Wspólne stanowisko 2004/85/WPZiB dotyczące zapobiegania, zarządzania i rozwiązywania konfliktów w Afryce i uchylające wspólne stanowisko 2001/374/WPZiB

WSPÓLNE STANOWISKO RADY 2004/85/WPZiB
z dnia 26 stycznia 2004 r.
dotyczące zapobiegania, zarządzania i rozwiązywania konfliktów w Afryce i uchylające wspólne stanowisko 2001/374/WPZiB

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 15,

uwzględniając wnioski Rady Europejskiej z Kolonii, Helsinek, Feiry, Nicei oraz program UE dla zapobiegania konfliktom zbrojnym,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Główna odpowiedzialność za zapobieganie, zarządzanie i rozwiązywanie konfliktów na kontynencie afrykańskim należy do samych mieszkańców Afryki.

(2) Na mocy Karty Narodów Zjednoczonych do Rady Bezpieczeństwa należy główna odpowiedzialność za utrzymanie międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa.

(3) Podczas opracowywaniu decyzji Rady Bezpieczeństwa ONZ obrona stanowiska i interesów Unii Europejskiej jest w pełni zapewniona przez stosowanie art. 19 Traktatu o Unii Europejskiej.

(4) Dnia 14 maja 2001 Rada przyjęła wspólne stanowisko 2001/374/WPZiB dotyczące zapobiegania, zarządzania i rozwiązywania konfliktów w Afryce(1).

(5) Promowanie pokoju, bezpieczeństwa i stabilności na kontynencie jest jednym z celów Unii Afrykańskiej (UA), a pokojowe rozwiązywanie konfliktów między Państwami Członkowskimi jest jedną z zasad zapisanych w Akcie Konstytuującym UA. Przedmiotem dialogu z Organizacją Jedności Afrykańskiej (OJA) i jej następcą, UA, jest zapobieganie, zarządzanie i rozwiązywanie konfliktów, co zostało także włączone do deklaracji i planu działania z Kairu.

(6) Istnieje powiązanie między zapobieganiem konfliktom a demokracją, prawami człowieka, zasadą państwa prawa i dobrymi rządami, gdzie współpraca na rzecz rozwoju pełni strategiczną rolę w zwiększaniu możliwości pokojowego rozwiązywania konfliktów.

(7) Wspólnota Europejska i jej Państwa Członkowskie przystąpiły do Umowy o partnerstwie z Państwami AKP w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r.

(8) Dnia 30 listopada 2000 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie udziału kobiet w pokojowym rozwiązywaniu konfliktów, a wspólne zgromadzenie Parlamentów AKP-UE przyjęło dnia 21 marca 2002 r. rezolucję w sprawie równości kobiet i mężczyzn.

(9) Dnia 8 grudnia 2003 r. Rada przyjęła wytyczne w sprawie dzieci i konfliktów zbrojnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:

Artykuł  1
1.
Celem niniejszego wspólnego stanowiska jest przyczynienie się do zapobiegania, zarządzania i rozwiązywania konfliktów zbrojnych w Afryce poprzez zwiększanie afrykańskich możliwości i środków działania w tej dziedzinie, w szczególności poprzez wzmocnienie dialogu oraz wspieranie UA i lokalnych organizacji i inicjatyw oraz organizacji społeczeństwa obywatelskiego. Wypełniając to, UE podejmuje dalsze kroki mające na celu promowanie współpracy między wieloma uczestnikami, którzy mogą być zaangażowani, w tym koordynację działań podjętych przez Wspólnotę i jej Państwa Członkowskie.
2.
By osiągnąć powyższe cele, UE, wraz ze zwiększaniem swoich możliwości w obszarze zarządzania kryzysami i zapobiegania konfliktom, zacieśnia ścisłą współpracę z ONZ i odpowiednimi organizacjami regionalnymi i subregionalnymi. Współpraca z ONZ w zarządzaniu kryzysami zostaje podjęta zgodnie ze wspólną deklaracją w sprawie współpracy ONZ i UE w ramach zarządzania kryzysami z dnia 24 września 2003 i jako część jej wykonywania. UE, mimo swojego przywiązania do afrykańskiej własności, pozostaje przygotowana do uczestniczenia w zarządzaniu, w razie konieczności, kryzysami w Afryce w zakresie swoich możliwości.
3.
UE ustanawia długoterminowe inicjatywy na rzecz zapobiegania konfliktom i budowania pokoju, uznając, że postęp w tych obszarach jest również dla państw afrykańskich warunkiem koniecznym w budowaniu i utrzymywaniu ich zdolności skutecznego zwalczania terroryzmu.
4.
UE opracowuje czynne, wszechstronne i wyczerpujące podejście, które służy również jako wspólne ramy dla działań pojedynczych Państw Członkowskich. W ramach tego podejścia i w celu wzmocnienia możliwości wczesnego działania Prezydencja wspierana przez Sekretarza Generalnego/Wysokiego Przedstawiciela i Komisję kontynuuje przeprowadzanie rocznych badań mających na celu identyfikację i monitorowanie potencjalnych konfliktów zbrojnych i prezentowanie możliwych działań niezbędnych, by zapobiegać ich wybuchom lub ponownemu wystąpieniu.
Artykuł  2

Skuteczne zapobieganie konfliktom zależy od gotowości podjęcia działań, zanim dana sytuacja przekształci się w konflikt zbrojny. Dlatego też, uznając konieczność reagowania na istniejące kryzysy, polityka UE skupia się na zapobieganiu wybuchom i rozprzestrzenianiu się konfliktów zbrojnych poprzez wczesne działanie oraz na zapobieganiu ponownemu występowaniu konfliktów zbrojnych. W tym kontekście działanie UE obejmuje:

– zapobieganie konfliktom poprzez próby rozpoznawania przyczyn strukturalnych leżących u ich podstaw przy równoczesnym zwróceniu uwagi na przyczyny bezpośrednie - czynniki zapalne - konfliktów zbrojnych,

– zarządzanie kryzysami przez interweniowanie w najbardziej zaognionej fazie konfliktu i wspieranie wysiłków zmierzających do zakończenia przemocy,

– budowanie pokoju poprzez wspieranie inicjatyw dla powstrzymania konfliktów zbrojnych oraz przygotowanie i podtrzymanie pokojowych rozwiązań takich konfliktów,

– odbudowa przez wspieranie gospodarczej, politycznej i społecznej odnowy Państw i społeczeństw, które były stronami konfliktu w celu uniknięcia ponownej eskalacji przemocy i promowania trwałego pokoju.

Artykuł  3

Aby lepiej przyczynić się do zarządzania kryzysami oraz reagować na istniejące kryzysy, UE bierze pod uwagę:

– rozwój międzynarodowych systemów prawnych, mechanizmów rozwiązywania sporów, porozumień kooperacyjnych na poziomie regionalnym,

– budowanie instytucji przez poprawę skuteczności afrykańskich instytucji bezpieczeństwa narodowego i instytucji sądowych, w tym działania na rzecz walki z terroryzmem, a także określenie szczególnych działań mających na celu wspieranie krajów afrykańskich w wykonywaniu ich zobowiązań w ramach istniejących instrumentów międzynarodowych we wszystkich odnośnych dziedzinach, łącznie z walką z terroryzmem i nielegalnym handlem,

– wsparcie ratyfikacji i pełnego wprowadzenia w życie postanowień Rzymskiego Statutu Międzynarodowego Trybunału Karnego, który może odgrywać istotną rolę w kształtowaniu krajowych instytucji na rzecz walki z bezkarnością. Łączy się to ze wzmocnieniem instytucji sądowych, które w tym kontekście pełnią ważną rolę uzupełniającą.

Artykuł  4

Uznając, że UA i afrykańskie organizacje lokalne są głównymi uczestnikami zapobiegania, zarządzania i rozwiązywania konfliktów w Afryce:

1) UE stara się zwiększać swoje poparcie dla porozumień regionalnych i wysiłków na rzecz zapobiegania konfliktom przez zwiększanie odpowiedzialności przedsiębiorstw, wzmacnianie państwa prawa, szkolenie w dziedzinie zapobiegania konfliktom, budowanie zdolności, między innymi, analiz politycznych i gospodarczych, systemu wczesnego ostrzegania, umiejętności negocjacji/mediacji, poprawę międzynarodowych mechanizmów wykonywania sankcji, rozwijanie mechanizmów mających na celu zmierzenie się z gospodarczymi czynnikami podsycającymi konflikty oraz wzmacnianie powiązań między samymi organizacjami regionalnymi, jak również z niepaństwowymi uczestnikami lokalnymi, krajowymi i regionalnymi i innymi członkami społeczności międzynarodowej. Wysiłki zmierzające do wspierania regionalnych i lokalnych organizacji w dziedzinie zapobiegania konfliktom są ostrożnie koordynowane przez Wspólnotę i jej Państwa Członkowskie w sposób pozwalający na rozwój wspólnych inicjatyw i synergii, włączając w to, w odpowiednim przypadku, wspólne programy;

2) UE wspiera i współpracuje z UA w dziedzinie zapobiegania, zarządzania i rozwiązywania konfliktów w celu ustanowienia długotrwałego partnerstwa, szczególnie w ramach kontynuacji szczytu w Kairze.

Artykuł  5

Przyznając, że skuteczne zapobieganie konfliktom wymaga strategii umożliwiającej stworzenie warunków dla stabilnego i bardziej przewidywalnego środowiska międzynarodowego oraz wszechstronnych, zrównoważonych i rozwojowych programów pomocy oraz by zmniejszyć napięcie wywołujące konflikty zbrojne, UE stara się:

– wspierać ukierunkowanie głównych rozważań dotyczących zapobiegania konfliktom w ramach wspólnotowej polityki handlowej i rozwoju oraz połączonych z nimi strategii dotyczących krajów i regionów,

– by zmniejszyć ryzyko wykorzystania pomocy i handlu do zaostrzania konfliktów oraz zmaksymalizować ich pozytywny wpływ na umacnianie pokoju, wprowadzać, stosownie do przypadku, wskaźniki konfliktów oraz narzędzia pozwalające ocenić wpływ współpracy handlowej i rozwoju na pokój i konflikty,

– zapewnić, by cała populacja szybko skorzystała z wymiernych korzyści,

– poprawić koordynację wysiłków Wspólnoty i jej Państw Członkowskich w tej dziedzinie,

– poprawić koordynację w zakresie rozwoju i handlu z regionalnymi, subregionalnymi i lokalnymi uczestnikami zdarzeń w celu zapewnienia jednorodności inicjatyw i wspierania afrykańskich działań,

– koordynować ich działania z międzynarodowymi instytucjami finansowymi.

Artykuł  6

W odniesieniu do wzmacniania afrykańskich zdolności operacyjnych w zakresie wspierania pokoju:

1) UE wspiera, w długim okresie, wzmocnienie afrykańskich zdolności operacyjnych w zakresie wspierania pokoju, na poziomach regionalnym, subregionalnym i dwustronnym, jak również możliwości państw afrykańskich w zakresie przyczyniania się do regionalnej integracji, pokoju, bezpieczeństwa i rozwoju. Nie naruszając takiego wzmocnienia, Wspólnota i jej Państwa Członkowskie nadal rozważają, w każdym przypadku osobno, rozmieszczanie swoich operacyjnych środków zapobiegania konfliktom i zarządzania kryzysami w Afryce zgodnie z zasadami Karty NZ i w ścisłej współpracy z działaniami NZ w regionie, podobnie jak w zakończonej sukcesem operacji Artemis w regionie Ituri w Demokratycznej Republice Konga. Takie rozważania uwzględniają zakres możliwości w dziedzinie zarządzania kryzysami, w tym możliwość rozmieszczenia personelu cywilnego na dłuższy okres budowania pokoju;

2) Państwa Członkowskie i Komisja wymieniają informacje o wszystkich działaniach podjętych w celu wspierania afrykańskich zdolności operacyjnych w zakresie wspierania pokoju celem poprawy koordynacji i rozwoju synergii. Informacje te są podsumowywane w rocznym przeglądzie niniejszego wspólnego stanowiska przewidzianym w art. 14;

3) Państwa Członkowskie i Komisja przyznają wyższy priorytet strategiom dotyczącym kraju i regionu oraz ocenie ryzyka. Strategie dotyczące kraju mogą być opracowywane przy użyciu ujednoliconych wskaźników i z pomocą grupy ekspertów. Ocena ryzyka i strategie dotyczące krajów zyskałyby na większym wykorzystaniu wiedzy lokalnej, w tym informacji dostarczanych przez lokalnych ekspertów wyszkolonych w zakresie wczesnego ostrzegania i oceny ryzyka;

4) Państwa Członkowskie i Komisja starają się poprawić dwustronne działania w wspieraniu UA i afrykańskich organizacji lokalnych, w szczególności Zachodnioafrykańskiej Wspólnoty Afrykańskiej, Wspólnoty Rozwoju Afryki Południowej i Międzyrządowej Władzy ds. Rozwoju, Wspólnoty Ekonomicznej Państw Afryki Centralnej oraz Wspólnoty Ekonomicznej i Walutowej Afryki Centralnej, w odniesieniu do afrykańskich zdolności operacyjnych w zakresie wspierania pokoju;

5) Państwa Członkowskie i Komisja systematycznie zapraszają się wzajemnie lub zapraszają Prezydencję, stosownie do przypadku, do udziału w ćwiczeniach i seminariach przez nie organizowanych w celu wzmocnienia afrykańskich zdolności operacyjnych w zakresie wspierania pokoju;

6) współpraca i wymiana dotycząca wzmożenia działalności jest przeprowadzana z zainteresowanymi stronami trzecimi, zwłaszcza ze Stanami Zjednoczonymi, Kanadą i Japonią, szczególnie w ramach dialogu politycznego z tymi krajami;

7) UE podejmuje starania w celu dalszej poprawy współpracy z ONZ, w szczególności z Departamentem ds. Operacji Pokojowych, nad działaniami zwiększającymi afrykańskie zdolności operacyjnych w zakresie wspierania pokoju;

8) UE bada, w jaki sposób najlepiej koordynować wysiłki Państw Członkowskich w zakresie szkolenia, wyposażenia, i ćwiczeń. Analizy te uwzględniają kluczowe obszary raportu Brahimiego dotyczącego operacji pokojowych ONZ, w tym interoperacyjność oddziałów oraz struktur dowodzenia i kontroli;

9) Stosownie do przypadku, UE rozważa wprowadzenie w odpowiednim czasie we własnym imieniu, osobno lub w połączeniu z programami wprowadzanymi przez indywidualne Państwa Członkowskie, programów wzmacniających, jeżeli takie mogą dać wartość dodaną.

Artykuł  7

Państwa Członkowskie nadal prowadzę restrykcyjną politykę w odniesieniu do wywozu broni, stosując w pełni kodeks postępowania UE w sprawie wywozu broni z 1998 r. Uznając, że dostępność i gromadzenie broni ponad uzasadnione potrzeby bezpieczeństwa mogą stać się czynnikami przyczyniającymi się do braku stabilności oraz że zahamowanie nielegalnego handlu bronią w istotny sposób wpływa na złagodzenie napięć i proces pojednania, Państwa Członkowskie i Komisja:

– współpracują w promowaniu międzynarodowego poszanowania dla embarga na broń i innych decyzji Rady Bezpieczeństwa w tym obszarze i wspierają inicjatywy zmierzające do skutecznego wykonywania takich środków,

– nadal wspierają i w sposób aktywny wykazują szacunek dla regionalnych inicjatyw przyczyniających się do zapobiegania i zwalczania nielegalnego handlu bronią,

– współpracują w zachęcaniu krajów stowarzyszonych do dostosowania się do zasad i środków przyjętych przez UE. UE rozważa ponadto dalsze wsparcie dla afrykańskich wysiłków zmierzających do poprawy kontroli produkcji broni, przywozu i wywozu broni i wsparcia dla ograniczenia lub wyeliminowania nadwyżek ręcznej broni strzeleckiej, jak również dla wysiłków zmierzających do opanowania problemów związanych z ręczną bronią strzelecką zgodnie ze wspólnym działaniem Rady 2002/589/WPBiZ z dnia 12 lipca 2002 r. w sprawie wkładu Unii Europejskiej w zwalczanie destabilizującego gromadzenia i rozpowszechniania ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej(2),

– nadal wspierają program działań NZ w sprawie nielegalnego handlu ręczną bronią strzelecką i bronią lekką we wszystkich jego aspektach, jak również wspierają negocjacje w sprawie Protokołu przeciwko nielegalnej produkcji i nielegalnemu handlowi bronią palną, jej częściami i elementami oraz amunicją do niej, uzupełniającego Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne NZ dnia 31 maja 2001 r.

Artykuł  8

Uznając wagę czynników gospodarczych dla konfliktów w Afryce oraz potencjał środków dyplomatycznych i gospodarczych w zapobieganiu i rozwiązywaniu konfliktów zbrojnych:

1) UE:

– stara się zmierzyć z czynnikami gospodarczymi zaostrzającymi konflikty,

– stara się promować dalszą integrację Afryki ze światową gospodarką i wspierać równy dostęp do korzyści i szans, jakie niesie ona ze sobą, w całym społeczeństwie,

– wspiera współpracę gospodarczą i polityczną, taką jak regionalne porozumienia stabilizacyjne jako środek zapobiegawczy i jako środek budowania pokoju po konfliktach, w celu wzmocnienia związków między stronami,

– podejmuje działania na rzecz zapewnienia, że środki handlowej integracji regionalnej, w ramach polityki obejmującej sieci bezpieczeństwa dla grup wrażliwych, wspierają zapobieganie i rozwiązywanie konfliktów.

2) UE również:

– współpracuje na rzecz powszechnego przestrzegania embarga na nielegalne wykorzystywanie i nielegalny handel towarami o wysokiej wartości i innych odnośnych decyzji Rady Bezpieczeństwa NZ oraz wspiera inicjatywy zmierzające do skutecznego wykonywania takich środków,

– aktywnie poszukuje środków w celu powstrzymania nielegalnej eksploatacji zasobów naturalnych, która przyczynia się do wybuchu, eskalacji i trwania konfliktów zbrojnych,

– w odpowiednim przypadku, stosuje środki ograniczające, w tym sankcje gospodarcze i finansowe wymierzone w podmioty korzystające i zaostrzające konflikty zbrojne. W tym kontekście konieczna jest głębsza refleksja nad rolą (pozytywną lub negatywną) sektora prywatnego w zakresie zapobiegania i rozwiązywania konfliktów.

Artykuł  9

Na wszystkich etapach konfliktu UE:

– ocenia ważną rolę, jaką mogą odegrać "uczestnicy niepaństwowi" w zaostrzeniu konfliktu lub też pomagając rozwiązać konflikt lub uniknąć go. Ich rola i pozytywny wkład, który mogą wnieść, muszą zostać uwzględnione,

– wspiera wykonywanie rezolucji nr 1325 Rady Bezpieczeństwa NZ w sprawie kobiet, pokoju i bezpieczeństwa przez zapewnienie, że kwestia równości płci zostanie wzięta pod uwagę w trakcie planowania, wykonywania oraz oceny wpływu konfliktu, potrzeb uczestników konfliktu, poziomu i charakteru ich uczestnictwa w procesie decyzyjnym w zapobieganiu, zarządzaniu i rozwiązywaniu konfliktów, włączając w to proces pokojowy i negocjacje,

– bada, w sposób skuteczny i wszechstronny, krótko-, średnioi długoterminowy wpływ konfliktu na dzieci, wykorzystując w tym celu dostępne narzędzia i opierając się na przeszłych i bieżących działaniach zgodnie z wytycznymi UE w sprawie dzieci i konfliktów zbrojnych. Próbuje także wpłynąć na strony trzecie uczestniczące w konflikcie (rządy, uczestników niepaństwowych, w tym grupy zbrojne), by podjęły skuteczne środki chroniące prawa dzieci dotkniętych konfliktem zbrojnym.

Artykuł  10

Aby pamiętać o konieczności uważnego obserwowania konfliktu, nawet po jego osłabnięciu, i aby przyczynić się do bardziej spójnego i systematycznego podejścia do sytuacji powojennych w Afryce, UE:

– pozostaje gotowa wspierać reformy w sektorze bezpieczeństwa w ramach demokratycznych zasad, przestrzegania praw człowieka, zasady państwa prawa i dobrych rządów w okresie przejściowym od konfliktu zbrojnego do trwałego pokoju,

– kontynuuje i umacnia swoje wsparcie dla działań zmierzających do opanowania problemu destabilizującego gromadzenia i niekontrolowanego rozprzestrzeniania ręcznej broni strzeleckiej,

– wzmacnia swoje wsparcie dla rozbrojenia i trwałej reintegracji zdemobilizowanych byłych bojowników przy szczególnym zwróceniu uwagi na potrzeby związane z równością płci i potrzeby dzieci zwerbowanych do udziału w działalności wojskowej,

– zwiększa swoją pomoc w usuwaniu istniejących min, jak również promuje podniesienie świadomości na temat min oraz zachęca do rozwoju afrykańskich zdolności rozbrajania min,

– nadal wspiera działania zmierzające do ułatwienia reintegracji ludności wysiedlonej w wyniku konfliktu, uwzględniając odpowiednie zasady przewodnie przedstawiciela Sekretarza Generalnego ONZ w sprawie wewnętrznych przesiedleń,

– zachęca do pojednania i wspiera odbudowę konieczną do tego, by kraje wychodzące z konfliktu mogły wprowadzić długoterminową politykę rozwoju,

– zgodnie ze wspólnym stanowiskiem Rady 2003/444/WPZiB z dnia 16 czerwca 2003 r. w sprawie Międzynarodowego Trybunału Karnego(3) w dialogu z partnerami afrykańskimi ponownie powołuje się na swoje zdecydowane zaangażowanie w wspieranie Międzynarodowego Trybunału Karnego i jego pozycji w odniesieniu do amerykańskich propozycji dwustronnych porozumień o niewydawaniu.

Artykuł  11

Z uwagi na fakt, że szczególnym obszarem zainteresowania w Afryce są radykalne grupy religijne i ryzyko ich zwerbowania przez terrorystów, UE bada możliwość współpracy w tym obszarze na poziomie krajowym i regionalnym, proponując, przy użyciu zakresu instrumentów, rozwiązywanie problemu w perspektywie zapobiegania konfliktom i budowania pokoju. W tym kontekście UE przypomina wspólną deklarację w sprawie terroryzmu przyjętą przez Konferencję Ministerialną UE-Afryka z Brukseli (dnia 11 października 2001 r.) i wspólną deklarację w sprawie terroryzmu przyjętą przez Konferencję Ministerialną UE z Ouagadougou (dnia 28 listopada 2002 r.).

Artykuł  12

Z uwagi na wagę zagadnień HIV/AIDS i skalę epidemii na kontynencie afrykańskim UE zapewnia, że podjęcie problemu HIV/AIDS stanowi integralną część strategii UE w sprawie zapobiegania i łagodzenia konfliktów. W tym kontekście elementy uświadamiania i szkolenia w zakresie zapobiegania HIV/AIDS powinny zostać włączone do pomocy dla operacji wspierania pokoju.

Artykuł  13

Rada przyjmuje do wiadomości, że Komisja zamierza skierować swoje działania na osiągnięcie celów i priorytetów niniejszego wspólnego działania, w odpowiednim przypadku za pomocą właściwych środków wspólnotowych.

Artykuł  14

Niniejsze wspólne działanie i jego wykonanie są, na podstawie sprawozdania Prezydencji we współpracy z Sekretarzem Generalnym/Wysokim Przedstawicielem, przedmiotem corocznego przeglądu i są odpowiednio zmieniane.

Artykuł  15

Niniejszym uchyla się wspólne stanowisko 2001/374/WPZiB.

Artykuł  16

Niniejsze wspólne stanowisko stosuje się od dnia jego przyjęcia.

Artykuł  17

Niniejsze wspólne stanowisko zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 stycznia 2004 r.
W imieniu Rady
B. COWEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 132 z 15.5.2001, str. 3.

(2) Dz.U. L 191 z 19.7.2002, str. 1.

(3) Dz.U. L 150 z 18.6.2003, str. 67.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.21.25

Rodzaj: Wspólne stanowisko
Tytuł: Wspólne stanowisko 2004/85/WPZiB dotyczące zapobiegania, zarządzania i rozwiązywania konfliktów w Afryce i uchylające wspólne stanowisko 2001/374/WPZiB
Data aktu: 26/01/2004
Data ogłoszenia: 28/01/2004
Data wejścia w życie: 26/01/2004, 01/05/2004