Komunikat Komisji - Aktualizacja danych wykorzystywanych do obliczania sankcji finansowych proponowanych Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej przez Komisję w ramach postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego

KOMUNIKAT KOMISJI
Aktualizacja danych wykorzystywanych do obliczania sankcji finansowych proponowanych Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej przez Komisję w ramach postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego
(C/2024/1123)

W świetle Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE") w przypadku wniesienia przez Komisję sprawy przeciwko państwu członkowskiemu do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ("Trybunał") w związku z uchybieniem przez to państwo jednemu z zobowiązań, które na nim ciążą na mocy Traktatów, Komisja może zwrócić się do Trybunału o nałożenie sankcji finansowych na to państwo członkowskie w dwóch sytuacjach:

- jeżeli państwo członkowskie nie wprowadziło niezbędnych środków zapewniających wykonanie wcześniejszego wyroku Trybunału stwierdzającego naruszenie prawa Unii (art. 260 ust. 2 TFUE) 1  lub

- jeżeli państwo członkowskie uchybiło obowiązkowi poinformowania o środkach podjętych w celu transpozycji dyrektywy przyjętej w ramach procedury ustawodawczej (art. 260 ust. 3 TFUE).

W obydwu przypadkach sankcja nałożona przez Trybunał może składać się z kary ryczałtowej, nakładanej w związku z kontynuowaniem uchybienia do czasu wydania wyroku przez Trybunał albo całkowitego wyeliminowania uchybienia, jeśli nastąpi ono wcześniej, oraz dziennej kary pieniężnej, aby skłonić dane państwo członkowskie do możliwie jak najszybszego zaprzestania uchybienia po wydaniu wyroku przez Trybunał. Komisja proponuje Trybunałowi kwoty sankcji finansowych, ale to zadaniem Trybunału jest określić, w ramach przysługujących mu uprawnień do swobodnej oceny 2 , wysokość kary w ten sposób, by była ona, po pierwsze, stosowna do okoliczności sprawy, a po drugie, proporcjonalna do stwierdzonego uchybienia oraz do możliwości płatniczych zainteresowanego państwa członkowskiego.

Zasady i metody stosowane przez Komisję do obliczania sankcji finansowych, które proponuje Trybunałowi, są określone w jej komunikacie pt. "Sankcje finansowe w postępowaniu w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego" 3  (dalej: "komunikat z 2022 r.").

Niniejsza aktualizacja opiera się na zmianach stopy inflacji, liczby ludności i produktu krajowego brutto (PKB) każdego państwa członkowskiego. Odpowiednimi danymi statystycznymi dotyczącymi stopy inflacji, liczby ludności i PKB, które należy wykorzystywać do obliczeń, są dane ustalone dwa lata przed aktualizacją ("zasada t-2"), czyli w 2022 r.

Zaktualizowane współczynniki "n", minimalne kary ryczałtowe i stawki ryczałtowe określono w załączniku do niniejszego komunikatu.

Komisja będzie wykorzystywać te zaktualizowane dane przy podejmowaniu przez nią decyzji dotyczących wniesienia sprawy do Trybunału Sprawiedliwości na podstawie art. 260 TFUE, począwszy od daty publikacji niniejszego komunikatu w Dzienniku Urzędowym.

ZAŁĄCZNIK

Dane wykorzystywane do ustalenia wysokości sankcji finansowych proponowanych Trybunałowi

W przypadku wnoszenia do Trybunału Sprawiedliwości sprawy na mocy art. 260 ust. 2 i 3 TFUE Komisja będzie stosować następujące zaktualizowane dane do obliczania wysokości sankcji finansowych (kary ryczałtowe lub okresowe kary pieniężne):

1. Stawka ryczałtowa okresowej kary pieniężnej

Zaktualizowaną stawkę ryczałtową okresowej kary pieniężnej ustala się na poziomie 3 230 EUR dziennie.

2. Stawka ryczałtowa kary ryczałtowej

Zaktualizowaną stawkę ryczałtową kary ryczałtowej ustala się na poziomie 1 080 EUR dziennie.

3. Współczynniki "n"

Wartości zaktualizowanych współczynników "n" przedstawiają się następująco:

Współczynnik "n" (1)
Belgia 0,85
Bułgaria 0,20
Czechy 0,52
Dania 0,53
Niemcy 6,02
Estonia 0,07
Irlandia 0,61
Grecja 0,43
Hiszpania 2,46
Francja 4,36
Chorwacja 0,15
Włochy 3,38
Cypr 0,05
Łotwa 0,08
Litwa 0,13
Luksemburg 0,09
Węgry 0,36
Malta 0,03
Niderlandy 1,41
Austria 0,68
Polska 1,41
Portugalia 0,47
Rumunia 0,65
Słowenia 0,11
Słowacja 0,23
Finlandia 0,41
Szwecja 0,83
(1) Obliczony na podstawie danych dotyczących PKB i liczby ludności za 2022 r. i zaokrąglonych do drugiego miejsca po przecinku.

4. Kara ryczałtowa będąca wartością odniesienia

Zaktualizowaną wysokość kary ryczałtowej będącej wartością odniesienia, wykorzystywanej do obliczania minimalnych kar ryczałtowych dla poszczególnych państw członkowskich ustala się na poziomie 3 016 218 EUR.

5. Minimalne kary ryczałtowe dla poszczególnych państw członkowskich

Wysokość minimalnych kar ryczałtowych odpowiada kwocie kary ryczałtowej będącej wartością odniesienia, pomnożonej przez stosowne współczynniki "n".

Wartości zaktualizowanych minimalnych kar ryczałtowych 4  przedstawiają się następująco:

Minimalne kary ryczałtowe (EUR)
Belgia 2 564 000
Bułgaria 603000
Czechy 1 568 000
Dania 1 599 000
Niemcy 18 158 000
Estonia 211000
Irlandia 1 840 000
Grecja 1 297 000
Hiszpania 7 420 000
Francja 13 151000
Chorwacja 452 000
Włochy 10 195 000
Cypr 151000
Łotwa 241 000
Litwa 392000
Luksemburg 271000
Węgry 1 086 000
Malta 90 000
Niderlandy 4 253 000
Austria 2 051 000
Polska 4 253 000
Portugalia 1 418 000
Rumunia 1 961 000
Słowenia 332 000
Słowacja 694000
Finlandia 1 237 000
Szwecja 2 503 000
1 Lub jeżeli państwo członkowskie nie wprowadziło niezbędnych środków zapewniających wykonanie wyroku stwierdzającego naruszenie decyzji w sprawie pomocy państwa na podstawie art. 108 ust. 2 TFUE.
2 Uprawnienia te są ograniczone w przypadku spraw przewidzianych w art. 260 ust. 3 TFUE, w których Trybunał nie może wykroczyć poza kwotę określoną przez Komisję.
3 Komunikat Komisji "Sankcje finansowe w postępowaniu w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego" C/2022/9973 (Dz.U. C 2 z 4.1.2023, s. 1).
4 Obliczonych na podstawie danych dotyczących PKB i liczby ludności za 2022 r. i zaokrąglonych do najbliższego tysiąca.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.1123

Rodzaj: Komunikat
Tytuł: Komunikat Komisji - Aktualizacja danych wykorzystywanych do obliczania sankcji finansowych proponowanych Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej przez Komisję w ramach postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego
Data aktu: 26/01/2024
Data ogłoszenia: 26/01/2024
Data wejścia w życie: 26/01/2024