonych w RRBONZ 1521(2003).

Artykuł  5 5

Niniejsze wspólne stanowisko stosuje się do dnia 22 grudnia 2005 r. z zastrzeżeniem odmiennej decyzji Rady zgodnie z odpowiednimi przyszłymi rezolucjami Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Artykuł  6

Niniejszym uchyla się wspólne stanowisko 2001/357/WPZiB.

Artykuł  7

Niniejsze wspólne stanowisko staje się skuteczne od daty jego przyjęcia.

Niniejsze wspólne stanowisko stosuje się od dnia 22 grudnia 2003 r.

Artykuł  8

Niniejsze wspólne stanowisko zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 lutego 2004 r.
W imieniu Rady
C. McCREEVY
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 126 z 8.5.2001 str. 1. Wspólne stanowisko ostatnio zmienione wspólnym stanowiskiem 2003/771/WPZiB (Dz.U. L 278 z 29.10.2003, str. 50).

(2) Dz.U. L 155 z 14.6.2002, str. 62.

(3) Dz.U. L 124, z 20.5.2003, str. 49.

(4) Dz.U. L 235, z 23.9.2003, str. 28.

(5) Dz.U. L 278, z 29.10.2003, str. 50.

1 Z dniem 23 grudnia 2005 r. środki nałożone na mocy art. 1 nin. wspólnego stanowiska zostały przedłużone do dnia 22 grudnia 2006 r., zgodnie z art. 1 ust. 1 wspólnego stanowiska nr 2006/31/WPZiB z dnia 23 stycznia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.19.38).

Z dniem 23 grudnia 2006 r. środki nałożone na mocy art. 1 nin. wspólnego stanowiska zostały przedłużone do dnia 22 grudnia 2007 r., zgodnie z art. 1 wspólnego stanowiska nr 2007/93/WPZiB z dnia 12 lutego 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.41.17).

2 Z dniem 23 grudnia 2005 r. środki nałożone na mocy art. 2 nin. wspólnego stanowiska zostały przedłużone do dnia 22 grudnia 2006 r., zgodnie z art. 1 ust. 1 wspólnego stanowiska nr 2006/31/WPZiB z dnia 23 stycznia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.19.38).

Z dniem 23 grudnia 2006 r. środki nałożone na mocy art. 2 nin. wspólnego stanowiska zostały przedłużone do dnia 22 grudnia 2007 r., zgodnie z art. 1 wspólnego stanowiska nr 2007/93/WPZiB z dnia 12 lutego 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.41.17).

3 Z dniem 23 grudnia 2005 r. środki nałożone na mocy art. 3 nin. wspólnego stanowiska zostały przedłużone do dnia 22 czerwca 2006 r., zgodnie z art. 1 ust. 2 wspólnego stanowiska nr 2006/31/WPZiB z dnia 23 stycznia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.19.38).

Z dniem 23 czerwca 2006 r. środki nałożone na mocy art. 3 nin. wspólnego stanowiska zostały przedłużone do dnia 22 grudnia 2006 r., zgodnie z art. 2 wspólnego stanowiska nr 2006/518/WPZiB z dnia 24 lipca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.201.36).

Z dniem 23 grudnia 2006 r. środki nałożone na mocy art. 3 nin. wspólnego stanowiska zostały przedłużone do dnia 22 czerwca 2007 r., zgodnie z art. 2 wspólnego stanowiska nr 2007/93/WPZiB z dnia 12 lutego 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.41.17).

Z dniem 27 kwietnia 2007 r. środki nałożone na mocy art. 3 nin. wspólnego stanowiska przestały mieć zastosowanie, zgodnie z art. 1 wspólnego stanowiska nr 2007/400/WPZiB z dnia 11 czerwca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.150.15).

4 Z dniem 23 grudnia 2005 r. środki nałożone na mocy art. 4 nin. wspólnego stanowiska zostały przedłużone do dnia 22 czerwca 2006 r., zgodnie z art. 1 ust. 2 wspólnego stanowiska nr 2006/31/WPZiB z dnia 23 stycznia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.19.38).

Z dniem 23 czerwca 2006 r. środki nałożone na mocy art. 4 nin. wspólnego stanowiska przestały obowiązywać na skutek ich nieprzedłużenia.

5 Art. 5 zmieniony przez art. 1 wspólnego stanowiska nr 2004/902/WPZiB z dnia 22 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.379.113) zmieniającego nin. wspólne stanowisko z dniem 22 grudnia 2004 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.40.35

Rodzaj: Wspólne stanowisko
Tytuł: Wspólne stanowisko 2004/137/WPZiB dotyczące środków restrykcyjnych skierowanych przeciwko Liberii i uchylające wspólne stanowisko 2001/357/WPZiB
Data aktu: 10/02/2004
Data ogłoszenia: 12/02/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 10/02/2004, 22/12/2003