Rozporządzenie 2802/98 w sprawie programu dostaw produktów rolnych do Federacji Rosyjskiej

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 2802/98
z dnia 17 grudnia 1998 r.
w sprawie programu dostaw produktów rolnych do Federacji Rosyjskiej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego artykuł 43,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

Wspólnota posiada produkty rolne zgromadzone w wyniku podjętych środków interwencyjnych;

istnieją już znaczne luki w dostawach niektórych produktów rolnych na rynek rosyjski, które prawdopodobnie powiększą się jeszcze bardziej w nadchodzących miesiącach;

społeczność międzynarodowa postanowiła już zaradzić tej sytuacji i Wspólnota musi także podjąć swe obowiązki;

w związku z tym należy udostępnić Federacji Rosyjskiej (zwanej dalej "Rosją") produkty rolne w celu poprawienia jej zaopatrzenia w żywność z uwzględnieniem zróżnicowanej sytuacji lokalnej i jednocześnie bez przekreślania rozwoju wolnego rynku żywności; ponadto jako interwencję za pomocą wyjątkowych środków, produkty należy wysłać przede wszystkim do Rosji albo w stanie, w jakim są, albo po ich przetworzeniu; w końcu w przypadku, gdy nie są dostępne zapasy interwencyjne, powinno być również możliwe pozyskanie produktów rolnych na rynku wspólnotowym;

działania te pomogą poprawić niepewną sytuację mieszkańców Rosji, a jednocześnie pomogą uregulować rynki rolne;

należy określić wymagania dotyczące prawidłowego przeprowadzenia tych działań oraz podjąć kroki umożliwiające rozłożenie dostaw w czasie; dane szczegółowe samej organizacji działań, włącznie z miejscem przeznaczenia produktów, mają być określone w memorandum, jakie zostanie podpisane przez Wspólnotę i Rosję; na mocy tego memorandum władze rosyjskie będą odpowiedzialne za sprzedaż produktów na rynkach lokalnych po cenach, które nie spowodują zachwiania tych rynków, oraz za wykorzystanie wpływów netto na cele społeczne;

Komisja powinna być upoważniona do negocjowania warunków i zawarcia wymienionej umowy; by skutecznie przeprowadzić te działania, Komisja powinna być upoważniona do podejmowania wszelkich niezbędnych kroków, włącznie z odroczeniem lub zawieszeniem dostaw na skutek napotkanych trudności, jeżeli ustalone wymogi nie są spełniane;

Komisja korzysta z zewnętrznej pomocy technicznej w zakresie monitorowania, rewizji ksiąg i oceny właściwego prowadzenia tych działań również na terytorium Federacji Rosyjskiej; w przypadkach pilnych Komisja może stosować ograniczone procedury lub umowy prywatne, w szczególności w odniesieniu do monitorowania i kontroli;

mimo wszelkich środków ostrożności, które zostały i zostaną jeszcze przedsięwzięte, omawiane działania wiążą się z nieodłącznym ryzykiem;

zasady dotyczące realizacji tych działań powinny być przyjęte przez Komisję w drodze procedur obowiązujących we wspólnej polityce rolnej;

w związku z zaistniałą potrzebą produkty muszą dotrzeć na miejsce przeznaczenia jak najszybciej; dostawa powinna rozpocząć się natychmiast, a jej koszty powinny być pokryte przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Na mocy niniejszego rozporządzenia realizuje się nieodpłatne dostawy do Rosji produktów rolnych określonych w art. 3, które są dostępne w wyniku interwencji albo, w przypadku gdyby nie były dostępne w magazynach interwencyjnych, które będą pozyskane na rynku wspólnotowym.
2.
Produkty są dostarczane do regionów będących w największej potrzebie, zgodnie z umową zawartą między Wspólnotą a Rosją.
3.
Dostawy rozkłada się w czasie w sposób ustalony w porozumieniu z władzami rosyjskimi.
4.
Warunki działań związanych z dostawą są określone w memorandum podpisanym przez Wspólnotę i Rosję, wynegocjowanym i zawartym przez Komisję. Obejmują one, na odpowiedzialność władz rosyjskich, sprzedaż produktów dostarczanych na rynki lokalne po cenach, które nie spowodują zachwiania rynku regionalnego i zasady wyłącznego przeznaczenia wpływów netto ze sprzedaży na cele społeczne. W wyjątkowych sytuacjach dostarczone produkty mogą być przekazywane nieodpłatnie osobom najbardziej potrzebującym w danych regionach.

Memorandum dotyczy również pomocy i współpracy władz rosyjskich w monitorowaniu, rewizji ksiąg, w działaniach kontrolnych i w ocenie dokonywanej na terytorium Rosji, w szczególności przez Trybunał Obrachunkowy lub przez organy zewnętrzne oddelegowane w tym celu przez Komisję.

Artykuł  2
1.
Produkty są dostarczane w postaci nieprzetworzonej lub po przetworzeniu we Wspólnocie.
2.
Środki mogą się odnosić również do dostępnych środków spożywczych lub do takich produktów, które mogą być uzyskane na rynku za odpłatnością w produktach pochodzących z zapasów interwencyjnych i należących do tej samej grupy produktów.
3.
Koszty dostawy wraz z transportem do portów lub do przejść granicznych bez rozładunku oraz, tam gdzie to stosowne, koszty przetwarzania we Wspólnocie określa się w trybie przetargu publicznego, a w pilnych przypadkach czy w razie trudności z ustaleniem trasy w trybie przetargu ograniczonego.
4.
W przypadku produktów dostarczanych na podstawie niniejszego rozporządzenia nie są przyznawane zwroty wywozowe do produktów rolnych.
Artykuł  3

Maksymalne wielkości dostaw nieodpłatnych są następujące:

– pszenica zwykła o jakości pozwalającej na wypiek pieczywa:

1.000.000 ton,

– żyto o jakości pozwalającej na wypiek pieczywa:

500.000 ton,

– ryż całkowicie bielony:

50.000 ton,

– wieprzowina:

100.000 ton w tuszach,

– wołowina:

150.000 ton w tuszach,

– mleko odtłuszczone w proszku:

50.000 ton.

Artykuł  4
1.
Komisja odpowiada za realizację działań na mocy niniejszego rozporządzenia.

Komisja odracza realizację jednej lub kilku partii działań związanych z dostawą lub je zawiesza w razie braku pewności, że działania są prowadzone w sposób zadowalający, w szczególności jeżeli nie są przestrzegane przepisy memorandum, o którym mowa w art. 1 ust. 4.

Komisja podejmuje wszelkie działania konieczne do zapewnienia, że dostawy są realizowane w planowanych etapach.

Komisja, w drodze otwartego lub ograniczonego zaproszenia do składania ofert lub w drodze umów prywatnych, zgodnie z rozporządzeniem finansowym, korzysta z zewnętrznej pomocy technicznej w zakresie monitorowania, rewizji ksiąg, kontroli i oceny właściwego przeprowadzania działań, w tym również na terytorium rosyjskim.

2.
Szczegółowe zasady dotyczące zastosowania niniejszego rozporządzenia przyjmuje się zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 23 rozporządzenia (EWG) nr 1766/92(2) lub, gdzie stosowne, w odpowiednich artykułach innych rozporządzeń dotyczących wspólnej organizacji rynków.
Artykuł  5

Wartość księgową produktów rolnych ze skupu interwencyjnego ustala się zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 13 rozporządzenia (EWG) nr 729/70(3).

Artykuł  6

Działania podjęte na podstawie niniejszego rozporządzenia podlegają art. 3 rozporządzenia (EWG) nr 729/70, łącznie z kosztami wynikającymi z zastosowania art. 4 ust. 1 akapit ostatni niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 grudnia 1998 r.

W imieniu Rady
W. MOLTERER
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana dnia 16 grudnia 1998 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. L 181, z 1.7.1992, str. 2. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 923/96 (Dz.U. L 126, z 24.5.1996, str. 37).

(3) Dz.U. L 94, z 28.4.1970, str. 13. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1287/95 (Dz.U. L 125, z 8.6.1995, str. 1).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024