Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 28 kwietnia 2025 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: N. Ruiz García i B. Cullen, w charakterze pełnomocników)
Strona pozwana: Irlandia
Żądania strony skarżącej
- stwierdzenie, że Irlandia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 6 ust. 2, 3 i 4 dyrektywy Rady 92/43/EWG 1 w odniesieniu do wydobywania torfu na specjalnych obszarach ochrony wyznaczonych w celu ochrony siedlisk torfowisk wysokich i torfowisk wierzchowinowych:
- nie przestrzegając art. 6 ust. 2 dyrektywy 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory poprzez niepodjęcie odpowiednich środków w celu zapobieżenia pogorszeniu się stanu ochrony siedlisk torfowisk wysokich i torfowisk wysokich zdegradowanych w wyniku działalności w zakresie pozyskiwania torfu, która wciąż miała miejsce, jak ostatnio odnotowano w sezonie pozyskiwania torfu 2023 na obszarach: Cloonmoylan Bog (kod obszaru IE0000248); Lough Lurgeen Bog/Glenamaddy Turlough (kod obszaru IE0000301); Lough Ree (kod obszaru IE0000440); Bellanagare Bog (kod obszaru 0000592); Callow Bog (kod obszaru IE0000595); Cloonchambers Bog (kod obszaru IE0000600); Corliskea/Trien/Cloonfelliv Bog (kod obszaru IE0002110); River Moy (kod obszaru IE0002298); Mouds Bog (kod obszaru 0002331); Coolrain Bog (kod obszaru 0002332); Clooneen Bog (kod obszaru IE0002348); Corbo Bog (kod obszaru IE0002349); Monivea Bog (kod obszaru IE0002352); i Ardgraigue Bog (kod obszaru E0002356);
- nie przestrzegając art. 6 ust. 2 dyrektywy 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory poprzez niepodjęcie odpowiednich środków w celu uniknięcia pogorszenia ochrony siedlisk torfowisk wysokich i torfowisk wysokich zdegradowanych w wyniku działalności w zakresie pozyskiwania torfu w latach 2012-2016 na obszarach Lough Corrib (kod obszaru IE0°O0297); Camberry Bog (kod obszaru IE0002347); Curraghlehanagh Bog (kod obszaru IE0002350) i Moanveanlagh Bog (kod obszaru IE0002351); działalności w zakresie pozyskiwania torfu w latach 2012-2017 na obszarze Carrownagappul Bog (kod obszaru IE0001242); działalności w zakresie pozyskiwania torfu w latach 2012-2018 na obszarach Kilsallagh Bog (kod obszaru IE0000285) i Crosswood Bog (kod obszaru IE0002337); działalności w zakresie pozyskiwania torfu w latach 2012-2019 na obszarze Moneybeg i Clareisland Bogs (kod obszaru IE0002340); działalności w zakresie pozyskiwania torfu do 2021 r. na obszarze Lisnageeragh Bog i Ballinastack Turlough (kod obszaru IE0000296) oraz działalności w zakresie pozyskiwania torfu do 2022 r. na obszarach Barroughter Bog (kod obszaru IE0000231); Flughany Bog (kod obszaru IE0000497); Ballynamona Bog i Corkip Lough (kod obszaru IE0002339) i Redwood Bog (kod obszaru IE0002353);
- nie przestrzegając art. 6 ust. 2 dyrektywy 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory poprzez niepodjęcie odpowiednich działań w celu uniknięcia pogorszenia stanu siedlisk torfowisk wierzchowinowych w wyniku działalności w zakresie pozyskiwania torfu na obszarach: Caha Mountains (kod obszaru IE000093); Croaghanagh Bog (kod obszaru IE0000129); Fawnboy Bog/Lough Nacung (kod obszaru IE0000140); Gannivegil Bog (kod obszaru IE0000142); Lough Nillan Bog (Carrickatlieve) (kod obszaru IE0000165); Magheradrumman Bog (kod obszaru IE0000168); Meenaguse/Ardbane Bog (kod obszaru IE0000172); Meentygrannagh Bog (kod obszaru IE0000173); Slieve League Bog (kod obszaru IE0000189); Slieve Tooney/Tormore Island/Loughros Beg Bog (kod obszaru IE0000190); West of Ardara/Maas Road (kod obszaru IE0000197); Loughatorick South Bog (kod obszaru IE0000308); Rosroe Bog (kod obszaru IE0000324); Killarney National Park (kod obszaru IE0000365); Mount Brandon (kod obszaru IE0000375); Slieve Bloom Mountains (kod obszaru IE0000412); Carrowmore Lake Complex (kod obszaru IE0000476); Glenamoy Bog Complex (kod obszaru IE0000500); Lough Gall Bog (kod obszaru IE0000522); Owenduff/Nephin Complex (kod obszaru IE0000534); Slieve Fyagh Bog (kod obszaru IE0000542); Cuilcagh - Anierin Uplands (kod obszaru IE0000584); Lough Hoe Bog (kod
obszaru IE0000633); Lough Nabrickkeagh Bog (kod obszaru IE0000634); Galtee Mountains (kod obszaru IE0000646); Coolvoy Bog (kod obszaru IE001107); Dunragh Loughs/Pettigo Plateau (kod obszaru IE0001125); Keeper Hill (kod obszaru IE001197); Arroo Mountain (kod obszaru IE0001403); Derryclogher (Knockboy) Bog (kod obszaru IE0001873); Glanmore Bog (kod obszaru IE0001879); Maulagowna Bog (kod obszaru IE0001881); Glendree Bog (kod obszaru IE0001912); Sonnagh Bog (kod obszaru IE0001913); Bellacorick Bog Complex (kod obszaru IE0001922); Mweelrea/Sheeffry/Erriff Complex (kod obszaru IE0001932); Croaghaun/Slievemore (kod obszaru IE0001955); Tamur Bog (kod obszaru IE0001992); Ox Mountains Bogs (kod obszaru IE0002006); Maumturk Mountains (kod obszaru IE0002008); Twelve Bens/Garraun Complex (kod obszaru IE0002031); Boleybrack Mountain (kod obszaru IE0002032); Connemara Bog Complex (kod obszaru IE0002034); Ballyhourne Mountains (kod obszaru IE0002036); Cloghernagore Bog i Glenveagh National Park (kod obszaru IE0002047); Wicklow Mountains (kod obszaru IE0002122); Lough Golagh i Breesy Hill (kod obszaru IE0002164); Slieve Mish Mountains (kod obszaru IE0002185); River Finn (kod obszaru IE0002301) i Slieve Bernagh Bog (kod obszaru IE0002312);
- nie przestrzegając przepisów dyrektywy 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory, zgodnie z jej wykładnią dokonaną przez Trybunał, poprzez niezapewnienie odtworzenia terenów w wyniku szkód wyrządzonych wszystkim istniejącym terenom mającym znaczenie dla Wspólnoty wyznaczonym w celu ochrony siedlisk torfowisk wysokich, zdegradowanych torfowisk wysokich i torfowisk wierzchowinowych w okresie, w którym miały one zostać zaproponowane do wyznaczenia w dniu 10 czerwca 1995 r. lub ewentualnie od dnia, w którym Irlandia formalnie zaproponowała Komisji każdy obszar w celu wyznaczenia;
- nie przestrzegając wymogów art. 6 ust. 3 i 4 dyrektywy 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory, poprzez brak kontroli nad wydobyciem torfu w terminie wyznaczonym w dodatkowej uzasadnionej opinii w odniesieniu do następujących terenów torfowisk wysokich i zdegradowanych torfowisk wysokich mających znaczenie dla Wspólnoty: Barroughter Bog (kod obszaru IE0000231); Lough Ree (kod obszaru IE0000440; Ballygar (Aghrane) Bog (kod obszaru 0002199); Derragh Bog (kod obszaru 0002201); River Moy (kod obszaru IE0002298); Tullaher Lough and Bog (IE0002343); Derrinlough (Cloonkeenleananode) Bog (kod obszaru IE0002197); Aughrim (Aghrane) Bog (kod obszaru IE0002200); Jessop Bog (kod obszaru IE0002202); Girley (Drewstown) Bog (kod obszaru IE0002205); Wooddown Bog (kod obszaru IE0002205); Scohaboy (Sopwell) Bog (kod obszaru IE0002206); Arragh More (Derrybreen) Bog (kod obszaru IE0002207);
- nie przestrzegając wymogów art. 6 ust. 3 i 4 dyrektywy 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory w odniesieniu do kontroli działalności w zakresie pozyskiwania torfu do spalania domowego w odniesieniu do wszystkich 55 terenów torfowisk mających znaczenie dla Wspólnoty: Caha Mountains (kod obszaru IE000093); Croaghanagh Bog (kod obszaru IE0000129); Fawnboy Bog/Lough Nacung (kod obszaru IE0000140); Gannivegil Bog (kod obszaru IE0000142); Lough Nillan Bog (Carrickatlieve) (kod obszaru IE0000165); Magheradrumman Bog (kod obszaru IE0000168); Meenaguse/Ardbane Bog (kod obszaru IE0000172); Meentygrannagh Bog (kod obszaru IE0000173); Slieve League (kod obszaru IE0000189); Slieve Tooney/Tormore Island/Loughros Beg Bog (kod obszaru IE0000190); West of Ardara/Maas Road (kod obszaru IE0000197); Loughatorick South Bog (kod obszaru IE0000308); Rosroe Bog (kod obszaru IE0000324); Killarney National Park (kod obszaru IE0000365); Mount Brandon (kod obszaru IE0000375); Slieve Bloom Mountains (kod obszaru IE0000412); Carlingford Mountain (kod obszaru IE0000453); Carrowmore Lake Complex (kod obszaru IE0000476); Glenamoy Bog Complex (kod obszaru IE0000500); Lough Gall Bog (kod obszaru IE0000522); Owenduff/Nephin Complex (kod obszaru IE0000534); Slieve Fyagh Bog (kod obszaru IE0000542); Cuilcagh - Anierin Uplands (kod obszaru IE0000584); Ben Bulben, Gleniff i Glenade Complex (kod obszaru IE0000623); Lough Hoe Bog (kod obszaru IE0000633); Lough Nabrickkeagh Bog (kod obszaru IE0000634); Galtee Mountains (kod obszaru IE0000646); Coolvoy Bog (kod obszaru IE001107); Dunragh Loughs/Pettigo Plateau (kod obszaru IE0001125); Keeper Hill (kod obszaru IE001197); Arroo Mountain (kod obszaru IE0001403); Derryclogher (Knockboy) Bog (kod obszaru IE0001873); Glanmore Bog (kod obszaru IE0001879); Maulagowna Bog (kod obszaru IE0001881); Mullaghanish Bog (kod obszaru IE0001890); Glendree Bog (kod obszaru IE0001912); Sonnagh Bog (kod obszaru IE0001913); Bellacorick Bog Complex (kod obszaru IE0001922); Mweelrea/Sheeffry/Erriff Complex (kod obszaru IE0001932); Comeragh Mountains (kod obszaru IE0001952); Croaghaun/Slievemore (kod obszaru IE0001955); Tamur Bog (kod obszaru IE0001992); Ox Mountains Bogs (kod obszaru IE0002006); Maumturk Mountains (kod obszaru IE0002008); Twelve Bens/Garraun Complex (kod obszaru IE0002031); Boleybrack Mountain (kod obszaru IE0002032); Connemara Bog Complex (kod obszaru IE0002034); Ballyhourne Mountains (kod obszaru IE0002036); Cloghernagore Bog i Glenveagh National Park (kod obszaru IE0002047); Wicklow Mountains (kod obszaru IE0002122); Polllangoona Bog (kod obszaru IE0002126); Lough Golagh i Breesy Hill (kod obszaru IE0002164); Slieve Mish Mountains (kod obszaru IE0002185); River Finn (kod obszaru IE0002301) i Slieve Bernagh Bog (kod obszaru IE0002312); oraz
- nie ustanawiając systemu monitorowania zgodnego z art. 6 ust. 3 i 4 dyrektywy 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory w celu kontrolowania działalności w zakresie wydobycia torfu, w tym pozyskiwania do celów innych niż w gospodarstwach domowych, w terminie wyznaczonym w dodatkowej uzasadnionej opinii dla następujących terenów torfowisk wierzchowinowych: Magheradrumman Bog (kod obszaru IE0000168); West Ardara/Maas Road (kod obszaru IE0000197); Killarney National Park (kod obszaru IE0000365); Mount Brandon (kod obszaru IE0000375); Glenamoy Bog Complex (kod obszaru IE0000500); Owenduff/Nephin Complex (kod obszaru IE0000534); Bellacorick Bog Complex (kod obszaru IE0001922); Mweelrea/Sheeffry/Erriff Complex (kod obszaru IE0001932); Comeragh Mountains (kod obszaru IE0001952); Twelve Bens/Garraun Complex (kod obszaru IE0002031); Connemara Bog Complex (kod obszaru IE0002034); Cloghernagore Bog i Glenveagh National Park (kod obszaru IE0002047); Wicklow Mountains (kod obszaru IE0002122) i River Finn (kod obszaru IE0002301).
- obciążenie Irlandii kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Naruszenia dyrektywy 92/43/EWG są dwojakie.
Po pierwsze, z naruszeniem art. 6 ust. 2 dyrektywy Irlandia nie położyła kresu pogarszaniu się stanu czynnych żywych torfowisk wysokich, zdegradowanych torfowisk wysokich i torfowisk wierzchowinowych; nie wdrożyła środków zapobiegawczych, aby zapobiec takiemu pogorszeniu; oraz nie wdrożyła środków odtworzeniowych w celu naprawienia szkód wyrządzonych dotkniętym torfowiskom.
Artykuł 6 ust. 2 dyrektywy stanowi, że państwa członkowskie podejmują odpowiednie działania w celu uniknięcia na specjalnych obszarach ochrony pogorszenia stanu siedlisk przyrodniczych i siedlisk gatunków, jak również w celu uniknięcia niepokojenia gatunków, dla których zostały wyznaczone takie obszary, o ile to niepokojenie może mieć znaczenie w stosunku do celów tej dyrektywy. W art. 6 ust. 2 dyrektywy zobowiązano państwa członkowskie do podjęcia środków zapobiegawczych w celu uniknięcia pogorszenia stanu i istotnego niepokojenia specjalnych obszarów ochrony. Obejmuje to również obowiązek przywrócenia stanu siedlisk w przypadku pogorszenia stanu siedlisk lub znaczącego niepokojenia gatunków.
Irlandia nie chroniła ani nie odtworzyła swoich torfowisk w następstwie szkodliwych działań. Pomimo wejścia w życie dyrektywy ponad 30 lat temu wydobycie torfu na torfowiskach w Irlandii - poprzez odwadnianie i pozyskiwanie torfu - odbywało się i nadal odbywa się na poziomach powodujących niedopuszczalne szkody zarówno w odniesieniu do torfowisk wysokich (czynnych żywych i zdegradowanych), jak i torfowisk wierzchowinowych. Fakt, że Irlandia nie zaprzestała niszczenia i pogorszenia stanu torfowisk, narusza art. 6 ust. 2 dyrektywy. Wynikające z tego szkody na tych obszarach ochrony od wielu lat, w których zezwolono na pozyskiwanie torfu, naruszają spoczywający na Irlandii obowiązek odtworzenia utraconych siedlisk lub, w przypadku gdy odtworzenie nie jest możliwe, naprawienia szkód spowodowanych pozyskiwaniem torfu.
Chociaż Irlandia rozpoczęła prace odtworzeniowe na niektórych (ale nie na wszystkich) obszarach torfowisk wysokich, nie podjęła żadnych działań w odniesieniu do obszarów torfowisk wierzchowinowych. Biorąc pod uwagę, że Irlandia z opóźnieniem zaproponowała tereny mające znaczenie dla Wspólnoty do wyznaczenia w celu ochrony zarówno siedlisk torfowisk wysokich, jak i torfowisk wierzchowinowych, i umożliwiła dalsze wydobycie torfu w sposób niekontrolowany, obowiązek odtworzenia ma zastosowanie od dnia, w którym tereny te powinny były zostać wyznaczone na podstawie art. 4 ust. 1 dyrektywy (10 czerwca 1995 r.), a przynajmniej od dnia, w którym Irlandia zaproponowała Komisji tereny w celu ich wyznaczenia jako tereny mające znaczenie dla Wspólnoty na podstawie art. 4 ust. 5 dyrektywy.
Po drugie, Irlandia nie wdrożyła skutecznego systemu regulacyjnego kontrolującego pozyskiwanie torfu na obszarach torfowisk wysokich lub torfowisk wierzchowinowych za pomocą wymogu systematycznej i kompleksowej zgody. Nawet jeśli wprowadzono system częściowej zgody, nigdy nie został on wdrożony. Irlandia nie oceniła również odpowiednio znaczącego wpływu, jaki pozyskiwanie torfu i związane z nim czynności, takie jak odwadnianie, mogą mieć (lub miały) na torfowiska. Irlandia uchybiła zatem zobowiązaniom, które na niej ciążą na mocy art. 6 ust. 3 i 4 dyrektywy.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2369 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa C-196/25: Skarga wniesiona w dniu 10 marca 2025 r. - Komisja Europejska/Irlandia |
| Data aktu: | 28/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 28/04/2025 |