| Doradczynie i doradcy | Benjamin DENIS (z ramienia sprawozdawcy) |
| Wniosek o konsultację | Polska prezydencja Rady Unii Europejskiej, 6.9.2024 |
| Podstawa prawna | Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
| Sekcja odpowiedzialna | Sekcja Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji |
| Data przyjęcia przez sekcję | 12.2.2025 |
| Data przyjęcia na sesji plenarnej | 26.2.2025 |
| Sesja plenarna nr | 594 |
| Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) | 123/0/1 |
1. Wnioski i zalecenia
1.1. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) apeluje o pilne podjęcie inicjatyw mających na celu wdrożenie kompleksowej strategii przemysłowej UE na rzecz konkurencyjnych sektorów przemysłu i wysokiej jakości miejsc pracy, uzupełniającej cele Zielonego Ładu o ścisły monitoring i ukierunkowane środki dostosowawcze.
1.2. Komitet w szczególności apeluje o:
a) lepsze ogólne otoczenie gospodarcze i regulacyjne umożliwiające rozwiązanie znaczącego i strukturalnego problemu konkurencyjności, z którym zmaga się Europa, związanego z wysokimi cenami energii i surowców, wysokimi początkowymi kosztami inwestycji i przestrzegania przepisów związanymi z transformacją ekologiczną, niewystarczającym rozwojem infrastruktury, endemicznym niedoborem kwalifikacji, brakiem wystarczającego finansowania i popytu wewnętrznego oraz niepełnym jednolitym rynkiem;
b) politykę konkurencyjności opartą na inwestycjach i innowacjach, której przyświeca dążenie do integracji społecznej i terytorialnej, a jednocześnie zwiększającą znaczenie podejścia partycypacyjnego bazującego na dialogu społecznym i zbiorowych układach pracy w celu zarządzania zmianami strukturalnymi w sprawiedliwy społecznie sposób;
c) przełożenie sprawozdań pt. "The future of European competitiveness" i "Much more than a market" na propozycje polityczne w celu stworzenia strategii przemysłowej dostosowanej do wszystkich sektorów, tj. zapewniającej większą spójność polityki, optymalizującej wykorzystanie istniejących zasobów, rozwijającej specjalny europejski fundusz inwestycyjny dla ściśle ukierunkowanych obszarów priorytetowych i należycie uwzględniającej transnarodowy wymiar kluczowych dziedzin takich jak energetyka, badania i innowacje oraz umiejętności;
d) politykę handlową UE zapewniającą odporność przemysłu w kontekście asymetrycznych celów dekarbonizacji, globalnego nadmiaru mocy produkcyjnych i narastających napięć handlowych, w tym za pośrednictwem większej autonomii w odniesieniu do surowców krytycznych.
1.3. Międzysektorowe zalecenia zawarte w tej opinii dopełnia opinia uzupełniająca Komisji Konsultacyjnej ds. Przemian w Przemyśle EKES-u odnosząca się do szczególnych wyzwań, z jakimi zmagają się sektory energochłonne.
2. Kontekst opinii
2.1. Polska prezydencja Rady UE zwróciła się do Komitetu o sporządzenie opinii rozpoznawczej na temat przyszłości przemysłu UE w obliczu wysokich cen energii i kosztów transformacji. W ostatnich inicjatywach UE, w tym konkluzjach Rady i wytycznych politycznych dla następnej Komisji Europejskiej, położono nacisk na zwiększenie odporności europejskiego przemysłu. Kluczowe cele obejmują nowy Pakt dla czystego przemysłu na rzecz konkurencyjnych sektorów przemysłu i wysokiej jakości miejsc pracy, a także akt w sprawie przyspieszenia dekarbonizacji przemysłu. Opierając się na wcześniejszych opiniach EKES-u 1 , w świetle sprawozdań Enrica Letty i Maria Draghiego ("Much more than a market" i "The future of European competitiveness") oraz zmian instytucjonalnych, w niniejszej opinii oceniono potencjalne usprawnienia, które można wprowadzić, aby wesprzeć przemysł w tej trudnej transformacji.
3. Uwagi ogólne
3.1. Europa stoi w obliczu szeregu złożonych wyzwań, w tym konieczności osiągnięcia wystarczającej skali i odpowiedniej kombinacji innowacji umożliwiającej konkurowanie z najbardziej dynamicznymi regionami świata, konieczności zapewnienia, aby działania na rzecz dekarbonizacji gospodarki umożliwiły zarządzanie transformacją w sposób zrównoważony pod względem środowiskowym, ekonomicznym i społecznym oraz zapobiegły procesom dezindustrializacji, a także konieczności zapewnienia strategicznej autonomii i bezpieczeństwa gospodarczego w kontekście rosnących napięć geopolitycznych i handlowych. W świetle tych przesłanek skuteczna europejska polityka przemysłowa powinna opierać się na szeregu powiązanych ze sobą czynników.
3.2. Opracowanie odpowiedniej europejskiej strategii przemysłowej stanowi zatem jedno z głównych egzystencjalnych i pilnych zadań dla Unii, jeśli ma ona zachować oraz wspierać swój dobrobyt i wartości. Wymaga to zdolności do wyrażania pełnego potencjału w sposób konkurencyjny i zrównoważony, zapobiegający marginalizacji Europy, a także respektujący ograniczenia planety i cele zrównoważonego rozwoju ONZ.
3.3. Potrzebne jest nowe podejście do konkurencyjności, oparte na lepszym połączeniu polityki przemysłowej, ambicji klimatycznych i strategii geopolitycznej, a także skupione na inwestycjach, innowacjach i spójności społecznej.
3.4. Jednym ze strategicznych priorytetów tego podejścia musi być utrzymanie silnej bazy przemysłowej, przy jednoczesnym poświęceniu takiej samej uwagi zarówno innowacyjnym, jak i tradycyjnym sektorom przemysłu z uwagi na ich komplementarność oraz znaczenie dla całego łańcucha dostaw.
3.5. Kolejnym kluczowym aspektem jest wdrożenie neutralnego technologicznie koszyka energetycznego i polityki energetycznej, które zapewniają większą stabilność długoterminową i konkurencyjne ceny na całym świecie oraz uwzględniają potrzebę inwestycji w stabilne, niskoemisyjne źródła energii w okresie przejściowym, jak również obejmują programy wsparcia mające na celu pomoc w pokonaniu pozostałych barier w zawieraniu umów zakupu czystej energii.
3.6. EKES dostrzega bezprecedensową potrzebę dodatkowych inwestycji, o której mowa w sprawozdaniu Draghiego, a także potrzebę reformy europejskiego systemu rządów w celu zwiększenia skuteczności podejmowania decyzji.
3.7. Kwestie te należy rozpatrywać w kontekście sprawozdania Letty dotyczącego konieczności ukończenia tworzenia rynku wewnętrznego, co oznacza zwiększenie integracji europejskiej w niektórych sektorach, zwłaszcza w sektorze energetycznym, a także skoncentrowanie kwestii odporności UE wokół wymiaru społecznego i spójności terytorialnej.
3.8. Jak podkreślono w opinii uzupełniającej 2 , UE musi priorytetowo traktować strategie polityczne, które przenoszą korzyści pod względem kosztów związane ze stosowaniem energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych i niskoemisyjnych na sektory energochłonne. Obejmuje to również reformy rynku energii elektrycznej, zmniejszenie kosztów regulacyjnych i rozszerzenie instrumentów takich jak kontrakty różnicowe i umowy zakupu energii elektrycznej, a także wprowadzenie zdecydowanych środków przeciwdziałających obchodzeniu przepisów i ponowną ocenę ram polityki UE w zakresie przeciwdziałania ucieczce emisji w przypadku, gdy środki mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM) okazałyby się niewystarczające. Przyjęcie bardziej stanowczej polityki handlowej i inwestowanie w modernizację sieci energetycznej, integrację energii ze źródeł odnawialnych i rozwój rynków surowców wtórnych ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów w zakresie neutralności emisyjnej.
4. Uwagi szczegółowe - Główne filary przyszłej konkurencyjności przemysłu UE
4.1. Zapewnienie i propagowanie podejścia partycypacyjnego - nowa umowa społeczna towarzysząca transformacji
4.1.1. Opracowanie i wdrożenie konkurencyjnej polityki przemysłowej wspierającej spójność społeczną i terytorialną wymaga zaangażowania pracowników i rokowań zbiorowych na wszystkich szczeblach oraz zapewnienia pełnego udziału partnerów społecznych, instytucji i wszystkich podmiotów gospodarczych i społecznych - każdego we własnym obszarze - zgodnie z podejściem partycypacyjnym.
4.1.2. Komitet dostrzega potrzebę poprawy zarządzania strategią przemysłową UE poprzez zaangażowanie odpowiednich komisarzy, ministrów oraz partnerów społecznych z różnych sektorów i branż.
4.1.3. Potrzebne są wspólne wysiłki na rzecz promowania dialogu społecznego na wszystkich szczeblach, również na rzecz wdrożenia nowego paktu na rzecz dialogu społecznego do początku 2025 r., potwierdzającego strategiczną rolę gospodarczą i społeczną tego dialogu w przewidywaniu zmian i zarządzaniu nimi.
4.2. Promowanie zrównoważonej konkurencyjności
4.2.1. Biorąc pod uwagę kwestie poruszone w sprawozdaniu Draghiego, EKES podkreśla znaczenie konieczności promowania konkurencyjności bez stosowania "represji płacowej w celu obniżenia względnych kosztów"; łączenia wzrostu produktywności i włączenia społecznego, nawet w kontekście niżu demograficznego; oraz zachowania europejskiego państwa opiekuńczego przy jednoczesnym dostosowywaniu się do zmian i unikaniu potencjalnych nierówności wynikających ze zmian technologicznych. Skupienie się na terytorialnym oddziaływaniu polityki jest kluczowe dla zapewnienia sprawiedliwej transformacji, która nie wyklucza z rozwoju żadnego terytorium, przedsiębiorstwa czy pracownika. Należy odpowiednio uwzględnić również proces rozszerzenia, aby polityka przemysłowa UE bardziej sprzyjała spójności społecznej.
4.2.2. Potrzebne jest nowe podejście do edukacji, szkoleń i umiejętności. Popierając propozycję Letty dotyczącą "piątej swobody", która umożliwiłaby swobodny przepływ badań naukowych, innowacji, wiedzy i edukacji, a także usprawnienie systemu edukacji i jego lepsze dostosowanie do świata pracy, Komitet uważa, że ważne jest, aby strategia UE uwzględniała wewnętrzną wiedzę w ramach naszych uniwersytetów i uzupełniającą rekrutację uzdolnionych osób z zewnątrz, które pozwolą na przyspieszenie rozwoju i innowacji w UE, oraz stworzenie odpowiedniego otoczenia regulacyjnego umożliwiającego nam radykalne przyspieszenie przekwalifikowania siły roboczej, dostosowanie programów edukacyjnych do rozwoju rynku, poszukiwanie zautomatyzowanych procesów oraz zapewnienie lepszej i sprawiedliwej mobilności w UE i poza nią. Należy również opracować automatyczny mechanizm UE dotyczący uznawania kwalifikacji oraz ustalić cel w postaci 3 % wydatków na działalność badawczo-rozwojową.
4.2.3. Instrumenty Zielonego Ładu należy dostosować na podstawie ocen opartych na dowodach, m.in. za pośrednictwem procesów harmonizacji danych, realizując zarazem główne cele Zielonego Ładu, także z uwzględnieniem działań propagowanych w opinii EKES-u pt. "Dostosowanie Zielonego Ładu" 3 .
4.2.4. W tych ocenach trzeba potwierdzić istnienie kluczowych czynników umożliwiających osiągnięcie celów (surowce, woda, umiejętności, zdekarbonizowana energia, infrastruktura, finansowanie i zachęty rynkowe) i określić je ilościowo 4 . Należy ocenić wymiar pracy, w tym potrzeby w zakresie umiejętności oraz wpływ na miejsca pracy i warunki pracy, z myślą o zaproponowaniu w stosownych przypadkach środków zaradczych, m.in. poprzez propagowanie porozumień negocjowanych ze związkami zawodowymi, w celu przewidywania zmian.
4.3. Stawienie czoła wyzwaniom związanym z cenami energii w ramach prawdziwej strategii energetycznej UE
4.3.1. Konkurencyjny przemysł europejski, oparty na europejskim pakcie dla przemysłu, jest jednym z wielu warunków wstępnych pomyślnego wdrożenia Europejskiego Zielonego Ładu, który przyczynia się do tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy i przywraca zaufanie oraz wsparcie dla europejskiego przemysłu. Aby stać się potęgą przemysłową, Europa potrzebuje dostępu do dużych ilości energii po konkurencyjnej cenie. Ponieważ Unia Europejska jest zależna od energii i zmaga się z wysokimi cenami, jest też narażona na ryzyko dezindustrializacji, jeśli szybko i zdecydowanie nie zareaguje na wyzwanie energetyczne.
4.3.2. UE jest w dużym stopniu uzależniona od importu energii, a jej zależność energetyczna w 2022 r. wyniosła 64,4 % 5 . Zależność od importu energii jest szczególnie duża w przypadku ropy naftowej i gazu, a w pewnym stopniu także paliw stałych; te trzy produkty energetyczne nadal odpowiadają za 58 % pierwotnego zużycia energii w UE. Z tego powodu UE jest bardzo narażona na zmiany na światowym rynku energii. Zmiany cen importowanych produktów energetycznych mają bezpośredni wpływ na bilans handlowy UE, a także na konkurencyjność przemysłu, zwłaszcza w sektorach energochłonnych i narażonych na konkurencję światową.
4.3.3. Przemysł UE musi się również zmierzyć z wyższymi kosztami końcowymi energii niż wielu jego konkurentów. Ceny gazu w UE są obecnie od trzech do pięciu razy wyższe niż w USA, natomiast ceny energii elektrycznej dla sektorów przemysłowych są od dwóch do trzech razy wyższe niż w USA i Chinach. Ze względu na obecny unijny system cen krańcowych na hurtowym rynku energii elektrycznej wpływ gazu na cenę energii elektrycznej znacznie wykracza poza jego udział w produkcji energii 6 .
4.3.4. Na tę niekorzystną sytuację konkurencyjną w obszarze energii wpływa również unijny system handlu uprawnieniami do emisji (ETS), który nie ma odpowiednika w innych dużych gospodarkach. Wyższa cena emisji dwutlenku węgla ma bezpośredni wpływ na koszty energii elektrycznej, a także na koszty produkcji w branżach generujących emisje procesowe, takich jak przemysł stalowy i cementowy, a także we wszystkich branżach, w których redukcja emisji jest problematyczna. Wpływ systemu ETS był dotychczas stosunkowo niewielki, ale nowe zasady wprowadzone w ramach czwartego etapu systemu wyraźnie zmienią sytuację, podobnie jak stopniowe wycofywanie bezpłatnych uprawnień.
4.3.5. Ponieważ główną drogą do dekarbonizacji przemysłu jest jego elektryfikacja, aby sprostać wyzwaniu związanemu z cenami energii, należy najpierw zagwarantować dostawy wystarczających ilości zdekarbonizowanej energii elektrycznej po konkurencyjnej cenie, przy jednoczesnym zapewnieniu wsparcia dla elektryfikacji zarówno po stronie popytu, jak i podaży oraz zwiększeniu efektywności energetycznej. W związku z tym:
a) podsumowując działania wskazane w opinii pt. "Reforma rynku energii elektrycznej" 7 i sprawozdaniu Draghiego, ważne jest rozdzielenie cen gazu i energii elektrycznej bez narażania na szwank funkcjonowania systemu energetycznego UE;
b) przemysł trzeba chronić przed wahaniami cen za pośrednictwem długoterminowych kontraktów dla konsumentów przemysłowych;
c) należy ułatwić autoryzację nowych mocy wytwórczych zdekarbonizowanej energii elektrycznej i związanego z tym rozwoju sieci i magazynowania;
d) należy usprawnić połączenia transgraniczne w celu ułatwienia transgranicznego przesyłu energii, w tym energii odnawialnej;
e) należy przeprowadzić reformę dyrektywy w sprawie opodatkowania energii, aby lepiej dostosować opodatkowanie energii do unijnego planu dotyczącego zmiany klimatu, w ogólnych ramach, które zachowają konkurencyjność oraz zapewnią uczciwe i równe warunki działania na arenie międzynarodowej.
4.4. Tworzenie ram umożliwiających zniwelowanie luki inwestycyjnej w przemyśle
4.4.1. W świetle nowego europejskiego systemu zarządzania gospodarczego Komitet ponownie podkreśla potrzebę poszerzenia definicji inwestycji publicznych, ustanowienia zdolności fiskalnej UE do 2026 r. oraz pogłębienia zaangażowania partnerów społecznych i społeczeństwa obywatelskiego w celu poprawy demokratycznej rozliczalności 8 .
4.4.2. W odniesieniu do pomocy państwa EKES wzywa instytucje UE do uwzględnienia przesłań zawartych w sprawozdaniach Letty i Draghiego w celu uniknięcia zakłóceń. Jest szczególnie zainteresowany sugestią zawartą w sprawozdaniu Letty dotyczącą "mechanizmu udzielania pomocy państwa", w ramach którego państwa członkowskie przeznaczałyby środki "na finansowanie inicjatyw i inwestycji o zasięgu ogólnoeuropejskim". Zgadza się z propozycją Draghiego, aby zarówno pomoc państwa, jak i dotacje publiczne wiązały się ze wspieraniem szkoleń, uważa jednak, że warunkowość tę należy rozszerzyć na dialog społeczny i poszanowanie układów zbiorowych oraz praw pracowników i związków zawodowych.
4.4.3. EKES zgadza się z propozycją wysuniętą w sprawozdaniu Draghiego dotyczącą potrzeby stworzenia instrumentu inwestycyjnego opartego na europejskim długu publicznym, zgodnie z punktami przedstawionymi w opinii EKES-u "Unijny fundusz inwestycyjny na rzecz odporności gospodarczej i trwałej konkurencyjności" 9 .
4.5. Gospodarka o obiegu zamkniętym i surowce
4.5.1. Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej popyt na czyste technologie energetyczne wzrośnie dwu- lub trzykrotnie do 2030 r. Oznaczać to będzie wzrost całkowitego popytu na wybrane minerały o znaczeniu krytycznym z 25 % do ponad 300 % (według sprawozdania Draghiego).
4.5.2. Szybkie wdrożenie europejskiego aktu w sprawie surowców krytycznych będzie miało zasadnicze znaczenie dla zarządzania transformacją przemysłową bez pogłębiania istniejących zależności. Insourcing, repatriacja produkcji, gromadzenie zapasów, dywersyfikacja dostaw i przewidywanie niedoborów muszą stanowić elementy strategii przedsiębiorstw i należy je wspierać poprzez spójną politykę przemysłową i unijną.
4.5.3. Aby zmniejszyć zużycie surowców pierwotnych i ślad węglowy, UE powinna również promować model gospodarczy oparty na zasadach "ograniczania, ponownego wykorzystywania, naprawy i recyklingu".
4.6. Usprawnienie podejścia aktu w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie (NZIA) za pośrednictwem zwiększenia europejskich zdolności produkcyjnych
4.6.1. Komitet popiera cele NZIA, ale wyraża ubolewanie z powodu nieskutecznych rozwiązań służących rozwiązaniu problemu długotrwałych procedur wydawania pozwoleń. Komisja musi zaproponować dodatkowe środki, aby przyspieszyć wydawanie pozwoleń. Niezbędne jest wzmocnienie pozycji organów publicznych, którym powierzono wydawanie pozwoleń i przeprowadzanie związanych z tym ocen. Ponadto należy zastanowić się nad możliwością wdrożenia - w szczególnych okolicznościach - procedur dorozumianej zgody w przypadku opóźnień w rozpatrywaniu wniosków, nie naruszając przy tym praw społeczności odczuwających ich skutki.
4.6.2. Spójność polityki niezbędna do zrównoważonego procesu dekarbonizacji wymaga podjęcia działań mających na celu ożywienie lokalnej produkcji, zwłaszcza czystych technologii, w celu uniknięcia nadmiernie zależnych ścieżek dekarbonizacji i związanego z nimi ryzyka dezindustrializacji. Kwestię tę należy uwzględnić w obecnej ocenie Komisji dotyczącej przeglądu dyrektywy w sprawie zamówień publicznych, zapewniając jednocześnie zgodność z normami społecznymi w całym łańcuchu dostaw.
4.6.3. Jednocześnie zachodzi potrzeba zwiększenia zdolności finansowania projektów transnarodowych, w szczególności za pośrednictwem poprawy terytorialnego i partycypacyjnego zaangażowania MŚP w ważne projekty stanowiące przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania (IPCEI) oraz udoskonalania instrumentów takich jak Platforma na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy (STEP), partnerstwa publiczno-prywatne (PPP) i kapitał wysokiego ryzyka, w celu wytworzenia europejskich aktywów technologicznych oraz zwiększenia innowacji i działalności badawczo-rozwojowej. Dlatego należy podkreślić potrzebę wzmocnienia zdolności UE w zakresie technologii strategicznych i krytycznych oraz zajęcia się wszystkimi kwestiami finansowymi, regulacyjnymi i operacyjnymi, które obecnie utrudniają ich prawidłowy rozwój 10 .
4.7. Lepsze dostosowanie polityki handlowej i polityki konkurencji do unijnego planu dotyczącego dekarbonizacji przemysłu
4.7.1. Obok środków podkreślonych w opinii EKES-u w sprawie CBAM 11 EKES wzywa do wdrożenia i oceny CBAM. Aby zrekompensować niedociągnięcia obecnego projektu, trzeba będzie uwzględnić wpływ zarówno unijnej ceny emisji dwutlenku węgla, jak i opodatkowania na eksport i unikać obchodzenia przepisów, a także - w razie potrzeby - rozszerzyć zakres mechanizmu CBAM na sektory niższego szczebla w łańcuchu dostaw 12 .
4.7.2. Biorąc pod uwagę silną globalną konkurencję w niemal wszystkich sektorach produkcyjnych - od stali po samochody i od akumulatorów po czipy - potrzebne jest nowe podejście do handlu UE w celu wyrównania szans na arenie międzynarodowej, stworzenia zrównoważonych łańcuchów wartości, poszanowania środowiska i promowania godnej pracy dla pracowników w całym łańcuchu dostaw.
4.7.3. Prawo konkurencji musi być dostosowane do celów strategii przemysłowej UE, aby umożliwić skuteczne zarządzanie podwójną transformacją i zwiększyć odporność UE, a jego kompasem powinna być otwarta strategiczna autonomia. Musi ono również zapewniać poszanowanie i ochronę praw socjalnych, pracowniczych i związkowych oraz wspierać tworzenie wysokiej jakości miejsc pracy, równość, sprawiedliwą transformację i pozytywną konwergencję społeczną.
4.7.4. EKES popiera cele nowego podejścia UE do polityki konkurencji, które jest bardziej skoncentrowane na wspólnych celach i bardziej sprzyja przedsiębiorstwom rozwijającym się na rynkach globalnych, a jednocześnie zapewnia równe warunki działania. Komitet dostrzega wartość parametrów określonych w sprawozdaniu Draghiego służących ocenie fuzji, dotyczących wzrostu europejskiej innowacyjności, bezpieczeństwa, ryzyka zakłóceń i odporności. Niezwykle istotne jest również przeanalizowanie fuzji pod kątem ich wpływu na spójność terytorialną, zatrudnienie i wszystkie przedsiębiorstwa w łańcuchu dostaw.
4.7.5. Częścią strategii przemysłowej UE musi być również tworzenie rynków pionierskich. Technologie neutralne emisyjnie sprawią, że produkcja przemysłowa będzie droższa niż w przypadku technologii stosowanych obecnie (zakładając, że wszystkie inne czynniki pozostaną niezmienione). Ponadto ich wdrażanie mogą utrudniać inne bariery rynkowe, takie jak brak zaufania lub znajomości ze strony kupujących oraz brak przejrzystości i punktów odniesienia umożliwiających porównywanie produktów niskoemisyjnych. Wprowadzenie tych produktów na rynek będzie wymagało aktywnej interwencji przez pewien okres w postaci nowych narzędzi regulacyjnych w celu wywołania niezbędnego popytu wśród konsumentów końcowych i usunięcia barier wejścia na rynek dla nowych produktów niskoemisyjnych i produktów o zamkniętym cyklu życia. Zamówienia publiczne, wymogi dotyczące ekoprojektu, zielone kwoty i kontrakty różnicowe to przykłady narzędzi politycznych, które można wykorzystać w celu stworzenia masowego rynku dla produktów ekologicznych.
4.8. Konwergencja i uproszczenia administracyjne
4.8.1. EKES zgadza się, że należy podjąć kwestię niespójności i zbędnej złożoności administracyjnej, które negatywnie wpływają na zdolność przedsiębiorstw do prowadzenia działalności w UE. Europejskie MŚP mają trudności z rozwojem, ponieważ zwiększanie skali wiąże się z bardziej rygorystycznymi wymogami. Pilnie potrzebne jest opracowanie bardziej systematycznego podejścia do ram regulacyjnych dzięki udoskonaleniu ocen skutków, sprawdzianu konkurencyjności 13 i testu MŚP oraz lepszym narzędziom regulacyjnym, których celem będzie uproszczenie otoczenia regulacyjnego, zapewnienie znacznie szybszego czasu wydawania pozwoleń i unikanie tworzenia nowych obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorstw, przy jednoczesnym zachowaniu i propagowaniu norm społecznych i środowiskowych, a także praw człowieka.
Bruksela, dnia 27 lutego 2025 r.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2025.2015 |
| Rodzaj: | Opinia |
| Tytuł: | Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Przyszłość przemysłu Unii Europejskiej w obliczu wysokich cen energii i kosztów transformacji (opinia rozpoznawcza) |
| Data aktu: | 30/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 30/04/2025 |