Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 maja 2022 r. w sprawie utworzenia europejskiego obszaru edukacji do 2025 r. - mikropoświadczenia, indywidualne rachunki szkoleniowe i uczenie się na rzecz zrównoważonego środowiska (2022/2568(RSP))

P9_TA(2022)0217
Stworzenie europejskiego obszaru edukacji do 2025 roku - mikropoświadczenia, indywidualny rachunek szkoleniowy i uczenie się na rzecz zrównoważonego środowiska Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 maja 2022 r. w sprawie utworzenia europejskiego obszaru edukacji do 2025 r. - mikropoświadczenia, indywidualne rachunki szkoleniowe i uczenie się na rzecz zrównoważonego środowiska (2022/2568(RSP))
(2022/C 479/06)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 165 i 166 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 5 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej oraz Protokół nr 2 do Traktatów w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności,

- uwzględniając art. 14 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej,

- uwzględniając międzyinstytucjonalną proklamację Europejskiego filaru praw socjalnych 1 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z 1 lipca 2020 r. zatytułowany "Europejski program na rzecz umiejętności służący zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności" (COM(2020)0274),

- uwzględniając komunikat Komisji z 11 grudnia 2019 r. w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu (COM(2019)0640),

- uwzględniając komunikat Komisji z 17 stycznia 2018 r. w sprawie Planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej (COM(2018)0022),

- uwzględniając sprawozdanie końcowe Komisji z grudnia 2020 r. pt. "Europejskie podejście do mikropoświadczeń - opracowanie grupy konsultacyjnej ds. mikropoświadczeń w szkolnictwie wyższym",

- uwzględniając swoją rezolucję z 11 listopada 2021 r. w sprawie Europejskiego obszaru edukacji: wspólne całościowe podejście 2 ,

- uwzględniając pytania do Komisji i Rady w sprawie utworzenia europejskiego obszaru edukacji do 2025 r. - mikropoświadczenia, indywidualne rachunki szkoleniowe i uczenie się na rzecz zrównoważonego środowiska (O-000011/2022 - B9-0013/2022 and O-000012/2022 - B9-0014/2022),

- uwzględniając art. 136 ust. 5 i art. 132 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Kultury i Edukacji,

A. mając na uwadze, że zgodnie z Europejskim filarem praw socjalnych dostęp do wysokiej jakości edukacji włączającej oraz do uczenia się przez całe życie jest podstawowym prawem człowieka przynależnym wszystkim oraz jest niezbędny do nabywania i zachowania umiejętności, odgrywania pełnej i aktywnej roli w życiu społecznym oraz do zapewnienia skutecznego dostępu do zmieniającego się rynku pracy;

B. mając na uwadze, że celem Komisji jest ustanowienie do 2025 r. europejskiego obszaru edukacji;

C. mając na uwadze, że zmiany na rynku pracy sprawiają, że umiejętności stają się szybko przestarzałe, stąd rosnące zapotrzebowanie na elastyczne możliwości uczenia się; mając na uwadze, że w doskonaleniu zawodowym i zmianie kwalifikacji kluczowymi czynnikami są motywacja, czas i finansowanie;

1. z zadowoleniem przyjmuje propozycje Komisji dotyczące opracowania do 2025 r. europejskiego podejścia do mikropoświadczeń, indywidualnych rachunków szkoleniowych i uczenia się na rzecz zrównoważenia środowiskowego w ramach europejskiego obszaru edukacji, gdyż pomogłyby one zwiększyć elastyczność ścieżek uczenia się, poszerzyć możliwości uczenia się, pogłębić wzajemne uznawanie, stworzyć powiązania z transformacją cyfrową i ekologiczną oraz wzmocnić rolę instytucji szkolnictwa wyższego oraz kształcenia i szkolenia zawodowego w uczeniu się przez całe życie;

2. podkreśla, że mikropoświadczenia i indywidualne rachunki szkoleniowe mogą być ważne dla osób, które chcą podnosić kwalifikacje, przekwalifikować się i uzyskać oficjalnie uznawane kwalifikacje, aby nadążać za szybkimi zmianami w społeczeństwie i na ulegającym w coraz większym stopniu transformacji cyfrowej rynku pracy, a także które chcą zmienić ścieżkę rozwoju osobistego lub dążą do awansu społecznego;

3. wzywa Radę do przyjęcia wspólnej definicji europejskiego obszaru edukacji obejmującej mikropoświadczenia i wspólne normy, które stanowiłyby podstawę zapewniania jakości, uznawania, przejrzystości i możliwości przenoszenia;

4. wzywa Komisję do zapewnienia solidnego instrumentu motywującego państwa członkowskie do wdrażania mikropoświadczeń, przy czym one same powinny pozostać dobrowolne; zauważa, że obecnie nie uwzględniono tego we wniosku dotyczącym zalecenia Rady, i w związku z tym wskazuje udany projekt pilotażowy związany z inicjatywą dotyczącą europejskich szkół wyższych jako model do naśladowania;

5. podkreśla znaczenie zapewnienia przyjaznych dla użytkownika i regularnie aktualizowanych rejestrów krajowych - które powinny być widoczne i łatwo dostępne za pośrednictwem portalu UE - dla zagwarantowania jakości mikropoświadczeń i udostępniania mikropoświadczeń w formacie cyfrowym w celu wspierania podnoszenia kwalifikacji, przekwalifikowania i nabywania nowych kompetencji, zwiększenia przejrzystości oraz poprawy mobilności, a także wymiany i współpracy transgranicznej oraz międzynarodowej;

6. podkreśla, że europejskie mikropoświadczenia są szczególnie potrzebne do międzysektorowego i transgranicznego uznawania krótszych okresów nauki, co ma zasadnicze znaczenie dla zachęcania do większej mobilności w całej Europie; zwraca się do Komisji o ocenę stosowania mikropświadczeń w uznawaniu umiejętności i kompetencji nabytych w kontekście europejskiej mobilności edukacyjnej i zaangażowania obywatelskiego w ramach programów Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności oraz o przedstawienie sprawozdania na ten temat;

7. podkreśla rolę wspierającą, jaką mikropoświadczenia powinny odgrywać w łączeniu uczenia się pozaformalnego i nieformalnego z kształceniem formalnym; wzywa do opracowania i wdrożenia wspólnych ram uznawania umiejętności, kompetencji i metodyki nabytych w ramach uczenia się pozaformalnego i nieformalnego;

8. wzywa Komisję do zaproponowania wspólnego podejścia do umiejętności psychospołecznych i miękkich zgodnie z definicjami przyjętymi przez Światową Organizację Zdrowia i UNESCO; podkreśla, że podejście to powinno opierać się na bieżących inicjatywach i projektach finansowanych w ramach programów UE oraz na sprawozdaniu politycznym Wspólnego Centrum Badawczego Komisji na temat kompetencji w całym cyklu życia 3 , a także powinno zostać opracowane w porozumieniu z państwami członkowskimi, instytucjami edukacyjnymi, nauczycielami i podmiotami rynku pracy, m.in. w celu zajęcia się praktycznymi aspektami wdrażania;

9. zwraca uwagę, że automatyczne wzajemne uznawanie mikropoświadczeń w ramach europejskiego obszaru edukacji mogłoby stanowić krok w kierunku ułatwienia automatycznego uznawania kwalifikacji w bardziej ogólnym ujęciu; uważa, że ustanowienie spójnego europejskiego systemu mikropoświadczeń z udziałem odpowiednich zainteresowanych stron stanowiłoby krok w kierunku wzmocnienia potencjału edukacyjnego i konkurencyjności Europy na świecie;

10. przypomina organom publicznym o ich zasadniczej roli w zapewnianiu równowagi w oferowanych osobom dorosłym szkoleniach w zakresie różnych umiejętności i zwraca w szczególności uwagę, że dla przeprowadzenia transformacji ekologicznej i cyfrowej umiejętności podstawowe, przekrojowe, psychospołeczne i miękkie są równie ważne jak umiejętności techniczne;

11. wzywa instytucje szkolnictwa wyższego do opracowania mikropoświadczeń w celu zaoferowania studentom możliwości zdobycia wysokiej jakości inkluzywnych doświadczeń zaangażowania społecznego, w tym w postaci wolontariatu, mentoringu i pracy młodzieżowej podczas studiów;

12. podkreśla znaczenie zapewnienia zasobów na usługi poradnictwa i doradztwa, aby pomóc osobom dorosłym i młodym ludziom w identyfikowaniu i certyfikowaniu umiejętności i kompetencji nabytych już w ramach uczenia się nieformalnego oraz nakierować ich na możliwości dalszego rozwijania umiejętności, tak aby mikropoświadczenia stały się narzędziami sprzyjającymi włączeniu, a nie utrwalały lub pogłębiały istniejące nierówności w dostępie do doskonalenia zawodowego i zmiany kwalifikacji; nalega na stosowanie mikropoświadczeń na poziomie studiów pierwszego stopnia, aby dopilnować, by głównymi beneficjentami nie były osoby uczące się przynależące do grup, które już są uprzywilejowane pod względem możliwości kształcenia i statusu zawodowego;

13. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że indywidualne rachunki szkoleniowe oraz mikropoświadczenia mają sprawić, by uczenie się przez całe życie było bardziej inkluzywne, dostępne i przystępne cenowo; przypomina, że inicjatywy te mają być skierowane do wszystkich, niezależnie od wieku, płci, statusu zatrudnienia, dochodów czy poziomu wykształcenia; podkreśla potrzebę promowania wśród młodych ludzi podejścia opartego na uczeniu się przez całe życie;

14. nalega, aby wybory dostępne za pośrednictwem indywidualnych rachunków szkoleniowych nie ograniczały się wyłącznie do potrzeb rynku pracy, lecz służyły wzmocnieniu pozycji obywateli poprzez umożliwienie im dokonywania indywidualnych wyborów i otwieranie możliwości w dziedzinie samozatrudnienia i przedsiębiorczości;

15. zachęca państwa członkowskie do tego, by w ramach indywidualnych rachunków szkoleniowych nadały priorytet uprawnieniom do szkoleń dla osób dorosłych o niższych kwalifikacjach, osób niepełnosprawnych, uczących się znajdujących się w niekorzystnej sytuacji, osób z grup szczególnie wrażliwych lub zmarginalizowanych, uchodźców i osób mieszkających na obszarach oddalonych lub wiejskich, a także zachęca je do ustanowienia jasnych kryteriów przyznawania tych uprawnień;

16. przestrzega przed tym, by wdrażanie mikropoświadczeń i indywidualnych rachunków szkoleniowych nie stwarzało niezamierzonych barier dla dorosłych uczących się, którzy muszą pokryć koszty programów kształcenia długoterminowego lub formalnego;

17. uważa, że uczenie się na rzecz zrównoważenia środowiskowego powinno być włączane do programów nauczania w całej UE, z perspektywą uczenia się przez całe życie, w tym poprzez europejską i globalną edukację obywatelską, aby umożliwić osobom uczącym się stanie się aktywnymi orędownikami bardziej inkluzywnych i zrównoważonych społeczeństw;

18. podkreśla potencjalne różnorodne korzyści, jakie mogą przynieść wszystkie trzy inicjatywy w związku z tym, że większy udział w programach kształcenia dorosłych może prowadzić do lepszej znajomości zagadnień środowiskowych, większej aktywności obywatelskiej oraz poprawy związków ze środowiskiem, a także do większego poczucia dobrostanu i większej satysfakcji z życia;

19. podkreśla, że włączenie sektora kultury i sektora kreatywnego w promowanie postaw ukierunkowanych na zrównoważony rozwój w ramach rewitalizacji realiów gospodarczych ma istotne znaczenie, czego przykładem są niektóre Europejskie Stolice Kultury i nowe możliwości oferowane przez Nowy Europejski Bauhaus;

20. nalega, by inicjatywy te były dobrze wyeksponowane na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym, w tym ich europejski wymiar i wartość dodana, tak aby Europejczycy mogli wyraźnie dostrzec możliwe korzyści i zdać sobie sprawę z zalet europejskiego obszaru edukacji;

21. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Komisji i Radzie oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Dz.U. C 428 z 13.12.2017, s. 10.
2 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0452.
3 Wspólne Centrum Badawcze, sprawozdanie z serii "Nauka dla polityki", LifeComp: Europejskie ramy na rzecz kompetencji kluczowych - kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się, Luksemburg: Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2020.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.479.65

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 maja 2022 r. w sprawie utworzenia europejskiego obszaru edukacji do 2025 r. - mikropoświadczenia, indywidualne rachunki szkoleniowe i uczenie się na rzecz zrównoważonego środowiska (2022/2568(RSP))
Data aktu: 19/05/2022
Data ogłoszenia: 16/12/2022