Rozporządzenie 2802/98 w sprawie programu dostaw produktów rolnych do Federacji Rosyjskiej

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 2802/98
z dnia 17 grudnia 1998 r.
w sprawie programu dostaw produktów rolnych do Federacji Rosyjskiej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego artykuł 43,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

Wspólnota posiada produkty rolne zgromadzone w wyniku podjętych środków interwencyjnych;

istnieją już znaczne luki w dostawach niektórych produktów rolnych na rynek rosyjski, które prawdopodobnie powiększą się jeszcze bardziej w nadchodzących miesiącach;

społeczność międzynarodowa postanowiła już zaradzić tej sytuacji i Wspólnota musi także podjąć swe obowiązki;

w związku z tym należy udostępnić Federacji Rosyjskiej (zwanej dalej "Rosją") produkty rolne w celu poprawienia jej zaopatrzenia w żywność z uwzględnieniem zróżnicowanej sytuacji lokalnej i jednocześnie bez przekreślania rozwoju wolnego rynku żywności; ponadto jako interwencję za pomocą wyjątkowych środków, produkty należy wysłać przede wszystkim do Rosji albo w stanie, w jakim są, albo po ich przetworzeniu; w końcu w przypadku, gdy nie są dostępne zapasy interwencyjne, powinno być również możliwe pozyskanie produktów rolnych na rynku wspólnotowym;

działania te pomogą poprawić niepewną sytuację mieszkańców Rosji, a jednocześnie pomogą uregulować rynki rolne;

należy określić wymagania dotyczące prawidłowego przeprowadzenia tych działań oraz podjąć kroki umożliwiające rozłożenie dostaw w czasie; dane szczegółowe samej organizacji działań, włącznie z miejscem przeznaczenia produktów, mają być określone w memorandum, jakie zostanie podpisane przez Wspólnotę i Rosję; na mocy tego memorandum władze rosyjskie będą odpowiedzialne za sprzedaż produktów na rynkach lokalnych po cenach, które nie spowodują zachwiania tych rynków, oraz za wykorzystanie wpływów netto na cele społeczne;

Komisja powinna być upoważniona do negocjowania warunków i zawarcia wymienionej umowy; by skutecznie przeprowadzić te działania, Komisja powinna być upoważniona do podejmowania wszelkich niezbędnych kroków, włącznie z odroczeniem lub zawieszeniem dostaw na skutek napotkanych trudności, jeżeli ustalone wymogi nie są spełniane;

Komisja korzysta z zewnętrznej pomocy technicznej w zakresie monitorowania, rewizji ksiąg i oceny właściwego prowadzenia tych działań również na terytorium Federacji Rosyjskiej; w przypadkach pilnych Komisja może stosować ograniczone procedury lub umowy prywatne, w szczególności w odniesieniu do monitorowania i kontroli;

mimo wszelkich środków ostrożności, które zostały i zostaną jeszcze przedsięwzięte, omawiane działania wiążą się z nieodłącznym ryzykiem;

zasady dotyczące realizacji tych działań powinny być przyjęte przez Komisję w drodze procedur obowiązujących we wspólnej polityce rolnej;

w związku z zaistniałą potrzebą produkty muszą dotrzeć na miejsce przeznaczenia jak najszybciej; dostawa powinna rozpocząć się natychmiast, a jej koszty powinny być pokryte przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Na mocy niniejszego rozporządzenia realizuje się nieodpłatne dostawy do Rosji produktów rolnych określonych w art. 3, które są dostępne w wyniku interwencji albo, w przypadku gdyby nie były dostępne w magazynach interwencyjnych, które będą pozyskane na rynku wspólnotowym.
2.
Produkty są dostarczane do regionów będących w największej potrzebie, zgodnie z umową zawartą między Wspólnotą a Rosją.
3.
Dostawy rozkłada się w czasie w sposób ustalony w porozumieniu z władzami rosyjskimi.
4.
Warunki działań związanych z dostawą są określone w memorandum podpisanym przez Wspólnotę i Rosję, wynegocjowanym i zawartym przez Komisję. Obejmują one, na odpowiedzialność władz rosyjskich, sprzedaż produktów dostarczanych na rynki lokalne po cenach, które nie spowodują zachwiania rynku regionalnego i zasady wyłącznego przeznaczenia wpływów netto ze sprzedaży na cele społeczne. W wyjątkowych sytuacjach dostarczone produkty mogą być przekazywane nieodpłatnie osobom najbardziej potrzebującym w danych regionach.

Memorandum dotyczy również pomocy i współpracy władz rosyjskich w monitorowaniu, rewizji ksiąg, w działaniach kontrolnych i w ocenie dokonywanej na terytorium Rosji, w szczególności przez Trybunał Obrachunkowy lub przez organy zewnętrzne oddelegowane w tym celu przez Komisję.

Artykuł  2
1.
Produkty są dostarczane w postaci nieprzetworzonej lub po przetworzeniu we Wspólnocie.
2.
Środki mogą się odnosić również do dostępnych środków spożywczych lub do takich produktów, które mogą być uzyskane na rynku za odpłatnością w produktach pochodzących z zapasów interwencyjnych i należących do tej samej grupy produktów.
3.
Koszty dostawy wraz z transportem do portów lub do przejść granicznych bez rozładunku oraz, tam gdzie to stosowne, koszty przetwarzania we Wspólnocie określa się w trybie przetargu publicznego, a w pilnych przypadkach czy w razie trudności z ustaleniem trasy w trybie przetargu ograniczonego.
4.
W przypadku produktów dostarczanych na podstawie niniejszego rozporządzenia nie są przyznawane zwroty wywozowe do produktów rolnych.
Artykuł  3

Maksymalne wielkości dostaw nieodpłatnych są następujące:

– pszenica zwykła o jakości pozwalającej na wypiek pieczywa:

1.000.000 ton,

– żyto o jakości pozwalającej na wypiek pieczywa:

500.000 ton,

– ryż całkowicie bielony:

50.000 ton,

– wieprzowina:

100.000 ton w tuszach,

– wołowina:

150.000 ton w tuszach,

– mleko odtłuszczone w proszku:

50.000 ton.

Artykuł  4
1.
Komisja odpowiada za realizację działań na mocy niniejszego rozporządzenia.

Komisja odracza realizację jednej lub kilku partii działań związanych z dostawą lub je zawiesza w razie braku pewności, że działania są prowadzone w sposób zadowalający, w szczególności jeżeli nie są przestrzegane przepisy memorandum, o którym mowa w art. 1 ust. 4.

Komisja podejmuje wszelkie działania konieczne do zapewnienia, że dostawy są realizowane w planowanych etapach.

Komisja, w drodze otwartego lub ograniczonego zaproszenia do składania ofert lub w drodze umów prywatnych, zgodnie z rozporządzeniem finansowym, korzysta z zewnętrznej pomocy technicznej w zakresie monitorowania, rewizji ksiąg, kontroli i oceny właściwego przeprowadzania działań, w tym również na terytorium rosyjskim.

2.
Szczegółowe zasady dotyczące zastosowania niniejszego rozporządzenia przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 23 rozporządzenia (EWG) nr 1766/92(2) lub, gdzie stosowne, w odpowiednich artykułach innych rozporządzeń dotyczących wspólnej organizacji rynków.
Artykuł  5

Wartość księgową produktów rolnych ze skupu interwencyjnego ustala się zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 13 rozporządzenia (EWG) nr 729/70(3).

Artykuł  6

Działania podjęte na podstawie niniejszego rozporządzenia podlegają art. 3 rozporządzenia (EWG) nr 729/70, łącznie z kosztami wynikającymi z zastosowania art. 4 ust. 1 akapit ostatni niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 grudnia 1998 r.

W imieniu Rady
W. MOLTERER
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana dnia 16 grudnia 1998 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. L 181, z 1.7.1992, str. 2. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 923/96 (Dz.U. L 126, z 24.5.1996, str. 37).

(3) Dz.U. L 94, z 28.4.1970, str. 13. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1287/95 (Dz.U. L 125, z 8.6.1995, str. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.349.12

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2802/98 w sprawie programu dostaw produktów rolnych do Federacji Rosyjskiej
Data aktu: 17/12/1998
Data ogłoszenia: 24/12/1998
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 25/12/1998