Decyzja 93/584/EWG ustanawiająca kryteria dla uproszczonych procedur dotyczących zamierzonego uwalniania do środowiska roślin genetycznie zmodyfikowanych zgodnie z art. 6 ust. 5 dyrektywy Rady 90/220/EWG

DECYZJA KOMISJI
z dnia 22 października 1993 r.
ustanawiająca kryteria dla uproszczonych procedur dotyczących zamierzonego uwalniania do środowiska roślin genetycznie zmodyfikowanych zgodnie z art. 6 ust. 5 dyrektywy Rady 90/220/EWG

(93/584/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 12 listopada 1993 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/220/EWG z dnia 23 kwietnia 1990 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów genetycznie zmodyfikowanych(1), w szczególności jej art. 6 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

w przypadku gdy właściwe władze uznają, iż uzyskano wystarczające doświadczenie w zakresie uwalniania do środowiska naturalnego niektórych organizmów genetycznie zmodyfikowanych (GMO), może przedłożyć Komisji wniosek o zastosowanie procedur uproszczonych w odniesieniu do uwolnienia takich rodzajów GMO; Komisja zobowiązana jest do ustanowienia w oparciu o bezpieczeństwo dla zdrowia ludzi i środowiska naturalnego oraz o dostępne dane w tym zakresie kryteriów w celu umożliwienia jej podjęcia decyzji, czy szczególna procedura uproszczona powinna zostać zatwierdzona;

w chwili obecnej istnieje zgromadzona dostępna wiedza i dane dotyczące niezbędnych warunków wstępnych dla bezpieczeństwa zdrowia ludzi i środowiska naturalnego w odniesieniu do uwolnienia niektórych rodzajów GMO;

uznaje się za właściwe, iż biorąc pod uwagę różne względy bezpieczeństwa w odniesieniu do różnych rodzajów organizmów powinny zostać ustanowione oddzielne kryteria dla roślin, zwierząt i mikroorganizmów oraz iż odpowiednio kryteria ustanowione w niniejszej decyzji mają zastosowanie jedynie w odniesieniu do roślin genetycznie zmodyfikowanych, które są grupą GMO, w odniesieniu do której, jak dotychczas, zebrano najbogatsze doświadczenia;

dowody zebrane podczas uwalniania do środowiska naturalnego roślin genetycznie zmodyfikowanych wskazały, że bezpieczeństwo uwalniania takich roślin zależy od właściwości gatunku roślin biorców, od właściwości wprowadzonych sekwencji oraz ich produktów oraz od ekosystemów, do których następuje uwolnienie; kryteria, które mają zostać ustanowione, powinny mieć w szczególności na celu ocenę tych właściwości;

kryteria te tworzą obiektywną i spójną podstawę dla podejmowania decyzji w sprawie przedłożonych wniosków dotyczących stosowania procedur uproszczonych;

dla zachowania przejrzystości przepisów właściwe jest ustanowienie jednolitej procedury przedkładania wniosków dotyczących stosowania procedur uproszczonych;

wnioski takie powinny opierać się na zebranym doświadczeniu dotyczącym danego GMO oraz na dowodach dotyczących bezpieczeństwa dla zdrowia ludzi i środowiska naturalnego; w tym celu właściwe jest, aby doświadczenie to mogło obejmować własne doświadczenia właściwych władz w zakresie uwolnień tego samego GMO oraz doświadczenie dotyczące podobnych ekosystemów niezależnie od tego, czy w ramach Wspólnoty, czy międzynarodowo, dotyczące rozważanego GMO;

w interesie możliwie najszerszego zastosowania jednolitych procedur zgodnych z zagadnieniami bezpieczeństwa zdrowia ludzi i środowiska naturalnego ważne jest, aby wszystkie Państwa Członkowskie miały możliwość przyłączenia się do każdego wniosku o zastosowanie procedur uproszczonych; w tym celu powinna zostać ustanowiona odpowiednia procedura;

niniejsza decyzja jest zgodna z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 21 dyrektywy 90/220/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Komisja podejmuje decyzję w sprawie zastosowania procedur uproszczonych w odniesieniu do zamierzonego uwolnienia roślin genetycznie zmodyfikowanych na mocy art. 6 ust. 5 dyrektywy 90/220/EWG, przez odniesienie do kryteriów określonych w ust. 2, 3 i 4 niniejszej decyzji oraz przez odniesienie do wystarczającego doświadczenia i dowodów, określonych w art. 2 niniejszej decyzji.
2.
Kryteria dotyczące właściwości gatunków roślin biorców ustala się następująco:

a) status taksonomiczny i biologia (sposób rozmnażania i pylenia, zdolność do krzyżowania z gatunkami pokrewnymi) powinny być dobrze poznane;

oraz

b) powinny być dostępne informacje w sprawie wszelkich wzajemnych oddziaływań szczególnie przydatnych dla oceny ryzyka i obejmujących gatunki roślin biorców oraz inne organizmy w ekosystemach rolnych lub w ekosystemie doświadczalnym, do którego następuje uwolnienie;

oraz

c) powinny być dostępne naukowe dane w sprawie bezpieczeństwa dla zdrowia ludzkiego i środowiska naturalnego uwolnień doświadczalnych obejmujących genetycznie zmodyfikowane rośliny tego samego gatunku biorcy.

3.
Kryteria dotyczące właściwości wprowadzanych sekwencji i produktów ich ekspresji ustala się następująco:

a) wprowadzone sekwencje i produkty ich ekspresji powinny być bezpieczne dla zdrowia ludzkiego i środowiska naturalnego zgodnie z warunkami uwolnienia doświadczalnego;

oraz

b) wprowadzone sekwencje powinny być:

– dobrze określone, oraz

– zintegrowane z genomem jądrowym.

4.
Kryterium odnoszącym się do charakterystyk doświadczeń obejmujących uwolnienie na otwartej przestrzeni jest to, iż w każdym przypadku gdy jest to niezbędne, właściwe praktyki w odniesieniu do zarządzania ryzykiem zostaną zastosowane w trakcie lub po uwolnieniu doświadczalnym, w celu zapewnienia ochrony zdrowia ludzkiego oraz środowiska naturalnego.
5.
Kryteria określone w ust. 2 i 3 powinny być stosowane w każdym przypadku, natomiast kryterium określone w ust. 4 powinno być brane pod uwagę jedynie podczas badania zaproponowanej procedury uproszczonej i stosowane w miarę potrzeb.
Artykuł  2
1.
Wniosek o zastosowanie procedur uproszczonych jest składany zgodnie z procedurami ustanowionymi w ust. 2 i 3 niniejszego artykułu oraz w art. 3.
2.
Wniosek jest przedkładany Komisji na piśmie wraz z dokumentacją, która zawiera opis proponowanych procedur uproszczonych, warunki (jeśli są) w ramach których mają zostać zastosowane oraz informacje i dane w sprawie wystarczającego doświadczenie, które zostało uzyskane w odniesieniu do uwalniania danego GMO.
3.
Wystarczające doświadczenie powinno wskazywać, że dane GMO są bezpieczne dla zdrowia ludzkiego i środowiska naturalnego oraz może być oparte na własnym doświadczeniu właściwych władz dotyczącym uwalniania takich samych GMO, doświadczeniu dotyczącym uwolnień danych GMO w podobnych ekosystemach oraz doświadczeniu międzynarodowym.
Artykuł  3
1.
Po otrzymaniu wniosku wraz z załączoną do niego dokumentacją Komisja niezwłocznie przesyła właściwym władzom innych Państw Członkowskich kopie wspomnianego wniosku i załączonej do niego dokumentacji.
2.
W okresie 45 dni od daty wysłania wniosku wraz z załączoną dokumentacją wszelkie inne właściwe władze mogą powiadomić Komisję na piśmie o swoim zamiarze przyłączenia się do danego wniosku. W tym celu właściwe władze mogą przedłożyć wszelkie dane uzupełniające lub jakiekolwiek dalsze lub dodatkowe dowody na poparcie pierwotnego wniosku.
3.
Po wygaśnięciu terminu określonego w ust. 2 Komisja niezwłocznie podejmuje decyzję w sprawie danego wniosku, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 21 dyrektywy 90/220/EWG.
Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 października 1993 r.

W imieniu Komisji
Yannis PALEOKRASSAS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 117 z 8.5.1990, str. 15.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1993.279.42

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 93/584/EWG ustanawiająca kryteria dla uproszczonych procedur dotyczących zamierzonego uwalniania do środowiska roślin genetycznie zmodyfikowanych zgodnie z art. 6 ust. 5 dyrektywy Rady 90/220/EWG
Data aktu: 22/10/1993
Data ogłoszenia: 12/11/1993
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 29/10/1993