Rozporządzenie 776/73 w sprawie rejestracji umów i przekazywania danych odnoszących się do chmielu

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (EWG) NR 776/73
z dnia 20 marca 1973 r.
w sprawie rejestracji umów i przekazywania danych odnoszących się do chmielu

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1696/71/EWG z dnia 26 lipca 1971 r. W sprawie wspólnej organizacji rynku chmielu(1), w szczególności jego art. 6 ust. 5 i art. 18,

a także mając na uwadze, co następuje:

art. 6 rozporządzenia (EWG) nr 1696/71 wymaga zarejestrowania wszystkich umów na dostawę chmielu wyprodukowanego we Wspólnocie, zawartych między producentem lub stowarzyszeniem producentów a nabywcą; konieczne jest zatem ustanowienie przez Państwa Członkowskie zasad dotyczących rejestracji takich umów;

w celu ułatwienia rejestracji umów zawieranych z wyprzedzeniem należy zapewnić, aby były one sporządzenie pisemnie i podawane do wiadomości organowi wyznaczonemu przez każde Państwo Członkowskie;

w przypadku umów nie zawieranych z wyprzedzeniem wystarczy, przy braku innych dokumentów dowodowych, zarejestrować te umowy na podstawie kopii otrzymanych faktur za wykonane dostawy;

dostawy wykonane na podstawie umów zwartych z wyprzedzeniem mogą nie odpowiadać, szczególnie co do ilości, uzgodnionym postanowieniom; konieczne jest zatem, w celu uzyskania dokładnych danych szczegółowych dotyczących obrotu chmielem, rejestrowanie tych dostaw w taki sam sposób;

zasady rejestracji zostaną zastosowane po raz pierwszy do wszystkich umów odnoszących się do zbioru z 1973 r., również do umów zawartych z wyprzedzeniem przed tą datą;

w celu ułatwienia przygotowywania rocznego sprawozdania na temat sytuacji w produkcji i obrocie chmielem określonego w art. 11 rozporządzenia (EWG) nr 1696/71, Państwo Członkowskie powinno przekazywać Komisji odpowiednie dane, w szczególności te, które zostały uzyskane zgodnie z art. 1 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 1350/72 z dnia 28 czerwca 1972 r. w sprawie zasad przyznawania pomocy producentom chmielu(2);

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Chmielu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Państwa Członkowskie produkujące chmiel ustalają zasady rejestracji umów na dostawy chmielu zawartych między producentami lub uznaną grupą producentów a nabywcą. Rejestracja taka jest stosowana wyłącznie w stosunku do chmielu zebranego w danym Państwie Członkowskim.

Artykuł  2

Umowę zawieraną z wyprzedzeniem zawiera się na piśmie. Kopia każdej umowy zawartej z wyprzedzeniem jest przekazywana przez producenta lub uznaną grupę producentów organom wyznaczonym przez każde Państwo Członkowskie w celu rejestracji umowy, w ciągu jednego miesiąca od jego zawarcia.

Artykuł  3

Organ, o którym mowa w art. 2, rejestruje wszystkie wykonane dostawy dokonując podziału na umowy zawierane z wyprzedzeniem i umowy tak nie zawierane. Rejestracja dokonywana jest na podstawie kopii otrzymanej faktury przekazywanej przez sprzedawcę wymienionemu organowi. Sprzedawca może przekazywać takie kopie po dokonaniu każdej dostawy lub wszystkie razem, jednakże w każdym przypadku nie później niż do dnia 15 marca.

Artykuł  3a 1

Każde Państwo Członkowskie przedstawia co roku:

a) przed dniem 1 lutego roku zbiorów, dla którego może zostać przyznana pomoc do produkcji, wykaz regionów wskazanych zgodnie z art. 12 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia (EWG) nr 1696/71;

b) przed dniem 31 marca roku zbiorów, dla którego może zostać przyznana pomoc do produkcji, odmiany chmielu uprawianego na obszarach zarejestrowanych zgodnie z art. 13 rozporządzenia (EWG) nr 1696/71 w poprzednim roku zbioru oraz zawartość alfa-kwasów w tych odmianach.

Artykuł  4 2

Każde Państwo Członkowskie przekazuje, najpóźniej do dnia 31 marca każdego roku, następujące dane:

1) 3 w odniesieniu do każdego uznanego regionu produkcji i każdej odmiany i przy rozróżnieniu uznanych grup producentów i producentów indywidualnych:

a) w odniesieniu do zbiorów z bieżącego roku kalendarzowego i każdego kolejnego zbioru:

– ilość chmielu, na którą zawarto umowy z wyprzedzeniem,

– średnie ceny za 50 kilogramów;

b) w odniesieniu do wszystkich dostaw zrealizowanych ze zbioru w poprzednim roku kalendarzowym, dokonując podziału na umowy zawierane z wyprzedzeniem i umowy tak nie zawierane:

– ilość dostarczonego chmielu,

– średnie ceny za 50 kilogramów;

c) etap obrotu rynkowego, w którym uzyskano średnie ceny;

2. w odniesieniu do wszystkich dostaw zrealizowanych ze zbioru w poprzednim roku kalendarzowym:

a) średnie koszty wstępnego przygotowania chmielu (pierwsze suszenie i pierwsze pakowanie) ponoszone przez producentów na farmach, na 50 kilogramów;

b) średnie koszty drugiego przygotowania chmielu (siarkowanie, końcowe suszenie, końcowe pakowanie, oznaczanie), na 50 kilogramów;

c) średnie koszty przechowywania szyszek chmielowych ponoszone na rzecz producentów przez grupy producentów - bez względu na to czy kwalifikują się one do uznania na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 1696/71 - i przez kupców, na 50 kilogramów;

d) średnie koszty wprowadzenia do obrotu ponoszone przez grupy producentów, na 50 kilogramów;

3. tam, gdzie przygotowanie chmielu przeprowadzane jest jednorazowo, właściwe Państwo Członkowskie może podać wielkość kosztów określonych w ust. 2 lit. a) i b);

4. na okres od dnia 1 września do dnia 31 sierpnia, dokonując podziału na handel wewnątrzwspólnotowy i handel z państwami trzecimi, ilości i ceny franko granica (na 100 kilogramów):

a) w przywozie:

– 12.06: szyszek chmielowych i lupuliny,

– 13.03 A VI: ekstraktu chmielowego;

b) w wywozie:

– 12.06: szyszek chmielowych i lupuliny,

– 13.03 A VI: ekstraktu chmielowego.

Artykuł  5

Rejestrację umów stosuje się po raz pierwszy do wszystkich umów dotyczących zbioru z 1973 r.

Artykuł  6 4

Każde Państwo Członkowskie podaje do wiadomości Komisji, najpóźniej do dnia 31 marca każdego roku kalendarzowego, dla każdego uznanego regionu produkcji i każdej odmiany dokonując podziału na obszary w pierwszym roku produkcji, obszary w drugim roku produkcji i pozostałe obszary i przy rozróżnieniu uznanych grup producentów i producentów indywidualnych:

a) łączny obszar uprawy (w hektarach) zgłoszony na mocy art. 1 rozporządzenia (EWG) nr 1350/72;

b) wielkość zbioru.

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 marca 1973 r.

W imieniu Komisji
François-Xavier ORTOLI
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 175 z 4.8.1971, str. 1.

(2) Dz.U. L 148 z 30.6.1972, str. 11.

1 Art. 3a dodany przez art. 1 rozporządzenia nr 1516/77 z dnia 6 lipca 1977 r. (Dz.U.UE.L.77.169.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 1977 r.
2 Art. 4 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 209/77 z dnia 31 stycznia 1977 r. (Dz.U.UE.L.77.28.35) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 lutego 1977 r.
3 Art. 4 pkt 1 zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 1516/77 z dnia 6 lipca 1977 r. (Dz.U.UE.L.77.169.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 1977 r.
4 Art. 6:

- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 209/77 z dnia 31 stycznia 1977 r. (Dz.U.UE.L.77.28.35) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 lutego 1977 r.

- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 1516/77 z dnia 6 lipca 1977 r. (Dz.U.UE.L.77.169.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 lipca 1977 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024