Decyzja 98/470/WE wykonująca dyrektywę Rady 89/662/EWG w odniesieniu do informacji w sprawie kontroli weterynaryjnych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 9 lipca 1998 r.
wykonująca dyrektywę Rady 89/662/EWG w odniesieniu do informacji w sprawie kontroli weterynaryjnych

(notyfikowana jako dokument nr C(1998) 1741)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(98/470/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 24 lipca 1998 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym ze względu na wprowadzenie rynku wewnętrznego(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 92/118/EWG(2), w szczególności jej art. 16 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

aby podstawowe informacje o kontrolach weterynaryjnych przeprowadzanych w Państwach Członkowskich na mocy dyrektywy 89/662/EWG mogły być przeanalizowane przez Stały Komitet Weterynaryjny, Komisja musi mieć dostęp do aktualnych i rzetelnych informacji;

w celu ustalenia racjonalnego podejścia do wyników kontroli, informacje powinny być przedstawiane dla każdego sektora działalności objętej prawodawstwem weterynaryjnym;

ze względów praktycznych takie informacje należy przekazywać Komisji w formie elektronicznej;

aby wyniki mogły być wyrażone w spójny sposób, wymagane informacje powinny być przekazywane w ujednoliconej formie dla każdego sektora w danym Państwie Członkowskim przez właściwy organ krajowy;

aby zapewnić wiarygodność całego systemu, należy uwzględniać jedynie informacje uzyskane z urzędowych kontroli przeprowadzonych przez właściwe organy w Państwie Członkowskim;

przede wszystkim należy ustanowić przepisy odnoszące się do informacji dotyczących świeżego mięsa; niniejszą decyzję należy uzupełniać na bieżąco w celu uwzględnienia wszystkich sektorów objętych prawodawstwem weterynaryjnym;

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu Weterynaryjnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Państwa Członkowskie przesyłają Komisji informacje przewidziane w art. 16 ust. 1 dyrektywy 89/662/EWG dla każdego sektora działalności. Sektory działalności, odpowiadające sektorom przewidzianym w prawodawstwie weterynaryjnym, są wymienione w załączniku I.

Artykuł  2

W odniesieniu do każdego sektora działalności informacje uwzględniają urzędowe kontrole, które zostały przeprowadzone i ich wyniki uzyskane w miejscu pochodzenia i miejscu przeznaczenia, oraz są przedstawiane dla każdego Państwa Członkowskiego w stosunku do każdego roku kalendarzowego.

Artykuł  3
1.
Informacje przedstawia się zgodnie ze wzorem właściwym dla danego sektora.
2.
Wzór dla sektora świeżego mięsa określony jest w załączniku II.
Artykuł  4

Informacje przekazuje się Komisji w formie elektronicznej.

Artykuł  5

Informacje przekazuje się raz w roku, nie później niż do dnia 1 maja roku następującego po roku, w którym zostały przeprowadzone kontrole. Pierwsze przekazanie takich informacji, odnoszące się do kontroli z 1999 r. ma miejsce nie później niż dnia 1 maja 2000 r.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 9 lipca 1998 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, str. 13.

(2) Dz.U. L 62 z 15.3.1993, str. 49.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

SEKTORY DZIALALNOŚCI

Sektor I Świeże mięso

Dyrektywa Rady 64/433/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy świeżym mięsem (Dz.U. 121 z 29.7.1964, str. 2012/64).

Sektor II Mięso drobiowe

Dyrektywa Rady 71/118/EWG z dnia 15 lutego 1971 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na handel świeżym mięsem drobiowym (Dz.U. L 55 z 8.3.1971, str. 23).

Sektor III Produkty mięsne

Dyrektywa Rady 77/99/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy produktami mięsnymi oraz niektórymi produktami pochodzenia zwierzęcego (Dz.U. L 26 z 31.1.1977, str. 85)

Sektor IV Mięso w kawałkach

Dyrektywa Rady 94/65/EWG z dnia 14 grudnia 1994 r. ustanawiająca wymagania dotyczące produkcji i wprowadzania na rynek mielonego mięsa oraz przetworów mięsnych (Dz.U. L 368 z 31.12.1994, str. 10)

Sektor V Produkty jajeczne

Dyrektywa Rady 89/437/EWG z dnia 20 czerwca 1989 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na produkcję i wprowadzanie do obrotu produktów jajecznych (Dz.U. L 212 z 22.7.1989, str. 87).

Sektor VI Produkty rybołówstwa

Dyrektywa Rady 91/493/EWG z dnia 22 lipca 1991 r. ustanawiająca warunki zdrowotne dotyczące produkcji i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa (Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 15)

Dyrektywa Rady 92/48/EWG z dnia 16 czerwca 1992 r. ustanawiająca minimalne zasady higieny mające zastosowanie do produktów rybołówstwa złowionych na pokładzie niektórych statków zgodnie z art. 3 ust. l lit. a) i) dyrektywy 91/493/EWG (Dz.U L 187 z 7.7.1992, str. 41)

Sektor VII Mięczaki

Dyrektywa Rady 91/492/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. ustanawiająca warunki zdrowotne dotyczące produkcji i wprowadzania na rynek żywych małży (Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 1)

Sektor VIII Mleko i przetwory mleczne

Dyrektywa Rady 92/46/EWG z dnia 16 czerwca 1992 r. ustanawiająca przepisy zdrowotne dla produkcji i wprowadzania do obrotu surowego mleka, mleka poddanego obróbce termicznej i produktów na bazie mleka (Dz.U. L 268 z 14.9.1992, str. 1)

Sektor IX Mięso królicze i mięso dziczyzny hodowlanej

Dyrektywa Rady 91/495/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. dotycząca zdrowia publicznego i problemów zdrowotnych zwierząt wpływających na produkcję i wprowadzanie do obrotu mięsa króliczego oraz dziczyzny hodowlanej (Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 41)

Sektor X Dziczyzna

Dyrektywa Rady 92/45/EWG z dnia 16 czerwca 1992 r. w sprawie zdrowia publicznego i problemów zdrowotnych zwierząt odnoszących się do odstrzału dzikiej zwierzyny oraz wprowadzania do obrotu dziczyzny (Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 35)

Sektor XI Inne produkty pochodzenia zwierzęcego

Dyrektywa Rady 92/118/EWG z dnia 17 grudnia 1992 r. ustanawiająca warunki zdrowotne zwierząt i zdrowia publicznego regulujące handel i przywóz do Wspólnoty produktów nieobjętych wyżej wymienionymi warunkami ustanowionymi w szczególnych zasadach wspólnotowych określonych w załączniku A (1) do dyrektywy 89/662/EWG oraz w zakresie czynników chorobotwórczych do dyrektywy 90/425/EWG (Dz.U. L 62 z 15.3.1993, str. 49)

ZAŁĄCZNIK  II

1. SEKTOR I

ŚWIEŻE MIĘSO

Dyrektywa Rady 64/433/EWG z dnia 26 czerwca 1964 r. w sprawie problemów zdrowotnych wpływających na handel wewnątrzwspólnotowy świeżym mięsem (Dz.U. 121 z 29.7.1964, str. 2012/64)

1.1 Państwo Członkowskie: [kod ISO]

1.2 Rok działalności: [...]

1.3 Kontrole urzędowe w miejscu pochodzenia

1.3.1 Właściwy organ krajowy/organy krajowe:

1.3.1.1 Ministerstwo odpowiedzialne za koordynację kontroli: [tekst]

1.3.1.2 Organ administracyjny odpowiedzialny za sektor działalności: [tekst]

1.3.1.3 Ministerstwo/organ odpowiedzialny za przekazywanie informacji do Komisji

1.3.1.3.1 Nazwa: [tekst]

1.3.1.3.2 Adres pocztowy: [tekst i kod]

1.3.1.3.3 Nr tel.: [...]

1.3.1.3.4 Nr faksu: [...]

1.3.1.3.5 Adres e-mail: [Inforvet] [tekst i kod]

1.3.2 Liczba zakładów podlegających urzędowym kontrolom w miejscu pochodzenia:

1.3.2.1 Rzeźnie wymienione w wykazie, określonym w art. 10 ust. 1 [...]

1.3.2.2 Zakłady rozbioru mięsa wymienione w wykazie, określonym w art. 10 ust. 1 [...]

1.3.2.3 Zakłady składowania [...]

1.3.3 Liczba etatów przyporządkowanych do kontroli w miejscu pochodzenia(1)

1.3.3.1 Rzeźnie wymienione w wykazie określonym w art. 10 ust. 1:

1.3.3.1.1 Lekarze weterynarii [...]

1.3.3.1.2 Asystenci lekarzy weterynarii [...]

1.3.3.1.3 Inny personel [...]

1.3.3.2 Zakłady rozbioru mięsa wymienione w wykazie określonym w art. 10 ust. 1:

1.3.3.2.1 Lekarze weterynarii [...]

1.3.3.2.2 Asystenci lekarzy weterynarii [...]

1.3.3.2.3 Inny personel [...]

1.3.3.3 Zakłady składowania:

1.3.3.3.1 Lekarze weterynarii [...]

1.3.3.3.2 Asystenci lekarzy weterynarii [...]

1.3.3.3.3 Inny personel [...]

1.3.4 Ilości podlegające kontroli:

1.3.4.1 Liczba zwierząt poddanych ubojowi w rzeźniach wymienionych w wykazie określonym w art. 10 ust. 1:

1.3.4.1.1 Bydło

1.3.4.1.1.1 Dorosłe bydło [...]

1.3.4.1.1.2 Młode bydło [...]

1.3.4.1.2 Zwierzęta jednokopytne/zwierzęta z rodziny koniowatych [...]

1.3.4.1.3 Świnie [...]

1.3.4.1.4 Owce [...]

1.3.4.1.5 Kozy [...]

1.3.4.2 Waga mięsa (w tonach) dostarczanego do zakładów rozbioru mięsa wymienionych w wykazie określonym w art. 10 ust. 1: [...]

1.3.4.3 Waga mięsa (w tonach) dostarczanego do zakładów składowania: [...]

1.3.5 Liczba wykonanych badań laboratoryjnych:

1.3.5.1 Rzeźnie wymienione w wykazie , określonym w art. 10 ust. 1:

1.3.5.1.1 Badania w kierunku pozostałości i zanieczyszczeń [...]

1.3.5.1.2 Badania bakteriologiczne mięsa, w tym w kierunku czynników chorobotwórczych [...]

1.3.5.1.3 Badania na obecność włośnia i innych pasożytów [...]

1.3.5.1.4 Inne badania [...]

1.3.5.2 Zakłady rozbioru mięsa wymienione w wykazie określonym w art. 10 ust. 1:

1.3.5.2.1 Badania bakteriologiczne mięsa, w kierunku czynników chorobotwórczych [...]

1.3.5.2.2 Inne badania [...]

1.3.5.3 Zakłady składowania:

1.3.5.3.1 Badania bakteriologiczne mięsa, w tym w kierunku czynników chorobotwórczych [...]

1.3.5.3.2 Inne badania [...]

1.3.6 Liczba badań innych niż bakteriologiczne, przeprowadzonych przez właściwy organ:

1.3.6.1 Rzeźnie wymienione w wykazie , określonym w art. 10 ust. 1:

1.3.6.1.1 Regularne kontrole przedsiębiorstw (art. 3 ust. 1 akapit trzeci dyrektywy 89/662/EWG) [...]

1.3.6.1.2 Weryfikacja środków samodzielnego monitorowania przeprowadzona [...]

1.3.6.2 Zakłady rozbioru mięsa wymienione w wykazie określonym w art. 10 ust. 1:

1.3.6.2.1 Regularne inspekcje przedsiębiorstw (art. 3 ust. 1 akapit trzeci dyrektywy 89/662/EWG) [...]

1.3.6.2.2 Weryfikacja środków samodzielnego monitorowania przeprowadzono [...]

1.3.6.3 Zakłady składowania:

1.3.6.3.1 Regularne kontrole przedsiębiorstw (art. 3 ust. 1 akapit trzeci dyrektywy 89/662/EWG) [...]

1.3.6.3.2 Weryfikacja środków samodzielnego monitorowania przeprowadzona [...]

1.3.7 1.3.7. Ilościowe wyniki badań w miejscu pochodzenia:

1.3.7.1 Rzeźnie wymienione w wykazie określonym w art. 10 ust. 1:

1.3.7.1.1 Zakłady

1.3.7.1.1.1 Nowo zatwierdzone [...]

1.3.7.1.1.2 Tymczasowo zawieszone [...]

1.3.7.1.1.3 Zawieszone ostatecznie [...]

1.3.7.1.2 Badanie przedubojowe

1.3.7.1.2.1 Zwierzęta ostatecznie wyłączone z uboju przeznaczonego do spożycia przez ludzi [...]

1.3.7.1.3 Badanie poubojowe

1.3.7.1.3.1 Liczba tusz zatrzymanych [...]

1.3.7.2 Rzeźnie wymienione w wykazie określonym w art. 10 ust. 1:

1.3.7.2.1 Zakłady

1.3.7.2.1.1 Nowo zatwierdzone [...]

1.3.7.2.1.2 Tymczasowo zawieszone [...]

1.3.7.2.1.3 Zawieszone ostatecznie [...]

1.3.7.2.2 nspekcja

1.3.7.2.2.1 Liczba ton zatrzymanych [...]

1.3.7.3 Zakłady składowania:

1.3.7.3.1 Zakłady

1.3.7.3.1.1 Nowo zatwierdzone [...]

1.3.7.3.1.2 Tymczasowo zawieszone [...]

1.3.7.3.1.3 Zawieszone ostatecznie [...]

1.3.7.3.2 Inspekcja

1.3.7.3.2.1 Liczba ton zatrzymanych [...]

1.4 Organizacja urzędowych kontroli w miejscu przeznaczenia

1.4.1 Właściwy organ/organy krajowe:(2)

1.4.1.1 Ministerstwo odpowiedzialne za koordynację kontroli: [tekst]

1.4.1.2 Organ administracyjny odpowiedzialny za sektor działalności: [tekst]

1.4.1.3 Ministerstwo/organ odpowiedzialny za przekazywanie informacji do Komisji

1.4.1.3.1 Nazwa: [tekst]

1.4.1.3.2 Adres pocztowy: [tekst i kod]

1.4.1.3.3 Nr tel.: [...]

1.4.1.3.4 Nr faksu: [...]

1.4.1.3.5 Adres e-mail: [Inforvet] [tekst i kod]

1.4.2 Liczba zakładów podlegających kontroli w miejscu przeznaczenia: [...]

1.4.3 Liczba etatów przyporządkowanych do kontroli w miejscu przeznaczenia:(3)[...]

1.4.4 Ilość otrzymana w miejscu przeznaczenia z innych Państw Członkowskich: [...]

1.4.5 Liczba kontroli urzędowych w miejscu przeznaczenia:

1.4.5.1 Kontrole dokumentów: [...]

1.4.5.2 Kontrole tożsamości: [...]

1.4.5.3 Kontrole bezpośrednie:

1.4.5.3.1 Dalsze kontrole weterynaryjne: [...]

1.4.5.3.2 Badania laboratoryjne

1.4.5.3.2.1 Badania w kierunku pozostałości i zanieczyszczeń [...]

1.4.5.3.2.2 Badania bakteriologiczne mięsa, w tym w kierunku czynników chorobotwórczych [...]

1.4.5.3.2.3 Inne badania [...]

1.4.6 Wyniki kontroli bezpośrednich w miejscu przeznaczenia:

1.4.6.1 Kontrole dokumentów:

1.4.6.1.1 Niezatwierdzony zakład pochodzenia [...]

1.4.6.1.2 Brakujący dokument [...]

1.4.6.1.3 Niezgodność dokumentu [...]

1.4.6.2 Kontrole tożsamości:

1.4.6.2.1 Niezgodne ilości w dokumencie i partii mięsa [...]

1.4.6.2.2 Brak wpisu, znaku lub urzędowej pieczęci [...]

1.4.6.2.3 Badanie, w którym uzyskano niekorzystne wyniki:

1.4.6.2.3.1 Mięso [...]

1.4.6.2.3.2 Środki transportu [...]

1.4.6.3 Kontrole bezpośrednie , w wyniku których uzyskano niekorzystne wyniki:

1.4.6.3.1 Dalsze kontrole weterynaryjne [...]

1.4.6.3.2 Badanie laboratoryjne [...]

1.5 Kontrola urzędowa przy wjeździe (art. 6 ust. 1 lit. b) i art. 6 ust. 2 dyrektywy 89/662/EWG):

1.5.1 Właściwy organ krajowy/organy krajowe(4):

1.5.1.1 Ministerstwo odpowiedzialne za koordynację kontroli: [tekst]

1.5.1.2 Organ administracyjny odpowiedzialny za sektor działalności: [tekst]

1.5.1.3 Ministerstwo/organ odpowiedzialny za przekazywanie informacji do Komisji:

1.5.1.3.1 Nazwa: [tekst]

1.5.1.3.2 Adres pocztowy: [tekst i kod]

1.5.1.3.3 Nr tel.: [...]

1.5.1.3.4 Nr faksu: [...]

1.5.1.3.5 Adres e-mail: [Inforvet] [tekst i kod]

1.5.2 Liczba przesyłek podlegających urzędowej kontroli przy przywozie [...]

1.5.3 Liczba urzędowych kontroli przy przywozie:

1.5.3.1 Kontrole dokumentów [...]

1.5.3.2 Inne kontrole [...]

1.5.4 Wyniki urzędowych kontroli przy przywozie:

1.5.4.1 Kontrole dokumentów [...]

1.5.4.2 Inne kontrole [...]

______

(1) Liczba stanowisk w każdej kategorii personelu jest obliczana na podstawie średniego czasu pracy w roku dla danej kategorii.

(2) Tylko w przypadku gdy są różne od organu/organów wymienionych w ppkt 1.3.1.

(3) Liczba stanowisk w każdej kategorii personelu jest obliczana na podstawie średniego czasu pracy w roku dla danej kategorii.

(4) Tylko w przypadku gdy są różne od organu/władz wymienionych w ppkt 1.4.1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024