uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 100a,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2);
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 189b Traktatu(3),
a także mają na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady nr 71/307/EWG, z dnia 26 lipca 1971 r., w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących nazewnictwa wyrobów włókienniczych(4) była kilkakrotnie merytorycznie zmieniana; dla jasności i ze względów praktycznych, należy wymienioną dyrektywę ujednolicić.
(2) Gdyby przepisy Państw Członkowskich dotyczące nazewnictwa, składu i etykietowania wyrobów włókienniczych miały różnić się między sobą w poszczególnych Państwach Członkowskich, stwarzałoby to przeszkodę dla funkcjonowania rynku wewnętrznego.
(3) 2 Przeszkody te można usunąć, o ile wprowadzenie na rynek Wspólnoty wyrobów włókienniczych uzależnione będzie od jednolitych zasad; konieczne jest zatem zharmonizowanie nazewnictwa włókien tekstylnych oraz danych szczegółowych umieszczanych na etykietach, oznakowaniach lub dokumentach towarzyszących wyrobom włókienniczym w różnych stadiach ich produkcji, przetwarzania i dystrybucji; pojęcie włókna tekstylnego powinno objąć również taśmy, lub rurki o widocznej szerokości nie przekraczającej 5 milimetrów, które wycina się z arkuszy wytwarzanych poprzez wytłaczanie polimerów wymienionych w załączniku I pozycja 19-38 oraz pozycja 41 i które są następnie podłużnie ciągnione.
(4) 3 Należy również ustanowić przepisy w odniesieniu do niektórych wyrobów, które nie są zrobione wyłącznie z wyrobów włókienniczych, ale których zawartość włókiennicza stanowi istotną część wyrobu lub do której specjalną uwagę przykładają producent, przetwórca lub handlowiec; w załączniku II pozycja 30 nie trzeba wyróżniać, różnych typów włókna poliamidowego lub nylonu, których liczby umowne, muszą zostać w związku z tym ujednolicone.
(5) Dopuszczalne odchylenie w stosunku do "pozostałych włókien", już ustanowione dla samych wyrobów, powinno również być stosowane do wyrobów składających się z mieszanek.
(6) O realizacji celów, źródłem, których są podstawowe w tej dziedzinie przepisy krajowe, oznakowywanie powinno być obowiązkowe.
(7) 4 Dla wyrobów, których skład w momencie produkcji jest trudny, z powodów technicznych, do określenia, wszelkie włókna znane w tym momencie, można wymienić na etykiecie, pod warunkiem że wchodzą w skład wyrobu gotowego.
(8) W celu uniknięcia rozbieżności przy stosowaniu przepisów, jakie miały miejsce w związku z tym we Wspólnocie, stosowne wydaje się dokładne określenie metod etykietowania niektórych wyrobów włókienniczych składających się z dwóch lub więcej części składowych, jak również części składowych wyrobów włókienniczych, których nie ma potrzeby brać pod uwagę w celach etykietowania i przeprowadzania analizy.
(9) 5 Wystawienie do sprzedaży wyrobów włókienniczych uzależnione jest wyłącznie od spełnienia obowiązku zbiorczego etykietowania, i wyrobów sprzedawanych na metry lub w kuponach, należy dokonywać w taki sposób, aby konsument mógł w pełni zaznajomić się z informacjami umieszczonymi na ogólnym całym opakowaniu lub na zwoju; do Państw Członkowskich należy określenie środków, które należy w tym celu przyjąć.
(10) Użycie pewnych określeń lub nazw cieszących się szczególnym prestiżem wśród użytkowników i konsumentów powinno być poddane pewnym warunkom.
(11) Konieczne było ustanowienie metod pobierania próbek i przeprowadzania analiz materiałów włókienniczych; jednakże tymczasowe utrzymywanie w mocy metod krajowych nie stanowi przeszkody dla stosowania jednolitych reguł.
(12) 6 Załącznik II do niniejszej dyrektywy, wymieniający dopuszczalne udziały, które mają być stosowane w odniesieniu do bezwodnej masy każdego włókna przy określaniu w drodze analizy składu włókien w wyrobach włókienniczych, przewiduje pod pozycjami 1, 2 i 3 dwie różne liczby umowne służące do obliczania składu włókien zgrzebionych lub czesanych zawierających wełnę i/lub sierść zwierzęcą; laboratoria nie zawsze mogą odróżnić czy wyrób jest zgrzebiony czy czesany wobec czego wyniki kontroli zgodności wyrobów włókienniczych przeprowadzanych we Wspólnocie mogą być ze sobą sprzeczne; w przypadku zaistnienia wątpliwości, zezwala się laboratoriom na stosowanie jednolitej liczby umownej.
(13) Nie jest pożądane ujednolicenie w odrębnej dyrektywie w sprawie wyrobów włókienniczych, wszystkich przepisów, które się do nich stosuje.
(14) 7 W załącznikach III i IV, ze względu na wyjątkowy charakter pozycji w nich określonych, należy objąć również inne wyroby wolne od obowiązku etykietowania; w szczególności wyrobów jednorazowego użytku lub wyrobów, dla których wymaga się jedynie etykietowania zbiorczego.
(15) 8 Przepisy niezbędne do określenia i przystosowania w związku z postępem technicznym metod przeprowadzania analiz stanowią środki wykonawcze o ściśle technicznym charakterze; w związku z tym konieczne jest stosowanie się do tych środków oraz do środków w celu przyjęcia, w związku z postępem technicznym, załączników I i II do niniejszej dyrektywy, procedurą komitetu, już ustawionej w art. 6 dyrektywy 96/73/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1996 r., w sprawie niektórych metod analizy ilościowej dwuskładnikowych mieszanek włókien tekstylnych(5).
(16) Przepisy ustanowione w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. dyrektyw odnoszących się do nazewnictwa i etykietowania wyrobów włókienniczych.
(17) Niniejsza dyrektywa nie może zmieniać zobowiązań Państw Członkowskich dotyczących terminów transpozycji dyrektyw określonych w części B załącznika V,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 16 grudnia 1996 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
K. HÄNSCH | I. YATES |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 96 z 6.4.1996, str. 1.
(2) Dz.U. C 195 z 18.7.1994, str. 9.
(3)Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 15 lutego 1995 r. (Dz.U. C 56 z 6.3.1995, str. 53), Wspólne stanowisko Rady z dnia 26 lutego 1996 r. (Dz.U. C 196 z 6.7.1996, str. 1) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 czerwca 1996 r. (Dz.U. C 198 z 8.7.1996, str. 25). Decyzja Rady z dnia 7 października 1996 r.
(4) Dz.U. L 185 z 16.8.1971, str. 16. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą nr 87/140/EWG (Dz.U. L 56 z 26.2.1987, str. 24).
(5) Dz.U. L 32 z 3.2.1997, str. 1.
(6) Dz.U. L 83 z 30.3.1973, str. 1.
ZAŁĄCZNIKI
- zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 14 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.212.22).
- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Rady nr 2006/96/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.81) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez pkt 30-62 sprostowania z dnia 14 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.212.22).
-zmieniony przez art. 1 dyrektywy Komisji nr 97/37/WE z dnia 19 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.169.74) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 17 lipca 1997 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 2004/34/WE z dnia 23 marca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.89.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 kwietnia 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 2006/3/WE z dnia 9 stycznia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.5.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji nr 2007/3/WE z dnia 2 lutego 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.28.12) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 23 lutego 2007 r.
-zmieniony przez sprostowanie z dnia 13 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.105.67).
- zmieniony przez pkt 63-83 sprostowania z dnia 14 sierpnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.212.22).
- zmieniony przez art. 2 dyrektywy Komisji nr 97/37/WE z dnia 19 czerwca 1997 r. (Dz.U.UE.L.97.169.74) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 17 lipca 1997 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 2004/34/WE z dnia 23 marca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.89.35) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 kwietnia 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 2006/3/WE z dnia 9 stycznia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.5.14) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 30 stycznia 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji nr 2007/3/WE z dnia 2 lutego 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.28.12) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 23 lutego 2007 r.
Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1997.32.38 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 96/74/WE w sprawie nazewnictwa produktów włókienniczych |
Data aktu: | 16/12/1996 |
Data ogłoszenia: | 03/02/1997 |
Data wejścia w życie: | 23/02/1997, 01/05/2004 |