Decyzja 2004/6/WE ustanawiająca Komitet Europejskich Inspektorów ds. Ubezpieczeń i Emerytur Pracowniczych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 5 listopada 2003 r.
ustanawiająca Komitet Europejskich Inspektorów ds. Ubezpieczeń i Emerytur Pracowniczych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/6/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 stycznia 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W czerwcu 2001 roku Komisja przyjęła decyzje 2001/527/WE(1) i 2001/528/WE(2) ustanawiające odpowiednio Komitet Europejskich Organów Nadzoru Papierów Wartościowych oraz Europejski Komitet Papierów Wartościowych.

(2) W rezolucji z dnia 5 lutego 2002 r. oraz 21 listopada 2002 r. Parlament Europejski zatwierdził czterostopniowe ramy regulacyjne zalecane w raporcie Komitetu Mędrców i wezwał do poszerzenia niektórych aspektów tego podejścia na sektory bankowości i ubezpieczeń, pod warunkiem że Rada zobowiąże się zdecydowanie do reform celem zagwarantowania odpowiedniej równowagi.

(3) W dniu 3 grudnia 2002 r. Rada zwróciła się do Komisji o wykonanie takich uzgodnień w dziedzinie bankowości, ubezpieczeń i emerytur pracowniczych oraz o jak najszybsze ustanowienie nowych komitetów doradzających jej w tych dziedzinach.

(4) Komitet Europejskich Inspektorów ds. Ubezpieczeń i Emerytur Pracowniczych (zwany dalej "Komitetem") powinien zostać ustanowiony jako niezależny organ zajmujący się rozpatrywaniem, uzgadnianiem i doradzaniem Komisji w dziedzinach ubezpieczeń, reasekuracji i emerytur pracowniczych. Jednakże w dziedzinie emerytur pracowniczych Komitet zbada tylko uregulowania prawne i kontrolne odnoszące się do takich uzgodnień, pomijając dziedziny wchodzące w zakres prawa pracy i prawa socjalnego, takie jak organizacja zakładowych systemów emerytalnych, obowiązkowe przystępowanie do tych systemów lub postanowienia wynikające ze zbiorowych układów pracy.

(5) Komitet powinien również przyczynić się do spójnego i szybkiego wprowadzenia w życie prawodawstwa europejskiego w Państwach Członkowskich poprzez zapewnienie efektywniejszej współpracy między krajowymi organami nadzoru, prowadząc wzajemne weryfikacje i propagując najlepsze praktyki.

(6) Komitet powinien utworzyć własną strukturę organizacyjną, w szczególności biorąc pod uwagę specyfikę właściwych władz krajowych, i utrzymywać bliskie powiązania operacyjne z Komisją i z Komitetem ustanowionym decyzją Komisji 2004/9/WE ustanawiającą Europejski Komitet Ubezpieczeń i Emerytur Pracowniczych(3). Komitet wybiera przewodniczącego spośród swoich członków.

(7) Komitet powinien na wstępnym etapie otwarcie i w sposób przejrzysty prowadzić w szerokim zakresie konsultacje z uczestnikami rynku, konsumentami i użytkownikami końcowymi.

(8) Komitet powinien uchwalić własny regulamin wewnętrzny i w pełni przestrzegać prerogatyw instytucji oraz równowagi instytucjonalnej ustanowionej Traktatem,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Niniejszym ustanawia się niezależną grupę doradczą do spraw ubezpieczeń i emerytur pracowniczych we Wspólnocie pod nazwą "Komitet Europejskich Inspektorów ds. Ubezpieczeń i Emerytur Pracowniczych" (dalej zwany "Komitetem").

Artykuł  2

Komitet doradza Komisji, na jej żądanie, w terminie określonym przez Komisję stosownie do pilności sprawy, albo z własnej inicjatywy, w szczególności przy opracowywaniu projektów środków wykonawczych w dziedzinie ubezpieczeń, reasekuracji i emerytur pracowniczych.

Komitet przyczynia się do spójnego wykonania dyrektyw wspólnotowych i do upodabniania praktyk kontrolnych Państw Członkowskich w całej Wspólnocie.

Jednocześnie Komitet tworzy forum współpracy między organami kontroli, w szczególności poprzez wymianę informacji na temat instytucji poddanych kontroli.

Artykuł  3

Komitet składa się z przedstawicieli krajowych władz państwowych wysokiego szczebla właściwych w zakresie ubezpieczeń, reasekuracji i emerytur pracowniczych. Każde Państwo Członkowskie wyznacza do uczestnictwa w posiedzeniach Komitetu przedstawicieli wysokiego szczebla swoich właściwych władz.

Komisja jest obecna na posiedzeniach Komitetu i do uczestnictwa we wszystkich jego dyskusjach wyznacza swojego przedstawiciela wysokiego szczebla.

Kiedy następuje wymiana poufnych informacji dotyczących przedsiębiorstwa lub instytucji poddanych kontroli, udział w dyskusji o tym punkcie porządku dziennego może być ograniczony do organów bezpośrednio odpowiedzialnych za kontrolę.

Komitet wybiera spośród swoich członków przewodniczącego.

Komitet może zapraszać do udziału w swoich posiedzeniach ekspertów i obserwatorów.

Komitet nie bada dziedzin wchodzących w zakres prawa pracy i prawa socjalnego, takich jak organizacja zakładowych systemów emerytalnych, w szczególności obowiązkowe przystępowanie do tych systemów i postanowienia wynikające ze zbiorowych układów pracy

Artykuł  4

Komitet utrzymuje bliskie powiązania operacyjne z Komisją i z Komitetem ustanowionym decyzją Komisji 2004/9/WE.

Komitet może tworzyć grupy robocze. Komisja zapraszana jest do udziału w tych grupach roboczych jako obserwator.

Artykuł  5

Przed przekazaniem Komisji swojej opinii Komitet otwarcie i w sposób przejrzysty prowadzi na wstępnym etapie w szerokim zakresie konsultacje z uczestnikami rynku, konsumentami i użytkownikami końcowymi.

Artykuł  6

Komitet przedstawia Komisji roczne sprawozdanie.

Artykuł  7

Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny i tworzy własną strukturę operacyjną.

Artykuł  8

Komitet rozpocznie swoją działalność w dniu 24 listopada 2003 r.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 listopada 2003 r.

W imieniu Komisji
Frederik BOLKESTEIN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 191 z 13.7.2001, str. 43.

(2) Dz.U. L 191 z 13.7.2001, str. 45.

(3) Dz.U. L 3 z 7.1.2004, str. 34.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024