Decyzja 2004/3/WE upoważniająca, w zakresie obrotu sadzeniakami ziemniaka na całym lub części terytorium niektórych Państw Członkowskich, do podjęcia bardziej rygorystycznych środków przeciwko niektórym chorobom niż przewidziane w załączniku I i II do dyrektywy Rady 2002/56/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 19 grudnia 2003 r.
upoważniająca, w zakresie obrotu sadzeniakami ziemniaka na całym lub części terytorium niektórych Państw Członkowskich, do podjęcia bardziej rygorystycznych środków przeciwko niektórym chorobom niż przewidziane w załączniku I i II do dyrektywy Rady 2002/56/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2003) 4833)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/3/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 stycznia 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 2002/56/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie obrotu sadzeniakami ziemniaków 1 , ostatnio zmienioną dyrektywą 2003/61/WE 2 , w szczególności jej art. 17 ust. 2,

uwzględniając wnioski złożone przez Niemcy, Irlandię, Portugalię, Finlandię i Zjednoczone Królestwo,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 93/231/EWG z dnia 30 marca 1993 r. upoważniająca, w zakresie obrotu sadzeniakami ziemniaka na całym lub części terytorium niektórych Państw Członkowskich, do podjęcia bardziej rygorystycznych środków przeciwko niektórym chorobom niż środki przewidziane w załączniku I i II do dyrektywy Rady 66/403/EWG 3 , została wiele razy w znacznym stopniu zmieniona 4 . Dla jasności i ze względów praktycznych wspomniana dyrektywa powinna zostać skodyfikowana.

(2) Dyrektywa 2002/56/WE ustanawia margines tolerancji dla niektórych organizmów szkodliwych.

(3) Dyrektywa 2002/56/WE nadal pozwala Państwom Członkowskim wprowadzić bardziej rygorystyczne warunki rodzimej produkcji dla sadzeniaków ziemniaka.

(4) Irlandia na całym swoim terytorium, Niemcy, Finlandia i Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do niektórych części ich terytoriów i Portugalia w odniesieniu do obszarów Azorów położonych powyżej 300 metrów wysokości, zamierzają zastosować przepisy dyrektywy 2002/56/WE w odniesieniu do niektórych organizmów szczególnie szkodliwych dla upraw ziemniaka w tych regionach.

(5) Komisja, dyrektywą 93/17/EWG 5 , określiła wspólnotowe klasy elitarnych sadzeniaków ziemniaka, wraz z warunkami oraz oznaczeniami stosowanymi dla tych klas. Sadzeniaki ziemniaka należące do tych klas powinny być uważane za nadające się do dopuszczenia do obrotu na terytorium Państw Członkowskich na podstawie art. 17 ust. 2 dyrektywy 2002/56/WE.

(6) Porównanie środków podjętych w zakresie rodzimej produkcji sadzeniaków ziemniaka na całym terytorium Irlandii, na częściach terytoriów Niemiec, Finlandii i Wielkiej Brytanii oraz w Portugalii na niektórych obszarach Azorów położonych powyżej 300 metrów wysokości ze wspólnotowymi klasami elitarnych sadzeniaków ziemniaka wykazało, że:

- "klasa 1 WE" spełnia bardziej rygorystyczne warunki,

- "klasa 2 WE" spełnia warunki stawiane sadzeniakom ziemniaka rodzimej produkcji, oraz

- "klasa 3 WE" spełnia warunki stawiane rodzimej produkcji ziemniaka.

(7) Dlatego Irlandia na całym swoim terytorium, Niemcy, Finlandia i Zjednoczone Królestwo na części swych terytoriów i Portugalia na obszarach Azorów położonych powyżej 300 metrów wysokości powinny zostać upoważnione do ograniczenia obrotu sadzeniakami ziemniaka jedynie do wspólnotowych podstawowych klas, ustanowionych dyrektywą 93/17/EWG.

(8) Takie upoważnienie pozostaje w zgodzie ze zobowiązaniami Państw Członkowskich wynikającymi ze wspólnych reguły dotyczących zdrowia roślin przewidzianych w dyrektywie Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 6 , ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2003/47/WE 7 .

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Nasion i Materiału Rozmnożeniowego dla Rolnictwa, Ogrodnictwa i Leśnictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1 8

Państwa członkowskie wymienione w kolumnie 1 załącznika I są upoważnione, w zakresie obrotu sadzeniakami ziemniaka w regionach wymienionych obok nazw tych państw w kolumnie 2 załącznika I, do ograniczenia obrotu sadzeniakami ziemniaka do sadzeniaków elitarnych określonych poniżej:

a)
w odniesieniu do produkcji sadzeniaków ziemniaka - do:
(i)
sadzeniaków elitarnych spełniających warunki dla "unijnej klasy S" określone w pkt 1 lit. a) ppkt (ii)-(v) oraz w pkt 1 lit. b) ppkt (i)-(iv) załącznika I do dyrektywy wykonawczej Komisji 2014/20/UE 9  ; lub
(ii)
sadzeniaków elitarnych spełniających warunki dla "unijnej klasy SE" określone w pkt 2 lit. a) ppkt (ii)-(v) i pkt 2 lit. b) ppkt (i)-(iv) załącznika I do dyrektywy wykonawczej 2014/20/UE;
b)
w odniesieniu do produkcji ziemniaków - do:
(i)
sadzeniaków elitarnych spełniających warunki dla "unijnej klasy S" określone w pkt 1 lit. a) ppkt (ii)-(v) i pkt 1 lit. b) ppkt (i)-(iv) załącznika I do dyrektywy wykonawczej 2014/20/UE; lub
(ii)
sadzeniaków elitarnych spełniających warunki dla "unijnej klasy SE" określone w pkt 2 lit. a) ppkt (ii)-(v) i pkt 2 lit. b) ppkt (i)-(iv) załącznika I do dyrektywy wykonawczej 2014/20/UE; lub
(iii)
sadzeniaków elitarnych spełniających warunki dla "unijnej klasy E" określone w pkt 3 lit. a) ppkt (ii)-(v) i pkt 3 lit. b) ppkt (i)-(iv) załącznika I do dyrektywy wykonawczej 2014/20/UE.
Artykuł  2

Zainteresowane Państwa Członkowskie ustanawiają ciągły system regularnych badań w celu zapewnienia stałej zgodności z warunkami regulującymi upoważnienie i przygotowują sprawozdania. Komisja nadzoruje ten system.

Artykuł  3

Upoważnienie na mocy art. 1 zostaje cofnięte w przypadku stwierdzenia, że wymienione warunki nie zostały spełnione.

Artykuł  4

Decyzja 93/231/EWG traci moc.

Odesłania do uchylonej decyzji traktuje się jak odesłania do niniejszej decyzji i odczytuje zgodnie z tabelą korelacji w załączniku III.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 grudnia 2003 r.
W imieniu Komisji
Romano PRODI
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  10

Państwo członkowskie (1) Region
Niemcy - Bundesland Mecklenburg-Vorpommern

- Gemeinde Groß Lüsewitz

- Ortsteile Lindenhof und Pentz der Gemeinde Metschow

- Gemeinden Böhlendorf, Breesen, Langsdorf sowie Ortsteil Grammow der Gemeinde Grammow

- Gemeinden Hohenbrünzow, Hohenmocker, Ortsteil Ganschendorf der Gemeinde Sarow sowie Ortsteil Leistenow der Gemeinde Utzedel

- Gemeinden Ranzin, Lüssow und Gribow

- Gemeinde Pelsin

Irlandia Całe terytorium
Portugalia Azory (obszary położone powyżej 300 m wysokości)
Finlandia Gminy Liminka i Tyrnävä
Zjednoczone Królestwo (1) Irlandia Północna"
(1) Zgodnie z Umową o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, a w szczególności z art. 5 ust. 4 Protokołu w sprawie Irlandii / Irlandii Północnej w związku z załącznikiem 2 do tego protokołu, do celów niniejszego załącznika odniesienia do państwa członkowskiego obejmują Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej.

ZAŁĄCZNIK  II 

Uchylona decyzja z jej kolejnymi zmianami

Decyzja 93/231/EWG Dz.U. L 106 z 30.4.1993, str. 11
Decyzja 95/21/WE Dz.U. L 28 z 7.2.1995, str. 13
Decyzja 95/76/WE Dz.U. L 60 z 18.3.1995, str. 31
Decyzja 96/332/WE Dz.U. L 127 z 25.5.1996, str. 31
Decyzja 2003/242/WE Dz.U. L 89 z 5.4.2003, str. 24

ZAŁĄCZNIK  III 

Tabela korelacji

Decyzja 93/231/EWG Niniejsza decyzja
artykuł 1 artykuł 1
artykuł 2 artykuł 2
artykuł 3 artykuł 3
artykuł 4 -
- artykuł 4
artykuł 5 artykuł 5
Załącznik załącznik I
- załącznik II
- załącznik III
1 Dz.U. L 193 z 20.7.2002, str. 60.
2 Dz.U. L 165 z 3.7.2003, str. 23.
3 Dz.U. L 106 z 30.4.1993, str. 11.
4 Patrz: załącznik II.
5 Dz.U. L 106 z 30.4.1993, str. 7.
6 Dz.U. L 169 z 10.7.2000, str. 1.
7 Dz.U. L 138 z 5.6.2003, str. 47.
8 Art. 1 zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2014/105/UE z dnia 24 lutego 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.56.16) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2016 r.
9 Dyrektywa wykonawcza Komisji 2014/20/UE z dnia 6 lutego 2014 r. określająca unijne klasy sadzeniaków elitarnych i kwalifikowanych oraz warunki i oznaczenia stosowane dla tych klas (Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 32).
10 Załącznik I zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2113/2020 z dnia 16 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.427.21) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2021 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.2.47

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/3/WE upoważniająca, w zakresie obrotu sadzeniakami ziemniaka na całym lub części terytorium niektórych Państw Członkowskich, do podjęcia bardziej rygorystycznych środków przeciwko niektórym chorobom niż przewidziane w załączniku I i II do dyrektywy Rady 2002/56/WE
Data aktu: 19/12/2003
Data ogłoszenia: 06/01/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 06/01/2004