Dyrektywa 73/238/EWG w sprawie środków zmniejszania skutków trudności w dostawach ropy naftowej i produktów ropopochodnych

DYREKTYWA RADY
z dnia 24 lipca 1973 r.
w sprawie środków zmniejszania skutków trudności w dostawach ropy naftowej i produktów ropopochodnych

(73/238/EWG)

(Dz.U.UE L z dnia 16 sierpnia 1973 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Gospodarczą, w szczególności jego art. 103,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Zgromadzenia,

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno - Społecznego,

a także mając na uwadze, co następuje:

ustanowienie wspólnej polityki energetycznej jest jednym z celów, które Wspólnoty postawiły przed sobą;

rośnie znaczenie ropy naftowej i produktów ropopochodnych jako źródła energii dla Wspólnoty; wszelkie trudności, nawet tymczasowe, mające wpływ na znaczne zmniejszenie dostaw tych produktów mogą spowodować poważne zaburzenia działalności ekonomicznej Wspólnoty; wobec tego Wspólnota musi mieć możliwość wyeliminowania lub przynajmniej zmniejszenia wszelkich szkodliwych skutków w takich przypadkach;

powinny zawczasu zostać przewidziane procedury i właściwe instrumenty dla zapewnienia szybkiego zastosowania środków zmniejszających skutki trudności w dostawach ropy naftowej i produktów ropopochodnych;

jeżeli powstanie taka konieczność, wszystkie Państwa Członkowskie powinny mieć niezbędne uprawnienia do podejmowania właściwych działań bezzwłocznie i zgodnie z Traktatem, w szczególności z jego art. 103;

jest konieczne, aby te kompetencje były w pewnym zakresie zharmonizowane w celu ułatwienia koordynacji środków krajowych w ramach konsultacji na poziomie Wspólnoty;

jest także pożądane natychmiastowe powołanie ciała konsultacyjnego dla ułatwienia koordynacji krajowych środków przyjmowanych lub proponowanych przez Państwa Członkowskie w tej dziedzinie;

jest konieczne, aby każde Państwo Członkowskie sporządziło plan, który mógłby być wykorzystany w przypadku powstania trudności w dostawie w ropę naftową i produkty ropopochodne,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Państwa Członkowskie przyjmują wszelkie konieczne środki, aby zaopatrzyć właściwe władze w niezbędne uprawnienia na wypadek wystąpienia trudności w zaopatrzeniu w ropę naftową i produkty ropopochodne, które mogłyby wyraźnie zmniejszyć podaż tych produktów i wywołać poważne zakłócenia. Te uprawnienia powinny umożliwić władzom:

– tworzenie rezerw bezpieczeństwa zgodnie z dyrektywą Rady z dnia 20 grudnia 1968 r.(1) nakładającą na Państwa Członkowskie EWG obowiązek utrzymywania minimalnych zapasów ropy naftowej i/lub produktów ropopochodnych i rozdzielanie tych zapasów między użytkowników,

– nakładanie szczególnych lub ogólnych ograniczeń zużycia, w zależności od szacowanej wielkości braków oraz dawania pierwszeństwa w dostawach produktów ropopochodnych pewnym grupom użytkowników,

– regulowania cen w celu zapobiegania ich anormalnym wzrostom.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie wyznaczają instytucje ponoszące odpowiedzialność za stosowanie środków przyjmowanych dla realizacji uprawnień przewidzianych dla nich w art. 1.
2.
Państwa Członkowskie opracowują plany interwencyjne w przypadku powstania trudności w odniesieniu do dostaw ropy naftowej i produktów ropopochodnych.
Artykuł  3
1.
W przypadku powstania trudności w dostawach ropy naftowej i produktów ropopochodnych we Wspólnocie lub jednym z Państw Członkowskich, Komisja zwołuje w jak najkrótszym terminie na posiedzenie pod swoim przewodnictwem, na żądanie jednego z Państw Członkowskich, lub z własnej inicjatywy, grupę delegatów Państw Członkowskich, których nazwiska są ustalone z góry.
2.
Powyższa grupa przeprowadza konieczne konsultacje w celu zapewnienia koordynacji środków przyjmowanych lub proponowanych w ramach kompetencji przewidzianych w art. 1.
Artykuł  4
1.
Państwa Członkowskie informują Komisję o przepisach, które wypełniają zobowiązania wynikające z zastosowania art. 1 niniejszej dyrektywy.
2.
Państwa Członkowskie informują Komisję o składzie i mandacie instytucji krajowych powołanych zgodnie z art. 2 ust. 1, w celu zastosowania środków, które mają zostać przyjęte.
Artykuł  5

Państwa Członkowskie wprowadzają w życie nie później niż do 30 czerwca 1974 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 lipca 1973 r.

W imieniu Rady
I. NØRGAARD
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 308 z 23.12.1968, str. 14.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1973.228.1

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 73/238/EWG w sprawie środków zmniejszania skutków trudności w dostawach ropy naftowej i produktów ropopochodnych
Data aktu: 24/07/1973
Data ogłoszenia: 16/08/1973
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 27/07/1973