Rozporządzenie 1983/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2848/98 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania programu wykupu kwot w sektorze surowca tytoniowego

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1983/2002
z dnia 7 listopada 2002 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2848/98 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania programu wykupu kwot w sektorze surowca tytoniowego

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2075/92 z dnia 30 czerwca 1992 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku surowca tytoniowego(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 546/2002(2), w szczególności jego art. 14 i 14a,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 36 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2848/98 z dnia 22 grudnia 1998 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2075/92 w odniesieniu do systemu premii, kontyngentów produkcyjnych oraz specjalnej pomocy, która ma być przyznana grupom producentów w sektorze surowca tytoniowego(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1501/2002(4), określa kwoty przysługujące producentom, których kontyngenty zostały wykupione w ciągu zbioru plonów w latach 1999-2001 i następnych, w ramach programu wykupu kwot.

(2) Od czasu zastosowania środka w odniesieniu do zbiorów plonów z 1999 r. tylko niewielkie ilości kontyngentów zostały wykupione w odniesieniu do każdej grupy odmian. Zgodnie z aktualnie obowiązującymi zasadami dotyczącymi tego mechanizmu nie było możliwości osiągnięcia wytyczonych celów w zakresie racjonalizacji produkcji, ponieważ producenci w dalszym ciągu napotykają na ogromne trudności w sprzedaży swojej produkcji w niektórych grupach odmian tytoniu, za które mogą uzyskać jedynie bardzo niskie ceny.

(3) By mechanizm był bardziej atrakcyjny, należy, począwszy od zbiorów plonów z 2002 r., znacznie podnieść ceny wykupu dla grup III i V oraz, w mniejszym stopniu, dla pozostałych grup, jak również wydłużyć okres, w którym wypłacane są kwoty z tytułu wykupu.

(4) Ponadto Państwa Członkowskie będące producentami powinny być zobowiązane do szerokiego rozpowszechnienia informacji na temat warunków wykupu, należy również ustanowić termin płatności kwot z tytułu wykupu na rzecz producentów.

(5) Większość plantatorów tytoniu dysponuje bardzo małymi kontyngentami produkcyjnymi, a prawdopodobieństwo, że uprawa będzie ekonomicznie opłacalna, jest niewielkie, zwłaszcza w przypadku gatunków tytoniu sprzedawanych po bardzo niskich cenach. Należy dołożyć starań, by program był bardziej atrakcyjny dla małych producentów, wprowadzając ceny wykupu dostosowane do wielkości kontyngentów produkcyjnych, celem wsparcia tych producentów w przestawieniu się na inną produkcję.

(6) Ponieważ producenci zainteresowani sprzedażą swoich kontyngentów na zbiory plonów z 2002 r. powinni mieć wystarczającą ilość czasu na podjęcie decyzji o opuszczeniu sektora, należy zmienić termin powiadomienia o decyzji w odniesieniu do zbioru plonów z 2002 r.

(7) W związku z tym należy zmienić rozporządzenie (WE) nr 2848/98.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Tytoniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 2848/98 wprowadza się następujące zmiany:

1) Artykuł 36 otrzymuje brzmienie

"Artykuł 36

1. Producenci, których kontyngenty zostały wykupione w trakcie zbioru plonów 1999 i 2000 r., są uprawnieni, gdy wypłacane są premie, do otrzymania kwot podanych w załączniku VII pkt A w każdym roku za trzy zbiory następujące po roku, w którym miał miejsce wykup ich kontyngentów.

Producenci, których kontyngenty zostały wykupione w roku 2001, są uprawnieni, gdy wypłacane są premie, do otrzymania w każdym roku za trzy zbiory następujące po roku, w którym miał miejsce wykup ich kontyngentów, kwoty odpowiadającej procentowi premii, określonemu w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 2075/92, stosującemu się do surowca tytoniowego wyprodukowanego w danym roku zbioru plonów. Stosowne wartości procentowe podano w załączniku VII pkt B.

Bez uszczerbku dla zmian wprowadzanych w przyszłości producenci, których kontyngenty są wykupione w trakcie zbioru plonów z 2002 i 2003 r., są uprawnieni do otrzymania kwoty odpowiadającej procentowi premii, podanemu w tabeli załącznika VII pkt C, za każdy rok w ciągu pięciu lat zbioru plonów następujących po roku, w którym miał miejsce wykup kontyngentu. Kwoty, o których mowa, są wypłacane przed dniem 31 maja każdego roku.

2. W drodze odstępstwa od przepisów ust. 1 producenci, których kontyngenty zostały wykupione w trakcie zbioru plonów z 2001 i 2002 r., a którzy dysponowali tymi kontyngentami, wyłącznie począwszy od zbiorów odpowiednio z 2001 i 2002 r., są uprawnieni do otrzymania za kolejne trzy zbiory plonów takich samych kwot, jakie obowiązują w odniesieniu do zbiorów z 1999 r.

3. Państwa Członkowskie rozpowszechnią informacje na temat warunków wykupu kontyngentów.".

2) W art. 55 dodaje się następujący ustęp:

"3. W odniesieniu do zbiorów z 2002 r., w drodze wyjątku od art. 35, ostateczny termin 1 listopada 2002 r., określony w ust. 1 i 2, zostaje wydłużony do dnia 1 grudnia 2002 r., oraz okres dwóch miesięcy, o którym mowa w ust. 3, zostaje skrócony do jednego miesiąca.".

3) Załącznik do niniejszego rozporządzenia dodaje się jako załącznik VII.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 listopada 2002 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 215 z 30.7.1992, str. 70.

(2) Dz.U. L 84 z 28.3.2002, str. 4.

(3) Dz.U. L 358 z 31.12.1998, str. 17.

(4) Dz.U. L 227 z 23.8.2002, str. 16.

ZAŁĄCZNIK 

"ZAŁĄCZNIK VII

A. Kontyngenty wykupu na zbiory plonów z 1999 i 2000 r.

- Grupa I - kontyngenty EUR 0,67741/kg

- Grupa II - kontyngenty EUR 0,54187/kg

- Grupa III - kontyngenty EUR 0,54187/kg

- Grupa IV - kontyngenty EUR 0,59591/kg

- Grupa V - kontyngenty EUR 0,54187/kg

- Grupa VI - kontyngenty EUR 0,93854/kg

- Grupa VII - kontyngenty EUR 0,79635/kg

- Grupa VIII - kontyngenty EUR 0,56904/kg

B. Kontyngenty wykupu na zbiory plonów z 2001 r.

Grupy odmian Rok
1. 2. 3.
Grupa I - kontyngenty 25 % 25 % 25 %
Grupa II - kontyngenty 25 % 25 % 25 %
Grupa III - kontyngenty 25 % 25 % 25 %
Grupa IV - kontyngenty 25 % 25 % 25 %
Grupa V - kontyngenty 75 % 75 % 50 %
Grupa VI - kontyngenty 25 % 25 % 25 %
Grupa VII - kontyngenty 25 % 25 % 25 %
Grupa VIII - kontyngenty 25 % 25 % 25 %

C. Kontyngenty wykupu na zbiory plonów z 2002 i 2003 r.

Producenci dysponujący kontyngentem produkcyjnym poniżej 10 ton
Grupy odmian Rok
1. 2. 3. 4. 5.
Grupa I - kontyngenty 25 % 25 % 25 % 15 % 10 %
Grupa II - kontyngenty 25 % 25 % 25 % 15 % 10 %
Grupa III - kontyngenty

- zbiór plonów 2002

40 % 40 % 25 % 25 % 20 %
- zbiór plonów 2003 75 % 75 % 50 % 25 % 25 %
Grupa IV - kontyngenty 25 % 25 % 25 % 15 % 10 %
Grupa V - kontyngenty 100 % 100 % 75 % 50 % 50 %
Grupa VI - kontyngenty 25 % 25 % 25 % 15 % 10 %
Grupa VII - kontyngenty 25 % 25 % 25 % 15 % 10 %
Grupa VIII - kontyngenty 25 % 25 % 25 % 15 % 10 %
Grupa I - kontyngenty 25 % 25 % 20 % 10 % 10 %
Grupa II - kontyngenty 25 % 25 % 20 % 10 % 10 %
Grupa III - kontyngenty

- zbiór plonów 2002

35 % 35 % 20 % 20 % 20 %
- zbiór plonów 2003 75 % 50 % 40 % 20 % 20 %
Grupa IV - kontyngenty 25 % 25 % 20 % 10 % 10 %
Grupa V - kontyngenty 90 % 90 % 50 % 50 % 50 %
Grupa VI - kontyngenty 25 % 25 % 20 % 10 % 10 %
Grupa VII - kontyngenty 25 % 25 % 20 % 10 % 10 %
Grupa VIII - kontyngenty 25 % 25 % 20 % 10 % 10 %
Producenci dysponujący kontyngentem produkcyjnym wynoszącym 40 ton i wyższym
Grupy odmian Rok
1. 2. 3. 4. 5.
Grupa I - kontyngenty 20 % 20 % 20 % 10 % 10 %
Grupa II - kontyngenty 20 % 20 % 20 % 10 % 10 %
Grupa III - kontyngenty

- zbiór plonów 2002

30 % 30 % 20 % 15 % 15 %
- zbiór plonów 2003 65 % 65 % 20 % 20 % 20 %
Grupa IV - kontyngenty 20 % 20 % 20 % 10 % 10 %
Grupa V - kontyngenty 75 % 75 % 40 % 40 % 40 %
Grupa VI - kontyngenty 20 % 20 % 20 % 10 % 10 %
Grupa VII - kontyngenty 20 % 20 % 20 % 10 % 10 %
Grupa VIII - kontyngenty 20 % 20 % 20 % 10 % 10 %'

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024