(2002/644/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 7 sierpnia 2002 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając decyzję Rady 2001/822/WE z dnia 27 listopada 2001 r. sprawie stowarzyszenia krajów i terytoriów zamorskich ze Wspólnotą Europejską(1), w szczególności art. 37 załącznika III do tej decyzji,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 16 kwietnia 2002 r. Zjednoczone Królestwo przedłożyło wniosek o odstępstwo na mocy art. 37 załącznika III do decyzji 2001/822/WE od reguły pochodzenia ustanowionej w art. 3 ust. 2 lit. d) tego załącznika, która wymaga, w przypadku produktów rybołówstwa odłowionych z mórz poza obrębem odpowiednich wód terytorialnych przez statki i statki-przetwórnie z krajów i terytoriów zamorskich, zwanych dalej "KTZ", aby przynajmniej 50 % załogi, w tym kapitan i oficerowie, było obywatelami KTZ, Państwa Członkowskiego lub AKP.
(2) Wniosek o przyznanie odstępstwa dotyczył czterech różnych kategorii produktów rybołówstwa, które mają być wywożone z Wysp Falklandzkich w okresie pięciu lat, a mianowicie, rocznej ilości 10.320 ton różnych gatunków ryb mrożonych, 7.100 ton różnych gatunków mrożonych filetów rybnych, 57.800 ton mrożonych kałamarnic pospolitych z gatunku Loligo oraz 47.200 ton mrożonych kałamarnic pospolitych z rodzaju Illex.
(3) Zjednoczone Królestwo oparło swój wniosek na fakcie, że jeżeli chodzi o ryby mrożone, mrożone filety rybne oraz kałamarnice pospolite z gatunku Loligo to Wyspom Falklandzkim jest coraz trudniej zatrudniać na swoich statkach rybackich i statkach-przetwórni członków załogi pochodzących z krajów i terytoriów zamorskich, Wspólnoty lub państw AKP. Jeżeli chodzi o kałamarnicę pospolitą z rodzaju Illex, Zjednoczone Królestwo wskazuje, iż członkowie załóg z krajów i terytoriów zamorskich, Wspólnoty lub państw AKP nie dysponują obecnie całą niezbędną wiedzą fachową z dziedziny rybołówstwa. Brak załóg z krajów i terytoriów zamorskich, Wspólnoty lub państw AKP wynika w szczególności ze szczególnego położenia geograficznego Wysp Falklandzkich i nie można mu zaradzić poprzez zwiększenie obecności wspólnotowej floty rybackiej w rejonie Falklandów.
(4) Jeżeli chodzi o ryby mrożone i mrożone filety rybne, odstępstwo, którego dotyczy wniosek jest uzasadnione na podstawie załącznika III do decyzji 2001/822/WE, a konkretnie na mocy jego art. 37 ust. 1 i nie spowodowałoby poważnych szkód dla istniejącego przemysłu wspólnotowego, pod warunkiem że odnośne gatunki ryb zostaną jasno określone, że przynajmniej 25 % załogi będzie obywatelami krajów i terytoriów zamorskich, Państw Członkowskich lub państw AKP oraz że będą przestrzegane pewne warunki odnoszące się do ilości, nadzoru i czasu trwania.
(5) Jeżeli chodzi kałamarnice pospolite z gatunku Loligo, odstępstwo, którego dotyczy wniosek jest uzasadnione na podstawie załącznika III do decyzji 2001/822/WE, a konkretnie na mocy jego art. 37 ust. 1 i, przy ograniczeniu ilości, nie spowodowałoby poważnych szkód dla istniejącego przemysłu wspólnotowego, pod warunkiem że przynajmniej 25 % załogi będzie obywatelami krajów i terytoriów zamorskich, Państw Członkowskich lub państw AKP. Powinny być jednak przestrzegane pewne warunki odnoszące się do ilości, nadzoru i czasu trwania.
(6) Jeżeli chodzi o mrożone kałamarnice pospolite z rodzaju Illex, odstępstwo, którego dotyczy wniosek jest uzasadnione na podstawie załącznika III do decyzji 2001/822/WE, a konkretnie na mocy jego art. 37 ust. 1 i powinno umożliwić Wyspom Falklandzkim stopniowe stworzenie możliwości i szczególnej wiedzy fachowej wymaganej w przypadku tego rodzaju połowów. Odstępstwo, przy ograniczeniu ilości, nie spowodowałoby poważnych szkód dla istniejącego przemysłu wspólnotowego, pod warunkiem że będą przestrzegane pewne warunki odnoszące się do ilości, nadzoru i czasu trwania.
(7) Przyznanie odstępstwa wsparłoby również i prawdopodobnie pogłębiło długotrwałą współpracę i wspólne przedsięwzięcia między spółkami z Falklandów a spółkami wspólnotowymi, co miałoby pozytywne skutki dla działalności gospodarczej i zatrudnienia w obu regionach.
(8) Odstępstwo powinno zostać przyznane z należytym uwzględnieniem szczególnych problemów, wobec których stoją w tym momencie Wyspy Falklandzkie, tak aby umożliwić Wyspom Falklandzkim tak dalece jak to jest możliwe spełnienie wszystkich reguł pochodzenia ustanowionych w art. 3 ust. 2 załącznik III do decyzji 2001/822/WE.
(9) Obecne ramy prawne rejestru morskiego Wysp Falklandzkich i jego monitorowanie przez zainteresowane władze zapobiegają ryzyku praktyk nieuczciwej konkurencji związanych z tanimi banderami, które mogłyby powodować szkody dla przemysłu wspólnotowego.
(10) Odstępstwo nie może naruszać żadnych środków przyjętych na szczeblu międzynarodowym w zakresie zarządzania i ochrony niektórych zasobów rybnych.
(11) Wyspom Falklandzkim należy zatem przyznać odstępstwo w odniesieniu do niektórych produktów rybołówstwa i dla ich ograniczonych ilości na okres od dnia 1 września 2002 r. do dnia 31 sierpnia 2007 r.
(12) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 2002 r. ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny(2), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 444/2002(3), ustanowiło zasady zarządzania kontyngentami taryfowymi. Zasady te powinny być stosowane mutatis mutandis do zarządzania ilościami, w odniesieniu do których przyznaje się dane odstępstwo.
(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 lipca 2002 r.
| W imieniu Komisji | |
| Frederik BOLKESTEIN | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 314 z 30.11.2001, str. 1.
(2) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1.
(3) Dz.U. L 68 z 12.3.2002, str. 11.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.211.16 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2002/644/WE wprowadzająca odstępstwo od decyzji Rady 2001/822/WE w odniesieniu do reguł pochodzenia produktów rybołówstwa z Wysp Falklandzkich |
| Data aktu: | 29/07/2002 |
| Data ogłoszenia: | 07/08/2002 |
| Data wejścia w życie: | 07/08/2002, 01/05/2004, 01/09/2002 |