Rozporządzenie 1983/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2848/98 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania programu wykupu kwot w sektorze surowca tytoniowego

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1983/2002
z dnia 7 listopada 2002 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2848/98 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania programu wykupu kwot w sektorze surowca tytoniowego

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2075/92 z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku surowca tytoniowego(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 546/2002(2), w szczególności jego art. 14 i 14a,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 36 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2848/98 z dnia 22 grudnia 1998 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2075/92 w odniesieniu do systemu premii, kontyngentów produkcyjnych oraz specjalnej pomocy, która ma być przyznana grupom producentów w sektorze surowca tytoniowego(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1501/2002(4), określa kwoty przysługujące producentom, których kontyngenty zostały wykupione w ciągu zbioru plonów w latach 1999-2001 i następnych, w ramach programu wykupu kwot.

(2) Od czasu zastosowania środka w odniesieniu do zbiorów plonów z 1999 r. tylko niewielkie ilości kontyngentów zostały wykupione w odniesieniu do każdej grupy odmian. Zgodnie z aktualnie obowiązującymi zasadami dotyczącymi tego mechanizmu nie było możliwości osiągnięcia wytyczonych celów w zakresie racjonalizacji produkcji, ponieważ producenci w dalszym ciągu napotykają na ogromne trudności w sprzedaży swojej produkcji w niektórych grupach odmian tytoniu, za które mogą uzyskać jedynie bardzo niskie ceny.

(3) By mechanizm był bardziej atrakcyjny, należy, począwszy od zbiorów plonów z 2002 r., znacznie podnieść ceny wykupu dla grup III i V oraz, w mniejszym stopniu, dla pozostałych grup, jak również wydłużyć okres, w którym wypłacane są kwoty z tytułu wykupu.

(4) Ponadto Państwa Członkowskie będące producentami powinny być zobowiązane do szerokiego rozpowszechnienia informacji na temat warunków wykupu, należy również ustanowić termin płatności kwot z tytułu wykupu na rzecz producentów.

(5) Większość plantatorów tytoniu dysponuje bardzo małymi kontyngentami produkcyjnymi, a prawdopodobieństwo, że uprawa będzie ekonomicznie opłacalna, jest niewielkie, zwłaszcza w przypadku gatunków tytoniu sprzedawanych po bardzo niskich cenach. Należy dołożyć starań, by program był bardziej atrakcyjny dla małych producentów, wprowadzając ceny wykupu dostosowane do wielkości kontyngentów produkcyjnych, celem wsparcia tych producentów w przestawieniu się na inną produkcję.

(6) Ponieważ producenci zainteresowani sprzedażą swoich kontyngentów na zbiory plonów z 2002 r. powinni mieć wystarczającą ilość czasu na podjęcie decyzji o opuszczeniu sektora, należy zmienić termin powiadomienia o decyzji w odniesieniu do zbioru plonów z 2002 r.

(7) W związku z tym należy zmienić rozporządzenie (WE) nr 2848/98.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Tytoniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 2848/98 wprowadza się następujące zmiany:

1) Artykuł 36 otrzymuje brzmienie

"Artykuł 36

1. Producenci, których kontyngenty zostały wykupione w trakcie zbioru plonów 1999 i 2000 r., są uprawnieni, gdy wypłacane są premie, do otrzymania kwot podanych w załączniku VII pkt A w każdym roku za trzy zbiory następujące po roku, w którym miał miejsce wykup ich kontyngentów.

Producenci, których kontyngenty zostały wykupione w roku 2001, są uprawnieni, gdy wypłacane są premie, do otrzymania w każdym roku za trzy zbiory następujące po roku, w którym miał miejsce wykup ich kontyngentów, kwoty odpowiadającej procentowi premii, określonemu w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2075/92, stosującemu się do surowca tytoniowego wyprodukowanego w danym roku zbioru plonów. Stosowne wartości procentowe podano w załączniku VII pkt B.

Bez uszczerbku dla zmian wprowadzanych w przyszłości producenci, których kontyngenty są wykupione w trakcie zbioru plonów z 2002 i 2003 r., są uprawnieni do otrzymania kwoty odpowiadającej procentowi premii, podanemu w tabeli załącznika VII pkt C, za każdy rok w ciągu pięciu lat zbioru plonów następujących po roku, w którym miał miejsce wykup kontyngentu. Kwoty, o których mowa, są wypłacane przed dniem 31 maja każdego roku.

2. W drodze odstępstwa od przepisów ust. 1 producenci, których kontyngenty zostały wykupione w trakcie zbioru plonów z 2001 i 2002 r., a którzy dysponowali tymi kontyngentami, wyłącznie począwszy od zbiorów odpowiednio z 2001 i 2002 r., są uprawnieni do otrzymania za kolejne trzy zbiory plonów takich samych kwot, jakie obowiązują w odniesieniu do zbiorów z 1999 r.

3. Państwa Członkowskie rozpowszechnią informacje na temat warunków wykupu kontyngentów.".

2) W art. 55 dodaje się następujący ustęp:

"3. W odniesieniu do zbiorów z 2002 r., w drodze wyjątku od art. 35, ostateczny termin 1 listopada 2002 r., określony w ust. 1 i 2, zostaje wydłużony do dnia 1 grudnia 2002 r., oraz okres dwóch miesięcy, o którym mowa w ust. 3, zostaje skrócony do jednego miesiąca.".

3) Załącznik do niniejszego rozporządzenia dodaje się jako załącznik VII.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 listopada 2002 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 70.

(2) Dz.U. L 84 z 28.3.2002, str. 4.

(3) Dz.U. L 358 z 31.12.1998, str. 17.

(4) Dz.U. L 227 z 23.8.2002, str. 16.

ZAŁĄCZNIK 

"ZAŁĄCZNIK VII

A. Kontyngenty wykupu na zbiory plonów z 1999 i 2000 r.

- Grupa I - kontyngenty EUR 0,67741/kg

- Grupa II - kontyngenty EUR 0,54187/kg

- Grupa III - kontyngenty EUR 0,54187/kg

- Grupa IV - kontyngenty EUR 0,59591/kg

- Grupa V - kontyngenty EUR 0,54187/kg

- Grupa VI - kontyngenty EUR 0,93854/kg

- Grupa VII - kontyngenty EUR 0,79635/kg

- Grupa VIII - kontyngenty EUR 0,56904/kg

B. Kontyngenty wykupu na zbiory plonów z 2001 r.

Grupy odmian Rok
1. 2. 3.
Grupa I - kontyngenty 25 % 25 % 25 %
Grupa II - kontyngenty 25 % 25 % 25 %
Grupa III - kontyngenty 25 % 25 % 25 %
Grupa IV - kontyngenty 25 % 25 % 25 %
Grupa V - kontyngenty 75 % 75 % 50 %
Grupa VI - kontyngenty 25 % 25 % 25 %
Grupa VII - kontyngenty 25 % 25 % 25 %
Grupa VIII - kontyngenty 25 % 25 % 25 %

C. Kontyngenty wykupu na zbiory plonów z 2002 i 2003 r.

Producenci dysponujący kontyngentem produkcyjnym poniżej 10 ton
Grupy odmian Rok
1. 2. 3. 4. 5.
Grupa I - kontyngenty 25 % 25 % 25 % 15 % 10 %
Grupa II - kontyngenty 25 % 25 % 25 % 15 % 10 %
Grupa III - kontyngenty

- zbiór plonów 2002

40 % 40 % 25 % 25 % 20 %
- zbiór plonów 2003 75 % 75 % 50 % 25 % 25 %
Grupa IV - kontyngenty 25 % 25 % 25 % 15 % 10 %
Grupa V - kontyngenty 100 % 100 % 75 % 50 % 50 %
Grupa VI - kontyngenty 25 % 25 % 25 % 15 % 10 %
Grupa VII - kontyngenty 25 % 25 % 25 % 15 % 10 %
Grupa VIII - kontyngenty 25 % 25 % 25 % 15 % 10 %
Grupa I - kontyngenty 25 % 25 % 20 % 10 % 10 %
Grupa II - kontyngenty 25 % 25 % 20 % 10 % 10 %
Grupa III - kontyngenty

- zbiór plonów 2002

35 % 35 % 20 % 20 % 20 %
- zbiór plonów 2003 75 % 50 % 40 % 20 % 20 %
Grupa IV - kontyngenty 25 % 25 % 20 % 10 % 10 %
Grupa V - kontyngenty 90 % 90 % 50 % 50 % 50 %
Grupa VI - kontyngenty 25 % 25 % 20 % 10 % 10 %
Grupa VII - kontyngenty 25 % 25 % 20 % 10 % 10 %
Grupa VIII - kontyngenty 25 % 25 % 20 % 10 % 10 %
Producenci dysponujący kontyngentem produkcyjnym wynoszącym 40 ton i wyższym
Grupy odmian Rok
1. 2. 3. 4. 5.
Grupa I - kontyngenty 20 % 20 % 20 % 10 % 10 %
Grupa II - kontyngenty 20 % 20 % 20 % 10 % 10 %
Grupa III - kontyngenty

- zbiór plonów 2002

30 % 30 % 20 % 15 % 15 %
- zbiór plonów 2003 65 % 65 % 20 % 20 % 20 %
Grupa IV - kontyngenty 20 % 20 % 20 % 10 % 10 %
Grupa V - kontyngenty 75 % 75 % 40 % 40 % 40 %
Grupa VI - kontyngenty 20 % 20 % 20 % 10 % 10 %
Grupa VII - kontyngenty 20 % 20 % 20 % 10 % 10 %
Grupa VIII - kontyngenty 20 % 20 % 20 % 10 % 10 %'

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.306.8

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1983/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2848/98 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania programu wykupu kwot w sektorze surowca tytoniowego
Data aktu: 07/11/2002
Data ogłoszenia: 08/11/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 11/11/2002