Decyzja 98/457/WE w sprawie badania SBI (pojedynczy płonący przedmiot) określonego w decyzji Komisji 94/611/WE wykonującej art. 20 dyrektywy Rady 89/106/EWG w sprawie wyrobów budowlanych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 3 lipca 1998 r.
w sprawie badania SBI (pojedynczy płonący przedmiot) określonego w decyzji Komisji 94/611/WE wykonującej art. 20 dyrektywy Rady 89/106/EWG w sprawie wyrobów budowlanych

(notyfikowany jako dokument nr C(1998) 1743)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(98/457/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 lipca 1998 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych(1), ostatnio zmieniona dyrektywą 93/68/EWG(2), w szczególności jej art. 20,

a także mając na uwadze, co następuje:

różnice w metodach badawczych i systemach klasyfikacyjnych dotyczących reakcji na ogień występujące między Państwami Członkowskimi oznaczają, że harmonizacja może mieć miejsce tylko w drodze przyjęcia jednego systemu klasyfikacji, opartego na uznanej metodzie badań stosowanej w całej Wspólnocie;

artykuł 3 ust. 2 dyrektywy 89/106/EWG stanowi, że dla każdego istotnego kryterium mogą zostać ustalone klasy w celu uwzględnienia różnych poziomów zabezpieczenia robót budowlanych;

podpunkt 4.3.1.1 dokumentu interpretacyjnego nr 2, załączonego do komunikatu Komisji w odniesieniu do dokumentów interpretacyjnych dyrektywy Rady 89/106/EWG(3), określa, że w celu umożliwienia na wspólnej podstawie oceny reakcji na ogień wyrobów będzie opracowane zharmonizowane rozwiązanie, które może wykorzystać badania w pełnej lub roboczej skali, skoordynowane ze stosownymi realnymi scenariuszami pożarowymi;

to zharmonizowane rozwiązanie należy do systemu klas przyjętego w decyzji Komisji 94/611/WE(4);

w Załączniku do decyzji 94/611/WE w tabeli 1 występuje odniesienie do badania SBI (pojedynczy palący się przedmiot), które jest wymagane przy badaniu wyrobów ściennych i sufitowych, łącznie z ich pokryciami, przy badaniu elementów budowlanych, wyrobów włączonych w elementy wyrobów budowlanych, rury i części przewodowe oraz wyroby przeznaczone na elewacje/ściany zewnętrzne klas B, C lub D;

różnice w aparaturze wybranej do badania reakcji na ogień mogą prowadzić do zróżnicowanych wyników, dlatego należy ustalić jednolity układ aparatury SBI, aby zapewnić osiąganie identycznych wyników w całej Wspólnocie;

ustalenie jednolitego układu dla urządzenia doświadczalnego SBI następuje na podstawie badania, które zostało przeprowadzone w imieniu Komisji przez grupę laboratoriów publicznych. Grupa ta przebadała zdolność różnych układów SBI pod kątem spełnienia wymagań dotyczących badania reakcji na ogień wymienionych w decyzji 94/611/WE i przedstawiła zalecenie dotyczące zastosowania najbardziej odpowiedniego układu;

preferowany układ SBI był przedmiotem programu badań międzylaboratoryjnych (okólnik), obejmujących szeroki zakres materiałów budowlanych;

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Badanie pojedynczego palącego się przedmiotu w pomieszczeniu (SBI) do celów klasyfikacji wyrobów budowlanych w związku z ich reakcją na ogień, określonych w tabeli 1 Załącznika do decyzji 94/611/WE, musi odpowiadać konfiguracji wymienionej w Załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 lipca 1998 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. L 220 z 30.8.1993, str. 1.

(3) Dz.U. C 62 z 28.2.1994, str. 23.

(4) Dz.U. L 241 z 16.9.1994, str. 25.

ZAŁĄCZNIK

UKŁAD DO BADANIA SBI

1. Przepisy ogólne

Urządzenie do badań SBI powinno być dokładnie opisane w przyszłej normie europejskiej.

Urządzenie do badań SBI jako całość (łącznie z otaczającą obudową) powinno być identyczne we wszystkich przypadkach z zastrzeżeniem wszelkich dopuszczalnych zmian (np. tolerancje), które mają być uwzględnione w tej normie europejskiej.

2. Zasada badania

Próbka do badania, składająca się z dwóch pionowych skrzydeł tworzących kąt prosty, jest wystawiana na działanie płomienia z palnika umieszczonego w dolnej części narożnika. Płomień uzyskiwany jest ze spalania gazowego propanu wtryskiwanego poprzez skrzynkę z piaskiem.

Po zapaleniu się palnika rejestruje się następujące parametry: czas zapłonu, rozprzestrzenianie się płomienia, uwalniane ciepło, wytwarzany dym oraz płonące kropelki/cząsteczki.

3. Urządzenie do badań

Urządzenie do badań SBI składa się z komory do badań, aparatury SBI (wózek, ramka, palniki, okap, kolektor i przewody rurowe), systemu zasilania propanem, instalacji wyciągowej i podstawowych urządzeń pomiarowych.

Dokładna specyfikacja i układ urządzeń badawczych zostanie ustalona w przyszłej europejskiej normie określonej w pkt 1. Główne części składowe będą następujące:

3.1. Komora do badań SBI

- Wymiary wewnętrzne komory:

- wysokość: 2,4 ± 0,1 m (góra ramki),

- powierzchnia podłogi: 3,0 ± 0,6 m (obydwa wymiary),

- okna: okna w dwóch ścianach zwróconych do przedniej strony dwóch prostopadłych ścian próbki,

- jedna ściana z otworem dla wózka; odległość między wózkiem a ścianami bocznymi ≥ Ý 0,5 m,

- gdy wózek jest na miejscu, otwory w obudowie komory, w wyjątkiem wlotu powietrza od spodu wózka i otworu wyciągowego dymu w okapie, nie powinny przekraczać 0,05 m2.

3.2. Aparatura do badania SBI

Aparatura do badania SBI składa się z następujących elementów:

a) wózka, na którym umieszczane są dwie prostopadłe części próbek, z palnikiem głównym skrzyni piaskowej na dole pionowego narożnika; wózek jest umieszczany w miejscu badania przy tylnym jego boku zamykającym otwór w obudowie komory do badań SBI; wlot powietrza znajdujący się pod podłogą wózka wyposażony jest w perforowane płyty dla powodowania równomiernego przepływu w podłodze obudowy komory;

b) stałej (nieruchomej) ramy, w którą wepchnięty jest wózek i która wspiera okap; do ramy przymocowany jest palnik wtórny;

c) okapu na górze ramy, który zbiera gazy spalinowe;

d) kolektora na górze okapu z poziomym odprowadzeniem do wyciągu; przegrody na dnie kolektora zapobiegającej niesymetrycznemu przepływowi w okapie;

e) rury pomiarowej o określonych wymiarach i kształcie.

Aparatura do badań ma umożliwiać zmieszczenie próbek o grubości do 200 mm.

3.3. Palniki i system zasilania propanem

a) Aparatura do badań SBI zawiera dwa identyczne palniki skrzyni piaskowej, jeden w spodniej płycie wózka i drugi zamocowany do słupa ramy, mające następujące specyfikacje:

- kształt: trójkąt prostokątny (widok z góry) o jednakowych bokach długości 250 mm, wysokości 80 mm, zamknięty od dołu, z wyjątkiem ½-calowego kielicha rury w środku ciężkości, otwartego od góry; wymiary z tolerancją ± 2 mm,

- skrzynia wykonana z blachy stalowej, nierdzewnej, o grubości 1,5 mm, wypełniona na dole warstwą żwiru (wielkości 4-8 mm), o grubości 60 mm i wyżej warstwą piasku (wielkości 2-4 mm), o grubości 20 mm; siatka metalowa stabilizuje te dwie warstwy i zabezpiecza żwir przed dostaniem się do kielicha rury gazowej; grubość warstw z dokładnością ± 2 mm,

- pozycje:

- palnik główny umieszczony jest na podstawce i zamocowany do kształtownika U od spodu próbki,

- palnik wtórny zamocowany do słupa ramy w miejscu znajdującym się naprzeciwko narożnika próbki, przy górnej części palnika znajdującej się na wysokości 1.450 ± 5 mm od podłogi (1.000 mm w pionie od okapu), jego przekątna równoległa znajdująca się najbliżej przekątnej palnika głównego, jego krawędzie 45 stopniowe w odległości 700 ± 5 mm od pozycji próbki;

b) próbki zabezpieczone są od strumienia ciepła płomieni pochodzącego od palnika wtórnego przy użyciu ekranu wykonanego z określonych materiałów i o określonym kształcie;

c) palniki muszą być wyposażone w urządzenie zapłonowe, np. płomień startowy lub żarnik;

d) stopień czystości powinien wynosić 95 % lub więcej. Propan doprowadzany jest poprzez masowy regulator natężenia przepływu o określonych wymaganiach.

3.4. Układ odprowadzania dymu

Układ odprowadzania dymu musi spełniać wymagania, które będą określone w przyszłej normie europejskiej, określonej w pkt 1.

3.5. Ogólne urządzenia pomiarowe

Urządzenia pomiarowe w odniesieniu do rodzaju, wydajności i układu zostaną ustalone w przyszłej europejskiej normie, określonej w pkt 1.

4. Próbka do badań

Próbka narożna składa się z dwóch skrzydeł określonych odpowiednio jako skrzydło długie i krótkie.

Próbki wyrobów w arkuszach i wyrobów o gabarytach mniejszych powinny mieć powierzchnię o wymiarach:

a) skrzydło krótkie: 495 ± 5 mm × 1.500 ± 5 mm;

b) skrzydło długie: 1.000 ± 5 mm × 1.500 ± 5mm.

Próbki innych rodzajów wyrobów, takie jak: kable, rury, kanały, węże i materiały izolacyjne luźno wypełniane powinny być dostarczane i montowane w sposób reprezentatywny, który będzie w pełni opisany w przyszłej normie europejskiej.

Gdzie właściwe, wyroby powinny być przymocowywane do podłoża w sposób reprezentatywny, odpowiadający ostatecznemu przeznaczeniu produktu. Podłoża i procedury montowania będą określone w przyszłej normie europejskiej.

Produkty są przymocowane do ściany tylniej określonego rodzaju i uformowane odpowiednio do przepisów przyszłej europejskiej normy.

Zamontowane skrzydła próbki mają być usytuowane pionowo na wózku i oznakowane liniami pionowymi i poziomymi. Procedury te będą ustalone w przyszłej normie europejskiej.

5. Procedura badania

Procedura badania, włączając kalibrowanie, procedury montowania i warunki pracy oraz parametry, które mają być przedmiotem pomiarów, będą ustalone w przyszłej normie europejskiej.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.201.114

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 98/457/WE w sprawie badania SBI (pojedynczy płonący przedmiot) określonego w decyzji Komisji 94/611/WE wykonującej art. 20 dyrektywy Rady 89/106/EWG w sprawie wyrobów budowlanych
Data aktu: 03/07/1998
Data ogłoszenia: 17/07/1998
Data wejścia w życie: 06/07/1998, 01/05/2004