Sprawa T-41/24: Skarga wniesiona w dniu 26 stycznia 2024 - LGAI Technological Center i jtsec Beyond IT Security/EUSPA

Skarga wniesiona w dniu 26 stycznia 2024 - LGAI Technological Center i jtsec Beyond IT Security/EUSPA
(Sprawa T-41/24)
(C/2024/1883)

Język postępowania: hiszpański

(Dz.U.UE C z dnia 11 marca 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: LGAI Technological Center, SA (Cerdanyola del Vallés, Hiszpania), jtsec Beyond IT Security, SL (Grenada, Hiszpania) (przedstawiciele: X. Codina García-Andrade, J. Martínez Gimeno i M. Vélez Fraga, adwokaci)

Strona pozwana: Agencja Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji dyrektora wykonawczego Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA) z dnia 16 stycznia 2024 r. wydanej w postępowaniu o udzielenie zamówienia EUSPA/OP/01/23;

- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą").

Jako podstawę tego zarzutu skarżący wskazują, że EUSPA nie zapewniła im możliwości złożenia wyjaśnień przed podjęciem decyzji o niewybraniu ich oferty. Jako że decyzja była indywidualna i niekorzystna, EUSPA powinna była określić swoje obawy i dać skarżącym możliwość przedstawienia własnego stanowiska.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia obowiązku uzasadnienia wynikającego z art. 170 rozporządzenia finansowego 1 , art. 296 TFUE i art. 41 Karty

Jako podstawę tego zarzutu skarżący wskazują, że uzasadnienie decyzji jest niewystarczające i niejasne, ponieważ nie zawiera konkretnych aspektów, które doprowadziły EUSPA do uznania, że nie został spełniony warunek kwalifikacji, co spowodowało wykluczenie skarżących z postępowania o udzielenie zamówienia. Ponadto uzasadnienie zawiera dwie podstawy, które są ze sobą sprzeczne.

3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia obowiązku oceny ofert na podstawie kryteriów określonych w specyfikacji zamówienia, zgodnie z art. 160, 167 i 170 rozporządzenia finansowego oraz pkt. 29.3 załącznika do tego rozporządzenia, w związku z zasadą dobrej administracji określoną w art. 41 Karty.

Jako podstawę tego zarzutu skarżący wskazują, że EUSPA podjęła decyzję o niewybraniu oferty na podstawie kryterium, które nie zostało określone w specyfikacji zamówienia. Mianowicie w decyzji o niewybraniu oferty wskazano, że "wydaje się", że warunek kwalifikacji nie został spełniony. Specyfikacja zamówienia zezwala na wydanie decyzji o niewybraniu oferty tylko, jeżeli warunek kwalifikacji nie został spełniony, a nie jeżeli "wydaje się", że nie został spełniony.

4. Zarzut czwarty dotyczący oczywistego błędu w ocenie warunku kwalifikacji, związanego z kontrolą wykonawców przez podmiot pochodzący z państwa trzeciego (art. 160, 167 ust. 2 i 170 rozporządzenia finansowego oraz pkt 29.3 załącznika do tego rozporządzenia)

Jako podstawę tego zarzutu skarżący wskazują, że zaskarżona decyzja wydaje się wskazywać, że powodem niewybrania oferty skarżących jest to, że nie wykazali oni spełnienia tego warunku. Jednakże w świetle całej dostarczonej dokumentacji nie jest możliwe stwierdzenie, że skarżący znajdują się pod wpływem podmiotu z państwa trzeciego.

5. Zarzut piąty dotyczący naruszenia zasady proporcjonalności w związku z zasadą maksymalizacji konkurencji, ustanowionej w art. 160 akapit pierwszy i drugi rozporządzenia finansowego, oraz zasad udzielania zamówień wynikających z prawa pierwotnego, a także wykonywania swobód przepływu zagwarantowanych w traktacie (art. 18, 49, 56 i 63 TFUE).

Jako podstawę tego zarzutu skarżący podnoszą, że EUSPA powinna była rozważyć mniej uciążliwe alternatywy wynikające z ustawodawstwa sektorowego mającego zastosowanie do umowy, takie jak zwrócenie się do skarżących o szczegółowe wyjaśnienia lub sprawdzenie, czy zastosowanie ma mechanizm określony w art. 24 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2021/696 2  ustanawiającego Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 912/2010, (UE) nr 1285/2013 i (UE) nr 377/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE (Dz.U. 2021, L 170, s. 69).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024