(2003/746/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 21 października 2003 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając decyzję Rady 90/424/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(1), ostatnio zmienioną rozporządzeniem (WE) nr 806/2003(2), w szczególności jej art. 24 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Państwa Członkowskie i niektóre przystępujące Państwa Członkowskie przedstawiły Komisji programy zwalczania i monitorowania niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych (TSE), w odniesieniu do których chcą otrzymać wkład finansowy Wspólnoty.
(2) Na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(3), programy zwalczania i monitorowania chorób zwierząt są finansowane w ramach Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej. Do celów kontroli finansowej mają być stosowane art. 8 i 9 wspomnianego rozporządzenia.
(3) Rozporządzenie (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych(4), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1234/2003(5), ustala zasady monitorowania TSE bydła, owiec i kóz.
(4) art. 32 Traktatu o Przystąpieniu z 2003 r. stanowi, że nowe Państwa Członkowskie mają być tak samo traktowane jak obecne Państwa Członkowskie w zakresie wydatków w ramach funduszów weterynaryjnych.
(5) Jednakże żadne zobowiązanie finansowe w ramach budżetu na rok 2004 dla jakiegokolwiek programu nie może zostać podjęte przed przystąpieniem danego Państwa Członkowskiego. Ponadto zwalczanie niektórych chorób w przystępujących Państwach Członkowskich może być również współfinansowane przez inne instrumenty wspólnotowe.
(6) Ustalając wykaz programów zwalczania i monitorowania TSE kwalifikujących się do wkładu finansowego Wspólnoty w 2004 r., proponowaną stawkę i maksymalną kwotę wkładu dla każdego programu, należy uwzględnić interes każdego programu dla Wspólnoty oraz wielkość dostępnych środków.
(7) Państwa Członkowskie i zainteresowane przystępujące Państwa Członkowskie dostarczyły Komisji informacji umożliwiających jej ocenę interesu dla Wspólnoty, jaki stanowi wniesienie wkładu finansowego do programów w 2004 r.
(8) Komisja zbadała każdy przedstawiony program zarówno z weterynaryjnego jak i finansowego punktu widzenia i stwierdziła, że programy te należy uwzględnić w wykazie programów kwalifikujących się do finansowego wkładu Wspólnoty w 2004 r. Wkład przeznaczony na monitorowanie TSE dotyczy wprowadzenia szybkich testów, a wkład na zwalczanie trzęsawki owiec - utylizacji zwierząt uznanych za chore oraz analizy genotypowej zwierząt.
(9) Ze względu na znaczenie środków ochrony zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt, jak również stosunkowo niedawne wprowadzenie tych programów monitorowania w porównaniu z tradycyjnymi programami zwalczania chorób i obowiązkowym stosowaniem tych programów we wszystkich Państwach Członkowskich, należy zapewnić wysoki poziom pomocy finansowej Wspólnoty.
(10) Dlatego właściwe jest przyjęcie wykazu programów kwalifikujących się do wkładu finansowego Wspólnoty w 2004 r. i ustalenie stawki i maksymalnej kwoty tych wkładów.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt.
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 14 października 2003 r.
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 19.
(2) Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1.
(3) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.
(4) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, str. 1.
(5) Dz.U. L 173 z 11.7.2003, str. 6.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.269.24 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2003/746/WE w sprawie wykazu programów zwalczania i monitorowania niektórych TSE kwalifikujących się do wkładu finansowego Wspólnoty w 2004 r. |
| Data aktu: | 14/10/2003 |
| Data ogłoszenia: | 21/10/2003 |
| Data wejścia w życie: | 21/10/2003, 01/05/2004, 01/01/2004 |