Decyzja 2003/746/WE w sprawie wykazu programów zwalczania i monitorowania niektórych TSE kwalifikujących się do wkładu finansowego Wspólnoty w 2004 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 14 października 2003 r.
w sprawie wykazu programów zwalczania i monitorowania niektórych TSE kwalifikujących się do wkładu finansowego Wspólnoty w 2004 r.

(notyfikowana jako dokument nr C(2003) 3713)

(2003/746/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 21 października 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję Rady 90/424/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(1), ostatnio zmienioną rozporządzeniem (WE) nr 806/2003(2), w szczególności jej art. 24 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Państwa Członkowskie i niektóre przystępujące Państwa Członkowskie przedstawiły Komisji programy zwalczania i monitorowania niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych (TSE), w odniesieniu do których chcą otrzymać wkład finansowy Wspólnoty.

(2) Na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(3), programy zwalczania i monitorowania chorób zwierząt są finansowane w ramach Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej. Do celów kontroli finansowej mają być stosowane art. 8 i 9 wspomnianego rozporządzenia.

(3) Rozporządzenie (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych(4), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1234/2003(5), ustala zasady monitorowania TSE bydła, owiec i kóz.

(4) art. 32 Traktatu o Przystąpieniu z 2003 r. stanowi, że nowe Państwa Członkowskie mają być tak samo traktowane jak obecne Państwa Członkowskie w zakresie wydatków w ramach funduszów weterynaryjnych.

(5) Jednakże żadne zobowiązanie finansowe w ramach budżetu na rok 2004 dla jakiegokolwiek programu nie może zostać podjęte przed przystąpieniem danego Państwa Członkowskiego. Ponadto zwalczanie niektórych chorób w przystępujących Państwach Członkowskich może być również współfinansowane przez inne instrumenty wspólnotowe.

(6) Ustalając wykaz programów zwalczania i monitorowania TSE kwalifikujących się do wkładu finansowego Wspólnoty w 2004 r., proponowaną stawkę i maksymalną kwotę wkładu dla każdego programu, należy uwzględnić interes każdego programu dla Wspólnoty oraz wielkość dostępnych środków.

(7) Państwa Członkowskie i zainteresowane przystępujące Państwa Członkowskie dostarczyły Komisji informacji umożliwiających jej ocenę interesu dla Wspólnoty, jaki stanowi wniesienie wkładu finansowego do programów w 2004 r.

(8) Komisja zbadała każdy przedstawiony program zarówno z weterynaryjnego jak i finansowego punktu widzenia i stwierdziła, że programy te należy uwzględnić w wykazie programów kwalifikujących się do finansowego wkładu Wspólnoty w 2004 r. Wkład przeznaczony na monitorowanie TSE dotyczy wprowadzenia szybkich testów, a wkład na zwalczanie trzęsawki owiec - utylizacji zwierząt uznanych za chore oraz analizy genotypowej zwierząt.

(9) Ze względu na znaczenie środków ochrony zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt, jak również stosunkowo niedawne wprowadzenie tych programów monitorowania w porównaniu z tradycyjnymi programami zwalczania chorób i obowiązkowym stosowaniem tych programów we wszystkich Państwach Członkowskich, należy zapewnić wysoki poziom pomocy finansowej Wspólnoty.

(10) Dlatego właściwe jest przyjęcie wykazu programów kwalifikujących się do wkładu finansowego Wspólnoty w 2004 r. i ustalenie stawki i maksymalnej kwoty tych wkładów.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt.

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Programy monitorowania TSE (BSE i trzęsawka owiec) wymienione w załączniku I kwalifikuje się do wkładu finansowego Wspólnoty w 2004 r.
2.
W odniesieniu do wszystkich programów określonych w ust. 1 proponowana stawka i maksymalna kwota wkładu finansowego Wspólnoty są wymienione w załączniku I.
Artykuł  2
1.
Programy zwalczania TSE (trzęsawka owiec) wymienione w załączniku II kwalifikują się do wkładu finansowego Wspólnoty w 2004 r.
2.
W odniesieniu do wszystkich programów określonych w ust. 1 proponowana stawka i kwota finansowego wkładu Wspólnoty są wymienione w załączniku II.
Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 października 2003 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 19.

(2) Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1.

(3) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

(4) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, str. 1.

(5) Dz.U. L 173 z 11.7.2003, str. 6.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 1

Wykaz programów monitorowania TSE

Udział i maksymalna kwota wkładu finansowego Wspólnoty
Choroba Państwa Członkowskie Udział w zakupie zestawów do testów (w %) Maksymalna kwota (w EUR)
TSE Belgia 100 3.351.000
Dania 100 2.351.000
Niemcy 100 15.611.000
Grecja 100 383.000
Hiszpania 100 4.854.000
Francja 100 24.735.000
Irlandia 100 5.386.000
Włochy 100 6.401.000
Luksemburg 100 158.000
Niderlandy 100 4.346.000
Austria 100 1.789.000
Portugalia 100 1.177.000
Finlandia 100 1.060.000
Szwecja 100 358.000
Zjednoczone Królestwo 100 4.269.000
Estonia 100 159.000
Cypr 100 144.000
Malta 100 37.000
Słowenia 100 399.000
Razem 76.968.000

ZAŁĄCZNIK  II 2

Wykaz programów zwalczania trzęsawki owiec

Maksymalna kwota wkładu finansowego Wspólnoty
Choroba Państwa Członkowskie Udział Maksymalna kwota

(w EUR)

Trzęsawka owiec Dania 50 % ubój, 100% analiza genotypowa 1.000
Niemcy 50 % ubój, 100% analiza genotypowa 927.000
Grecja 50 % ubój, 100% analiza genotypowa 450.000
Hiszpania 50 % ubój, 100% analiza genotypowa 573.000
Francja 50 % ubój, 100% analiza genotypowa 3.014.000
Irlandia 50 % ubój, 100% analiza genotypowa 1.006.000
Włochy 50 % ubój, 100% analiza genotypowa 671.000
Niderlandy 50 % ubój, 100% analiza genotypowa 704.000
Austria 50 % ubój, 100% analiza genotypowa 5.000
Portugalia 50 % ubój, 100% analiza genotypowa 275.000
Finlandia 50 % ubój, 100% analiza genotypowa 3.000
Szwecja 50 % ubój, 100% analiza genotypowa 34.000
Zjednoczone Królestwo 50 % ubój, 100% analiza genotypowa 6.652.000
Cypr 50 % ubój, 100% analiza genotypowa 1.360.000
Razem 15.675.000
1 Załącznik I zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2004/922/WE z dnia 29 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.389.34) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
2 Załącznik II zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2004/922/WE z dnia 29 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.389.34) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.269.24

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/746/WE w sprawie wykazu programów zwalczania i monitorowania niektórych TSE kwalifikujących się do wkładu finansowego Wspólnoty w 2004 r.
Data aktu: 14/10/2003
Data ogłoszenia: 21/10/2003
Data wejścia w życie: 01/01/1970, 01/05/2004, 01/01/2004