Decyzja 2004/6/WE ustanawiająca Komitet Europejskich Inspektorów ds. Ubezpieczeń i Emerytur Pracowniczych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 5 listopada 2003 r.
ustanawiająca Komitet Europejskich Inspektorów ds. Ubezpieczeń i Emerytur Pracowniczych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/6/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 stycznia 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W czerwcu 2001 roku Komisja przyjęła decyzje 2001/527/WE(1) i 2001/528/WE(2) ustanawiające odpowiednio Komitet Europejskich Organów Nadzoru Papierów Wartościowych oraz Europejski Komitet Papierów Wartościowych.

(2) W rezolucji z dnia 5 lutego 2002 r. oraz 21 listopada 2002 r. Parlament Europejski zatwierdził czterostopniowe ramy regulacyjne zalecane w raporcie Komitetu Mędrców i wezwał do poszerzenia niektórych aspektów tego podejścia na sektory bankowości i ubezpieczeń, pod warunkiem że Rada zobowiąże się zdecydowanie do reform celem zagwarantowania odpowiedniej równowagi.

(3) W dniu 3 grudnia 2002 r. Rada zwróciła się do Komisji o wykonanie takich uzgodnień w dziedzinie bankowości, ubezpieczeń i emerytur pracowniczych oraz o jak najszybsze ustanowienie nowych komitetów doradzających jej w tych dziedzinach.

(4) Komitet Europejskich Inspektorów ds. Ubezpieczeń i Emerytur Pracowniczych (zwany dalej "Komitetem") powinien zostać ustanowiony jako niezależny organ zajmujący się rozpatrywaniem, uzgadnianiem i doradzaniem Komisji w dziedzinach ubezpieczeń, reasekuracji i emerytur pracowniczych. Jednakże w dziedzinie emerytur pracowniczych Komitet zbada tylko uregulowania prawne i kontrolne odnoszące się do takich uzgodnień, pomijając dziedziny wchodzące w zakres prawa pracy i prawa socjalnego, takie jak organizacja zakładowych systemów emerytalnych, obowiązkowe przystępowanie do tych systemów lub postanowienia wynikające ze zbiorowych układów pracy.

(5) Komitet powinien również przyczynić się do spójnego i szybkiego wprowadzenia w życie prawodawstwa europejskiego w Państwach Członkowskich poprzez zapewnienie efektywniejszej współpracy między krajowymi organami nadzoru, prowadząc wzajemne weryfikacje i propagując najlepsze praktyki.

(6) Komitet powinien utworzyć własną strukturę organizacyjną, w szczególności biorąc pod uwagę specyfikę właściwych władz krajowych, i utrzymywać bliskie powiązania operacyjne z Komisją i z Komitetem ustanowionym decyzją Komisji 2004/9/WE ustanawiającą Europejski Komitet Ubezpieczeń i Emerytur Pracowniczych(3). Komitet wybiera przewodniczącego spośród swoich członków.

(7) Komitet powinien na wstępnym etapie otwarcie i w sposób przejrzysty prowadzić w szerokim zakresie konsultacje z uczestnikami rynku, konsumentami i użytkownikami końcowymi.

(8) Komitet powinien uchwalić własny regulamin wewnętrzny i w pełni przestrzegać prerogatyw instytucji oraz równowagi instytucjonalnej ustanowionej Traktatem,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Niniejszym ustanawia się niezależną grupę doradczą do spraw ubezpieczeń i emerytur pracowniczych we Wspólnocie pod nazwą "Komitet Europejskich Inspektorów ds. Ubezpieczeń i Emerytur Pracowniczych" (dalej zwany "Komitetem").

Artykuł  2

Komitet doradza Komisji, na jej żądanie, w terminie określonym przez Komisję stosownie do pilności sprawy, albo z własnej inicjatywy, w szczególności przy opracowywaniu projektów środków wykonawczych w dziedzinie ubezpieczeń, reasekuracji i emerytur pracowniczych.

Komitet przyczynia się do spójnego wykonania dyrektyw wspólnotowych i do upodabniania praktyk kontrolnych Państw Członkowskich w całej Wspólnocie.

Jednocześnie Komitet tworzy forum współpracy między organami kontroli, w szczególności poprzez wymianę informacji na temat instytucji poddanych kontroli.

Artykuł  3

Komitet składa się z przedstawicieli krajowych władz państwowych wysokiego szczebla właściwych w zakresie ubezpieczeń, reasekuracji i emerytur pracowniczych. Każde Państwo Członkowskie wyznacza do uczestnictwa w posiedzeniach Komitetu przedstawicieli wysokiego szczebla swoich właściwych władz.

Komisja jest obecna na posiedzeniach Komitetu i do uczestnictwa we wszystkich jego dyskusjach wyznacza swojego przedstawiciela wysokiego szczebla.

Kiedy następuje wymiana poufnych informacji dotyczących przedsiębiorstwa lub instytucji poddanych kontroli, udział w dyskusji o tym punkcie porządku dziennego może być ograniczony do organów bezpośrednio odpowiedzialnych za kontrolę.

Komitet wybiera spośród swoich członków przewodniczącego.

Komitet może zapraszać do udziału w swoich posiedzeniach ekspertów i obserwatorów.

Komitet nie bada dziedzin wchodzących w zakres prawa pracy i prawa socjalnego, takich jak organizacja zakładowych systemów emerytalnych, w szczególności obowiązkowe przystępowanie do tych systemów i postanowienia wynikające ze zbiorowych układów pracy

Artykuł  4

Komitet utrzymuje bliskie powiązania operacyjne z Komisją i z Komitetem ustanowionym decyzją Komisji 2004/9/WE.

Komitet może tworzyć grupy robocze. Komisja zapraszana jest do udziału w tych grupach roboczych jako obserwator.

Artykuł  5

Przed przekazaniem Komisji swojej opinii Komitet otwarcie i w sposób przejrzysty prowadzi na wstępnym etapie w szerokim zakresie konsultacje z uczestnikami rynku, konsumentami i użytkownikami końcowymi.

Artykuł  6

Komitet przedstawia Komisji roczne sprawozdanie.

Artykuł  7

Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny i tworzy własną strukturę operacyjną.

Artykuł  8

Komitet rozpocznie swoją działalność w dniu 24 listopada 2003 r.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 listopada 2003 r.

W imieniu Komisji
Frederik BOLKESTEIN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 191 z 13.7.2001, str. 43.

(2) Dz.U. L 191 z 13.7.2001, str. 45.

(3) Dz.U. L 3 z 7.1.2004, str. 34.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.3.30

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/6/WE ustanawiająca Komitet Europejskich Inspektorów ds. Ubezpieczeń i Emerytur Pracowniczych
Data aktu: 05/11/2003
Data ogłoszenia: 07/01/2004
Data wejścia w życie: 05/11/2003, 01/05/2004, 24/11/2003