Rozporządzenie 496/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2604/2000 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych politereftalanów etylenu pochodzącego, między innymi, z Indii

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 496/2002
z dnia 18 marca 2002 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2604/2000 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych politereftalanów etylenu pochodzącego, między innymi, z Indii

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów nie będących członkami Wspólnoty Europejskiej(1), w szczególności jego art. 11 ust. 4,

uwzględniając wniosek Komisji, przedstawiony po konsultacji z Komitetem Doradczym,

a także mając na uwadze, co następuje:

A. ŚRODKI OBOWIĄZUJĄCE

(1) W drodze rozporządzenia (WE) nr 2603/2000(2) Rada nałożyła ostateczne cło wyrównawcze w formie szczególnej kwoty 41,3 EUR/tona, na przywóz niektórych politereftalanów etylenu (zwanych dalej "rozważanym produktem") pochodzących, między innymi, z Indii, z wyjątkiem przywozu pochodzącego z kilku szczególnie wymienionych przedsiębiorstw w Indiach, które podlegają niższej stawce celnej. W drodze rozporządzenia (WE) nr 2604/2000(3), Rada nałożyła ostateczne cło antydumpingowe w formie szczególnej kwoty 181,7 EUR/tona, na przywóz niektórych politereftalanów etylenu pochodzących, miedzy innymi, z Indii, z wyjątkiem przywozu pochodzącego z kilku szczególnie wymienionych przedsiębiorstw w Indiach, które podlegają różnym stawkom cła. Produkt jest obecnie sklasyfikowany pod kodem CN 3907 60 20.

B. OBECNE DOCHODZENIE

(2) Następnie Komisja otrzymała od producenta w Indiach Futura Polymers Ltd. (zwanego dalej "przedmiotowym przedsiębiorstwem") prośbę o wszczęcie przeglądu rozporządzenia (WE) nr 2604/2000 dla "nowego eksportera", zgodnie z art. 11 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 384/96 (zwanego dalej "podstawowym rozporządzeniem"). Ponadto przedsiębiorstwo utrzymywało, że w pierwotnym okresie dochodzenia (1 października 1998 r. - 30 września 1999 r.) nie wywoziło rozważanego produktu do Wspólnoty, ale wywoziło rozważany produkt do Wspólnoty od tamtego okresu.

(3) Produkt objęty obecnym przeglądem jest taki sam jak w początkowym dochodzeniu, tj. politereftalan etylenu ("PET") ze współczynnikiem lepkości wynoszącym 78 ml/g lub wyższym, zgodnie z DIN (Deutsche Industrienorm) 53728.

(4) Komisja zbadała dowody przedłożone przez danego hinduskiego producenta eksportującego i uznała je za wystarczające do uzasadnienia wszczęcia przeglądu zgodnie z przepisami art. 11 ust. 4 podstawowego rozporządzenia. Po konsultacji z Komitetem Doradczym i po umożliwieniu przedmiotowemu przemysłowi wspólnotowemu przedstawienia uwag, Komisja, w drodze rozporządzenia (WE) nr 1240/2001(4), wszczęła przegląd rozporządzenia (WE) nr 2604/2000 w odniesieniu do przedsiębiorstwa oraz rozpoczęła dochodzenie.

(5) Rozporządzenie, na mocy którego wszczęto przegląd, uchylało również nałożone przez rozporządzenie (WE) nr 2604/2000 cło antydumpingowe na przywóz rozważanego produktu produkowanego i wywożonego do Wspólnoty przez przedmiotowe przedsiębiorstwo oraz na podstawie art. 14 ust. 5 podstawowego rozporządzenia nakazywało organom celnym podjęcie właściwych kroków w celu rejestracji tego przywozu.

(6) Komisja oficjalnie powiadomiła przedmiotowe przedsiębiorstwo oraz przedstawicieli kraju wywozu o wszczęciu przeglądu. Ponadto dała innym bezpośrednio zainteresowanym stronom możliwość przedstawienia swoich poglądów na piśmie i wnioskowania o przesłuchanie. Jednakże Komisja nie otrzymała żadnej takiego wniosku.

(7) Komisja wysłała przedmiotowemu przedsiębiorstwu kwestionariusz i otrzymała odpowiedź w przewidzianym terminie. Komisja również sprawdziła wszelkie informacje uznane za niezbędne do określenia dumpingu. Weryfikację przeprowadzono na terenie przedmiotowego przedsiębiorstwa.

(8) Dochodzenie dotyczące dumpingu objęło okres od dnia 1 kwietnia 2000 r. do dnia 31 marca 2001 r. (zwany dalej "okresem badanym").

(9) W obecnym dochodzeniu zastosowano tę samą metodologię, co w dochodzeniu początkowym.

C. ZAKRES PRZEGLĄDU

(10) Ponieważ nie złożono wniosku o przegląd ustaleń w sprawie szkody, kontrola ograniczała się do dumpingu.

D. REZULTATY DOCHODZENIA

1. Kwalifikacja nowego eksportera

(11) Dochodzenie potwierdziło, że przedmiotowe przedsiębiorstwo nie wywoziło rozważanego produktu w początkowym okresie dochodzenia oraz, że zaczęło wywozić go do Wspólnoty po tym okresie.

Ponadto, zgodnie z przedłożonymi dokumentami dowodowymi, przedsiębiorstwo było w stanie z powodzeniem przedstawić, że nie posiada żadnych związków, bezpośrednich czy pośrednich, z żadnym z producentów eksportujących w Indiach podlegających obowiązującym środkom antydumpingowym z uwagi na rozważany produkt.

Odpowiednio, potwierdza się, że przedmiotowe przedsiębiorstwo powinno zostać uznane za nowego eksportera zgodnie z art. 11 ust. 4 podstawowego rozporządzenia i dlatego powinno się określić dla niego indywidualny margines dumpingu.

2. Dumping

Wartość normalna

(12) W odniesieniu do określenia wartości normalnej, ustalono najpierw dla każdego producenta eksportującego, czy ogólna wielkość jego sprzedaży krajowej politereftalanu etylenu była reprezentatywna w porównaniu z ogólną wartością sprzedaży na wywóz do Wspólnoty. Zgodnie z art. 2 ust. 2 podstawowego rozporządzenia, wielkość sprzedaży krajowej uważa się za reprezentatywną wtedy, gdy ogólna wielkość sprzedaży każdego producenta eksportującego na rynku krajowym stanowi co najmniej 5 % wielkości jego sprzedaży na wywóz do Wspólnoty. Sprzedaż krajowa wywożonego typu produktu do Wspólnoty była również reprezentatywna, tj. wynosiła, co najmniej 5 % wielkości sprzedaży wywożonej do Wspólnoty.

(13) Sprawdzono również, czy sprzedaż krajowa każdego typu wag elektronicznych mogłaby zostać uznana za sprzedaż dokonywaną w normalnych warunkach handlu poprzez ustalenie odsetku sprzedaży z zyskiem danego typu niezależnym klientom. Wielkość sprzedaży rozważanego sprzedanego produktu po cenie sprzedaży netto równej lub powyżej obliczonego kosztu produkcji ("zyskowna sprzedaż") wynosiła 80 % lub więcej całkowitej wielkości sprzedaży a średnia ważona cena tego typu była powyżej kosztu produkcji. W rezultacie, wartość normalną oparto na rzeczywistej cenie krajowej, obliczonej jako średnie ważone ceny całej sprzedaży krajowej w badanym okresie, bez względu na to czy cała ta sprzedaż była zyskowna, czy nie.

Cena eksportowa

(14) Ponieważ całkowita sprzedaż na wywóz produktu objętego dochodzeniem odbywała się bezpośrednio do niezależnych klientów we Wspólnocie, cenę eksportową określono zgodnie z art. 2 ust. 8 podstawowego rozporządzenia na podstawie cen aktualnie płaconych lub możliwych do uzyskania.

Porównanie

(15) W celu zapewnienia właściwego porównania między wartością normalną a ceną eksportową uwzględniono, w postaci odpowiedniej korekty, różnice wpływające na porównywalność cen, zgodnie z art. 2 ust. 10 podstawowego rozporządzenia.

(16) Wszelkie potrącenia sprzedaży na wywóz zostały uznane. Odnosiły się do frachtu śródlądowego, opłat bankowych a także innych opłat oraz pakowania.

(17) Uznano wszelkie potrącenia sprzedaży krajowej, o które zabiegało przedsiębiorstwo, tj. koszty kredytowe, prowizje i podatki pośrednie. Ponieważ certyfikaty badań dla produktu wykazywały różnicę jakości między produktem sprzedanym w kraju a tym wywiezionym do Wspólnoty, dokonano dostosowania wobec różnic w charakterystyce fizycznej. Różnicę zmierzono poprzez porównanie cen dwóch jakości sprzedanych państwom trzecim.

Margines dumpingu

(18) Zgodnie z art. 2 ust. 11 podstawowego rozporządzenia, margines dumpingu ustalono na podstawie porównania między średnia ważoną wartością normalną od typu a średnią ważoną ceną eksportową.

(19) Ten średni ważony margines dumpingu ustalony dla przedsiębiorstwa, wyrażony procentowo w stosunku do ceny franco granica Wspólnoty, wynosi 14,7 %.

E. ZMIANA PRZEGLĄDANYCH ŚRODKÓW

(20) W świetle powyższego, uznaje się, że powinno się nałożyć ostateczne cło antydumpingowe na poziomie stwierdzonego marginesu dumpingu, ale zgodnie z art. 9 ust. 4 podstawowego rozporządzenia, nie powinien przekraczać marginesu szkody na skalę krajową ustalonego dla Indii w drodze ostatecznego rozporządzenia w początkowym dochodzeniu antydumpingowym. W tym przypadku cło antydumpingowe oparto na wspomnianym powyżej marginesie dumpingu, ponieważ dochodzenie zostało, na podstawie art. 11 ust. 4 podstawowego rozporządzenia, ograniczone do zbadania sytuacji dumpingu przedmiotowego przedsiębiorstwa, a margines szkody na skalę krajową początkowego dochodzenia był wyższy.

(21) Zgodnie z art. 14 ust. 1 podstawowego rozporządzenia, żaden towar nie może być objęty jednocześnie cłem antydumpingowym i wyrównawczymi należnościami celnymi do celów zaradzenia jednej i tej samej sytuacji wynikłej z dumpingu lub subwencjonowania wywozu. Skoro powinno się nałożyć cła antydumpingowe na przywóz rozważanego produktu, należy określić, czy i w jakim stopniu margines subwencji i dumpingu wynikają z tej samej sytuacji.

(22) W rozpatrywanej sprawie przedmiotowe przedsiębiorstwo współpracowało w początkowej sprawie antysubwencyjnej i ustalono cło wyrównawcze w wysokości 0 %.

F. NAKŁADANIE CŁA ANTYDUMPINGOWEGO Z MOCĄ WSTECZNĄ

(23) Ponieważ w wyniku przeglądu ustalono dumping związany z przedmiotowym przedsiębiorstwem, cło antydumpingowe stosowane względem tego przedsiębiorstwa jest również nakładane z mocą wsteczną od daty rozpoczęcia tego przeglądu dotyczącego przywozu, którego dokonano zgodnie z rejestracją na podstawie art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1240/2001.

G. ZOBOWIĄZANIE

(24) Przedsiębiorstwo, Futura Polymers Ltd., zaproponowało zobowiązanie cenowe dotyczące wywozu rozważanego produktu do Wspólnoty, zgodnie z art. 8 ust. 1 podstawowego rozporządzenia.

(25) Po zbadaniu oferty Komisja uznała zobowiązanie za możliwe do przyjęcia, ponieważ usunęłoby szkodliwe skutki dumpingu na podstawie art. 8 ust. 1 podstawowego rozporządzenia. Ponadto przedsiębiorstwo zobowiązało się dostarczać Komisji regularne i szczegółowe sprawozdania, które umożliwią skuteczne monitorowanie. Co więcej, charakter produktu i struktura sprzedaży przedsiębiorstwa pozwalają Komisji stwierdzić, iż ryzyko obejścia tych zobowiązań jest ograniczone.

(26) W celu zapewnienia skutecznego przestrzegania i monitorowania zobowiązania, w przypadku gdy zostaje okazany wniosek o dopuszczenie do swobodnego obrotu zgodny ze zobowiązaniem, zwolnienie z cła jest uwarunkowane okazaniem służbie celnej przedmiotowego Państwa Członkowskiego ważnej "faktury handlowej" wydanej przez Futura Polymers Ltd. i zawierającej informacje wyszczególnione w Załączniku do rozporządzenia (WE) nr 2604/2000. W przypadku gdy nie zostaje okazana taka faktura lub jeżeli nie odpowiada ona produktowi przedstawionemu służbom celnym, należy uiścić stosowną stawkę cła antydumpingowego w celu zapewnienia skutecznego stosowania zobowiązania.

(27) W przypadku naruszenia lub wycofania zobowiązania, może być nałożone cło antydumpingowe wynikające z art. 8 ust. 9 i 10 podstawowego rozporządzenia.

H. UJAWNIENIE I OKRES OBOWIĄZYWANIA ŚRODKÓW

(28) Przedmiotowe przedsiębiorstwo zostało poinformowane o faktach i uwagach, na podstawie których zamierzano nałożyć zmienione ostateczne cło antydumpingowe w przywozie do Wspólnoty.

(29) Przegląd ten nie ma wpływu na datę, z którą wygasa rozporządzenie (WE) nr 2604/2000 na podstawie art. 11 ust. 2 podstawowego rozporządzenia,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Tekst dotyczący Futura Polymers Limited w art. 1 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2604/2000 otrzymuje brzmienie:
Państwo Przedsiębiorstwo Ostateczne cło (EUR/t) Dodatkowy kod TARIC
Indie Futura Polymers Limited 161,2 A184
2.
Tabela w art. 2 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2604/2000 zmienia się poprzez wprowadzenie następującej treści jako trzeciej pozycji:
Przedsiębiorstwo Państwo Dodatkowy kod TARIC
Futura Polymers Limited Indie A184
3.
Cło niniejszym nałożone zostaje również nałożone z mocą wsteczną na przywóz rozważanego produktu, który został zarejestrowany na podstawie art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1240/2001.
4.
Stosuje się obowiązujące przepisy dotyczące należności celnych, chyba że ustalono inaczej.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 marca 2002 r.

W imieniu Rady
M. ARIAS CAÑETE
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 56 z 6.3.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2238/2000 (Dz.U. L 257 z 11.10.2000, str. 2).

(2) Dz.U. L 301 z 30.11.2000, str. 1.

(3) Dz.U. L 301 z 30.11.2000, str. 21.

(4) Dz.U. L 171 z 26.6.2001, str. 3.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.78.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 496/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2604/2000 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych politereftalanów etylenu pochodzącego, między innymi, z Indii
Data aktu: 18/03/2002
Data ogłoszenia: 21/03/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 21/03/2002