Decyzja Komisji z dnia 30 stycznia 2004r. dotycząca niewłączania pewnych substancji czynnych do załącznika I dyrektywy Rady 91/414/EWG oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające te substancje

DECYZJA KOMISJI
z dnia 30 stycznia 2004r.
dotycząca niewłączania pewnych substancji czynnych do załącznika I dyrektywy Rady 91/414/EWG oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające te substancje

(notyfikowana jako dokument nr C(2004) 152)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/129/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 10 lutego 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2003/119/WE(2), w szczególności jej art. 8 ust. 2 akapit czwarty,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG przewiduje, że Państwo Członkowskie może, w okresie 12 lat od dnia notyfikacji tej dyrektywy, zezwolić na wprowadzenie na rynek na swoim terytorium środków ochrony roślin zawierających substancje czynne nie wymienione w załączniku I do tej dyrektywy, a znajdujące się w obrocie dwa lata po jej notyfikacji, w czasie gdy te substancje są stopniowo badane w ramach programu pracy.

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1112/2002(3) ustanawia szczegółowe zasady wdrożenia czwartego etapu programu pracy, określone w art. 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG. Substancje czynne czwartego etapu dla których zobowiązanie do dalszego przygotowania koniecznego wniosku nie zostało notyfikowane, nie powinny być włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, a Państwa Członkowskie powinny cofnąć wszystkie zezwolenia dla środków ochrony roślin zawierających takie substancje czynne. Załącznik I do niniejszej decyzji zamieszcza substancje czynne które wchodzą w zakres tej kategorii.

(3) Rozporządzenia Komisji (WE) nr 451/2000(4) i (WE) nr 1490/2002(5) ustanawiają szczegółowe zasady wdrożenia dla drugiego i trzeciego etapu programu pracy, określone w art. 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG. Substancje czynne dla których nie przedstawiono kompletnej dokumentacji lub dla których zgłaszający zadeklarowali, że dokumentacja nie zostanie przedstawiona w obrębie zalecanego terminu, nie powinny być włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG a Państwa Członkowskie powinny wycofać wszystkie zezwolenia dla środków ochrony roślin zawierających takie substancje czynne. Załącznik I do niniejszej decyzji zamieszcza substancje czynne które wchodzą w zakres tej kategorii.

(4) Dla kilku z tych substancji czynnych przedstawiono informacje i ocenę dokonaną wspólnie przez Komisję i biegłych Państwa Członkowskiego, które pokazały potrzebę dalszego użycia tych substancji. W tych przypadkach należy podjąć środki tymczasowe dla umożliwienia prac rozwojowych nad środkami alternatywnymi.

(5) Dla tych substancji czynnych dla których istnieje tylko krótki okres czasu uprzedzenia o zamiarze wycofania środków ochrony roślin zawierających takie substancje, jest uzasadnione przewidzenie okresu karencji dla zbytu, przechowywania, wprowadzania na rynek i użycia istniejących zapasów na okres czasu nie dłuższy niż 12 miesięcy w celu umożliwienia zużycia istniejących zapasów w nie więcej niż jednym dalszym okresie wegetacji. W przypadkach gdzie przewiduje się dłuższy okres czasu uprzedzenia o zamiarze wycofania, taki okres czasu może być skrócony do wygaśnięcia na koniec okresu wegetacji.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Substancje czynne wymieniony w załączniku I do niniejszej decyzji nie są włączone do załącznika I dyrektywy 91/414/EWG.

Artykuł  2
1.
Najpóźniej do dnia 31 marca 2004 Państwa Członkowskie zapewniają wycofanie zezwoleń dla środków ochrony roślin zawierających substancje czynne wymienione w załączniku I do niniejszej decyzji.
2.
W drodze odstępstwa od ust. 1, Państwa Członkowskie zamieszczone w kolumnie B załącznika II mogą utrzymać zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające substancje zamieszczone w kolumnie A tego załącznika, dla zastosowań zamieszczonych w kolumnie C tego załącznika, najpóźniej do dnia 30 czerwca 2007 r., w celu zezwolenia na opracowanie skutecznej alternatywy dla tych substancji.

Państwa Członkowskie dokonujące odstępstwa przewidzianego w akapicie pierwszym powinny zapewnić spełnienie następujących warunków:

a) dalsze użycie jest dopuszczalne tylko tak dalece, jak nie występują szkodliwe działania na zdrowie ludzi i zwierząt i nie występuje niedopuszczalny wpływ na środowisko naturalne;

b) takie środki ochrony roślin pozostające na rynku po dniu 31 marca 2004 r. są ponownie oznaczone etykietą w celu zgodności z warunkami ograniczonego zastosowania;

c) narzucone są wszystkie środki właściwe dla ograniczenia ryzyka w celu zmniejszenia jakichkolwiek możliwych zagrożeń;

d) środki alternatywne dla takich zastosowań są intensywnie poszukiwane.

3.
Państwo Członkowskie którego to dotyczy powiadamia Komisję o środkach podjętych z racji zastosowania ust. 2, w szczególności działaniach podjętych w zastosowaniu do lit. a) - d), najpóźniej do dnia 31 grudnia 2004 r.
Artykuł  3 1

Jakikolwiek okres karencji przyznany przez Państwa Członkowskie zgodnie z przepisami art. 4 ust. 6 dyrektywy 91/414/EWG, jest możliwie najkrótszy.

Tam gdzie zezwolenia zostają cofnięte zgodnie z art. 2 ust. 1 najpóźniej do dnia 31 marca 2004 r., okres ten wygasa najpóźniej dnia 31 grudnia 2004 r.

Tam gdzie zezwolenia zostają cofnięte zgodnie z art. 2 ust. 2 najpóźniej do dnia 30 czerwca 2007 r., okres ten wygasa najpóźniej dnia 31 grudnia 2007 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 stycznia 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(2) Dz.U. L 325 z 12.12.2003, str. 41.

(3) Dz.U. L 168 z 27.6.2002, str. 14.

(4) Dz.U. L 55 z 29.2.2000, str. 25.

(5) Dz.U. L 224 z 21.8.2002, str. 23.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wykaz substancji czynnych określonych w art. 1

CZĘŚĆ  A

Substancje objęte rozporządzeniem Komisji (WE) nr 703/2001 (drugi etap programu pracy)

Metydation (PN)

CZĘŚĆ  B

Substancje objęte rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1490/2002 (trzeci etap programu pracy)

Cinosulfuron

Klofencet

Chlorflurenol

Flamprop-M

Flurenol

Heksaflumuron

Imazapyr

Nuarimol

Primisulfuron

Pretilachlor

Chinchlorak

Streptomycyna

Tridemorf

Triadimefon

CZĘŚĆ  C

Substancje objęte rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1112/2002 (czwarty etap programu pracy)

A. Chemiczne substancje czynne

Octan (4E- 7Z)-4,7-tridekadien-1-ylu

(4Z-9Z)- 7,9-dodekadien-1-ol

Octan (E)-10-dodecenylu

Octan (Z)-3-metylo-6-izopropenylo-3,4-dekadien-1-ylu

Octan (Z)-3-metylo-6-izopropenylo-9-decen-1-ylu

Octan (Z)-5-dodecen-1-ylu

(Z)-7-tetradekanol

(Z)-9-trikozen

Octan (Z,Z) oktadienylu

2-propanol

3,7-dimetylo-2,6-oktadienal

4-chloro-3-metylofenol

7,8-epoksy-2-metylooktadekan

Propionian 7-metylo- 3-metyleno-7-okten-1 -ylu

Zasady akrydynowe

Chlorek alkilodimetylobenzyloamoniowy

Chlorek alkilodimetyloetylobenzyloamoniowy

Wodorotlenek amonu

Siarczan amonu

Azotan baru

Bifenyl

Kwas borowy

Brometalina

Kalcyferol

Cyjanek wapnia

Tlenek wapnia

Fosforan wapnia

Chlorowodzian poli(iminoimidobiguanidyny)

Chlorofilina

Cholekalcyferol

Chlorek choliny

Ciecz z namaczania zboża

Kumachlor

Kumafuryl

Kumatetralyl

Krymidyna

Difetialon

Chlorek dioktyldimetyloamoniowy

Difacynon

Etanotiol

Heksanian etylu

Flokumafen

Fluoroacetamid

Cyjanowodór

Izowal

Kwas mlekowy

Bromek laurylodimetylobenzyloamoniowy

Chlorek laurylodimetylobenzyloamoniowy

Fosforan wapnia

trans- 6-nonenian metylu

Naftalen

Azot

Chlorek oktylodecylodimetyloamoniowy

Wyciąg z cebuli

Papaina

Octan p-tolilu

p-dichlorobenzen

Ferodym

Kwas fosforowy

Oleje roślinne/olej kokosowy

Oleje roślinne/olej kukurydziany

Oleje roślinne/olej arachidowy

Sorbinian potasu

Pronumon

Kwas propionowy

Piranokumaryna

Czwartorzędowe związki amoniowe

Scillirosan

Kwas sebacynowy

Serrykornina

Węglan sodu

Chlorek sodu (NaCl)

Cyjanek sodu

Dimetyloarsenian sodu

Wodorotlenek sodu

o-benzylo-p-chlorofenoksyd sodu

Propionian sodu

p-t-amylofenoksyd sodu

Tetraboran sodu

Wyciąg z soji

Olej sojowy, epoksylowany

Strychnina

Oleje smołowe

Siarczany talu

Tiomocznik

Trans-6-nonen-1-ol

Trimedlura

B. Mikroorganizmy

Aschersonia aleyrodis

Wirus Agrotis segetum granulosis

Wirus Mamestra brassica nuclear polyhedrosis

Wirus mozaiki pomidora

ZAŁĄCZNIK  II 2

Wykaz zezwolen, okreslonych w art. 2 ust. 2

Kolumna A Kolumna B Kolumna C
Substancja czynna Państwo Członkowskie Zastosowanie
Chlorek alkilodimetylobenzyloamoniowy Belgia Dezynfekcja komór wzrostu pieczarek i wyposażenia
Francja Dezynfekcja powierzchni szklarni i wyposażenia
Cynosulfuron Hiszpania Ryż
Włochy Ryż
Flamprop-M Austria Pszenica jara, jęczmień jary, pszenica ozima, jęczmień ozimy
Dania Jęczmień jary
Heksaflumuron Portugalia Cytrusy
Hiszpania Sosna
Metydation (PN) Francja Jabłonie, grusze, cytrusy, śliwy,
Niemcy Nasiona rzepaku olejowego
Włochy Oliwki
Portugalia Jabłonie, grusze, brzoskwinie, oliwki, winogrona, cytrusy, mango i drzewa Annona reticulata
Hiszpania Cytrusy, oliwki
Grecja Oliwki, jabłonie, grusze
Cypr owoce cytrusowe, oliwka, zimowe stosowanie na owocowe drzewa liściaste
Słowacja jabłko, morela, winogrona, gruszka, brzoskwinia, śliwka, rośliny ozdobne
Pretilachlor Francja Ryż
Grecja Ryż
Włochy Ryż
Chinchlorak Hiszpania Ryż
Grecja Ryż
Portugalia Ryż
Włochy Ryż
Triadimefon (PN) Szwecja Polowe uprawy truskawek
Pomidory i ogórki pod szkłem
1 Z dniem 1 stycznia 2007 r. od stosowania art. 3 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 5 rozporządzenia nr 2024/2006 z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.384.79). Odstępstwo wygasa z dniem 30 czerwca 2008 r.
2 Załącznik II:

-zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 835/2004 z dnia 28 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.127.43) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 1335/2005 z dnia 12 sierpnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.211.6) zmieniającego nin. decyzję z dniem 20 sierpnia 2005 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.37.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Komisji z dnia 30 stycznia 2004r. dotycząca niewłączania pewnych substancji czynnych do załącznika I dyrektywy Rady 91/414/EWG oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające te substancje
Data aktu: 30/01/2004
Data ogłoszenia: 10/02/2004