uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 93,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuły 27 i 30 dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od warto ci dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku(3), ustanawiają procedury, które mogą prowadzić do milczącego zatwierdzania odstępstw przez Radę.
(2) W interesie przejrzystości i pewności prawnej, pożądane byłoby, aby każde odstępstwo zatwierdzone na mocy art. 27 lub art. 30 dyrektywy 77/388/EWG przyjęło formę decyzji przyjętej przez Radę stanowiącej na wniosek Komisji.
(3) Należy zatem wycofać możliwość milczącego zatwierdzania przez Radę po upłynięciu określonego okresu.
(4) W celu zapewnienia, że Państwo Członkowskie, które złożyło wniosek o odstępstwo, nie ma wątpliwości co do działania, jakie Komisja planuje podjąć w odpowiedzi, należy ustanowić termin, w którym Komisja musi przedstawić Radzie propozycję zatwierdzenia lub komunikat przedstawiający jej zastrzeżenia.
(5) W celu zapewnienia Państwom Członkowskim możliwości bliższego obserwowania czynności związanych z rozpatrywaniem ich wniosków, Komisja powinna zostać zobowiązana, po otrzymaniu wszystkich informacji, które uzna za niezbędne do oceny wniosku, do odpowiedniego powiadomienia wnioskującego Państwa Członkowskiego i przekazania wniosku w języku oryginalnym pozostałym Państwom Członkowskim.
(6) W art. 27 ust. 1 zdanie drugie dyrektywy 77/388/EWG podkreślono, że nieznaczny rozmiar, w jakim środek dotyczący uproszczenia wpływa na wysokość podatku należnego w ostatnim etapie konsumpcji jest oceniany w ogólnym ujęciu poprzez odniesienie do prognoz makroekonomicznych odnoszących się do prawdopodobnego wpływu środka na wspólnotowe środki własne pochodzące z VAT.
(7) Wobec braku jakiegokolwiek mechanizmu przyjmowania wiążących środków regulujących wykonanie dyrektywy 77/388/EWG, zastosowanie zasad ustanowionych w tej dyrektywie nie jest jednolite w różnych Państwach Członkowskich.
(8) W celu poprawy funkcjonowania rynku wewnętrznego, istotne jest, aby zapewnić bardziej jednolite stosowanie obecnego systemu VAT. Wprowadzenie procedury przyjmowania środków zapewniających prawidłowe wykonanie istniejących zasad stanowiłoby znaczący krok w tym kierunku.
(9) Środki te powinny w szczególności objąć problem podwójnego opodatkowania transakcji transgranicznych, które może mieć miejsce w wyniku rozbieżności między Państwami Członkowskimi w stosowaniu przepisów dyrektywy 77/388/EWG odnoszących się do miejsca dostawy.
(10) Jednakże zakres każdego środka wykonawczego powinien zostać ograniczony, gdyż jego celem jest uproszczenie przepisu ustanowionego w dyrektywie 77/388/EWG bez możliwości odstępstwa od niego.
(11) Pomimo ograniczonego zakresu środków wykonawczych, miałyby one znaczenie budżetowe, który mogłoby się okazać znaczące dla jednego lub wielu Państw Członkowskich.
(12) Wpływ takich środków na budżety Państw Członkowskich uzasadnia zastrzeżenie przez Radę prawa do wykonywania uprawnień w zakresie wykonywania dyrektywy 77/388/EWG.
(13) Biorąc pod uwagę ograniczony zakres przewidywanych środków, środki wykonawcze dotyczące dyrektywy 77/388/EWG powinny być przyjmowane przez Radę stanowiącą jednomyślnie na wniosek Komisji.
(14) Ponieważ Państwa Członkowskie nie mogą osiągnąć celów niniejszej dyrektywy w wystarczającym stopniu, zaś można je osiągnąć w lepszym stopniu na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może przedsięwziąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 77/388/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Rady | |
| C. McCREEVY | |
| Przewodniczący |
______
(1) Opinia wydana w dniu 16 grudnia 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Opinia wydana w dniu 30 października 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. L 145 z 13.6.1977, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/92/WE (Dz.U. L 260 z 11.10.2003, str. 8).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.27.44 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2004/7/WE zmieniająca dyrektywę 77/388/EWG dotyczącą wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, w odniesieniu do przyznania uprawnień wykonawczych i procedury przyjmowania odstępstw |
| Data aktu: | 20/01/2004 |
| Data ogłoszenia: | 30/01/2004 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 19/02/2004 |