Dyrektywa 2003/24/WE zmieniająca dyrektywę Rady 98/18/WE w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich

DYREKTYWA 2003/24/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 14 kwietnia 2003 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 98/18/WE w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 80 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 98/18/WE z dnia 17 marca 1998 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich(4) wprowadza jednolity poziom bezpieczeństwa życia i mienia na nowych i istniejących statkach pasażerskich oraz szybkich jednostkach pasażerskich, gdy obie kategorie statków i jednostek wykonują rejsy krajowe, oraz ustanawia procedury w sprawie negocjacji na szczeblu międzynarodowym w związku z harmonizacją przepisów odnoszących się do statków pasażerskich wykonujących rejsy międzynarodowe.

(2) Definicja obszarów morza ma zasadnicze znaczenie dla ustalenia zastosowania dyrektywy 98/18/WE dla różnych kategorii statków pasażerskich. Niniejsza dyrektywa obejmuje procedurę ogłaszania wykazów tych obszarów morza, która okazała się trudna do wdrożenia. Dlatego też niezbędne jest ustanowienie funkcjonalnej i przejrzystej procedury, która umożliwiałaby skuteczne monitorowanie wykonania niniejszej dyrektywy.

(3) W celu zharmonizowania poziomu bezpieczeństwa mającego zastosowanie do statków pasażerskich na obszarze Wspólnoty, skreśla się odstępstwo udzielone Grecji w zakresie harmonogramu dla zastosowania wymagań bezpieczeństwa.

(4) Dyrektywa 2003/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 kwietnia 2003 r. w sprawie szczególnych wymagań stateczności statków pasażerskich ro-ro(5) wprowadza zaostrzone wymagania stateczności dla statków pasażerskich ro-ro wykonujących usługi międzynarodowe do i z portów Wspólnoty, a ten wzmocniony środek powinien także mieć zastosowanie do pewnej kategorii statków wykonujących usługi krajowe w takich samych warunkach morskich. Niezastosowanie powyższych wymagań stateczności powinno stanowić podstawę do wycofania statków pasażerskich ro-ro po określonej liczbie lat ich eksploatacji.

(5) Z uwagi na zmiany strukturalne, którym powinny zostać poddane istniejące statki pasażerskie ro-ro w celu spełnienia wymagań stateczności, wymagania te powinny być wprowadzane w okresie kilkuletnim w celu umożliwienia części branży, której te zmiany dotyczą, spełnienia tych wymogów: w tym celu, powinien zostać opracowany harmonogram wprowadzania zmian dla istniejących statków. Harmonogram nie powinien naruszyć wykonania szczegółowych wymagań stateczności na tych obszarach morza, które są objęte załącznikami do Porozumienia sztokholmskiego z dnia 28 lutego 1996 r.

(6) Konieczne jest uwzględnienie zmian, które zostały wprowadzone do właściwych instrumentów międzynarodowych, takich jak konwencje, protokoły, kodeksy i rezolucje Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), oraz przeprowadzenie tego w sposób elastyczny i sprawny.

(7) Na mocy dyrektywy 98/18/WE, Międzynarodowy Kodeks Bezpieczeństwa Jednostek Szybkich zawarty w rezolucji MSC 36(63) z dnia 20 maja 1994 r. Komitetu Bezpieczeństwa Morskiego IMO stosuje się do wszystkich szybkich jednostek pasażerskich wykonujących usługi krajowe. IMO uchwaliła nowy kodeks dla szybkich jednostek, Międzynarodowy Kodeks Bezpieczeństwa Jednostek Szybkich, 2000 (Kodeks 2000 HSC), który jest zawarty w rezolucji MSC 97(73) z dnia 5 grudnia 2000 r. Komitetu Bezpieczeństwa Morskiego IMO, mającego zastosowanie do wszystkich szybkich jednostek zbudowanych dnia 1 lipca 2002 r. lub później. Należy zapewnić, aby dyrektywa 98/18/WE mogła być uaktualniana w sposób elastyczny w celu zastosowania tych zmian na szczeblu międzynarodowym, także do szybkich jednostek pasażerskich wykonujących usługi krajowe.

(8) Ważne jest, aby zastosować właściwe środki w celu zapewnienia dostępu do statków i szybkich jednostek pasażerskich wykonujących usługi krajowe na obszarze Państw Członkowskich. w bezpiecznych warunkach, dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

(9) Dlatego też dyrektywa 98/18/WE powinna zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 98/18/WE wprowadza się następujące zmiany:

1. w art. 2 dodaje się punkty w brzmieniu:

"ea) »Statek pasażerski ro-ro« oznacza statek przewożący więcej niż 12 pasażerów, posiadający pomieszczenia ładunkowe ro-ro oraz specjalne kategorie pomieszczeń, jak określono w regule II-2/A/2 zawartym w załączniku I."

"ha) »Wiek« oznacza wiek statku, wyrażony w latach od daty jego dostawy."

"w) »Osoba o ograniczonych możliwościach poruszania się« oznacza każdego, kto ma szczególną trudność w korzystaniu z transportu publicznego, włączając osoby w podeszłym wieku, osoby niepełnosprawne, osoby z uszkodzeniem narządów czucia oraz osoby na wózkach inwalidzkich, kobiety ciężarne oraz osoby z małymi dziećmi.";

2. w art. 4 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Każde Państwo Członkowskie:

a) ustala i uaktualnia, gdy jest to konieczne, wykaz obszarów morza w ramach swojej jurysdykcji, wyznaczających strefy eksploatacji całorocznej, oraz, gdzie stosowne, ograniczoną czasową eksploatację klasy statków, stosując kryteria dla klas określonych w ust. 1;

b) ogłasza powyższy wykaz w publicznej bazie danych dostępnej na stronie internetowej właściwych organów gospodarki morskiej;

c) powiadamia Komisję odnośnie do miejsca, gdzie znajdują się takie informacje, oraz odnośnie do zmian wprowadzanych do tego wykazu.";

3. dodaje się artykuły w brzmieniu:

"Artykuł 6a

Wymagania stateczności i wycofanie z eksploatacji statków pasażerskich ro-ro

1. Wszystkie statki pasażerskie ro-ro klas A, B i C, których stępka została położona, lub które znajdują się na podobnym etapie budowy dnia 1 października 2004 r. lub później, spełniają przepisy zawarte w art. 6, 8 oraz 9 dyrektywy 2003/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych wymagań stateczności dla statków pasażerskich ro-ro(*).

2. Wszystkie statki pasażerskie ro-ro klas A oraz B, których stępka została położona, lub które znajdują na podobnym etapie budowy przed dniem 1 października 2004 r., spełniają przepisy zawarte w art. 6, 8 oraz 9 dyrektywy 2003/25/WE do dnia 1 października 2010 r., chyba że zostaną wycofane z eksploatacji w tym dniu lub w dniu późniejszym, w którym osiągną wiek 30 lat, ale w każdym przypadku nie później niż dnia 1 października 2015 r.

Artykuł 6b

Wymagania bezpieczeństwa dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się

1. Państwa Członkowskie zapewniają podjęcie właściwych środków, opartych, w przypadku możliwości ich praktycznego zastosowania, na wytycznych zawartych w załączniku III, w celu umożliwienia osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się bezpiecznego dostępu do wszystkich statków pasażerskich klas A, B, C i D oraz do wszystkich szybkich jednostek pasażerskich, wykorzystywanych w transporcie publicznym, których stępka została położona lub znajdują się na podobnym etapie budowy dnia 1 października 2004 r. lub w później.

2. Państwa Członkowskie współpracują oraz zasięgają opinii organizacji, które reprezentują osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się w zakresie wdrożenia wytycznych zawartych w załączniku III.

3. Do celów modyfikacji statków pasażerskich klas A, B, C i D oraz szybkich jednostek pasażerskich, wykorzystywanych w transporcie publicznym, których stępka została położona, lub które znajdują się na podobnym etapie budowy przed dniem 1 października 2004 r., Państwa Członkowskie stosują wytyczne zawarte w załączniku III o ile jest to uzasadnione i ma praktyczne zastosowanie pod względem gospodarczym.

Państwa Członkowskie opracowują krajowy plan działania w zakresie sposobu zastosowania tych wytycznych do takich statków i jednostek. Przesyłają one taki plan do Komisji nie później niż dnia 17 maja 2005 r.

4. Państwa Członkowskie składają sprawozdanie Komisji odnośnie do wdrożenia przepisów niniejszego artykułu w zakresie wszystkich statków pasażerskich, określonych w ust. 1, statków pasażerskich określonych w ust. 3, mogących przewozić więcej niż 400 pasażerów oraz wszystkich szybkich jednostek pasażerskich, nie później niż dnia 17 maja 2006 r.

______

(*) Dz. U. L 123 z 17.5.2003, str. 22.".

4. Dodaje się załącznik III, jak określono w niniejszym Załączniku.

Artykuł  2

W art. 6 ust. 3 dyrektywy 98/18/WE skreśla się lit. g) z mocą od dnia 1 stycznia 2005 r.

Artykuł  3

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie, najpóźniej do dnia 17 listopada 2004 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do zapewnienia zgodności z niniejszą dyrektywą i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 14 kwietnia 2003 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX A. GIANNITSIS
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 20 E z 28.1.2003, str. 51.

(2) Opinia wydana dnia 11 grudnia 2002 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 7 listopada 2002 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 17 marca 2003 r.

(4) Dz.U. L 144 z 15.5.1998, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2002/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 324 z 29.11.2002, str. 53).

(5) Dz.U. L 123 z 17.5.2003, str. 22.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK III

WYTYCZNE DOTYCZĄCE WYMAGAŃ BEZPIECZEŃSTWA DLA STATKÓW PASAŻERSKICH I SZYBKICH JEDNOSTEK PASAŻERSKICH DLA OSÓB O OGRANICZONYCH MOŻLIWOŚCIACH PORUSZANIA SIĘ

(określonych w art. 6b)

Stosując wytyczne zawarte w niniejszym Załączniku, Państwa Członkowskie przestrzegają okólnika MSC/735 Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) z dnia 24 czerwca 1996 r. zatytułowanego »Zalecenie w sprawie projektowania i eksploatacji statków pasażerskich, które odpowiadają potrzebom osób starszych i niepełnosprawnych«.

1. Dostęp do statku

Statki powinny być budowane i wyposażane w taki sposób, aby osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się mogły zaokrętować się i opuścić statek w sposób łatwy i bezpieczny oraz aby te osoby miały zapewnione przejście między pokładami bez pomocy lub za pomocą ramp, wind lub podnośników. Informacje o takim dostępie powinny zostać umieszczone przy innych wejściach na statek oraz w innych właściwych miejscach na całym statku.

2. Znaki

Znaki na statku zapewnione w celu ułatwienia pasażerom poruszania się po statku powinny być dostępne i łatwo czytelne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się (łącznie z osobami z uszkodzeniem narządów czucia) oraz powinny być umieszczone we wszystkich kluczowych punktach statku.

3. Środki przekazywania wiadomości

Armator powinien posiadać na statku środki wizualnie i ustne do zapewniania komunikatów, takich jak dotyczących opóźnień, zmian rozkładu rejsu oraz usług pokładowych, przeznaczonych dla osób o różnych formach ograniczenia możliwości poruszania się.

4. Alarm

System alarmowy oraz przyciski alarmowe muszą być zaprojektowane w taki sposób, aby były dostępne i mogły zaalarmować wszystkich pasażerów o ograniczonej możliwości poruszania się, łącznie z osobami z uszkodzeniem narządów czucia oraz osobami upośledzonymi umysłowo.

5. Wymagania dodatkowe zapewniające możliwość poruszania się na statku

Poręcze, korytarze i przejścia, otwory drzwiowe i drzwi powinny umożliwiać poruszanie się osób na wózkach inwalidzkich. Windy, pokłady samochodowe, pomieszczenia dla pasażerów, kajuty i umywalnie powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby były dostępne w odpowiednim i proporcjonalnym stopniu dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się."

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024