Wyrok Trybunału z dnia 29 lipca 2022 r. w sprawie E-3/22 - Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Islandii

WYROK TRYBUNAŁU
z dnia 29 lipca 2022 r.
w sprawie E-3/22 Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Islandii

(Uchybienie zobowiązaniom przez państwo EFTA - niedopełnienie - rozporządzenie (WE) nr 1069/2009 i rozporządzenie Komisji (UE) nr 142/2011)

(2023/C 29/08)

(Dz.U.UE C z dnia 26 stycznia 2023 r.)

W sprawie E-3/22, Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Islandii - SKARGA o stwierdzenie, że Islandia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na podstawie aktów, o których mowa w rozdziale I część 7.1 pkt 9b i 9c załącznika I do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nie- przeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 1  oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, oraz w sprawie wykonania dyrektywy 97/78/WE w odniesieniu do niektórych próbek i przedmiotów zwolnionych z kontroli weterynaryjnych na granicach w myśl tej dyrektywy 2 ) poprzez niezapobieganie bezpośredniemu usuwaniu padłych zwierząt (odpadów z rzeźni kategorii 3, a także odpadów z uboju domowego na zatwierdzonych składowiskach odpadów bez uprzedniego przetworzenia) oraz zakopywaniu na miejscu padłych zwierząt i odpadów z uboju domowego (w tym materiału szczególnego ryzyka kategorii 1) bez spełnienia ustawowych warunków takiego usuwania, Trybunał w składzie: Páll Hreinsson (prezes), Per Christiansen (sędzia) i Bernd Hammermann (sędzia sprawozdawca) wydał w dniu 29 lipca 2022 r. wyrok zawierający sentencję następującej treści:

Trybunał niniejszym:

1. Orzeka, że Islandia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na podstawie aktów określonych w rozdziale I część 7.1 pkt 9b i 9c załącznika I do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w szczególności:

a) zobowiązaniu - na podstawie art. 4 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1774/2002, zmienionego i wdrożonego do Porozumienia EOG konkretnymi dostosowaniami sektorowymi, wymienionymi w załączniku I do tego porozumienia - do utrzymywania systemu kontroli urzędowych w celu sprawdzania, czy odpowiednie podmioty przestrzegają wymogów tego rozporządzenia dotyczących usuwania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego;

b) zobowiązaniu - na podstawie art. 4 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 - do ustanowienia na swoim terytorium odpowiedniego systemu gwarantującego, że produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego są usuwane zgodnie z tym rozporządzeniem; oraz

c) zobowiązaniu - na podstawie art. 32 ust. 1 rozporządzenia Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, oraz w sprawie wykonania dyrektywy Rady 97/78/WE w odniesieniu do niektórych próbek i przedmiotów zwolnionych z kontroli weterynaryjnych na granicach w myśl tej dyrektywy, zmienionego i włączonego do Porozumienia EOG konkretnymi dostosowaniami sektorowymi, wymienionymi w załączniku I do tego porozumienia - do zastosowania niezbędnych środków w celu kontroli przestrzegania zobowiązań dotyczących usuwania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego przez odpowiednie podmioty

wskutek braku zapobiegania:

- bezpośredniemu usuwaniu padłych zwierząt, odpadów z rzeźni kategorii 3, a także odpadów z uboju domowego na zatwierdzonych składowiskach odpadów w Islandii bez uprzedniego przetworzenia; oraz

- zakopywaniu na miejscu padłych zwierząt i odpadów z uboju domowego (w tym materiału szczególnego ryzyka kategorii 1) bez spełnienia ustawowych warunków takiego usuwania określonych w art. 19 i 20 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009,

stanowiącemu w obu przypadkach naruszenie art. 12, 13 i 14 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009.

2. Nakazuje każdej ze stron pokrycie własnych kosztów postępowania.

1 Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 1.
2 Dz.U. L 54 z 26.2.2011, s. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.29.43

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Wyrok Trybunału z dnia 29 lipca 2022 r. w sprawie E-3/22 - Urząd Nadzoru EFTA przeciwko Islandii
Data aktu: 29/07/2022
Data ogłoszenia: 26/01/2023