(Dz.U.UE C z dnia 20 sierpnia 2025 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 121 ust. 2 i art. 148 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1263 z dnia 29 kwietnia 2024 r. w sprawie skutecznej koordynacji polityk gospodarczych i w sprawie wielostronnego nadzoru budżetowego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 1 , w szczególności jego art. 3 ust. 3,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
uwzględniając rezolucje Parlamentu Europejskiego,
uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej,
uwzględniając opinię Komitetu ds. Zatrudnienia,
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,
uwzględniając opinię Komitetu Ochrony Socjalnej,
uwzględniając opinię Komitetu Polityki Gospodarczej,
a także mając na uwadze, co następuje:
Kwestie ogólne
(1) W rozporządzeniu (UE) 2024/1263, które weszło w życie w dniu 30 kwietnia 2024 r., wskazano, że celem ram zarządzania gospodarczego jest wspieranie zdrowych i stabilnych finansów publicznych oraz zrównoważonego i inkluzywnego wzrostu i odporności poprzez reformy i inwestycje, a także zapobieganie nadmiernym deficytom publicznym. Rozporządzenie stanowi, że Rada i Komisja prowadzą wielostronny nadzór w kontekście europejskiego semestru zgodnie z celami i wymogami określonymi w TFUE. Europejski semestr obejmuje, w szczególności, formułowanie zaleceń dla poszczególnych krajów i nadzór nad ich wdrażaniem. Rozporządzenie promuje także poczucie odpowiedzialności za politykę budżetową na szczeblu krajowym i koncentruje się na perspektywie średniookresowej tej polityki, a jednocześnie na skuteczniejszym i spójniejszym egzekwowaniu przepisów. Każde państwo członkowskie ma obowiązek przedłożyć Radzie i Komisji krajowy średniookresowy plan budżetowo- strukturalny zawierający jego zobowiązania dotyczące polityki budżetowej, reform i inwestycji, obejmujący okres cztero- lub pięcioletni, w zależności od długości kadencji parlamentarnej w tym państwie członkowskim. Ścieżka wydatków netto 2 przewidziana w tych planach musi spełniać wymogi określone w rozporządzeniu, w tym wymogi dotyczące wprowadzenia lub utrzymania prawdopodobnej tendencji spadkowej długu sektora instytucji rządowych i samorządowych do końca okresu dostosowawczego lub utrzymania długu na ostrożnym poziomie poniżej 60 % produktu krajowego brutto (PKB) oraz sprowadzenia lub utrzymania deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych poniżej określonej w Traktacie wartości odniesienia wynoszącej 3 % PKB, w średnim okresie. W przypadku gdy państwo członkowskie zobowiąże się do wdrożenia odpowiedniego pakietu reform i inwestycji zgodnie z kryteriami określonymi w rozporządzeniu, okres dostosowawczy może zostać przedłużony o maksymalnie trzy lata.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 3 , którym ustanowiono Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności ("RRF"), weszło w życie w dniu 19 lutego 2021 r. RRF zapewnia państwom członkowskim wsparcie finansowe służące realizacji reform i inwestycji, tworząc w ten sposób impuls fiskalny finansowany przez Unię. Zgodnie z priorytetami europejskiego semestru na rzecz koordynacji polityki gospodarczej RRF przyczynia się do odbudowy gospodarczej i społecznej, pobudzając jednocześnie zrównoważone reformy i inwestycje, które promują w szczególności zieloną i cyfrową transformację oraz zwiększają odporność gospodarek państw członkowskich. Pomaga również wzmocnić finanse publiczne oraz pobudzić wzrost gospodarczy i tworzenie miejsc pracy w średnim i długim okresie, a także zwiększyć spójność terytorialną wewnątrz Unii i wspierać dalsze wdrażanie Europejskiego filaru praw socjalnych.
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/435 4 ("rozporządzenie w sprawie REPowerEU"), które zostało przyjęte w dniu 27 lutego 2023 r., ma na celu stopniowe redukowanie zależności Unii od importu paliw kopalnych z Rosji. Pomaga to osiągać bezpieczeństwo energetyczne i dywersyfikować dostawy energii w Unii przy jednoczesnym zwiększeniu wykorzystania odnawialnych źródeł energii, zdolności magazynowania energii oraz efektywności energetycznej. Austria dodała do swojego krajowego planu odbudowy i zwiększania odporności nowy rozdział REPowerEU w celu finansowania kluczowych reform i inwestycji, które pomogą w osiągnięciu celów REPowerEU.
(4) W dniu 30 kwietnia 2021 r. Austria przedłożyła Komisji swój krajowy plan odbudowy i zwiększania odporności, zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/241. Na podstawie art. 19 tego rozporządzenia Komisja oceniła adekwatność, skuteczność, efektywność oraz spójność planu odbudowy i zwiększania odporności, zgodnie z wytycznymi dotyczącymi oceny określonymi w załączniku V. W dniu 13 lipca 2021 r. Rada przyjęła decyzję wykonawczą zatwierdzającą ocenę planu odbudowy i zwiększania odporności Austrii 5 , którą to decyzję zmieniono dnia 9 listopada 2023 r. zgodnie z przepisami art. 21 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/241 ze względu na to, że realizacja RRP częściowo nie jest już możliwa z uwagi na obiektywne okoliczności, a także w celu włączenia rozdziału REPowerEU 6 . Uruchomienie transz jest uzależnione od przyjęcia przez Komisję decyzji - zgodnie z art. 24 ust. 5 - stwierdzającej, że Austria osiągnęła w zadowalający sposób odpowiednie kamienie milowe i wartości docelowe określone w decyzji wykonawczej Rady. Osiągnięcie w zadowalający sposób wymaga, aby działania związane z uprzednio osiągniętymi kamieniami milowymi i wartościami docelowymi dotyczącymi tej samej reformy lub inwestycji nie zostały odwrócone.
(5) W dniu 8 lipca 2025 r. Rada, na zalecenie Komisji, przyjęła zalecenie w sprawie zatwierdzenia krajowego średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego Austrii 7 . W dniu 13 maja 2025 r. Austria przedłożyła swój średniookresowy plan budżetowo-strukturalny. Plan został złożony zgodnie z art. 11 i art. 36 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2024/1263, obejmuje okres od 2025 r. do 2029 r. i przedstawia dostosowanie fiskalne rozłożone na siedem lat.
(6) W dniu 26 listopada 2024 r., działając na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1176/2011, Komisja przyjęła sprawozdanie przedkładane w ramach mechanizmu ostrzegania na 2025 r., w którym nie wskazała Austrii jako jednego z państw członkowskich, w przypadku których potrzebna będzie szczegółowa ocena sytuacji. Komisja przyjęła również zalecenie dotyczące zalecenia Rady w sprawie polityki gospodarczej w strefie euro oraz wniosek dotyczący wspólnego sprawozdania o zatrudnieniu 2025, w którym przeanalizowano wdrażanie wytycznych dotyczących zatrudnienia i zasad Europejskiego filaru praw socjalnych. Rada przyjęła zalecenie w sprawie polityki gospodarczej w strefie euro 8 w dniu 13 maja 2025 r., a wspólne sprawozdanie o zatrudnieniu - 10 marca 2025 r.
(7) W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja opublikowała Kompas konkurencyjności - strategiczne ramy mające na celu zwiększenie globalnej konkurencyjności UE w ciągu najbliższych pięciu lat. W dokumencie tym wskazano trzy wymogi transformacyjne dotyczące zrównoważonego wzrostu gospodarczego: (i) innowacje, (ii) dekarbonizację i konkurencyjność oraz (iii) bezpieczeństwo. Aby zlikwidować lukę innowacyjną, UE dąży do wspierania innowacji przemysłowych, rozwoju przedsiębiorstw typu startup za pomocą inicjatyw, takich jak unijna strategia na rzecz przedsiębiorstw typu startup i scale-up, oraz promowania wykorzystania zaawansowanych technologii, takich jak sztuczna inteligencja i informatyka kwantowa. Z myślą o bardziej zielonej gospodarce Komisja nakreśliła kompleksowy Plan działania na rzecz przystępnej cenowo energii oraz Pakt dla czystego przemysłu, dbając o to, aby przejście na czystą energię było racjonalne pod względem kosztów oraz sprzyjało konkurencyjności, zwłaszcza w sektorach energochłonnych, a także aby było motorem wzrostu. Aby ograniczyć nadmierne zależności i zwiększyć bezpieczeństwo, Unia dąży z determinacją do wzmocnienia globalnych partnerstw handlowych, dywersyfikacji łańcuchów dostaw oraz zapewnienia dostępu do surowców krytycznych i źródeł czystej energii. Priorytety te opierają się na horyzontalnych czynnikach sprzyjających, którymi są uproszczenie regulacyjne, pogłębienie jednolitego rynku, finansowanie konkurencyjności oraz unia oszczędności i inwestycji, promowanie umiejętności i wysokiej jakości miejsc pracy, a także lepsza koordynacja polityk UE. Kompas konkurencyjności został skoordynowany z europejskim semestrem i dzięki temu zapewniono spójność polityk gospodarczych państw członkowskich ze strategicznymi celami Komisji oraz jednolite podejście do zarządzania gospodarczego, wspierając tym samym zrównoważony wzrost, innowacje i odporność w całej Unii.
(8) W 2025 r. europejski semestr na rzecz koordynacji polityki gospodarczej nadal przebiega równolegle z wdrażaniem RRF. Pełne wdrożenie planów odbudowy i zwiększania odporności pozostaje nieodzowne do realizacji priorytetów politycznych w ramach europejskiego semestru, ponieważ plany te przyczyniają się do skutecznego sprostania wszystkim wyzwaniom wskazanym w odpowiednich zaleceniach dla poszczególnych krajów wydanych w ostatnich latach lub znacznej części tych wyzwań. Te zalecenia dla poszczególnych krajów pozostają aktualne również w odniesieniu do oceny planów odbudowy i zwiększania odporności, które są zmieniane zgodnie z art. 21 rozporządzenia (UE) 2021/241.
(9) Zalecenia dla poszczególnych krajów na 2025 r. obejmują główne wyzwania w zakresie polityki gospodarczej, którym nie sprostano w wystarczający sposób poprzez działania ujęte w planach odbudowy i zwiększania odporności - z uwzględnieniem odpowiednich wyzwań wskazanych w zaleceniach dla poszczególnych krajów z lat 2019-2024.
(10) W dniu 4 czerwca 2025 r. Komisja opublikowała sprawozdanie krajowe na 2025 r. dotyczące Austrii. Oceniła w nim postępy Austrii we wdrażaniu stosownych zaleceń dla tego kraju oraz podsumowała realizację planu odbudowy i zwiększania odporności przez Austrię. Na podstawie tej analizy w sprawozdaniu krajowym wskazano najpilniejsze wyzwania, przed którymi stoi Austria. Oceniono w nim również postępy Austrii we wdrażaniu Europejskiego filaru praw socjalnych oraz w realizacji głównych celów Unii na 2030 r. dotyczących zatrudnienia, umiejętności oraz ograniczania ubóstwa i wykluczenia społecznego, a także postępy w realizacji celów ONZ w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Ocena rocznego sprawozdania z postępów
(11) W dniu 13 maja 2025 r. Austria przedłożyła plan średniookresowy, w którym zobowiązała się do osiągnięcia następujących maksymalnych stóp wzrostu wydatków netto: 2,6 % w 2025 r., 2,2 % w 2026 r., 2,2 % w 2027 r., 2,0 % w 2028 r. oraz 2,3 % w 2029 r., co odpowiada maksymalnym skumulowanym stopom wzrostu obliczonym poprzez odniesienie do roku 2024, wynoszącym: 2,6 % w 2025 r., 4,8 % w 2026 r., 7,2 % w 2027 r., 9,4 % w 2028 r. oraz 11,9 % w 2029 r. W dniu 13 maja 2025 r. Austria przedłożyła swoje roczne sprawozdanie z postępów 9 zawierające odpowiednie dane i prognozy dotyczące wyniku budżetowego oraz informacje na temat realizacji reform i inwestycji odpowiadających na główne wyzwania zidentyfikowane w zaleceniach dla poszczególnych krajów w ramach europejskiego semestru. Roczne sprawozdanie z postępów odzwierciedla również półroczną sprawozdawczość Austrii z postępów w realizacji planu odbudowy i zwiększania odporności, zgodnie z art. 27 rozporządzenia (UE) 2021/241.
(12) Rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie i jej reperkusje stanowią dla Unii Europejskiej wyzwanie egzystencjalne. Komisja zaleciła uruchomienie, w skoordynowany sposób, krajowej klauzuli wyjścia przewidzianej w pakcie stabilności i wzrostu, aby wspierać wysiłki UE mające na celu osiągnięcie szybkiego i znaczącego wzrostu wydatków na obronę, i propozycja ta została pozytywnie przyjęta przez Radę Europejską w dniu 6 marca 2025 r.
(13) Według danych zweryfikowanych przez Eurostat 10 deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych Austrii, który w 2023 r. wynosił 2,6 % PKB, wzrósł do 4,7 % w 2024 r., a dług sektora instytucji rządowych i samorządowych wzrósł z poziomu 78,5 % PKB na koniec 2023 r. do 81,8 % na koniec 2024 r. Zgodnie z obliczeniami Komisji zmiany te odpowiadają stopie wzrostu wydatków netto równej 8,7 % w 2024 r. Z szacunków Komisji wynika, że w 2024 r. kurs polityki fiskalnej 11 , który obejmuje wydatki finansowane zarówno ze środków krajowych, jak i unijnych, był ekspansywny, na poziomie 2,3 % PKB. W dniu 4 czerwca 2025 r. Komisja przyjęła sprawozdanie na podstawie art. 126 ust. 3 TFUE 12 . W sprawozdaniu tym oceniono sytuację budżetową Austrii, ponieważ jej deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych przekroczył w 2024 r. określoną w Traktacie wartość odniesienia wynoszącą 3 % PKB. W sprawozdaniu stwierdzono, że w świetle powyższej oceny i zważywszy na opinię Komitetu Ekonomiczno-Finansowego sporządzoną na mocy art. 126 ust. 4 TFUE Komisja rozważy zaproponowanie wszczęcia wobec Austrii procedury nadmiernego deficytu i zaproponuje Radzie przyjęcie decyzji na podstawie art. 126 ust. 6 stwierdzającej istnienie nadmiernego deficytu.
(14) Według rocznego sprawozdania z postępów scenariusz makroekonomiczny, na którym oparto prognozy budżetowe Austrii, przewiduje wzrost realnego PKB na poziomie -0,3 % w 2025 r. oraz inflację HICP na poziomie 2,8 % w 2025 r. Według prognozy Komisji z wiosny 2025 r. realny PKB spadnie o 0,3 % w 2025 r. i wzrośnie o 1,0 % w 2026 r., a inflacja HICP wyniesie 2,9 % w 2025 r. i 2,1 % w 2026 r.
(15) W rocznym sprawozdaniu z postępów przewiduje się, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych zmaleje do 4,5 % PKB w 2025 r., natomiast relacja długu sektora instytucji rządowych i samorządowych do PKB ma wzrosnąć do 84,7 % do końca 2025 r. Zmiany te odpowiadają wzrostowi wydatków netto o 1,6 % w 2025 r. W prognozie Komisji z wiosny 2025 r. przewiduje się deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w wysokości 4,4 % PKB w 2025 r. Spadek deficytu w 2025 r. wynika głównie z wdrożenia pakietu konsolidacyjnego, przy czym - jednocześnie - zwiększone wydatki na wynagrodzenia w sektorze publicznym, emerytury i wydatki socjalne ze względu na indeksację inflacyjną i inne koszty związane ze starzeniem się społeczeństwa mają nadal znacząco negatywny wpływ na finanse publiczne. Według obliczeń Komisji zmiany te odpowiadają wzrostowi wydatków netto o 2,0 % w 2025 r. Na podstawie szacunków Komisji przewiduje się, że w 2025 r. kurs polityki fiskalnej, który obejmuje wydatki finansowane zarówno ze środków krajowych, jak i unijnych, będzie restrykcyjny, na poziomie 1,3 % PKB. Relacja długu sektora instytucji rządowych i samorządowych do PKB ma wzrosnąć do 84,0 % do końca 2025 r.
(16) Według prognozy Komisji z wiosny 2025 r. wydatki sektora instytucji rządowych i samorządowych wynoszące 0,1 % PKB mają być finansowane w 2025 r. za pomocą bezzwrotnego wsparcia ("dotacji") z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, podczas gdy w 2024 r. finansowane w ten sposób wydatki wynosiły 0,1 % PKB. Wydatki finansowane za pomocą bezzwrotnego wsparcia w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności umożliwiają realizację wysokiej jakości inwestycji i reform zwiększających produktywność bez wywierania bezpośredniego wpływu na saldo i dług sektora instytucji rządowych i samorządowych Austrii.
(17) Wydatki sektora instytucji rządowych i samorządowych na obronę w Austrii utrzymywały się na stałym poziomie 0,6 % PKB w latach 2021-2023 13 . Według prognozy Komisji z wiosny 2025 r. wydatki na obronę mają wynieść 0,7 % PKB w 2024 r. i 0,8 % PKB w 2025 r. Stanowi to wzrost o 0,2 punktu procentowego PKB w porównaniu z 2021 r.
(18) Według prognozy Komisji z wiosny 2025 r. wydatki netto Austrii mają wzrosnąć o 2,0 % w 2025 r. Na podstawie prognozy Komisji z wiosny 2025 r. przewiduje się, że wzrost wydatków netto Austrii w 2025 r. utrzyma się poniżej poziomu maksymalnej stopy wzrostu, do której zobowiązała się Austria w swoim planie.
(19) Roczne sprawozdanie z postępów za 2025 r. nie zawiera prognoz budżetowych na okres po 2025 r. Przy uwzględnieniu środków z zakresu polityki znanych w dniu, w którym przypada data graniczna prognozy, deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2026 r. przewidziany w prognozie Komisji z wiosny 2025 r. ma wynieść 4,2 % PKB. Zmiany te odpowiadają wzrostowi wydatków netto o 2,3 % w 2026 r. Na podstawie szacunków (2025) 615 final. Komisji przewiduje się, że w 2026 r. kurs polityki fiskalnej, który obejmuje wydatki finansowane zarówno ze środków krajowych, jak i unijnych, będzie restrykcyjny, na poziomie 0,3 % PKB. Prognozowana przez Komisję relacja długu sektora instytucji rządowych i samorządowych do PKB ma wzrosnąć do 85,8 % do końca 2026 r.
(20) W planie średniookresowym Austrii określono zestaw reform i inwestycji stanowiących podstawę przedłużenia okresu dostosowawczego. Obejmują 14 środków, z których jeden jest istniejącym i zintensyfikowanym środkiem przewidzianym w planie odbudowy i zwiększania odporności, dotyczącym poprawy dostępu do edukacji ("Chancenbonus"), a także dodatkowe reformy i inwestycje, takie jak podniesienie rzeczywistego wieku przejścia na emeryturę, reforma urlopu na podniesienie kwalifikacji i zwiększenie składki na opiekę zdrowotną dla emerytów.
Główne wyzwania polityczne
(21) Austria boryka się z coraz silniejszą presją fiskalną ze strony systemów opieki zdrowotnej, opieki długoterminowej i systemów emerytalnych, związaną ze starzeniem się społeczeństwa. Stosunkowo niski ustawowy i rzeczywisty wiek przejścia na emeryturę w tym kraju skutkuje wysokimi kosztami emerytur, które według prognoz osiągną szczytową wartość 15 % PKB do 2030 r., po czym nastąpi ich nieznaczny spadek. Pomimo dotychczasowych reform rzeczywisty wiek przejścia na emeryturę w Austrii pozostaje niższy niż średnia unijna. Niedawno wdrożone środki dotyczące emerytur były skromne, zwłaszcza w porównaniu z wydłużeniem średniego trwania życia, choć nowe plany ograniczenia wczesnego przechodzenia na emeryturę w połączeniu z podniesieniem ustawowego wieku emerytalnego dla kobiet mogą przyczynić się do podniesienia rzeczywistego wieku przejścia na emeryturę. Starzenie się społeczeństwa stanowi również obciążenie dla finansów na opiekę zdrowotną i opiekę długoterminową. Do 2070 r. przewiduje się wzrost wydatków na opiekę zdrowotną z poziomu 7,8 % w 2024 r. do 8,9 % PKB, co stanowi dwukrotność średniego wzrostu w UE, natomiast koszty opieki długoterminowej w tym samym okresie mogą wzrosnąć z poziomu 1,6 % do 3,1 % PKB. Przeprowadzona w 2023 r. reforma opieki zdrowotnej miała na celu wzmocnienie podstawowej opieki zdrowotnej i zmniejszenie zależności od szpitali, ale podstawowa opieka zdrowotna pozostaje słabo rozwinięta, w dalszym ciągu istnieją usługi o pokrywających się zakresach świadczeń, a cele w zakresie wydatków nie są przestrzegane. Brakuje skutecznych środków regulacyjnych oraz dostosowania zobowiązań w zakresie finansowania i wydatków, co przyczynia się do sytuacji, w której regiony i system ubezpieczenia społecznego często wykraczają poza uzgodnione roczne pułapy wydatków. Jeśli chodzi o opiekę długoterminową, niedawne reformy poprawiły warunki pracy i wsparcie dla opiekunów rodzinnych, ale nie zaradziły problemowi stabilności finansów publicznych. Wśród wydatków publicznych przeważają wydatki na opiekę instytucjonalną, chociaż w wielu przypadkach bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest opieka domowa. Plan odbudowy i zwiększania odporności obejmuje środki ukierunkowane na promowanie podstawowej opieki zdrowotnej i wdrożenie zarządzania w oparciu o cele w opiece długoterminowej.
(22) Ramy fiskalne Austrii charakteryzują się złożonym systemem transferów międzyrządowych między władzami federalnymi i regionalnymi, który stanowi barierę dla efektywnego wydatkowania środków publicznych. Kraje związkowe nie dysponują dużą autonomią podatkową, a w związku z tym są w znacznym stopniu uzależnione od wspólnych dochodów, zamiast polegać na źródłach własnych - w 2024 r. jedynie niewielka część całkowitych dochodów publicznych pochodziła ze źródeł szczebla niższego niż krajowy. Jednocześnie finansowanie podstawowych usług, takich jak opieka zdrowotna, opieka nad dziećmi i transport publiczny, zależy częściowo od wydatków krajów związkowych i gmin. Zmiany demograficzne i zielona transformacja dodatkowo zwiększają presję kosztową na kraje związkowe i gminy, natomiast własne źródła dochodów nie są powiązane z dynamiką wydatków.
(23) System podatkowy nadal w dużym stopniu opiera się na dochodach z pracy i konsumpcji. W 2023 r. Austria miała czwartą co do wysokości relację podatków do PKB w UE i bardzo wysoki średni klin podatkowy (piąty co do wysokości w UE w 2024 r.) 14 . Od 2023 r. przedziały podatku dochodowego od osób fizycznych są indeksowane inflacją, co pozwala zapobiec dalszemu wzrostowi klina podatkowego powodowanemu zjawiskiem drenażu podatkowego. Kilka utrzymujących się od dawna wyzwań strukturalnych w strukturze podatkowej pozostaje jednak nierozwiązanych. Lepsze wykorzystanie podatków bardziej sprzyjających wzrostowi i zatrudnieniu mogłoby przyczynić się do stworzenia niezbędnej przestrzeni budżetowej i poprawy ogólnej struktury podatkowej.
(24) Zgodnie z art. 19 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/241 i kryterium 2.2 określonym w załączniku V do tego rozporządzenia plan odbudowy i zwiększania odporności zawiera obszerny zestaw wzajemnie wzmacniających się reform i inwestycji, które mają zostać wdrożone do 2026 r. Spodziewane jest, że przyczynią się one do skutecznego sprostania wszystkim wyzwaniom wskazanym w odpowiednich zaleceniach dla poszczególnych krajów lub znacznej części tych wyzwań. Ze względu na te napięte ramy czasowe dokończenie skutecznej realizacji planu odbudowy i zwiększania odporności, w tym rozdziału REPowerEU, jest nieodzowne dla zwiększenia długoterminowej konkurencyjności Austrii dzięki zielonej i cyfrowej transformacji, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwości społecznej. W komunikacie Komisji pt. "NextGenerationEU - droga do 2026 r." przyjętym dnia 4 czerwca 2025 r. sprecyzowano harmonogram mający zastosowanie w kontekście zakończenia funkcjonowania Instrumentu i - aby zmaksymalizować wdrażanie do dnia 31 sierpnia 2026 r. - przedstawiono wskazówki dla państw członkowskich, m.in. co do możliwości dalszego usprawniania krajowych RRP, określono warianty do rozważenia przy zmianach tych planów oraz podkreślono, jak ważne jest, by starannie wspólnie zaplanować z wyprzedzeniem przedłożenie ostatnich wniosków o płatność w 2026 r. Systematyczne angażowanie władz lokalnych i regionalnych, partnerów społecznych, społeczeństwa obywatelskiego i innych odpowiednich zainteresowanych stron pozostaje nieodzowne do zapewnienia szerokiego poczucia odpowiedzialności za pomyślną realizację planu odbudowy i zwiększania odporności.
(25) W Austrii przyspieszyło wdrażanie programów polityki spójności, które obejmują wsparcie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji (FST) i Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+). Ważne jest kontynuowanie wysiłków, aby zapewnić szybkie wdrożenie tych programów i zarazem zmaksymalizować ich skutki w praktyce. Austria podejmuje już działania w ramach swoich programów polityki spójności, aby pobudzać konkurencyjność i wzrost przy jednoczesnym zwiększaniu spójności społecznej. Jednocześnie Austria nadal stoi w obliczu wyzwań, w tym związanych z konkurencyjnością, przystępnymi cenowo mieszkaniami, umiejętnościami i aktywnym włączeniem społecznym. Zgodnie z art. 18 rozporządzenia (UE) 2021/1060 w ramach przeglądu śródokresowego programów polityki spójności Austria jest zobowiązana dokonać przeglądu poszczególnych programów, biorąc pod uwagę między innymi wyzwania wskazane w zaleceniach krajowych z 2024 r. We wnioskach Komisji przyjętych w dniu 1 kwietnia 2025 r. 15 przedłużono - w odniesieniu do każdego programu - termin przedłożenia oceny wyników przeglądu śródokresowego na okres po dniu 31 marca 2025 r. Zapewniono w nich także mechanizmy elastyczności, aby pomóc przyspieszyć wdrażanie programów i zachęcić państwa członkowskie do przeznaczania zasobów polityki spójności na pięć strategicznych obszarów priorytetowych dla Unii, którymi są konkurencyjność w dziedzinie technologii strategicznych, obronność, mieszkalnictwo, odporność wodna i transformacja energetyczna, a także na inwestycje w umiejętności w sektorach priorytetowych, przy czym programy EFS+ powinny nadal koncentrować się na osobach znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji.
(26) Platforma na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy (STEP) zapewnia możliwość inwestowania w kluczowe priorytety strategiczne UE przez zwiększanie konkurencyjności UE. Środki ze STEP są przekazywane za pośrednictwem 11 istniejących funduszy UE. Państwa członkowskie też mogą wnosić wkład do programu InvestEU, wspierając inwestycje w obszarach priorytetowych. Austria może optymalnie wykorzystać te inicjatywy, aby wspierać rozwój lub tworzenie technologii krytycznych, w tym czystych i zasobooszczędnych technologii.
(27) Oprócz wyzwań gospodarczych i społecznych uwzględnionych w planie odbudowy i zwiększania odporności oraz w ramach innych funduszy UE Austria powinna skutecznie sprostać pozostałym wyzwaniom, które dotyczą stabilności finansów publicznych, rynku pracy, stopy rotacji przedsiębiorstw i konkurencyjności, utrzymującej się zależności od paliw kopalnych i wysokich cen energii.
(28) Pomimo dostępności różnych instrumentów finansowania finansowanie ryzyka dla przedsiębiorstw typu startup i scale-up nadal stanowi czynnik ograniczający. Lokalny rynek kapitału wysokiego ryzyka i kapitału wzrostu wykazuje pozytywną tendencję - w latach 2021-2023 kapitał wysokiego ryzyka wzrósł do poziomu 0,08 % PKB, ale jego rozwój nie jest jeszcze wystarczający. Ograniczone finansowanie kapitału wysokiego ryzyka częściowo wynika z niskiego poziomu uczestnictwa inwestorów instytucjonalnych, w tym funduszy emerytalnych. W latach 2007-2023 co roku pozyskiwano od nich jedynie 1 % środków kapitału private equity i kapitału wysokiego ryzyka, co stanowi wynik znacząco niższy niż w wiodących państwach członkowskich.
(29) Stosunkowo wysokie wydatki Austrii na badania i rozwój (wynoszące 3,26 % PKB w 2023 r.) i ścisła współpraca między środowiskiem naukowym a światem biznesu nie przekładają się w wystarczającym stopniu na zbywalne rozwiązania i rotację przedsiębiorstw. Odsetek osób pracujących w sektorze usług wymagających specjalistycznej wiedzy w 2022 r. wynosił 39,8 %, czyli nieco poniżej średniej unijnej wynoszącej 40,8 %. Kraj pozostaje również w tyle za najbardziej innowacyjnymi państwami członkowskimi UE pod względem generowania krajowej wartości dodanej z eksportu zaawansowanych technologicznie towarów i usług. Wsparcie publiczne na innowacje, głównie w drodze zachęt podatkowych na badania i rozwój, zwykle koncentruje się na innowacjach stopniowych w ugruntowanych sektorach. Choć aktywność patentowa utrzymuje się powyżej średniej UE, słabnący poziom tej aktywności w ciągu ostatniego dziesięciolecia, któremu towarzyszą utrzymujące się duże dysproporcje wydatków na badania i rozwój pomiędzy poszczególnymi krajami związkowymi, ogranicza zdolność Austrii do pełnego wykorzystania jej potencjału, jeśli chodzi o czerpanie większych korzyści ekonomicznych z innowacji. Bardziej systematyczny przegląd obecnych programów wsparcia może zwiększyć skuteczność systemu innowacji.
(30) Promowanie wprowadzania technologii cyfrowych do biznesu przyczyniłoby się do dalszego wzmocnienia konkurencyjności. Pomimo postępów pod względem wdrażania chmury - 35,6 % przedsiębiorstw korzysta z technologii opartych na chmurze - Austria pozostaje w tyle za średnią unijną, która wynosi 38,9 %, co wskazuje na możliwości rozwoju w tej dziedzinie. Wyzwaniem pozostaje również wprowadzanie analityki danych, ponieważ jedynie 23,9 % austriackich przedsiębiorstw wdrożyło technologie w tym zakresie, czyli znacznie poniżej średniej unijnej wynoszącej 33,2 %. Ukierunkowane środki, w tym zachęty finansowe, wsparcie na rzecz infrastruktury chmury i infrastruktury danych oraz inwestycje w umiejętności cyfrowe, mogą znacznie przyspieszyć wprowadzanie zaawansowanych technologii, zwłaszcza w małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP).
(31) Brak konkurencji w niektórych sektorach, który przyczynia się do wyższych cen, wywiera negatywny wpływ na austriackich konsumentów. Bariery wejścia na rynek dla nowych konkurentów, terytorialne ograniczenia dostaw i nadmierne ograniczenia regulacyjne dla niektórych zawodów i usługodawców ograniczają konkurencję i powodują wzrost cen dla konsumentów.
(32) Jak wskazano w Kompasie konkurencyjności, wszystkie instytucje unijne, krajowe i lokalne muszą dołożyć wszelkich starań, aby tworzyć prostsze przepisy i przyspieszyć procedury administracyjne. Komisja wyznaczyła ambitne cele dotyczące ograniczenia obciążenia administracyjnego: o co najmniej 25 %, a w przypadku MŚP - o co najmniej 35 %; stworzyła również nowe narzędzia służące osiąganiu tych celów, między innymi mechanizm testowania całego prawodawstwa UE w warunkach skrajnych oraz wzmocnione dialogi z zainteresowanymi stronami. Aby sprostać tym ambitnym celom, Austria również musi podjąć działania. 51 % przedsiębiorstw uważa, że złożoność procedur administracyjnych stanowi dla nich problem podczas prowadzenia działalności w Austrii 16 . Przyspieszenie procedur wydawania pozwoleń i ograniczenie złożoności administracyjnej - zwłaszcza dla MŚP - stanowi kolejny element umożliwiający zwiększenie konkurencyjności. Procedury wydawania pozwoleń często w nieuzasadniony sposób opóźniają realizację projektów przemysłowych, ponieważ zwykle ciągną się przez 2223 miesiące od daty złożenia wniosku. Istotnie przyczynia się do tego ograniczone wykorzystywanie narzędzi cyfrowych, jako że komunikacja nadal w dużym stopniu opiera się na fizycznym składaniu dokumentów. Wydawanie pozwoleń można by przyspieszyć poprzez wprowadzenie takich rozwiązań jak umożliwienie wczesnego rozpoczęcia robót przygotowawczych, stosowanie uproszczonych procedur zgłaszania zastrzeżeń publicznych oraz umożliwienie przedłożenia dokumentacji innej niż niezbędna na dalszych etapach procedury. Ogólnie rzecz biorąc, Austria boryka się z dużymi obciążeniami administracyjnymi i regulacyjnymi związanymi z regulacją działalności gospodarczej, które często są postrzegane jako większa przeszkoda dla inwestycji niż ma to miejsce w przypadku średniej unijnej.
(33) Austria poczyniła znaczne postępy na drodze do przejścia na czystą energię i wzmocniła swoje bezpieczeństwo energetyczne poprzez całkowite wycofanie importu gazu z Rosji, które osiągnęła do początku 2025 r. Niemniej jednak w celu zaspokojenia 61 % swojego zapotrzebowania na energię Austria w dalszym ciągu jest uzależniona od importu, w szczególności ropy naftowej i gazu ziemnego. Ceny energii znacząco wzrosły, przy czym w 2023 r. cena energii elektrycznej dla dużych odbiorców była siódma co do wysokości w UE. Sytuacja ta ma wpływ na konkurencję cenową, zwłaszcza w przypadku energochłonnych gałęzi przemysłu. Znaczny rozwój odnawialnych źródeł energii w ciągu ostatnich kilku lat i realizacja ambitnych celów w zakresie odnawialnych źródeł energii do 2030 r. wymagają pilnej rozbudowy i modernizacji sieci, a także uelastycznienia systemu energetycznego. Wymaga to zarówno większych inwestycji, jak i przyspieszenia tempa, aby umożliwić włączenie do systemu dodatkowej energii elektrycznej wytwarzanej ze źródeł odnawialnych. Koszty rozbudowy sieci ponoszą jej użytkownicy. W styczniu 2025 r. opłaty sieciowe wzrosły średnio o 19 %, między innymi w celu sfinansowania bieżących inwestycji. Nie poczyniono jeszcze wystarczających postępów w pracach nad nową ustawą o rynku energii elektrycznej (ELWG) w celu umożliwienia reformy taryf sieciowych, uelastycznienia systemu energetycznego lub stworzenia zachęt do wykorzystywania umów zakupu energii elektrycznej (PPA). Obecnie zakres umów zakupu energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych jest w Austrii ograniczony - dotyczą one zaledwie 0,1 GW.
(34) Energia ze źródeł odnawialnych, która odpowiada za 40,8 % całkowitego zużycia energii w Austrii, ma w nim duży udział, który nadal rośnie. Niemniej jednak prace nad dalszym przyspieszeniem wdrażania odnawialnych źródeł energii i potrzebnej do tego infrastruktury utknęły w martwym punkcie. W szczególności rozwój technologii neutralnych emisyjnie w Austrii nadal hamują złożone i długotrwałe procedury administracyjne.
(35) Według prognoz Austria jest na dobrej drodze do osiągnięcia swojego celu redukcji emisji, ale w 2024 r. tempo dekarbonizacji spadło w porównaniu z rokiem poprzednim. Oczekuje się, że nastąpi spadek poziomu emisji zaledwie o 3,7 % w porównaniu z poziomem 6,5 % w 2023 r. Austriacki sektor przemysłowy charakteryzuje się wysoką energochłonnością i tempo jego dekarbonizacji jest powolne. Biorąc pod uwagę, że wiele przedsiębiorstw ma trudności z absorpcją znacznych podwyżek cen energii, poprawa efektywności energetycznej ma istotne znaczenie zarówno dla zmniejszenia poziomu emisji, jak i dla pobudzenia konkurencyjności. Chociaż większość sektorów poczyniła postępy w tym zakresie, dekarbonizacja transportu nadal pozostaje w tyle. W 2023 r. zużycie energii końcowej w sektorze transportowym w rzeczywistości wzrosło o 1 % w porównaniu z rokiem poprzednim. Aby temu zaradzić, w krajowym planie w dziedzinie energii i klimatu z 2024 r. uwzględniono dodatkowe środki umożliwiające Austrii osiągnięcie celów związanych ze wspólnym wysiłkiem redukcyjnym, ale skuteczność tych środków będzie zależeć od ich konsekwentnej i pełnej realizacji.
(36) Opodatkowanie pracy i składki na ubezpieczenia społeczne w Austrii należą do najwyższych w UE, co utrudnia tworzenie miejsc pracy i uczestnictwo w rynku pracy. W ciągu ostatnich dziesięciu lat średnia liczba faktycznie przepracowanych godzin tygodniowo na osobę spadła z 35,8 do 33,6 godzin. Wbrew tendencji obserwowanej w innych państwach członkowskich i tak już wysoki udział zatrudnienia w niepełnym wymiarze czasu pracy wzrósł o 2 punkty procentowe od 2019 r. Zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy, które w 2024 r. plasowało się na poziomie 30,6 %, nadal jest niemal dwukrotnie wyższe niż średnia unijna (17,1 %). Wysoki klin podatkowy zniechęca do dłuższego czasu pracy, przyczyniając się do niedoboru siły roboczej i ograniczając potencjał gospodarczy.
(37) Odsetek kobiet pracujących w niepełnym wymiarze czasu pracy należy do najwyższych w UE. Sytuacja ta odzwierciedla również wysoki poziom ich uczestnictwa w nieodpłatnej pracy opiekuńczej oraz niewystarczającą dostępność i niewystarczający dostęp do przystępnej cenowo wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem wysokiej jakości. Pomimo wysiłków, aby zwiększyć dostępność wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem, odsetek dzieci w wieku poniżej 3 lat, które są objęte formalną wczesną edukacją i opieką, nadal plasuje się znacznie poniżej średniej unijnej. Sytuacji tej towarzyszą regionalne dysproporcje pod względem dostępności placówek wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem oraz niedobory siły roboczej.
(38) Chociaż wskaźnik zatrudnienia pracowników starszych (55-64 l.) w ciągu ostatniej dekady stale rósł i w 2024 r. osiągnął 58,8 %, pozostaje znacznie poniżej średniej dla UE wynoszącej 65,2 %. Pracownicy w starszym wieku mają trudności z reintegracją na rynku pracy, zarówno ze względu na ograniczone umiejętności cyfrowe, jak i istnienie uprzedzeń wobec tej grupy pracowników. Osoby o niskich kwalifikacjach, posiadające wykształcenie tylko na poziomie wymaganym przez obowiązek szkolny, znajdują się w szczególnie trudnej sytuacji i stanowią najwyższy odsetek bezrobotnych w Austrii. Podobnie osoby ze środowisk migracyjnych i osoby ze środowisk defaworyzowanych pod względem społecznoekonomicznym osiągają niższe wyniki na rynku pracy i napotykają szczególne przeszkody utrudniające im wejście na rynek pracy. Sytuację tę potęgują wyzwania związane z nieodpowiednimi umiejętnościami językowymi i ograniczonym uznawaniem kwalifikacji.
(39) Według Programu międzynarodowej oceny umiejętności uczniów (PISA) OECD z 2022 r. wzrosła liczba uczniów osiągających słabe wyniki w nabywaniu umiejętności podstawowych, zwłaszcza w przypadku uczniów ze środowisk migracyjnych lub defaworyzowanych pod względem społecznoekonomicznym lub urodzonych za granicą. Rosnąca liczba uczniów ze środowisk migracyjnych lub defaworyzowanych pod względem społecznoekonomicznym rozpoczynających naukę bez wystarczających umiejętności językowych stwarza wyzwania dla nauczycieli. Ponadto niedobór nauczycieli stanowi dodatkową przeszkodę utrudniającą poprawę wyników kształcenia. Co więcej, coraz słabsze umiejętności podstawowe uczniów szkół przekładają się na ich dorosłe życie, zwłaszcza w przypadku osób ze środowisk migracyjnych lub defaworyzowanych pod względem społecznoekonomicznym. Chociaż Austria nadal wdraża wiele różnych reform mających na celu poprawę skuteczności swojego systemu edukacji, kluczowe znaczenie dla rozwiązania problemu niedoboru wykwalifikowanej siły roboczej ma wsparcie rozwoju umiejętności podstawowych i umiejętności STEM na każdym etapie, od edukacji dzieci po edukację dorosłych.
(40) Niedobór wykwalifikowanych pracowników nadal stanowi wąskie gardło, które osłabia potencjał rozwojowy Austrii. 72 % przedsiębiorstw uznaje to za główną przeszkodę dla inwestycji 17 . W szczególności, pomimo podjętych niedawno środków, brak umiejętności ekologicznych zarówno osłabia konkurencyjność sektorów mających zasadnicze znaczenie dla zielonej transformacji, jak i grozi opóźnieniem Austrii w realizacji jej celów klimatycznych. Ponadto obecnie nie istnieje żadna ukierunkowana strategia mająca na celu przeciwdziałanie przewidywanej utracie miejsc pracy w wysokoemisyjnych sektorach przemysłu wraz z przejściem Austrii na gospodarkę neutralną emisyjnie. Wzmocnienie istniejących programów podnoszenia kwalifikacji mogłoby uwolnić niewykorzystany potencjał pod względem podaży pracy i pobudzić austriacki przemysł technologii neutralnych emisyjnie. Aby zagwarantować szerokie poparcie społeczne dla zielonej transformacji, należy przede wszystkim zapewnić ukierunkowane wsparcie osobom wykonującym zawody i zamieszkującym regiony zagrożone negatywnym wpływem zakrojonych na szeroką skalę wysiłków na rzecz dekarbonizacji.
(41) W kontekście bliskich powiązań między gospodarkami państw członkowskich należących do strefy euro i ich wspólnego wkładu w funkcjonowanie unii gospodarczej i walutowej Rada zaleciła w 2025 r. państwom członkowskim będącym członkami strefy euro podjęcie działań, w tym poprzez ich plany odbudowy i zwiększania odporności, w celu wdrożenia zalecenia w sprawie polityki gospodarczej w strefie euro na 2025 r. W przypadku Austrii zalecenia 2, 3 i 5 mają pomóc we wdrożeniu pierwszego zalecenia dla strefy euro, które dotyczy konkurencyjności, zalecenia 1, 4 i 5 - we wdrożeniu drugiego zalecenia dla strefy euro, które dotyczy odporności, a zalecenie 1 we wdrożeniu trzeciego zalecenia dla strefy euro, które dotyczy stabilności makroekonomicznej i finansowej, określonych w zaleceniu na 2025 r.,
NINIEJSZYM ZALECA Austrii podjęcie w latach 2025 i 2026 działań mających na celu:
1. Zwiększenie ogólnych wydatków na obronę i bezpieczeństwo i wzmocnienie ogólnej gotowości obronnej, przy zapewnieniu stabilności długu zgodnie z konkluzjami Rady Europejskiej z dnia 6 marca 2025 r. Przestrzeganie maksymalnych stóp wzrostu wydatków netto zaleconych przez Radę w dniu 8 lipca 2025 r. Wdrożenie zestawu reform i inwestycji stanowiących podstawę przedłużenia okresu dostosowawczego, zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 8 lipca 2025 r. Podjęcie zdecydowanych działań w celu zabezpieczenia stabilności finansów publicznych, w tym przez poprawę stabilności finansów publicznych związanych z systemem opieki zdrowotnej, systemem opieki długoterminowej i systemem emerytalnym, między innymi w drodze usprawnienia infrastruktury szpitalnej, poprawy efektywności kosztowej opieki zdrowotnej i opieki długoterminowej, ściślejszej kontroli wydatków i znacznego podniesienia rzeczywistego wieku przejścia na emeryturę. Uproszczenie i racjonalizację relacji i zadań fiskalnych na wszystkich szczeblach sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz zapewnienie, aby zadania w zakresie finansowania i wydatkowania były ze sobą wyraźnie skoordynowane. Udoskonalenie systemu podatkowego w celu zmniejszenia wysokiego klina podatkowego oraz wsparcia zrównoważonego i inkluzywnego wzrostu gospodarczego w trudnej sytuacji budżetowej.
2. Zapewnienie skutecznej realizacji planu odbudowy i zwiększania odporności, w tym rozdziału REPowerEU, z uwagi na terminy na dokończenie reform i inwestycji mające zastosowanie na mocy rozporządzenia (UE) 2021/241. Przyspieszenie wdrażania programów polityki spójności (EFRR, FST, EFS+), w stosownych przypadkach z wykorzystaniem możliwości wynikających z przeglądu śródokresowego. Optymalne wykorzystanie unijnych instrumentów, w tym możliwości poprawy konkurencyjności, jakie oferują Program InvestEU i Platforma na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy.
3. Promowanie rotacji przedsiębiorstw oraz tworzenia i rozwoju młodych przedsiębiorstw, w tym przez zapewnienie lepszego dostępu do kapitału wysokiego ryzyka i kapitału wzrostu oraz likwidację przeszkód utrudniających inwestycje w instrumenty kapitałowe ze strony inwestorów instytucjonalnych. Lepsze przełożenie wysokiego poziomu inwestycji w badania i rozwój na zbywalne rozwiązania oraz zwiększenie wykorzystania (zaawansowanych) technologii cyfrowych przez przedsiębiorstwa. Uproszczenie przepisów, zmniejszenie obciążeń administracyjnych, w szczególności dla MŚP, przyspieszenie procedur wydawania pozwoleń i wzmocnienie konkurencji w celu obniżenia cen.
4. Podjęcie problemu wysokich cen energii, w tym w drodze reformy ustawy o energii elektrycznej, poprawy elastyczności systemu energetycznego i stworzenie zachęt do zawierania umów zakupu energii elektrycznej. Zmniejszenie ogólnej zależności od paliw kopalnych oraz przyspieszenie wdrażania energii ze źródeł odnawialnych i potrzebnej do tego infrastruktury, w szczególności przez uproszczenie procedur wydawania pozwoleń i wprowadzenie specjalnych obszarów przyspieszonego rozwoju. Dalsze ograniczenie emisji, w szczególności w sektorze transportowym i w drodze dalszej dekarbonizacji przemysłu. Poprawę efektywności energetycznej.
5. Stworzenie zachęt w celu zwiększenia łącznej liczby przepracowanych godzin oraz uczestnictwa kobiet w rynku pracy w pełnym wymiarze czasu pracy, w tym przez poprawę warunków ramowych, a w szczególności jakości i dostępności usług opieki nad dzieckiem. Poprawę wyników na rynku pracy w odniesieniu do pracowników w starszym wieku oraz grup defaworyzowanych, takich jak poszukujące pracy osoby o niskich umiejętnościach i osoby ze środowisk migracyjnych, oraz podniesienie poziomu umiejętności podstawowych, począwszy od wczesnego dzieciństwa, w szczególności na poziomie szkoły. Wzmożenie wysiłków w ramach polityki mających na celu zapewnienie i nabywanie umiejętności i kompetencji potrzebnych do zielonej transformacji.
Sporządzono w Brukseli dnia 8 lipca 2025 r.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.3994 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Zalecenie Rady z dnia 8 lipca 2025 r. w sprawie polityki gospodarczej, polityki społecznej, polityki zatrudnienia, polityki strukturalnej i polityki budżetowej Austrii |
| Data aktu: | 08/07/2025 |
| Data ogłoszenia: | 20/08/2025 |