Dyrektywa 98/36/WE zmieniająca dyrektywę 96/5/WE w sprawie przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz odżywek dla niemowląt i małych dzieci

DYREKTYWA KOMISJI 98/36/WE
z dnia 2 czerwca 1998 r.
zmieniająca dyrektywę 96/5/WE w sprawie przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz odżywek dla niemowląt i małych dzieci
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/398/EWG z dnia 3 maja 1989 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego(1), zmienioną dyrektywą 96/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jej art. 4 ust. 1,

po konsultacji z Komitetem Naukowym ds. Żywności w sprawie przepisów mogących wpłynąć na zdrowie publiczne,

a także mając na uwadze, co następuje:

istotne kryteria dotyczące składu przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz odżywek dla dzieci wymienione są odpowiednio w załącznikach I i II do dyrektywy Komisji 96/5/WE(3);

z powodu szczególnego składu odżywczego oraz właściwości chemicznych, fizycznych i organoleptycznych sera, jeżeli produkty uzyskiwane z sera i innych składników wykonane były tak, by spełnić wymagania dotyczące białka ustanowione w załączniku II do dyrektywy 96/5/WE, to miałyby zbyt wysoką zawartość tłuszczu i byłyby nieodpowiednie dla niemowląt i małych dzieci;

z tego powodu powinien zostać zdefiniowany ponownie wymóg dla tych produktów dotyczący białka;

rożne zwyczaje kulinarne we Wspólnocie skutkują sprzedażą sosów, używanych jako dodatek do posiłków, które mają znaczenie organoleptyczne, ale nie mają znaczenia w wartości odżywczej; z tego powodu sosy te powinny być zwolnione z wymogów dotyczących białka z załącznika II;

w załącznikach do dyrektywy 96/5/WE określone są najwyższe dopuszczalne poziomy zawartości niektórych substancji dodawanych w celach odżywczych; art. 5 dyrektywy 96/5/WE określa, że tam, gdzie to konieczne, dodając do już ustalonych, należy określić najwyższe dopuszczalne poziomy;

dyrektywa 96/5/WE powinna zostać odpowiednio zmieniona;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Środków Spożywczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załączniki do dyrektywy 96/5/WE zastępuje się zgodne z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy przed dniem 31 grudnia 1998 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję. Wspomniane przepisy stosuje się w taki sposób, aby:

– zezwolić na wymianę handlową produktami zgodnymi z niniejszą dyrektywą nie później niż do dnia 1 stycznia 1999 r.,

– zabronić wymiany handlowej produktami niezgodnymi z niniejszą dyrektywą z mocą od dnia 1 stycznia 2000 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 2 czerwca 1998 r.
W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 186 z 30.6.1989, str. 27.

(2) Dz.U. L 48 z 19.2.1997, str. 20.

(3) Dz.U. L 49 z 28.2.1996, str. 17.

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach do dyrektywy 96/5/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) W załączniku II sekcja 1 dodaje się, co następuje:

"1.3a. Jeżeli ser wymieniony jest razem z innymi składnikami w nazwie produktu smakowego, to bez względu na to, czy produkt przedstawiany jest jako posiłek czy nie:

- białka pochodzenia nabiałowego stanowią nie mniej niż 0,5 g/100 kJ (2,2 g/100 kcal),

- łączna ilość białka ze wszystkich źródeł w produkcie jest nie mniejsza niż 0,7 g/100 kJ (3 g/100 kcal).".

"1.4a. Sosy prezentowane jako dodatek do posiłku są zwolnione z wymogów sekcji 1.1-1.4 włącznie.

1.4b. Słodkie posiłki, które wymieniają w nazwie produkty nabiałowe jako pierwszy lub jedyny składnik, zawierają nie mniej niż 2,2 g białka mlecznego/100 kcal. Wszystkie pozostałe słodkie posiłki są zwolnione z wymogów sekcji 1.1-1.4.".

2) Dodaje się załącznik VI w brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK VI

Najwyższe dopuszczalne poziomy dla witamin, minerałów oraz elementów śladowych, jeżeli dodano, w przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz w odżywkach dla niemowląt i małych dzieci

Wymogi dotyczące składników odżywczych odnoszą się do produktów gotowych do użycia, wprowadzanych do obrotu jako takie lub jako produkty do odtworzenia zgodnie z instrukcją producenta, z wyjątkiem potasu i wapnia, dla których wymogi dotyczą produktów sprzedawanych.

Składnik odżywczy Maksimum na 100 kcal
Witamina A (μg RE) 180(1)
Witamina E (mg a-TE) 3
Witamina C (mg) 12,5/25(2)/125(3)
Tiamina (mg) 0,25/0,5(4)
Ryboflawina (mg) 0,4
Niacyna (mg NE) 4,5
Witamina B6 (mg) 0,35
Kwas foliowy (μg) 50
Witamina B12 (μg) 0,35
Kwas pantotenowy (mg) 1,5
Biotyna (μg) 10
Potas (mg) 160
Wapń (mg) 80/180(5)/100(6)
Magnez (mg) 40
Żelazo (mg) 3
Cynk (mg) 2
Miedź (μg) 40
Jod (μg) 35
Mangan (μg) 0,6
(1) Zgodnie z przepisami załączników I i II.
(2) Limit stosowany do produktów wzbogacanych żelazem.
(3) Limit stosowany do posiłków z owoców, soków owocowych, nektarów i

soków warzywnych.

(4) Limit stosowany do przetworzonej żywności na bazie zbóż.
(5) Limit stosowany do produktów wymienionych w art. 1 ust. 2 lit. a)

pkt i) i ii).

(6) Limit stosowany do produktów wymienionych w art. 1 ust. 2 lit. a)

pkt iv).".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.167.23

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 98/36/WE zmieniająca dyrektywę 96/5/WE w sprawie przetworzonej żywności na bazie zbóż oraz odżywek dla niemowląt i małych dzieci
Data aktu: 02/06/1998
Data ogłoszenia: 12/06/1998
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 02/07/1998