Decyzja 98/470/WE wykonująca dyrektywę Rady 89/662/EWG w odniesieniu do informacji w sprawie kontroli weterynaryjnych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 9 lipca 1998 r.
wykonująca dyrektywę Rady 89/662/EWG w odniesieniu do informacji w sprawie kontroli weterynaryjnych

(notyfikowana jako dokument nr C(1998) 1741)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(98/470/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 24 lipca 1998 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym ze względu na wprowadzenie rynku wewnętrznego(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 92/118/EWG(2), w szczególności jej art. 16 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

aby podstawowe informacje o kontrolach weterynaryjnych przeprowadzanych w Państwach Członkowskich na mocy dyrektywy 89/662/EWG mogły być przeanalizowane przez Stały Komitet Weterynaryjny, Komisja musi mieć dostęp do aktualnych i rzetelnych informacji;

w celu ustalenia racjonalnego podejścia do wyników kontroli, informacje powinny być przedstawiane dla każdego sektora działalności objętej prawodawstwem weterynaryjnym;

ze względów praktycznych takie informacje należy przekazywać Komisji w formie elektronicznej;

aby wyniki mogły być wyrażone w spójny sposób, wymagane informacje powinny być przekazywane w ujednoliconej formie dla każdego sektora w danym Państwie Członkowskim przez właściwy organ krajowy;

aby zapewnić wiarygodność całego systemu, należy uwzględniać jedynie informacje uzyskane z urzędowych kontroli przeprowadzonych przez właściwe organy w Państwie Członkowskim;

przede wszystkim należy ustanowić przepisy odnoszące się do informacji dotyczących świeżego mięsa; niniejszą decyzję należy uzupełniać na bieżąco w celu uwzględnienia wszystkich sektorów objętych prawodawstwem weterynaryjnym;

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu Weterynaryjnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Państwa Członkowskie przesyłają Komisji informacje przewidziane w art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/662/EWG dla każdego sektora działalności. Sektory działalności, odpowiadające sektorom przewidzianym w prawodawstwie weterynaryjnym, są wymienione w załączniku I.

Artykuł  2

W odniesieniu do każdego sektora działalności informacje uwzględniają urzędowe kontrole, które zostały przeprowadzone i ich wyniki uzyskane w miejscu pochodzenia i miejscu przeznaczenia, oraz są przedstawiane dla każdego Państwa Członkowskiego w stosunku do każdego roku kalendarzowego.

Artykuł  3
1.
Informacje przedstawia się zgodnie ze wzorem właściwym dla danego sektora.
2.
Wzór dla sektora świeżego mięsa określony jest w załączniku II.
Artykuł  4

Informacje przekazuje się Komisji w formie elektronicznej.

Artykuł  5

Informacje przekazuje się raz w roku, nie później niż do dnia 1 maja roku następującego po roku, w którym zostały przeprowadzone kontrole. Pierwsze przekazanie takich informacji, odnoszące się do kontroli z 1999 r. ma miejsce nie później niż dnia 1 maja 2000 r.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 9 lipca 1998 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, str. 13.

(2) Dz.U. L 62 z 15.3.1993, str. 49.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

SEKTORY DZIALALNOŚCI

Sektor I Świeże mięso

Dyrektywa Rady 64/433/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy świeżym mięsem (Dz.U. 121 z 29.7.1964, str. 2012/64).

Sektor II Mięso drobiowe

Dyrektywa Rady 71/118/EWG z dnia 15 lutego 1971 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na handel świeżym mięsem drobiowym (Dz.U. L 55 z 8.3.1971, str. 23).

Sektor III Produkty mięsne

Dyrektywa Rady 77/99/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy produktami mięsnymi oraz niektórymi produktami pochodzenia zwierzęcego (Dz.U. L 26 z 31.1.1977, str. 85)

Sektor IV Mięso w kawałkach

Dyrektywa Rady 94/65/EWG z dnia 14 grudnia 1994 r. ustanawiająca wymagania dotyczące produkcji i wprowadzania na rynek mielonego mięsa oraz przetworów mięsnych (Dz.U. L 368 z 31.12.1994, str. 10)

Sektor V Produkty jajeczne

Dyrektywa Rady 89/437/EWG z dnia 20 czerwca 1989 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na produkcję i wprowadzanie do obrotu produktów jajecznych (Dz.U. L 212 z 22.7.1989, str. 87).

Sektor VI Produkty rybołówstwa

Dyrektywa Rady 91/493/EWG z dnia 22 lipca 1991 r. ustanawiająca warunki zdrowotne dotyczące produkcji i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa (Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 15)

Dyrektywa Rady 92/48/EWG z dnia 16 czerwca 1992 r. ustanawiająca minimalne zasady higieny mające zastosowanie do produktów rybołówstwa złowionych na pokładzie niektórych statków zgodnie z art. 3 ust. l lit. a) i) dyrektywy 91/493/EWG (Dz.U L 187 z 7.7.1992, str. 41)

Sektor VII Mięczaki

Dyrektywa Rady 91/492/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. ustanawiająca warunki zdrowotne dotyczące produkcji i wprowadzania na rynek żywych małży (Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 1)

Sektor VIII Mleko i przetwory mleczne

Dyrektywa Rady 92/46/EWG z dnia 16 czerwca 1992 r. ustanawiająca przepisy zdrowotne dla produkcji i wprowadzania do obrotu surowego mleka, mleka poddanego obróbce termicznej i produktów na bazie mleka (Dz.U. L 268 z 14.9.1992, str. 1)

Sektor IX Mięso królicze i mięso dziczyzny hodowlanej

Dyrektywa Rady 91/495/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. dotycząca zdrowia publicznego i problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na produkcję i wprowadzanie do obrotu mięsa króliczego oraz dziczyzny hodowlanej (Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 41)

Sektor X Dziczyzna

Dyrektywa Rady 92/45/EWG z dnia 16 czerwca 1992 r. w sprawie zdrowia publicznego i problemów zdrowotnych zwierząt odnoszących się do odstrzału dzikiej zwierzyny oraz wprowadzania do obrotu dziczyzny (Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 35)

Sektor XI Inne produkty pochodzenia zwierzęcego

Dyrektywa Rady 92/118/EWG z dnia 17 grudnia 1992 r. ustanawiająca warunki zdrowotne zwierząt i zdrowia publicznego regulujące handel i przywóz do Wspólnoty produktów nieobjętych wyżej wymienionymi warunkami ustanowionymi w szczególnych zasadach wspólnotowych określonych w załączniku A (1) do dyrektywy 89/662/EWG oraz w zakresie czynników chorobotwórczych do dyrektywy 90/425/EWG (Dz.U. L 62 z 15.3.1993, str. 49)

ZAŁĄCZNIK  II

1. SEKTOR I

ŚWIEŻE MIĘSO

Dyrektywa Rady 64/433/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy świeżym mięsem (Dz.U. 121 z 29.7.1964, str. 2012/64)

1.1 Państwo Członkowskie: [kod ISO]

1.2 Rok działalności: [...]

1.3 Kontrole urzędowe w miejscu pochodzenia

1.3.1 Właściwy organ krajowy/organy krajowe:

1.3.1.1 Ministerstwo odpowiedzialne za koordynację kontroli: [tekst]

1.3.1.2 Organ administracyjny odpowiedzialny za sektor działalności: [tekst]

1.3.1.3 Ministerstwo/organ odpowiedzialny za przekazywanie informacji do Komisji

1.3.1.3.1 Nazwa: [tekst]

1.3.1.3.2 Adres pocztowy: [tekst i kod]

1.3.1.3.3 Nr tel.: [...]

1.3.1.3.4 Nr faksu: [...]

1.3.1.3.5 Adres e-mail: [Inforvet] [tekst i kod]

1.3.2 Liczba zakładów podlegających urzędowym kontrolom w miejscu pochodzenia:

1.3.2.1 Rzeźnie wymienione w wykazie, określonym w art. 10 ust. 1 [...]

1.3.2.2 Zakłady rozbioru mięsa wymienione w wykazie, określonym w art. 10 ust. 1 [...]

1.3.2.3 Zakłady składowania [...]

1.3.3 Liczba etatów przyporządkowanych do kontroli w miejscu pochodzenia(1)

1.3.3.1 Rzeźnie wymienione w wykazie określonym w art. 10 ust. 1:

1.3.3.1.1 Lekarze weterynarii [...]

1.3.3.1.2 Asystenci lekarzy weterynarii [...]

1.3.3.1.3 Inny personel [...]

1.3.3.2 Zakłady rozbioru mięsa wymienione w wykazie określonym w art. 10 ust. 1:

1.3.3.2.1 Lekarze weterynarii [...]

1.3.3.2.2 Asystenci lekarzy weterynarii [...]

1.3.3.2.3 Inny personel [...]

1.3.3.3 Zakłady składowania:

1.3.3.3.1 Lekarze weterynarii [...]

1.3.3.3.2 Asystenci lekarzy weterynarii [...]

1.3.3.3.3 Inny personel [...]

1.3.4 Ilości podlegające kontroli:

1.3.4.1 Liczba zwierząt poddanych ubojowi w rzeźniach wymienionych w wykazie określonym w art. 10 ust. 1:

1.3.4.1.1 Bydło

1.3.4.1.1.1 Dorosłe bydło [...]

1.3.4.1.1.2 Młode bydło [...]

1.3.4.1.2 Zwierzęta jednokopytne/zwierzęta z rodziny koniowatych [...]

1.3.4.1.3 Świnie [...]

1.3.4.1.4 Owce [...]

1.3.4.1.5 Kozy [...]

1.3.4.2 Waga mięsa (w tonach) dostarczanego do zakładów rozbioru mięsa wymienionych w wykazie określonym w art. 10 ust. 1: [...]

1.3.4.3 Waga mięsa (w tonach) dostarczanego do zakładów składowania: [...]

1.3.5 Liczba wykonanych badań laboratoryjnych:

1.3.5.1 Rzeźnie wymienione w wykazie , określonym w art. 10 ust. 1:

1.3.5.1.1 Badania w kierunku pozostałości i zanieczyszczeń [...]

1.3.5.1.2 Badania bakteriologiczne mięsa, w tym w kierunku czynników chorobotwórczych [...]

1.3.5.1.3 Badania na obecność włośnia i innych pasożytów [...]

1.3.5.1.4 Inne badania [...]

1.3.5.2 Zakłady rozbioru mięsa wymienione w wykazie określonym w art. 10 ust. 1:

1.3.5.2.1 Badania bakteriologiczne mięsa, w kierunku czynników chorobotwórczych [...]

1.3.5.2.2 Inne badania [...]

1.3.5.3 Zakłady składowania:

1.3.5.3.1 Badania bakteriologiczne mięsa, w tym w kierunku czynników chorobotwórczych [...]

1.3.5.3.2 Inne badania [...]

1.3.6 Liczba badań innych niż bakteriologiczne, przeprowadzonych przez właściwy organ:

1.3.6.1 Rzeźnie wymienione w wykazie , określonym w art. 10 ust. 1:

1.3.6.1.1 Regularne kontrole przedsiębiorstw (art. 3 ust. 1 akapit trzeci dyrektywy 89/662/EWG) [...]

1.3.6.1.2 Weryfikacja środków samodzielnego monitorowania przeprowadzona [...]

1.3.6.2 Zakłady rozbioru mięsa wymienione w wykazie określonym w art. 10 ust. 1:

1.3.6.2.1 Regularne inspekcje przedsiębiorstw (art. 3 ust. 1 akapit trzeci dyrektywy 89/662/EWG) [...]

1.3.6.2.2 Weryfikacja środków samodzielnego monitorowania przeprowadzono [...]

1.3.6.3 Zakłady składowania:

1.3.6.3.1 Regularne kontrole przedsiębiorstw (art. 3 ust. 1 akapit trzeci dyrektywy 89/662/EWG) [...]

1.3.6.3.2 Weryfikacja środków samodzielnego monitorowania przeprowadzona [...]

1.3.7 1.3.7. Ilościowe wyniki badań w miejscu pochodzenia:

1.3.7.1 Rzeźnie wymienione w wykazie określonym w art. 10 ust. 1:

1.3.7.1.1 Zakłady

1.3.7.1.1.1 Nowo zatwierdzone [...]

1.3.7.1.1.2 Tymczasowo zawieszone [...]

1.3.7.1.1.3 Zawieszone ostatecznie [...]

1.3.7.1.2 Badanie przedubojowe

1.3.7.1.2.1 Zwierzęta ostatecznie wyłączone z uboju przeznaczonego do spożycia przez ludzi [...]

1.3.7.1.3 Badanie poubojowe

1.3.7.1.3.1 Liczba tusz zatrzymanych [...]

1.3.7.2 Rzeźnie wymienione w wykazie określonym w art. 10 ust. 1:

1.3.7.2.1 Zakłady

1.3.7.2.1.1 Nowo zatwierdzone [...]

1.3.7.2.1.2 Tymczasowo zawieszone [...]

1.3.7.2.1.3 Zawieszone ostatecznie [...]

1.3.7.2.2 nspekcja

1.3.7.2.2.1 Liczba ton zatrzymanych [...]

1.3.7.3 Zakłady składowania:

1.3.7.3.1 Zakłady

1.3.7.3.1.1 Nowo zatwierdzone [...]

1.3.7.3.1.2 Tymczasowo zawieszone [...]

1.3.7.3.1.3 Zawieszone ostatecznie [...]

1.3.7.3.2 Inspekcja

1.3.7.3.2.1 Liczba ton zatrzymanych [...]

1.4 Organizacja urzędowych kontroli w miejscu przeznaczenia

1.4.1 Właściwy organ/organy krajowe:(2)

1.4.1.1 Ministerstwo odpowiedzialne za koordynację kontroli: [tekst]

1.4.1.2 Organ administracyjny odpowiedzialny za sektor działalności: [tekst]

1.4.1.3 Ministerstwo/organ odpowiedzialny za przekazywanie informacji do Komisji

1.4.1.3.1 Nazwa: [tekst]

1.4.1.3.2 Adres pocztowy: [tekst i kod]

1.4.1.3.3 Nr tel.: [...]

1.4.1.3.4 Nr faksu: [...]

1.4.1.3.5 Adres e-mail: [Inforvet] [tekst i kod]

1.4.2 Liczba zakładów podlegających kontroli w miejscu przeznaczenia: [...]

1.4.3 Liczba etatów przyporządkowanych do kontroli w miejscu przeznaczenia:(3)[...]

1.4.4 Ilość otrzymana w miejscu przeznaczenia z innych Państw Członkowskich: [...]

1.4.5 Liczba kontroli urzędowych w miejscu przeznaczenia:

1.4.5.1 Kontrole dokumentów: [...]

1.4.5.2 Kontrole tożsamości: [...]

1.4.5.3 Kontrole bezpośrednie:

1.4.5.3.1 Dalsze kontrole weterynaryjne: [...]

1.4.5.3.2 Badania laboratoryjne

1.4.5.3.2.1 Badania w kierunku pozostałości i zanieczyszczeń [...]

1.4.5.3.2.2 Badania bakteriologiczne mięsa, w tym w kierunku czynników chorobotwórczych [...]

1.4.5.3.2.3 Inne badania [...]

1.4.6 Wyniki kontroli bezpośrednich w miejscu przeznaczenia:

1.4.6.1 Kontrole dokumentów:

1.4.6.1.1 Niezatwierdzony zakład pochodzenia [...]

1.4.6.1.2 Brakujący dokument [...]

1.4.6.1.3 Niezgodność dokumentu [...]

1.4.6.2 Kontrole tożsamości:

1.4.6.2.1 Niezgodne ilości w dokumencie i partii mięsa [...]

1.4.6.2.2 Brak wpisu, znaku lub urzędowej pieczęci [...]

1.4.6.2.3 Badanie, w którym uzyskano niekorzystne wyniki:

1.4.6.2.3.1 Mięso [...]

1.4.6.2.3.2 Środki transportu [...]

1.4.6.3 Kontrole bezpośrednie , w wyniku których uzyskano niekorzystne wyniki:

1.4.6.3.1 Dalsze kontrole weterynaryjne [...]

1.4.6.3.2 Badanie laboratoryjne [...]

1.5 Kontrola urzędowa przy wjeździe (art. 6 ust. 1 lit. b) i art. 6 ust. 2 dyrektywy 89/662/EWG):

1.5.1 Właściwy organ krajowy/organy krajowe(4):

1.5.1.1 Ministerstwo odpowiedzialne za koordynację kontroli: [tekst]

1.5.1.2 Organ administracyjny odpowiedzialny za sektor działalności: [tekst]

1.5.1.3 Ministerstwo/organ odpowiedzialny za przekazywanie informacji do Komisji:

1.5.1.3.1 Nazwa: [tekst]

1.5.1.3.2 Adres pocztowy: [tekst i kod]

1.5.1.3.3 Nr tel.: [...]

1.5.1.3.4 Nr faksu: [...]

1.5.1.3.5 Adres e-mail: [Inforvet] [tekst i kod]

1.5.2 Liczba przesyłek podlegających urzędowej kontroli przy przywozie [...]

1.5.3 Liczba urzędowych kontroli przy przywozie:

1.5.3.1 Kontrole dokumentów [...]

1.5.3.2 Inne kontrole [...]

1.5.4 Wyniki urzędowych kontroli przy przywozie:

1.5.4.1 Kontrole dokumentów [...]

1.5.4.2 Inne kontrole [...]

______

(1) Liczba stanowisk w każdej kategorii personelu jest obliczana na podstawie średniego czasu pracy w roku dla danej kategorii.

(2) Tylko w przypadku gdy są różne od organu/organów wymienionych w ppkt 1.3.1.

(3) Liczba stanowisk w każdej kategorii personelu jest obliczana na podstawie średniego czasu pracy w roku dla danej kategorii.

(4) Tylko w przypadku gdy są różne od organu/władz wymienionych w ppkt 1.4.1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.208.54

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 98/470/WE wykonująca dyrektywę Rady 89/662/EWG w odniesieniu do informacji w sprawie kontroli weterynaryjnych
Data aktu: 09/07/1998
Data ogłoszenia: 24/07/1998
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 10/07/1998