Wspólne stanowisko 98/409/WPZiB określone przez Radę na podstawie art. J.2 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie Sierra Leone

WSPÓLNE STANOWISKO
z dnia 29 czerwca 1998 r.
określone przez Radę na podstawie art. J.2 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie Sierra Leone

(98/409/WPZiB)

(Dz.U.UE L z dnia 1 lipca 1998 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. J.2,

a także mając na uwadze, co następuje:

Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęła dnia 5 czerwca 1998 r. rezolucję 1171 (1998), w której przyjęła z zadowoleniem wysiłki Rządu Sierra Leone mające na celu przywrócenie pokojowych i bezpiecznych warunków w kraju, odbudowanie efektywnej administracji i procesu demokratycznego oraz wspieranie pojednania narodowego;

w wymienionej rezolucji Rada Bezpieczeństwa ONZ wyraziła ubolewanie, że trwa nadal opór wobec władzy posiadającej legitymację Rządu Sierra Leone, i podkreśliła, że wszyscy rebelianci niezwłocznie powinni położyć kres wszelkim okrucieństwom, zaniechać oporu i złożyć broń;

zakazy nałożone przez rezolucję Rady Bezpieczeństwa ONZ 1132 (1997) zostały zniesione; rezolucja 1171 (1998) powinna być stosowana w całej Unii Europejskiej,

OKREŚLA NINIEJSZE WSPÓLNE STANOWISKO:

Artykuł  1

Zakazuje się sprzedaży lub dostarczania do Sierra Leone broni i pokrewnych materiałów wszelkiego typu, łącznie z bronią i amunicją, pojazdami wojskowymi, wyposażeniem wojskowym, paramilitarnym i częściami zapasowymi, zgodnie z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ 1171 (1998)(1), z zastrzeżeniem wyjątków określonych w art. 2 i 3.

Artykuł  2

Ograniczeń określonych w art. 1 nie stosuje się w odniesieniu do Rządu Sierra Leone, przy czym takie dostawy będą podlegać kontroli Organizacji Narodów Zjednoczonych i ich Państw Członkowskich, zgodnie z ust. 2 i 4 rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ 1171 (1998).

Artykuł  3

Ograniczenia określone w art. 1 nie mają zastosowania do sprzedaży lub dostaw broni i pokrewnego materiału, który jest przeznaczony wyłącznie do użytku Grupy Obserwatorów Wojskowych Wspólnoty Gospodarczej Państw Zachodnioafrykańskich (ECOMOG) lub Organizacji Narodów Zjednoczonych w Sierra Leone.

Artykuł  4 1

Państwa Członkowskie zapobiegają, zgodnie z prawem wewnętrznym, wjazdowi lub przejazdowi przez ich terytoria kierowniczych członków byłej junty wojskowej oraz Zjednoczonego Frontu Rewolucyjnego (ZFR).

Objęte tym środkiem osoby zostaną określone zgodnie z ust. 5 rezolucji Rady Bezpieczeństwa Narodów Zjednoczonych 1171 (1998). Wyjątki mogą być dopuszczone zgodnie z tym samym ust. 5 wspomnianej rezolucji(2).

Środek przewidziany w akapicie pierwszym nie ma zastosowania do podróży wszelkich świadków, których obecność wymagana jest na rozprawie przed Nadzwyczajnym Trybunałem dla Sierra Leone.

Ustęp 1 nie zobowiązuje Państwa Członkowskiego do odmówienia jego własnym obywatelom wjazdu na jego terytorium.

Artykuł  5

Uchyla się działanie wspólnego stanowiska 97/826/WPZiB(3).

Artykuł  6

Niniejsze wspólne stanowisko staje się skuteczne od dnia 5 czerwca 1998 r.

Artykuł  7

Niniejsze wspólne stanowisko zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 czerwca 1998 r.

W imieniu Rady
R. COOK
Przewodniczący

______

(1) Ustęp 2 rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ 1171 (1998) przewiduje, że dostawy objętych embargiem towarów dla Rządu Sierra Leone następować będą przez przejścia graniczne wymienione na wykazie, którą ten rząd przekaże sekretarzowi generalnemu ONZ, który niezwłocznie notyfikuje ją wszystkim Państwom Członkowskim Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Ustęp 4 rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ 1171 (1998) przewiduje powiadamianie Komitetu Rady Bezpieczeństwa ustanowionego na podstawie rezolucji 1132 (1997) o wywozie wszystkich objętych embargiem towarów do Sierra Leone; Rząd Sierra Leone powinien oznakować, zarejestrować i notyfikować wszystkie przywozy broni i materiału pokrewnego, a Komitet ten powinien składać Radzie Bezpieczeństwa ONZ regularne sprawozdania na temat tych notyfikacji.

(2) Ustęp 5 rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ 1171 (1998) przewiduje, że Komitet Rady Bezpieczeństwa ustanowiony na podstawie rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ 1132 (1997) określi osoby, w odniesieniu do których obowiązują ograniczenia przy wjeździe i tranzycie i którym może zezwolić na wjazd lub tranzyt przez określone państwo.

(3) Dz.U. L 344 z 15.12.1997, str. 6.

1 Art. 4 zmieniony przez art. 1 wspólnego stanowiska z dnia 28 stycznia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.24.54) zmieniającego nin. wspólne stanowisko z dniem 28 stycznia 2008 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.187.1

Rodzaj: Wspólne stanowisko
Tytuł: Wspólne stanowisko 98/409/WPZiB określone przez Radę na podstawie art. J.2 Traktatu o Unii Europejskiej w sprawie Sierra Leone
Data aktu: 29/06/1998
Data ogłoszenia: 01/07/1998
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 05/06/1998