Sprawa C-670/24 P: Odwołanie od postanowienia Sądu (druga izba) wydanego w dniu 13 sierpnia 2024 r. w sprawie T-37/23, Mead Johnson Nutrition (Asia Pacific) i in./Komisja, wniesione w dniu 14 października 2024 r. przez Mead Johnson Nutrition (Asia Pacific) Pte Ltd, MJN Global Holdings BV, Mead Johnson Nutrition Co

Odwołanie od postanowienia Sądu (druga izba) wydanego w dniu 13 sierpnia 2024 r. w sprawie T-37/23, Mead Johnson Nutrition (Asia Pacific) i in./Komisja, wniesione w dniu 14 października 2024 r. przez Mead Johnson Nutrition (Asia Pacific) Pte Ltd, MJN Global Holdings BV, Mead Johnson Nutrition Co
(Sprawa C-670/24 P)

Język postępowania: angielski

(C/2025/1627)

(Dz.U.UE C z dnia 24 marca 2025 r.)

Strony

Wnoszący odwołanie: Mead Johnson Nutrition (Asia Pacific) Pte Ltd, MJN Global Holdings BV, Mead Johnson Nutrition Co (przedstawiciele: C. Quigley KC, M. Whitehouse i B. Thomas, Solicitors)

Druga strona postępowania: Komisja Europejska i Government of Gibraltar

Żądania wnoszącego odwołanie

Wnoszący odwołanie wnoszą do Trybunału o:

- uchylenie zaskarżonego postanowienia;

- stwierdzenie dopuszczalności skargi o stwierdzenie nieważności; oraz

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2022) 7665 final z dnia 31 października 2022 r. w sprawie pomocy państwa SA.34914 (2013/C) Zjednoczonego Królestwa dotyczącej systemu podatku dochodowego od osób prawnych w Gibraltarze (zwanej dalej "zaskarżoną decyzją") 1  i obciążenie Komisji kosztami poniesionymi przez wnoszące odwołanie w postępowaniu przed Trybunałem i Sądem; lub

- tytułem żądania ewentualnego, przekazanie sprawy Sądowi do ponownego rozpoznania.

Zarzuty i główne argumenty

Wnoszący odwołanie podnoszą trzy zarzuty na jego poparcie.

1. Sąd dopuścił się naruszenia prawa, ponieważ powinien był stwierdzić, że Komisja nie miała właściwości do wydania zaskarżonej decyzji na podstawie art. 92 ust. 3 lit. a) Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (zwanej dalej "umową o wystąpieniu") 2 . Sąd nie powinien był zatem zakwalifikować skargi jako podważenie wykonania przysługującego Komisji na podstawie art. 108 ust. 2 TFUE prawa do przyjęcia decyzji tymczasowej na podstawie art. 108 ust. 2 TFUE (co jest zwykle niedopuszczalne, jeżeli pomoc już nie obowiązuje), lecz jako dopuszczalne podważenie uprzedniego powołania się przez Komisję na art. 92 ust. 3 lit. a) umowy o wystąpieniu.

2. Sąd dopuścił się naruszenia prawa, nie dokonując wykładni i nie stosując art. 92 umowy o wystąpieniu w związku z art. 108 TFUE i stwierdzając, że w niniejszej sprawie zachodzi przypadek "toczącego się postępowania administracyjnego", w związku z czym art. 92 ust. 3 lit. a) umowy o wystąpieniu nie stanowi podstawy prawnej kontroli ze strony Komisji. Odwołanie na tej podstawie powinno być dopuszczalne z powodów wskazanych powyżej.

3. Sąd uchybił obowiązkowi uzasadnienia, nie badając, czy czy skarga o stwierdzenie nieważności oparta na naruszeniu art. 92 umowy o wystąpieniu była niedopuszczalna.

1 Dz.U. 2023 C 52, s. 10.
2 Dz.U. 2019 C 384I, s. 1.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2025.1627

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-670/24 P: Odwołanie od postanowienia Sądu (druga izba) wydanego w dniu 13 sierpnia 2024 r. w sprawie T-37/23, Mead Johnson Nutrition (Asia Pacific) i in./Komisja, wniesione w dniu 14 października 2024 r. przez Mead Johnson Nutrition (Asia Pacific) Pte Ltd, MJN Global Holdings BV, Mead Johnson Nutrition Co
Data aktu: 24/03/2025
Data ogłoszenia: 24/03/2025