uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2092/91 z dnia 24 czerwca 1991 r. w sprawie produkcji ekologicznej produktów rolnych oraz znakowania produktów rolnych i środków spożywczych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 418/96(2), w szczególności jego art. 13,
a także mając na uwadze, co następuje:
zgodnie z art. 7 ust. 1a rozporządzenia EWG nr 2092/91 warunki przewidziane w art. 7 ust. 1 tego rozporządzenia nie mają zastosowania do produktów, które były w powszechnym użyciu przed przyjęciem tego rozporządzenia zgodnie z kodeksem postępowania w rolnictwie ekologicznym we Wspólnocie;
kilka Państw Członkowskich przekazało Komisji istotne informacje dotyczące produktów, które były w powszechnym użyciu w rolnictwie ekologicznym na ich terytorium przed dniem 24 czerwca 1991, a które nie były włączone do załącznika II do rozporządzenia EWG nr 2092/91; zaznaczyły jednocześnie, że produkty te nadal mają zezwolenie w ramach ogólnie pojmowanego rolnictwa w danych Państwach Członkowskich; po rozpatrzeniu próśb ze strony Państw Członkowskich słuszne wydaje się włączenie produktu "glina" jako dodatkowego preparatu glebowego oraz następujących produktów służących jako produkty ochrony roślin: azadirachtin, wosk pszczeli, niektóre związki miedzi, etylen, żelatyna, ałun potasowy, ciecz kalifornijska, lecytyna, wyciąg z tytoniu szlachetnego Nicotiana tabacum, preparaty mikrobiologiczne, oleje mineralne, nadmanganian potasu i piasek kwarcowy;
w tym kontekście niektóre produkty (kompost z odpadów gospodarskich, wapno przemysłowe z rafinerii cukru) używane tradycyjnie w nowych Państwach Członkowskich (Austria, Finlandia, Szwecja) również powinny być umieszczone w wykazie;
co więcej, niektóre Państwa Członkowskie wyraziły życzenie, aby niektóre inne nawozy sztuczne, produkty ochrony roślin oraz inne produkty używane w rolnictwie były włączone do załącznika II rozporządzenia EWG nr 2092/91, tak aby można było zezwolić na używanie tych produktów w rolnictwie ekologicznym; po zbadaniu tych wniosków stwierdzono, że wymagania zawarte w art. 7 ust. 1 tego rozporządzenia są spełnione dla fosforanu diamonowego oraz niektórych pyretroidów; użycie tych produktów jest dopuszczalne tylko w przypadku użycia w pułapkach i w przypadku zhydrolizowanego białka, kiedy jest ono używane w pułapkach lub w innych zastosowaniach w połączeniu z innymi produktami ochrony roślin, określonych w załączniku II sekcja B do rozporządzenia (EWG) nr 2092/91;
jakkolwiek udział kompostu z odpadów gospodarskich, wapno przemysłowe z rafinerii cukrowych, wyciąg z tytoniu szlachetnego Nicotiana tabacum, związki miedzi, oleje mineralne, pułapki metaldehydowe i pyretroidowe powinny być ograniczone do okresu pięciu lat, do czasu otrzymania wyników innego testu celem zrewidowania wymogów ewentualnego zastąpienia tych produktów przez inne rozwiązania; ponowne testy powinny być przeprowadzone jak najszybciej, w oparciu o dodatkowe informacje przedłożone przez Państwa Członkowskie zainteresowane zachowaniem tych produktów;
w przypadku niektórych nawozów sztucznych oraz wszystkich środków ochrony roślin należy ustalić wymogi dotyczące warunków ich ograniczonego użycia i/lub zawartości poszczególnych składników; w szczególności w przypadku związków miedzi oraz wyciągu z tytoniu szlachetnego Nicotiana tabacum wszelkie dalsze ograniczenia dotyczące warunków użycia względem niektórych zbóż i szkodników powinny być jak najszybciej zbadane, nie później jednak niż do dnia 30 czerwca 1999 r.;
niektóre środki ochrony roślin wymienione w załączniku II sekcja B do rozporządzenia (EWG) nr 2092/91 nie są wykorzystywane i dlatego mogą być wykreślone z Załącznika;
niektóre Państwa Członkowskie zwróciły się z prośbą o dodanie niektórych produktów do załącznika VI do rozporządzenia (EWG) nr 2092/91 oraz zastosowanie bardziej restrykcyjnych warunków dla użycia niektórych produktów pochodzenia nierolniczego, które już są w tym Załączniku; stwierdzono, iż prośby te spełniają warunki określone w art. 5 ust. 4 rozporządzenia EWG nr 2092/91 oraz art. 2 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 207/93(3), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 345/97(4);
powinien obowiązywać okres karencji, w czasie którego można będzie pozbyć się produktów, które albo zostały skreślone z wykazu, albo otrzymały zezwolenie pod bardzo restrykcyjnymi warunkami;
rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 powinno zostać zmienione;
środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu określonego w art. 14 rozporządzenia (EWG) nr 2092/91,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 lipca 1997 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 198 z 22.7.1991, str. 1.
(2) Dz.U. L 59 z 8.3.1996, str. 10.
(3) Dz.U. L 25 2.2.1993, str. 5.
(4) Dz.U. L 58 z 27.2.1997, str. 38.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1997.202.12 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1488/97 zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 2092/91 w sprawie produkcji ekologicznej produktów rolnych oraz znakowania produktów rolnych i środków spożywczych |
| Data aktu: | 29/07/1997 |
| Data ogłoszenia: | 30/07/1997 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 06/08/1997 |