Dyrektywa 2002/6/WE w sprawie formalności sprawozdawczych dla statków wchodzących do i/lub wychodzących z portów Państw Czlonkowskich Wspólnoty

DYREKTYWA 2002/6/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 18 lutego 2002 r.
w sprawie formalności sprawozdawczych dla statków wchodzących do i/lub wychodzących z portów Państw Czlonkowskich Wspólnoty

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 9 marca 2002 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 80 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

uwzględniając konsultacje przeprowadzone z Komitetem Regionów,

działając zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wspólnota posiada ustaloną politykę zachęcania do utrzymywania stałych połączeń transportowych, takich jak żegluga, w szczególności wspierania żeglugi morskiej na krótkich odcinkach.

(2) Ułatwienie transportu morskiego jest podstawowym celem Wspólnoty dla dalszego umocnienia pozycji żeglugi w systemie transportowym jako alternatywy i uzupełnienia innych rodzajów transportu w łańcuchu transportu od drzwi do drzwi.

(3) Procedury dokumentacyjne wymagane w transporcie morskim wzbudziły obawy i uważa się, że utrudniają one rozwój i osiągnięcie pełni możliwości przez ten rodzaj transportu.

(4) Konwencja Międzynarodowej Organizacji Morskiej o ułatwieniu międzynarodowego obrotu morskiego przyjęta przez Międzynarodową Konferencję w sprawie ułatwienia morskich podróży i transportu w dniu 9 kwietnia 1965 r., z kolejnymi zmianami (zwana dalej "Konwencją IMO FAL"), przedstawiła komplet wzorów standaryzowanych formularzy ułatwiających dla statków w celu wypełnienia niektórych formalności sprawozdawczych w momencie wejścia do lub wyjścia z portu.

(5) Większość Państw Członkowskich używa tych ułatwiających formularzy, lecz nie stosuje w jednolity sposób wzorów dostarczonych pod auspicjami IMO.

(6) Jednolitość formatu formularzy wymaganych dla statku wchodzącego do lub wychodzącego z portu powinna ułatwić procedury dokumentacyjne dla portów pośrednich i być korzystna dla rozwoju wspólnotowej żeglugi.

(7) W rezultacie dogodne jest wprowadzenie uznawania na poziomie wspólnotowym formularzy ułatwiających Międzynarodowej Organizacji Morskiej (zwanych dalej "formularzami IMO FAL"). Państwa Członkowskie powinny uznawać formularze IMO FAL i kategorie informacji w nich zawarte za wystarczający dowód, że statek wypełnił formalności sprawozdawcze, dla których przewidziane są te formularze.

(8) Jednakże uznawanie niektórych formularzy IMO FAL, w szczególności zgłoszenia ładunku i - dla statków pasażerskich - listy pasażerów, zwiększyłoby zawiłość formalności sprawozdawczych albo dlatego, że formularze te nie mogą zawierać wszystkich niezbędnych informacji, albo dlatego, że już istnieją utrwalone praktyki ułatwień. Dlatego też, nie powinno się wprowadzać obowiązkowego uznawania tych formularzy.

(9) Transport morski jest działalnością globalną i wprowadzenie formularzy IMO FAL we Wspólnocie może utorować drogę do intensywnego stosowania ich na całym świecie.

(10) Ponieważ cele proponowanego działania, mianowicie ułatwienia transportu morskiego, nie mogą zostać w wystarczającym stopniu osiągnięte przez Państwa Członkowskie i dlatego mogą, ze względu na skalę i skutki działania, być lepiej osiągnięte na poziomie wspólnotowym, Wspólnota może przyjąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tych celów.

(11) Środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(4),

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Cel

Celem niniejszej dyrektywy jest ułatwienie transportu morskiego poprzez znormalizowanie formalności sprawozdawczych.

Artykuł  2

Zakres

Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie do formalności sprawozdawczych w momencie wejścia do i/lub wyjścia z portów Państw Członkowskich Wspólnoty, jak określono w części A załącznika I, odnoszących się do statku, jego zasobów, rzeczy jego załogi, jego listy załogi i, w przypadku statku dopuszczonego do przewozu 12 lub mniej pasażerów, jego listy pasażerów.

Artykuł  3

Definicje

Do celów niniejszej dyrektywy mają zastosowanie następujące definicje:

a) "Konwencja IMO FAL" oznacza Konwencję Międzynarodowej Organizacji Morskiej o ułatwieniu międzynarodowego ruchu morskiego przyjętą w dniu 9 kwietnia 1965 r.; przez Międzynarodową Konferencję w sprawie ułatwienia morskich podróży i transportu;

b) "formularze IMO FAL" oznaczają znormalizowany wzór formularzy IMO o wymiarach A4, przewidzianych przez Konwencję IMO FAL;

c) "formalności sprawozdawcze" oznaczają informacje, które, gdy są wymagane przez Państwo Członkowskie, muszą być przedstawione do celów administracyjnych i proceduralnych, gdy statek wchodzi do lub wychodzi z portu;

d) "statek" oznacza statek morski dowolnego typu wykorzystywany na morzu morskim;

e) "zasoby statku" oznaczają rzeczy do użycia na statku, włącznie z produktami konsumpcyjnymi, rzeczami przewożonymi do sprzedaży pasażerom i członkom załogi, paliwo i smary z wyłączeniem wyposażenia i części zapasowych statku;

f) "wyposażenie statku" oznacza artykuły inne niż części zapasowe statku, znajdujące się na statku i przeznaczone do wykorzystania na nim, które są przenośne, lecz nie mają charakteru konsumpcyjnego, włącznie z takimi przynależnościami statku, jak łodzie ratunkowe, urządzenia ratunkowe, meble, sprzęt statku i inne podobne przedmioty;

g) "części zapasowe statku" oznaczają artykuły służące do naprawy lub części zamienne przeznaczone do wmontowania na statku, na którym są przewożone;

h) "rzeczy załogi" oznacza odzież, przedmioty codziennego użytku i jakiekolwiek inne artykuły, włączając również pieniądze, należące do załogi i przewożone na statku;

i) "członek załogi" oznacza każdą osobę faktycznie zatrudnioną dla pełnienia obowiązków na statku w czasie podróży w zakresie funkcjonowania lub obsługi statku i wpisaną na listę załogi.

Artykuł  4

Uznawanie formularzy

Państwa Członkowskie przyjmują, że formalności sprawozdawcze określone w art. 2 są spełnione, gdy przedłożone informacje są zgodne z:

a) odpowiednimi specyfikacjami wymienionymi w częściach B i C załącznika I; oraz

b) odpowiadającymi im wzorami formularzy wymienionymi w załączniku II z ich kategoriami danych.

Artykuł  5 1

Procedura zmian

Środki dostosowujące załączniki I i II do niniejszej dyrektywy i odniesienia do aktów MOM w celu dostosowania ich do środków wspólnotowych lub środków IMO, które weszły w życie, przyjmowane są przez Komisję, o ile takie zmiany nie prowadzą to do rozszerzenia zakresu stosowania niniejszej dyrektywy. Środki te, mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszej dyrektywy, przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 6 ust. 2.

Artykuł  6 2

Procedura komitetu

1.
Komisja jest wspierana przez Komitet ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniu Morza przez Statki (COSS), powołany na mocy art. 3 rozporządzenia (WE) nr 2099/2002(5).
2.
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5a ust. 1-4 oraz art. 7 decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem przepisów jej art. 8.
Artykuł  7

Wykonanie

1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie, najpóźniej do dnia 9 września 2003 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne, niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie w dniu jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  9

Skierowanie

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 lutego 2002 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX J. PIQUÉ I CAMPS
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 180 E z 26.6.2001, str. 85.

(2) Dz.U. C 221 z 7.8.2001, str. 149.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 25 października 2001 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 7 grudnia 2002 r.

(4) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

(5) Dz.U. L 324 z 29.11.2002, s. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

CZĘŚĆ  A

Wykaz formalności sprawozdawczych określonych w art. 2 w odniesieniu do statków wchodzących do i/lub wychodzących z portów Państw Członkowskich Wspólnoty

1. Formularz 1 IMO FAL, zgłoszenie ogólne

Zgłoszenie ogólne stanowi podstawowy dokument przy wejściu i wyjściu statku zawierający informacje odnoszące się do statku, wymagane przez organy Państwa Członkowskiego.

2. Formularz 3 IMO FAL, zgłoszenie zasobów statku

Zgłoszenie zasobów statku stanowi podstawowy dokument przy wejściu i wyjściu statku zawierający informacje odnoszące się do zasobów statku, wymagane przez organy Państwa Członkowskiego.

3. Formularz 4 IMO FAL, zgłoszenie rzeczy załogi

Zgłoszenie rzeczy załogi statku stanowi podstawowy dokument przy wejściu i wyjściu statku zawierający informacje odnoszące się rzeczy załogi, wymagane przez organy Państwa Członkowskiego. Nie jest wymagane przy wyjściu statku.

4. Formularz 5 IMO FAL, lista załogi

Lista załogi stanowi podstawowy dokument zapewniający organom Państwa Członkowskiego informacje odnoszące się do liczebności i składu załogi przy wejściu i wyjściu statku. W przypadku gdy organy wymagają informacji o załodze przy wyjściu statku, akceptuje się egzemplarz listy załogi przedstawionej przy wejściu, jeżeli została ona ponownie podpisana i potwierdzona w celu wykazania wszelkich zmian w liczebności lub składzie załogi lub w celu wykazania, że nie nastąpiły żadne takie zmiany.

5. Formularz 6 IMO FAL, lista pasażerów

W przypadku statków dopuszczonych do przewożenia 12 lub mniej pasażerów, lista pasażerów stanowi podstawowy dokument zapewniający organom Państwa Członkowskiego informacje odnoszące się do pasażerów przy wejściu i wyjściu statku.

CZĘŚĆ  B

Sygnatariusze

1. Formularz 1 IMO FAL, zgłoszenie ogólne

Organy Państwa Członkowskiego przyjmują zgłoszenie ogólne albo zaopatrzone w datę i podpisane przez kapitana, agenta statku lub inną osobę należycie upoważnioną przez kapitana, albo uwierzytelnione w sposób możliwy do przyjęcia przez zainteresowany organ.

2. Formularz 3 IMO FAL, zgłoszenie zasobów statku

Organy Państwa Członkowskiego przyjmują zgłoszenie zasobów statku albo zaopatrzone w datę i podpisane przez kapitana lub innego oficera statku należycie upoważnionego przez kapitana i posiadającego osobistą wiedzę w zakresie faktycznego stanu zasobów, albo uwierzytelnione w sposób do przyjęcia przez zainteresowany organ.

3. Formularz 4 IMO FAL, zgłoszenie rzeczy załogi

Organy Państwa Członkowskiego przyjmują zgłoszenie rzeczy załogi zaopatrzone w datę i podpisane przez kapitana lub przez innego oficera należycie upoważnionego przez kapitana, albo uwierzytelnione w taki sposób nadający się do przyjęcia przez zainteresowany organ. Organy Państwa Członkowskiego mogą również wymagać, aby każdy z członków załogi złożył swój podpis lub, jeśli nie jest on do tego zdolny, swój znak identyfikacyjny, na zgłoszeniu odnoszącym się do jego rzeczy.

4. Formularz 5 IMO FAL, lista załogi

Organy Państwa Członkowskiego przyjmują listę załogi albo zaopatrzoną w datę i podpisaną przez kapitana lub przez innego oficera należycie upoważnionego przez kapitana, albo uwierzytelnioną w sposób nadający się do przyjęcia przez zainteresowany organ.

5. Formularz 6 IMO FAL, lista pasażerów

W przypadku statków dopuszczonych do przewożenia 12 lub mniej pasażerów, organy Państwa Członkowskiego przyjmują listę pasażerów albo zaopatrzoną w datę i podpisaną przez kapitana, agenta statku lub inną osobę należycie upoważnioną przez kapitana, albo uwierzytelnioną w sposób nadający się do przyjęcia przez zainteresowany organ.

CZĘŚĆ  C

Specyfikacje techniczne

1. Format formularzy IMO FAL odpowiada proporcjom wzorów przedstawionych w załączniku II tak dokładnie, jak to technicznie możliwe. Drukowane są one na oddzielnych kartkach papieru formatu A4 (210 mm × 297 mm) z orientacja pionową. Co najmniej jedna trzecia odwrotnej strony formularzy zastrzeżona jest do użytku służbowego przez organy Państwa Członkowskiego.

Do celów uznawania formularzy IMO FAL za odpowiedniki formularzy zamieszczonych w załączniku II uważa się formaty i układ znormalizowanych formularzy zalecanych i powielanych przez IMO w oparciu o Konwencję IMO FAL obowiązującą od dnia 1 maja 1997 r.

2. Organy Państwa Członkowskiego przyjmują informacje przekazane za pomocą dowolnego czytelnego i zrozumiałego środka, łącznie z formularzami wypełnionymi atramentem lub ołówkiem kopiowym lub wyprodukowane przez techniki automatycznego przetwarzanie danych.

3. Bez uszczerbku dla sposobów przekazywania danych środkami elektronicznymi, jeśli Państwo Członkowskie przyjmuje przekazywanie informacji sprawozdawczej statku w formie elektronicznej, akceptuje przekazywanie informacji wytworzonych za pomocą elektronicznego przetwarzania danych lub technik wymiany zgodnych z normami międzynarodowymi pod warunkiem że jest to forma czytelna i zrozumiała, oraz zawiera wymagane informacje.

Państwa Członkowskie mogą następnie przetwarzać uzyskane dane do każdego formatu, jaki uznają za właściwy.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  II

Wzory formularzy IMO FAL określonych w art. 4 i załączniku I

1 Art. 5 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1137/2008 z dnia 22 października 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.311.1) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 11 grudnia 2008 r.
2 Art. 6 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1137/2008 z dnia 22 października 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.311.1) zmieniającego nin. dyrektywę z dniem 11 grudnia 2008 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.67.31

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2002/6/WE w sprawie formalności sprawozdawczych dla statków wchodzących do i/lub wychodzących z portów Państw Czlonkowskich Wspólnoty
Data aktu: 18/02/2002
Data ogłoszenia: 09/03/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 09/03/2002