uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, dostosowane Protokołem dostosowującym Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, zwane dalej "Porozumieniem", w szczególności jego art. 98,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Załącznik XIII do Porozumienia został zmieniony decyzją nr 158/2001 Wspólnego Komitetu EOG z dnia 11 grudnia 2001 r.(1).
(2) Dyrektywę Rady 93/89/EWG z dnia 25 października 1993 r. w sprawie stosowania przez Państwa Członkowskie podatków na niektóre pojazdy wykorzystywane do drogowego przewozu towarów oraz opłat drogowych i opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury(2) należy włączyć do Porozumienia decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 7/94(3).
(3) Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich uchylił dyrektywę 93/89/EWG z dnia 5 lipca 1995 r.
(4) Skutki dyrektywy 93/89/EWG były chronione we Wspólnotach Europejskich do momentu przyjęcia przez Radę nowej dyrektywy.
(5) W związku z tym przyjęta została dyrektywa 1999/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 1999 r. w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe(4).
(6) Dyrektywę 1999/62/WE należy włączyć do Porozumienia.
(7) W konsekwencji tego z Porozumienia skreśla się dyrektywę 93/89/EWG.
(8) Norwegia może, zgodnie ze szczególnymi postanowieniami dotyczącymi jej systemu drogowego nałożyć opłaty drogowe i opłaty za użytkowanie na pojazdy, wykorzystując szerszy zakres kategorii dróg niż podane w dyrektywie.
(9) Szwajcaria wprowadziła od dnia 1 stycznia 2001 r. Opłatę od Pojazdów Ciężarowych (opłatę drogową) na wszystkich drogach jak podano w Porozumieniu w sprawie Transportu Lądowego ze Wspólnotą Europejską podpisanym dnia 21 czerwca 1999 r., która będzie nakładana na posterunkach granicznych na podstawie ilości kilometrów przejechanych oraz rodzaju pojazdu.
(10) Lichtenstein na podstawie Traktatu o Unii Celnej ze Szwajcarią nie posiada posterunków granicznych na swoich granicach ze Szwajcarią. Stojąc na stanowisku utrzymania otwartych wspólnych granic Lichtenstein wprowadził na swoim terytorium również z dniem 1 stycznia 2001 r. Opłatę od pojazdów ciężarowych (opłatę drogową) na wszystkich drogach, która jest oparta na Porozumieniu dwustronnym między Lichtensteinem a Szwajcarią oraz prawie Lichtensteinu oraz która jest równa szwajcarskiej opłacie od pojazdów ciężarowych.
(11) Dyrektywa 1999/62/WE zezwala nakładanie opłat (opłat drogowych) na drogi o najwyższej kategorii w Państwach Członkowskich, w których nie istnieje ogólna sieć autostrad (art. 7 ust. 2 lit. a)) i w związku z tym Lichtenstein, który nie posiada ogólnej sieci autostrad, może nałożyć opłaty (opłaty drogowe) na swoją najwyższą kategorię dróg.
(12) Jednakże nie jest możliwe określenie kilometrów przejeżdżanych w Lichtensteinie drogami o najwyższej kategorii.
(13) Dyrektywa 1999/62/WE wymaga by opłaty (taryfy opłat drogowych) były oparte na kosztach infrastruktury (art. 7 ust. 9).
(14) Oplata od pojazdów ciężarowych została ustalona na podstawie kosztów infrastruktury w Szwajcarii, które są inne niż koszty infrastruktury w Lichtensteinie.
(15) W związku z tym Oplata od Pojazdów Ciężarowych powinna zostać dostosowana w celu zbliżenia jej do dyrektywy 1999/62/WE w celu jej stosowania w odniesieniu do Lichtensteinu.
(16) W celu uproszczenia dostosowanie Opłaty od Pojazdów Ciężarowych powinno zostać dokonane w sposób ogólny i w związku z tym przyjąć formę jednolitej redukcji ilości kilometrów wykorzystywanych w wyliczaniu opłaty drogowej nakładanej w Lichtensteinie,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
| W imieniu Wspólnego Komitetu EOG | |
| P. WESTERLUND | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 65 z 7.3.2002, str. 36.
(2) Dz.U. L 279 z 12.11.1993, str. 32.
(3) Dz.U. L 160 z 28.6.1994, str. 1.
(4) Dz.U. L 187 z 20.7.1999, str. 42.
(*) Nie wskazano wymogów konstytucyjnych.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.88.9 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2002/5 zmieniająca załącznik XIII (Transport) do Porozumienia EOG |
| Data aktu: | 01/02/2002 |
| Data ogłoszenia: | 04/04/2002 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 02/02/2002 |