Rozporządzenie 563/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 466/2001 ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 563/2002
z dnia 2 kwietnia 2002 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 466/2001 ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do zanieczyszczeń w żywności(1), w szczególności jego art. 2 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (EWG) nr 315/93 stanowi, że muszą zostać określone najwyższe dopuszczalne poziomy niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych w celu ochrony zdrowia publicznego.

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 466/2001(2), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 472/2002(3), ma zastosowanie od dnia 5 kwietnia 2002 r., zastępując rozporządzenie Komisji (WE) nr 194/97 z dnia 31 stycznia 1997 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych(4), zmienione w szczególności rozporządzeniem (WE) nr 864/1999(5) ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy azotanów w sałacie i szpinaku.

(3) Państwa Członkowskie są zobowiązane przedstawić wyniki monitorowania i przedłożyć sprawozdanie w sprawie podjętych środków i postępu w odniesieniu do stosowania kodeksów dobrej praktyki rolniczej w celu zmniejszenia poziomów azotanu. Wykorzystując te informacje, Komisja dokonuje, co trzy lata, a po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 2002 r., przeglądu najwyższych dopuszczalnych poziomów azotanów w sałacie i szpinaku, uwzględniając ogólny cel zmniejszenia wspomnianych poziomów.

(4) Coroczne dane monitorowania od Państw Członkowskich wykazują zmniejszenie poziomów azotanów w sałacie. Mniejsze najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych rodzajów sałaty są rozsądnie osiągalne w oparciu o dobrą praktykę produkcyjną. W niektórych regionach poziomy azotanów są często wyższe niż określone w Załączniku do rozporządzenia (WE) nr 466/2001, chociaż ogólna tendencja wykazuje, że poziomy azotanu w sałacie zmniejszają się. Poziomy azotanu w szpinaku nie wykazują wyraźnej tendencji malejącej. Niektóre Państwa Członkowskie powinny utrzymać ustanowiony okres przejściowy w celu zezwolenia na wprowadzenie do obrotu w kraju sałaty i/lub szpinaku uprawianych i przeznaczonych do spożycia na ich terytorium. Dla sałaty ten okres przejściowy powinien zostać czasowo ograniczony, jednakże dla szpinaku końcowa data nie jest jeszcze przewidziana.

(5) Rozporządzenie (WE) nr 466/2001 powinno zostać odpowiednio zmienione.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 466/2001 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 3 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W uzasadnionych przypadkach Państwa Członkowskie mogą zezwolić na okres przejściowy na wprowadzenie do obrotu świeżej sałaty i świeżego szpinaku, uprawianych i przeznaczonych do spożycia na ich terytorium, o wyższych poziomach azotanów niż ustalone jako najwyższe dopuszczalne poziomy w ppkt 1.1 i 1.4 Załącznika, pod warunkiem że stosowane są kodeksy dobrych praktyk rolniczych w celu osiągnięcia stopniowego postępu zmierzającego do uzyskania poziomów zanieczyszczeń określonych w niniejszym rozporządzeniu.

Okres przejściowy:

a) w odniesieniu do sałaty - upływa dnia 1 stycznia 2005 r.;

b) w odniesieniu do szpinaku - zostanie poddany przeglądowi najpóźniej do dnia 1 stycznia 2005 r.

Państwa Członkowskie co roku powiadamiają inne Państwa Członkowskie oraz Komisję o krokach podjętych w celu wprowadzenia w życie akapitu pierwszego.";

2) sekcję 1 załącznika I zastępuje się tekstem znajdującym się w Załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 2 kwietnia 2002 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 37 z 13.2.1993, str. 1.

(2) Dz.U. L 77 z 16.3.2001, str. 1.

(3) Dz.U. L 75 z 16.3.2002, str. 18.

(4) Dz.U. L 31 z 1.2.1997, str. 48.

(5) Dz.U. L 108 z 27.4.1999, str. 16.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 466/2001 sekcja 1 dotycząca azotanów otrzymuje brzmienie:
Produkt Najwyższy dopuszczalny poziom (mg N03/kg) Metoda pobierania próbek Referencyjna metoda analityczna
"1.1. Szpinak świeży(1)

(Spinatia oleracea)

Zbierany od dnia 1 listopada do dnia 31 marca 3.000 Dyrektywa Komisji 79/700/EWG(2)
Zbierany od dnia 1 kwietnia do dnia 31 października 2.500
1.2. Szpinak konserwowany,

głęboko mrożony lub

mrożony

2.000 Dyrektywa 79/700/EWG
1.3. Sałata świeża (Lactuca

sativa L.) (szklarniowa

i gruntowa) oprócz

Zbierana od dnia 1 października do dnia 31 marca: Dyrektywa 79/700/EWG. Jednakże
sałaty wymienionej w

ppkt 1.4

- sałata

szklarniowa

4.500(3) minimalna liczba
- sałata gruntowa 4.000(3) jednostek na
Zbierana od dnia 1 kwietnia do dnia 30 września próbkę laboratoryjną wynosi 10
- sałata

szklarniowa

3.500(3)
- sałata gruntowa 2.500(3)
1.4. Sałata lodowa(4) - sałata

szklarniowa

2.500(3) Dyrektywa 79/700/EWG.
- sałata gruntowa 2.000(3) Jednakże minimalna liczba jednostek na próbkę laboratoryjną wynosi 10
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy dla świeżego szpinaku nie mają

zastosowania do świeżego szpinaku poddanego przetwarzaniu, który jest

bezpośrednio przewożony luzem z pola do zakładu przetwórczego.

(2) Dz.U. L 207 z 15.8.1979, str. 26.
(3) W przypadku braku odpowiedniego etykietowania, wskazującego na metodę

produkcji, ma zastosowanie dopuszczalny poziom ustalony dla sałaty

gruntowej.

(4) Opisana w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1543/2001 z dnia 27 lipca 2001 r.

ustanawiającym normy handlowe w odniesieniu do sałaty i endywii

o karbowanych liściach i endywii szerokolistnej (Batavian) (Dz.U. L 203

z 28.7.2001, str. 9)."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.86.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 563/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 466/2001 ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych
Data aktu: 02/04/2002
Data ogłoszenia: 03/04/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 23/04/2002