uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/109/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi(1), zmienioną rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jej art. 3,
po konsultacji z Naukowym Komitetem ds. Żywności,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) dyrektywa Komisji 93/10/EWG z dnia 15 marca 1993 r. odnosząca się do materiałów i wyrobów wykonanych z folii z regenerowanej celulozy przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi(3), zmieniona dyrektywą 93/111/WE(4), stosuje się do folii z regenerowanej celulozy i ustanawia wykaz zatwierdzonych substancji wraz z ograniczeniami odnośnie do ich użycia. Ta dyrektywa obejmuje folie z regenerowanej celulozy niepowlekane lub powlekane powłokami wytworzonymi wyłącznie z substancji wymienionych w wykazie.
(2) ze względu na rozwój technologiczny konieczne jest zatwierdzenie nowego typu folii z regenerowanej celulozy z powłokami składającymi się z tworzyw sztucznych, który nadaje się na kompost i jest biodegradowalny. Nowy typ folii z regenerowanej celulozy jest zgodny z wymaganiami ekologicznymi dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/62/WE z dnia 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych(5), zmienionej rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003. Zatem, takie zatwierdzenie leży w interesie spójności prawodawstwa wspólnotowego.
(3) przepisy mające zastosowanie do folii z regenerowanej celulozy powinny zostać określone ze względu na rodzaj warstwy będącej w kontakcie ze środkami spożywczymi. Zatem, wymagania dla folii z regenerowanej celulozy powlekanych powłokami składającymi się z tworzywa sztucznego powinny być inne od tych dla folii z regenerowanej celulozy nie powlekanych lub powlekanych powłokami otrzymanymi z celulozy.
(4) tylko zatwierdzone substancje powinny być wykorzystywane podczas wytwarzania wszelkich rodzajów folii z regenerowanej celulozy, włączając folie z regenerowanej celulozy powlekane tworzywem sztucznym.
(5) w przypadku folii z regenerowanej celulozy powlekanych powłokami składającymi się z tworzywa sztucznego, warstwa będąca w kontakcie ze środkami spożywczymi składa się z materiału podobnego do materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych przeznaczonych do kontaktu z środkami spożywczymi. Dlatego jest właściwe, że przepisy przewidziane w dyrektywie Komisji 2002/72/WE z dnia 6 sierpnia 2002 r. w sprawie materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczym(6) powinny mieć zastosowanie do takich folii.
(6) w interesie spójności prawodawstwa wspólnotowego, weryfikacja zgodności powlekanej tworzywem sztucznym folii z regenerowanej celulozy z limitami migracji ustalonymi dyrektywą 2002/72/WE powinna być przeprowadzona zgodnie z przepisami ustanowionymi w dyrektywie Rady 82/711/EWG z dnia 18 października 1982 r. ustanawiającej podstawowe zasady, niezbędne w badaniach migracji składników materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi(7), zmieniona ostatnio dyrektywą Komisji 97/48/WE(8), oraz w dyrektywie Rady 85/572/EWG z dnia 19 grudnia 1985 r. ustanawiającej wykaz płynów modelowych do zastosowania w badaniach migracji składników materiałów i wyrobów z tworzyw sztucznych przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi(9).
(7) pewna ilość polimerów używanych jako powłoki powinna zostać wykreślona z wykazu zatwierdzonych substancji określonego w dyrektywie 93/10/EWG skoro są objęte przepisami określonymi w dyrektywie 2002/72/WE, które stosują się do folii z regenerowanej celulozy powlekanej tworzywem sztucznym.
(8) powinno się także wykreślić z wykazu zatwierdzonych substancji określonego w dyrektywie 93/10/WE cztery rozpuszczalniki ponieważ dostępne są nowe dane ukazujące ryzyko reprodukcji oraz ponieważ nie są one dłużej wykorzystywane w produkcji folii z regenerowanej celulozy. Ponadto, niektóre z zmiękczaczy, które nie są już wykorzystywane, powinny być wykreślone z tego wykazu.
(9) ponadto, ograniczenia wykorzystania fosforanu difenylu- 2-etyloheksylu (synonim: ester difenylo-2-etyloheksylo kwasu fosforowego) określone w dyrektywie 93/10/WE powinno być zmienione biorąc pod uwagę opinię Naukowego Komitetu ds. Żywności z dnia 19 marca 1998 r.
(10) dyrektywę 93/10/WE należy stosownie zmienić.
(11) środki przewidziane w dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt.
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 38.
(2) Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1.
(3) Dz.U. L 93 z 17.4.1993, str. 27.
(4) Dz.U. L 310 z 14.12.1993, str. 41.
(5) Dz.U. L 365 z 31.12.1994, str. 10.
(6) Dz.U. L 220 z 15.8.2002, str. 18.
(7) Dz.U. L 297 z 23.10.1982, str. 26.
(8) Dz.U. L 222 z 12.8.1997, str. 10.
(9) Dz.U. L 372 z 31.12.1985, str. 14.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.27.48 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2004/14/WE zmieniająca dyrektywę 93/10/EWG odnoszącą się do materiałów i wyrobów wykonanych z folii z regenerowanej celulozy przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi |
| Data aktu: | 29/01/2004 |
| Data ogłoszenia: | 30/01/2004 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 19/02/2004 |