Wspólne działanie 98/429/WSiSW przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, ustanawiające mechanizm wspólnej oceny przejmowania, stosowania i skutecznego wprowadzania w życie przez ubiegające się kraje dorobku Unii Europejskiej w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych

WSPÓLNE DZIAŁANIE
z dnia 29 czerwca 1998 r.
przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, ustanawiające mechanizm wspólnej oceny przejmowania, stosowania i skutecznego wprowadzania w życie przez ubiegające się kraje dorobku Unii Europejskiej w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych

(98/429/WSiSW)

(Dz.U.UE L z dnia 7 lipca 1998 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. K.3 ust. 2 lit. b),

uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z Kopenhagi z 1993 r. i Luksemburga z 1997 r.,

uwzględniając konkluzje z obrad Rady w Brukseli z dnia 19 marca 1998 r.,

a także mając na uwadze, co następuje:

wskazane jest ustanowienie mechanizmu, który w ramach Rady pozwoli ekspertom z Państw Członkowskich i Komisji do wspólnej oceny przejmowania, stosowania i skutecznego wprowadzania w życie przez ubiegające się państwa dorobku Unii Europejskiej w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych;

oceny te powinny być brane pod uwagę przez Komisję w dostosowaniu priorytetów i celów Partnerstwa dla Członkostwa oraz wewnątrz ustalonych struktur Unii Europejskiej w kontekście przyszłych dyskusji o rozszerzeniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1

Cel

1.
Z zastrzeżeniem kompetencji Wspólnoty lub ustalonych struktur do określania stanowiska Państwa Członkowskiego w negocjacjach w sprawie przystąpienia, uchwala się, zgodnie z przepisami określonymi poniżej, mechanizm wspólnej oceny przejmowania, zastosowania i skutecznego wprowadzania w życie przez państwa, które kandydują do przystąpienia do Unii Europejskiej (kraje kandydujące), dorobku Unii w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych.
2.
Każde Państwo Członkowskie zapewnia pełną współpracę władz krajowych we wprowadzaniu w życie mechanizmu wspólnej oceny, uchwalonego na mocy niniejszego wspólnego działania (mechanizm oceny).
Artykuł  2

Grupa ekspertów

1.
Grupa ekspertów, która będzie powołana zgodnie z regulaminem Rady pod nadzorem Komitetu Stałych Przedstawicieli Państw Członkowskich (Coreper), ma za zadanie przygotowanie i utrzymywanie na bieżąco wspólnych ocen sytuacji w krajach kandydujących odnośnie do przejmowania, zastosowania i skutecznego wprowadzania w życie dorobku Unii w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych.
2.
Jedno lub więcej Państw Członkowskich, w ścisłym stowarzyszeniu z Komisją, może udzielić szczególnej pomocy w przygotowaniu i utrzymaniu dla poszczególnego kraju kandydującego wyczerpujących sprawozdań, które będą tworzyły podstawę ocen określonych w ust. 1, uwzględniając informacje udostępnione na mocy art. 3.
3.
Grupa ekspertów unika dublowania już podjętej pracy i nakładania się jej na inne działania podjęte przez Unię w tym zakresie.
Artykuł  3

Sporządzanie informacji

1.
Wszystkie odpowiednie materiały dotyczące przyjmowania, stosowania i skutecznego wprowadzania w życie przez państwa kandydujące dorobku Unii w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych zostają udostępnione grupie ekspertów przez Państwa Członkowskie i Komisję w celu umożliwienia grupie przygotowania i aktualizacji wspólnych ocen dotyczących sytuacji w każdym państwie kandydującym oraz oceny możliwych obszarów problemowych.
2.
Oceny określone w ust. 1 określają w szczególności:

– informacje dostarczone indywidualnie i wspólnie przez Państwa Członkowskie oparte na ich bezpośrednich doświadczeniach z pracy z państwami kandydującymi, włączając informacje dostępne w ramach Schengen,

– sprawozdania, tam gdzie właściwe, od ambasad Państw Członkowskich i delegacji Komisji w krajach kandydujących, na podstawie, w miarę potrzeby, kwestionariusza, który przygotuje grupa ekspertów,

– informacje dostępne Komisji z racji jej roli, jaką odgrywa w ogólnym procesie przystąpienia, włączając sprawozdania placówek dyplomatycznych prowadzone w ramach programu PHARE,

– sprawozdania Rady Europy w sprawie wprowadzania w życie konwencji i zaleceń Rady Europy lub pochodzące z wszelkich innych źródeł uznanych za właściwe w odniesieniu do treści dorobku.

3.
Jeśli dodatkowe informacje uważa się za konieczne, ad hoc zostają utworzone zespoły przedstawicieli oraz ekspertów Państw Członkowskich i Komisji do przeprowadzania dalszych misji o szczególnym charakterze, nie obciążając nadmiernie państw kandydujących. Decyzja o tym, czy ustanowić takie misje, i o ich składzie, terminie oraz zakresie uprawnień zostaje podjęta przez Radę, stanowiącą większością kwalifikowaną, ma podstawie opinii grupy ekspertów, w ścisłej współpracy z Komisją.
Artykuł  4

Postęp i rezultaty mechanizmu oceny

1.
Grupa ekspertów, poprzez Coreper i w ścisłej współpracy z Komitetem ustanowionym na mocy art. K.4 Traktatu i z innymi organami Rady włączonymi w proces rozszerzenia, składa Radzie sprawozdanie z postępu i wyników ocen. Grupa informuje o swojej pracy również inne odpowiednie instytucje Rady.
2.
Komisję zaprasza się do uwzględnienia wspólnych ocen w swoich propozycjach dotyczących znaczącego dostosowania priorytetów i celów Partnerstwa dla Członkostwa, które zostają przedłożone Radzie do decyzji zgodnie z art. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 622/98 z dnia 16 marca 1998 r. w sprawie pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej, w szczególności w sprawie ustanowienia Partnerstwa dla Członkostwa (1). Oceny te są uwzględniane także wewnątrz ustalonych struktur Unii Europejskiej w kontekście przyszłych dyskusji o rozszerzeniu.
Artykuł  5

Przegląd mechanizmu oceny

Nie później niż rok po wejściu w życie niniejszego wspólnego działania, Rada zbada działania i zakres mechanizmu oceny i, jeśli właściwe, wprowadzi do niego zmiany.

Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym.

Artykuł  7

Publikacja

Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 czerwca 1998 r.

W imieniu Rady
R. COOK
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 85 z 20.3.1998, str. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.191.8

Rodzaj: Wspólne działanie
Tytuł: Wspólne działanie 98/429/WSiSW przyjęte przez Radę na podstawie art. K.3 Traktatu o Unii Europejskiej, ustanawiające mechanizm wspólnej oceny przejmowania, stosowania i skutecznego wprowadzania w życie przez ubiegające się kraje dorobku Unii Europejskiej w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych
Data aktu: 29/06/1998
Data ogłoszenia: 07/07/1998
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 07/07/1998