Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 maja 2022 r. w sprawie zagrożeń dla stabilności, bezpieczeństwa i demokracji w Afryce Zachodniej i Sahelu (2022/2650(RSP))

P9_TA(2022)0203
Zagrożenia dla stabilności, bezpieczeństwa i demokracji w Afryce Zachodniej i Sahelu Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 maja 2022 r. w sprawie zagrożeń dla stabilności, bezpieczeństwa i demokracji w Afryce Zachodniej i Sahelu (2022/2650(RSP))
(2022/C 465/12)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 16 września 2020 r. w sprawie współpracy UE-Afryka w dziedzinie bezpieczeństwa w regionie Sahelu, Afryce Zachodniej i Rogu Afryki 1  oraz rezolucję z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie nowej strategii UE-Afryka - partnerstwo na rzecz zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu 2 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 20 maja 2021 r. w sprawie sytuacji w Czadzie 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 25 listopada 2021 r. w sprawie przypadków łamania praw człowieka przez prywatne firmy wojskowe i ochroniarskie, zwłaszcza Wagner Group 4 ;

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 17 lutego 2022 r. w sprawie realizacji wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony - sprawozdanie roczne za 2021 r. 5  oraz rezolucję w sprawie realizacji wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa - sprawozdanie roczne za 2021 r. 6 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 1 marca 2022 r. w sprawie rosyjskiej agresji na Ukrainę 7 ,

- uwzględniając 41. posiedzenie Wspólnego Zgromadzenia Parlamentarnego Organizacji Państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku (AKP) i UE, które odbyło się w Strasburgu (Francja) w dniach 1-3 kwietnia 2022 r.,

- uwzględniając Powszechną deklarację praw człowieka z 1948 r.,

- uwzględniając Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych z 1966 r.,

- uwzględniając protokół Wspólnoty Gospodarczej Państw Afryki Zachodniej (ECOWAS) w sprawie demokracji i dobrych rządów,

- uwzględniając Agendę 2063 Unii Afrykańskiej (UA),

- uwzględniając Afrykańską kartę praw człowieka i ludów,

- uwzględniając Afrykańską kartę na rzecz demokracji, wyborów i dobrych rządów,

- uwzględniając Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko korupcji (UNCAC), która weszła w życie 14 grudnia 2005 r.,

- uwzględniając Umowę o partnerstwie między członkami grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku z jednej strony a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi z drugiej strony, podpisaną w Kotonu 23 czerwca 2000 r. 8  ("umowę z Kotonu"), a także jej przeglądy z 2005 r. i 2010 r. 9 ,

- uwzględniając Agendę na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 oraz cele ONZ w zakresie zrównoważonego rozwoju, w szczególności cel 16 dotyczący promowania pokojowych i inkluzywnych społeczeństw z myślą o zrównoważonym rozwoju,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/947 z dnia 9 czerwca 2021 r. ustanawiające Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - Globalny wymiar Europy 10 ,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z dnia 9 marca 2020 r. pt. "W kierunku kompleksowej strategii współpracy z Afryką" (JOIN(2020) 0004),

- uwzględniając strategię na rzecz bezpieczeństwa i rozwoju państw Grupy Pięciu na rzecz Sahelu z września 2016 r., ramy zintegrowanych działań priorytetowych z lutego 2020 r., Sojusz na rzecz Sahelu oraz partnerstwo na rzecz bezpieczeństwa i stabilności w Sahelu,

- uwzględniając wspólną deklarację członków Rady Europejskiej i państw należących do Grupy Pięciu na Rzecz Sahelu z dnia 28 kwietnia 2020 r.,

- uwzględniając wspólny komunikat z drugiego posiedzenia ministrów spraw zagranicznych Unii Afrykańskiej (UA) i UE w dniach 25-26 października 2021 r.,

- uwzględniając konferencję w sprawie Sahelu, która odbyła się w Paryżu 17 lutego 2022 r.,

- uwzględniając wspólne oświadczenie z 6. szczytu UA-UE z dni 17-18 lutego 2022 r.,

- uwzględniając konkluzje Rady z dnia 21 lutego 2022 r. w sprawie przedłużenia i wzmocnienia realizacji koncepcji skoordynowanej obecności na morzu w Zatoce Gwinejskiej,

- uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2020/253 z dnia 25 lutego 2020 r. zmieniającą decyzję (WPZiB) 2018/906 przedłużającą mandat specjalnego przedstawiciela Unii Europejskiej w regionie Sahelu 11 ,

- uwzględniając rezolucję Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2590 (2021) z dnia 30 sierpnia 2021 r. w sprawie przedłużenia obowiązywania sankcji nałożonych rezolucją Rady Bezpieczeństwa nr 2374 (2017) oraz przedłużenia mandatu zespołu ekspertów ds. Mali do 30 września 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdanie sekretarza generalnego Rady Bezpieczeństwa ONZ z dnia 11 listopada 2021 r. w sprawie połączonych sił Grupy Pięciu na rzecz Sahelu,

- uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Ogólnego ONZ nr A/ES-11/1 z dnia 1 marca 2022 r. w sprawie rosyjskiej agresji na Ukrainę,

- uwzględniając agendę ONZ na rzecz kobiet, pokoju i bezpieczeństwa,

- uwzględniając komunikat Rady Pokoju i Bezpieczeństwa UA z dnia 31 stycznia 2022 r. w sprawie sytuacji w Burkinie Faso,

- uwzględniając komunikat przewodniczącego Komisji UA z dnia 6 sierpnia 2021 r. w następstwie ataków terrorystycznych w Burkinie Faso, w Mali, w Nigrze i w Czadzie,

- uwzględniając komunikat przewodniczącego Komisji UA z dnia 24 stycznia 2022 r. w sprawie sytuacji w Burkinie Faso,

- uwzględniając nadzwyczajny szczyt Władzy Szefów Państw i Rządów ECOWAS z dnia 3 lutego 2022 r. w sprawie sytuacji politycznej w Burkinie Faso, w Gwinei i w Mali,

- uwzględniając oświadczenie wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Josepa Borrella z dnia 26 stycznia 2022 r. w sprawie Burkiny Faso,

- uwzględniając rezolucję Wspólnego Zgromadzenia Parlamentarnego AKP-UE z dnia 21 czerwca 2017 r. w sprawie sytuacji w zakresie bezpieczeństwa w regionie Sahelu i Sahary,

- uwzględniając rezolucję Wspólnego Zgromadzenia Parlamentarnego AKP-UE z dnia 11 marca 2021 r. w sprawie demokracji i poszanowania konstytucji w państwach UE i AKP, rezolucję z dnia 28 września 2021 r. w sprawie roli, jaką parlamenty mogą odegrać we wzmocnieniu bezpieczeństwa międzynarodowego, a także rezolucję z dnia 21 listopada 2019 r. w sprawie wpływu mediów społecznościowych na sprawowanie rządów, rozwój, demokrację i stabilność,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że rosnące zagrożenie ubóstwem, brak dostępu do podstawowych usług społecznych, zmiana klimatu, terrorystyczne ugrupowania zbrojne, nasilająca się przemoc na tle światopoglądowym z powodu gruntów i zasobów, brak bezpieczeństwa żywnościowego, przesiedlenia ludzi i przemoc ze względu na płeć doprowadziły w tych regionach do złożonej sytuacji braku stabilności i bezpieczeństwa;

B. mając na uwadze, że Sahel i Afryka Zachodnia odgrywają kluczową rolę dla bezpieczeństwa i stabilności całego kontynentu afrykańskiego; mając na uwadze, że stan bezpieczeństwa w tych regionach bardzo się pogorszył w ostatnich latach, co poważnie zagraża bezpieczeństwu regionalnemu i międzynarodowemu; mając na uwadze, że od upadku reżimu Kaddafiego w Libii w 2011 r. przemoc w Sahelu stale rośnie, w związku z czym jest on jednym z regionów, w których najbardziej rozprzestrzenia się nielegalną broń strzelecką; mając na uwadze, że Sahel jest jednym z najbiedniejszych regionów na świecie;

C. mając na uwadze, że w 2013 r., na wniosek rządu malijskiego, armia francuska rozpoczęła operację Serwal w celu odparcia dżihadystów i innych zbrojnych grup rebeliantów z północy Mali, które rozpoczęły ofensywę w kierunku centrum Mali; mając na uwadze, że armia francuska z powodzeniem zrealizowała cel tej misji;

D. mając na uwadze, że w ostatnich latach rozpoczęto liczne misje i inicjatywy międzynarodowe, w tym wszechstronną zintegrowaną misję stabilizacyjną ONZ w Mali w 2013 r. (MINUSMA), misję Unii Europejskiej dotyczącą budowania zdolności w Nigrze w 2012 r., misję szkoleniową Unii Europejskiej w Mali w 2013 r., misję Unii Europejskiej dotyczącą budowania zdolności w Mali w 2014 r., operację "Barchan" w 2014 r., Grupę Pięciu na rzecz Sahelu w 2014 r., wspólne siły Grupy Pięciu na rzecz Sahelu w 2017 r., Sojusz na rzecz Sahelu w 2017 r., koalicję na rzecz Sahelu w 2020 r. oraz grupę operacyjną "Takuba" w 2020 r.; mając na uwadze, że w ostatnim dziesięcioleciu afrykańskie instytucje bezpieczeństwa wysłały tysiące członków personelu do udziału w operacjach pokojowych na tym kontynencie; mając na uwadze, że te interwencje nadal nie rozwiązały problemów związanych z bezpieczeństwem w regionie;

E. mając na uwadze, że podczas walk o bezpieczeństwo w regionie Sahelu zginęło ponad 200 członków sił pokojowych ONZ i ponad 50 francuskich żołnierzy uczestniczących w operacjach "Serwal" i "Barchan", a także wielu żołnierzy afrykańskich; mając na uwadze, że podczas rozmieszczenia wojsk w regionie rannych zostało wielu żołnierzy europejskich i żołnierzy ONZ;

F. mając na uwadze, że pomimo licznych wysiłków na rzecz utrzymania pokoju podejmowanych przez kraje Sahelu i społeczność międzynarodową sytuacja w regionie pozostaje bardzo niestabilna; mając na uwadze, że grupy terrorystyczne, w tym terroryści islamscy powiązani z ISIS, np. Boko Haram i Państwo Islamskie Prowincji Afryki Zachodniej (ISWAP), zwiększyły swoją obecność w regionie Sahelu i Afryki Zachodniej oraz są odpowiedzialne za masowe zabójstwa, tortury, przemoc seksualną, wymuszone zaginięcia, grabieże i przymusowe wysiedlenia; mając na uwadze, że w 2020 r. odnotowano gwałtowny wzrost liczby zabójstw związanych m.in. z przemocą ze strony islamistów, a według Afrykańskiego Centrum Studiów Strategicznych łącznie śmierć poniosło 4 250 osób; mając na uwadze, że w siedmiu krajach Sahelu ponad 7,7 mln osób zostało przymusowo przesiedlonych; mając na uwadze, że obecnie w tym regionie ok. 3 mln osób to osoby wewnętrznie przesiedlone;

G. mając na uwadze, że potrzeby humanitarne wzrosły w wyniku różnych powiązanych ze sobą kryzysów; mając na uwadze, że 20 mln osób w środkowej części Sahelu potrzebuje w tej chwili pilnej pomocy humanitarnej; mając na uwadze, że kobiety i dzieci są szczególnie podatne na zagrożenia związane z kryzysem i dotknięte jego skutkami;

H. mając na uwadze, że bezpieczeństwo, rozwój i ochrona podstawowych praw człowieka wzajemnie się wzmacniają i są niezbędne dla trwałego pokoju; mając na uwadze, że trwały pokój można osiągnąć jedynie po wyeliminowaniu podstawowych przyczyn braku bezpieczeństwa, takich jak ubóstwo, korupcja, głód i niedobór zasobów;

I. mając na uwadze, że wyzwania w zakresie bezpieczeństwa w Afryce Zachodniej i Sahelu mają różny charakter w różnych krajach; mając na uwadze, że należą do nich działalność organizacji terrorystycznych powiązanych z międzynarodowymi sieciami dżihadu, konflikty etniczne i plemienne, walka o dostęp do zasobów naturalnych, działalność bojówek i sił bezpieczeństwa poza prawem, zbrojne rebelie, konflikty separatystyczne oraz przemoc polityczna i wyborcza;

J. mając na uwadze, że bezpieczeństwo Europy i bezpieczeństwo Afryki są ze sobą ściśle powiązane; mając na uwadze, że terroryści, ugrupowania zbrojne, bojówki i handlarze ludźmi wykorzystują szereg złożonych, nakładających się na siebie wyzwań w regionie, w tym ubóstwo, brak dostępu do podstawowych usług społecznych, brak bezpieczeństwa żywnościowego, wylesianie, degradację środowiska, słabość instytucji, korupcję i brak zaufania do państwa;

K. mając na uwadze, że zmiana klimatu ma poważny wpływ na ten region; mając na uwadze, że może to prowadzić do dalszej destabilizacji; mając na uwadze, że w Afryce Zachodniej i Sahelu istnieje poważne ryzyko radykalizacji ze względu na marginalizację gospodarczą, społeczną i środowiskową;

L. mając na uwadze, że ciężar zadłużenia wzmaga zagrożenie dla ogólnej stabilności krajów w regionie Sahelu i Afryki Zachodniej;

M. mając na uwadze, że pandemia COVID-19 jeszcze bardziej osłabiła zdolność do stawienia czoła tym wyzwaniom w zakresie bezpieczeństwa;

N. mając na uwadze, że umacnianie demokracji w Afryce Zachodniej i Sahelu dodatkowo podważają wojskowe zamachy stanu, niedemokratyczne zmiany konstytucji, tłumienie protestów społecznych, ograniczanie wolności zgromadzeń, wypowiedzi i prasy oraz restrykcje nałożone na opozycyjne partie i polityków;

O. mając na uwadze, że oprócz zagrożeń dla bezpieczeństwa konsolidację demokracji w Afryce Zachodniej i Sahelu dodatkowo osłabia korupcja, tłumienie protestów i zgromadzeń, ograniczanie wolności słowa i prasy, utrudnianie działalności partii opozycyjnych i polityków, nieprzestrzeganie ograniczeń dotyczących kadencji prezydenta i innych przepisów konstytucyjnych oraz problemy związane z organizacją pluralistycznych i przejrzystych wyborów dla przesiedlonej ludności;

P. mając na uwadze, że przez ostatnie 20 lat UE, UA, ECOWAS i inne organizacje międzynarodowe wysyłały do krajów Afryki Zachodniej i Sahelu misje obserwacji wyborów; mając na uwadze, że opublikowano obszerne sprawozdania zawierające istotne propozycje reform, z których tylko niektóre zrealizowano;

Q. mając na uwadze, że według wskaźnika postrzegania korupcji z 2021 r. poziom korupcji w Afryce Zachodniej jest nierównomierny, przy czym Republika Zielonego Przylądka i Senegal należą do państw o najlepszych wynikach w dziedzinie reform antykorupcyjnych, a Liberia, Mali i Nigeria - do państw o najsłabszych wynikach;

R. mając na uwadze, że rosnące wyzwania w zakresie bezpieczeństwa i niezadowolenie społeczeństwa z rządów i społeczności międzynarodowej doprowadziły do szeregu publicznych demonstracji wzywających do dalszych reform rządowych i poprawy sytuacji w zakresie bezpieczeństwa; mając na uwadze, że od dłuższego czasu ponawiane są oskarżenia wobec władz regionalnych o korupcję i nepotyzm, co prowadzi do stałego spadku zaufania i zadowolenia z rządów i instytucji rządowych;

S. mając na uwadze, że ogólny stan demokracji i współpracy w zakresie bezpieczeństwa w regionie Sahelu znacznie się pogorszył, gdy bojownicy w Mali i Burkinie Faso obalili miejscowe rządy - w Mali w sierpniu 2020 r., a następnie w maju 2021 r., kiedy bojownicy obalili ten sam rząd, który wcześniej zainstalowali, a następnie w styczniu 2022 r., kiedy w Burkinie Faso przeprowadzono zamach stanu; mając na uwadze, że odzwierciedla to głęboko zakorzeniony kryzys w regionie;

T. mając na uwadze, że ECOWAS i UA wielokrotnie organizowały wymiany i wizyty w Mali i w Burkinie Faso w celu przeprowadzenia mediacji i osiągnięcia porozumienia między poszczególnymi podmiotami; mając na uwadze, że przy wielu okazjach ECOWAS podkreślał znaczenie ustalenia jasnego harmonogramu powrotu do procesów demokratycznych, w tym bliskiego terminu demokratycznych wyborów;

U. mając na uwadze, że po zamachu stanu w Gwinei we wrześniu 2021 r. i aresztowaniu prezydenta Alphy Condego, który niedawno został zwolniony, kraj ten wykluczono z ECOWAS do czasu przywrócenia porządku konstytucyjnego; mając na uwadze, że władzom wojskowym wyznaczono termin 25 kwietnia 2022 r. na przedstawienie szczegółowych informacji na temat ich planu transformacji; mając na uwadze, że w tym dniu zwróciły się one o nowy termin przedstawienia harmonogramu transformacji;

V. mając na uwadze, że poszanowanie krajowego porządku konstytucyjnego i praworządności ma pierwszorzędne znaczenie zarówno dla zapewnienia pokoju i stabilności, jak i dla zwalczania terroryzmu i zapewnienia bezpieczeństwa wojskowego; mając na uwadze, że przestrzeganie zasad demokratycznych, w tym organizacja przejrzystych i pluralistycznych wyborów, ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia rządom szerokiego poparcia społecznego; mając na uwadze, że obywatele popierają rzeczywiste procesy demokratyczne i dążą do sprawiedliwego udziału w nich;

W. mając na uwadze, że zaangażowanie parlamentów narodowych w podejmowanie decyzji w kwestiach bezpieczeństwa ma zasadnicze znaczenie dla rozwoju długotrwałego bezpieczeństwa i stabilności społecznej;

X. mając na uwadze, że bezpieczeństwo, rozwój i ochrona podstawowych praw człowieka wzajemnie się wzmacniają i są niezbędne dla trwałego pokoju;

Y. mając na uwadze, że kurcząca się przestrzeń dla organizacji społeczeństwa obywatelskiego i wolności prasy w niektórych krajach Afryki Zachodniej i Sahelu stanowi poważne wyzwanie dla demokracji, praworządności i praw podstawowych;

Z. mając na uwadze, że UE angażuje się we wspieranie bezpieczeństwa i rozwoju Afryki Zachodniej i Sahelu przez partnerstwa polityczne, dyplomatyczne i humanitarne, oferuje też m.in. wsparcie techniczne reformy sektora bezpieczeństwa, szkoleń dla wojska i policji, procedur wyborczych i dotyczących rozliczalności oraz na rzecz wzmocnienia społeczeństwa obywatelskiego;

AA. mając na uwadze, że UA jest bliskim partnerem UE w działaniach na rzecz pokoju i stabilności; mając na uwadze, że cele regionalnych podmiotów bezpieczeństwa, w tym ECOWAS i afrykańskich sił reagowania UA, pokrywają się z interesem UE polegającym na wspieraniu krajów borykających się z trudnościami w zapewnieniu pokoju i dobrobytu; mając na uwadze, że przywódcy UE i UA uzgodnili zacieśnienie współpracy w zakresie pokoju i bezpieczeństwa na kontynencie afrykańskim; mając na uwadze, że protokół ustaleń UA-UE w sprawie pokoju, bezpieczeństwa i sprawowania rządów oraz Europejski Instrument na rzecz Pokoju mają na celu przeciwdziałanie brakowi stabilności, zwalczanie radykalizacji, brutalnego ekstremizmu i terroryzmu oraz zajęcie się całym cyklem konfliktu za pomocą zintegrowanego podejścia;

AB. mając na uwadze, że Grupa Pięciu na rzecz Sahelu, wspierana przez UE i UA, zapewnia bezpieczeństwo i rozwój regionalny w celu zwalczania terroryzmu i zapewnienia stabilności w regionie Sahelu; mając na uwadze, że Grupa Pięciu na rzecz Sahelu ma trudności z wykazaniem, że zrobiła postępy i że jest w stanie utrzymać poparcie społeczne; mając na uwadze, że finansowane przez UE działania na rzecz zapobiegania konfliktom, mediacji, dialogu i pojednania są nadal ograniczone;

AC. mając na uwadze, że wszystkie wysiłki społeczności międzynarodowej obejmują bardzo ważny aspekt reform demokratycznych i reform sektora bezpieczeństwa; mając na uwadze, że większość krajów w regionie cierpi na brak zdolności państwa do skutecznego wdrożenia bardzo potrzebnych reform;

AD. mając na uwadze, że obecność zagranicznych prywatnych firm wojskowych i ochroniarskich w Afryce Zachodniej nadal destabilizuje bezpieczeństwo i środowisko polityczne w regionie; mając na uwadze, że tzw. grupa Wagnera, grupa najemników rosyjskiego rządu, jest obecna w Mali od czasu, gdy została zaproszona przez juntę wojskową pod koniec 2021 r.; mając na uwadze, że grupa Wagnera rzekomo wykorzystuje rosyjską infrastrukturę wojskową, a rosyjskie Ministerstwo Obrony jest zaangażowane w finansowanie, rekrutację, szkolenie i ochronę członków tej grupy; mając na uwadze, że grupę Wagnera oskarża się o popełnienie poważnych naruszeń praw człowieka;

AE. mając na uwadze, że eksperci ONZ wspólnie stwierdzili, że grupa Wagnera dopuszcza się rażących i systematycznych naruszeń praw człowieka w Republice Środkowoafrykańskiej, w tym masowych egzekucji doraźnych, arbitralnych zatrzymań, przemocy seksualnej, grabieży, wymuszonych zaginięć i tortur podczas przesłuchań;

AF. mając na uwadze, że Rosja rozpowszechniała i wciąż aktywnie rozpowszechnia dezinformację w całym regionie Sahelu, aby pozbawić legitymacji europejskie inicjatywy mające na celu zapewnienie stabilności i bezpieczeństwa w ramach pomocy temu regionowi;

AG. mając na uwadze, że UE i jej misje w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony były przedmiotem kampanii dezinformacyjnych i pilnie potrzebują środków skutecznej komunikacji strategicznej; mając na uwadze, że dezinformacja posunęła się nawet do fałszywych oskarżeń pod adresem francuskiego wojska o masowe zabójstwo w regionie Gossi w Mali, chociaż dowody wskazują, że za tę makabryczną mistyfikację odpowiedzialność ponoszą Malijczycy i obcokrajowcy podejrzani o przynależność do grupy Wagnera;

AH. mając na uwadze, że w wyniku licznych utrudnień ze strony tymczasowych władz malijskich podmioty międzynarodowe doszły do wniosku, że warunki ich dalszego zaangażowania wojskowego w Mali przestały być spełniane;

AI. mając na uwadze, że na wniosek swoich afrykańskich partnerów podmioty europejskie i międzynarodowe zgodziły się kontynuować wspólne działania przeciwko terroryzmowi w regionie Sahelu, w tym w Nigrze i w Zatoce Gwinejskiej, oraz rozpoczęły z tymi partnerami konsultacje polityczne i wojskowe w celu określenia do czerwca 2022 r. warunków tych wspólnych działań;

AJ. mając na uwadze, że sytuacja w regionie Sahelu jest ściśle związana z sytuacją w Zatoce Gwinejskiej; mając na uwadze, że bezpieczeństwu w Zatoce Gwinejskiej nadal zagraża piractwo; mając na uwadze, że Rada przedłużyła o dwa lata wdrażanie koncepcji skoordynowanej obecności na morzu w Zatoce Gwinejskiej;

1. zdecydowanie potępia przemoc i jej skutki w postaci ofiar śmiertelnych w Afryce Zachodniej i Sahelu, w tym nadużycia popełniane podczas operacji wojskowych, oraz wyraża zaniepokojenie rosnącą niestabilnością w regionie Sahelu, która zagraża bezpieczeństwu i stabilności krajów w tym regionie oraz ma poważne konsekwencje regionalne i międzynarodowe; wyraża solidarność z rodzinami wszystkich ofiar ataków terrorystycznych w całym regionie i składa im kondolencje; ponownie wyraża zdecydowane poparcie dla ludności Afryki Zachodniej i Sahelu oraz jej dążeń do pokoju, praw człowieka, bezpieczeństwa, stabilności, rozwoju gospodarczego oraz postępu społecznego i demokratycznego; wyraża uznanie dla licznych wysiłków podejmowanych przez podmioty lokalne i międzynarodowe w celu wspierania pokoju i postępu w całym regionie; przyznaje, że sytuacja w zakresie bezpieczeństwa w Sahelu nadal stanowi ogromne wyzwanie oraz że wielu cywilów cierpi z powodu braku bezpieczeństwa i stało się ofiarami ataków terrorystycznych;

2. podkreśla, że kompleksowa reakcja na wyzwania stojące przed Afryką Zachodnią i Sahelem wymaga koordynacji polityki bezpieczeństwa i rozwoju oraz polityki klimatycznej i handlowej;

3. wyraża głębokie zaniepokojenie stanem demokracji w regionie Sahelu i niedawnym zamachem stanu, do którego doszło w regionie; wzywa wszystkich przywódców zamachu stanu, aby jasno określili czas trwania przemian politycznych, by zapewnili szybki powrót do porządku konstytucyjnego, praworządności i rządów cywilnych oraz by ułatwili organizację przejrzystych i pluralistycznych wyborów;

4. zdecydowanie potwierdza swoje stanowisko, zgodnie z którym wszelka długoterminowa współpraca w zakresie bezpieczeństwa i współpraca polityczna z podmiotami UE będzie wymagała realistycznych harmonogramów powrotu do demokracji, w tym jasnych i wymiernych celów pośrednich; przypomina, że w przypadku braku takich realistycznych harmonogramów wszelka przyszła współpraca z podmiotami UE będzie postawiona pod znakiem zapytania;

5. zwraca uwagę, że zamachy stanu podważają wysiłki na rzecz wzmocnienia praworządności i potwierdzenia legitymacji demokratycznej działań rządu; przypomina, że prawdziwe przemiany demokratyczne i reformy muszą być przeprowadzane przez podmioty cywilne oraz umożliwiać pełne i aktywne zaangażowanie organizacji społeczeństwa obywatelskiego, kobiet, młodzieży i partii opozycyjnych; wzywa władze państw Afryki Zachodniej i Sahelu do poszanowania i ochrony wolności mediów oraz wolności zgromadzeń, zrzeszania się i wypowiedzi;

6. podkreśla, że w całym regionie potrzebny jest prawdziwy i obejmujący wszystkie sektory społeczeństwa obywatelskiego dialog narodowy, podczas którego zostanie nakreślona jasna wizja przyszłości demokracji, w tym konkretne cele wspólnie uzgodnione i podzielane przez różne podmioty niewojskowe i niepaństwowe; wzywa społeczność międzynarodową, aby ułatwiła taki dialog, oferując odgrywanie roli mediatora;

7. podkreśla, że jedność jest najlepszym sposobem sprostania licznym wyzwaniom, przed którymi stoi ten region; popiera zatem działania zapowiedziane przez UA oraz działania w obronie demokracji i praworządności podjęte przez ECOWAS;

8. wzywa przywódców wojskowych wszystkich państw Sahelu do wypełnienia ich zobowiązań międzynarodowych, w tym do pełnego poszanowania praw człowieka; popiera wysiłki ECOWAS na rzecz opracowania planu reform w zakresie praw człowieka i odpowiedzialności, aby - w ramach całościowych wysiłków na rzecz rozwiązania różnych kryzysów - zapobiec dalszym naruszeniom praw człowieka;

9. przypomina, że ze środków ISWMR - "Globalny wymiar Europy" nie wspiera się finansowo pewnych operacji związanych z państwowym sektorem wojskowym lub bezpieczeństwa ani operacji, które mogą prowadzić do łamania praw człowieka w krajach partnerskich; dostrzega liczne wyzwania stojące przed regionem Sahelu i Sahary, takie jak zmiana klimatu, kryzysy gospodarcze i ataki terrorystyczne; wzywa Europę do okazania większej solidarności poprzez polityczne i wojskowe wsparcie regionu, w tym poprzez Europejski Instrument na rzecz Pokoju, a także poprzez szkolenia z zakresu obsługi broni umożliwiające obronę, rozwój i poszanowanie praw człowieka; wzywa wszystkie państwa członkowskie UE, aby wywiązywały się ze swoich zobowiązań w zakresie praw człowieka i powstrzymywały się od transferów broni mogących przyczyniać się do łamania praw człowieka w Afryce Zachodniej i Sahelu;

10. przypomina, że młodzież afrykańska może odegrać ważną rolę w tworzeniu dostatniej przyszłości regionu; wzywa do większego włączenia i aktywnego udziału kobiet w demokratycznych procesach decyzyjnych na wszystkich szczeblach oraz w działaniach na rzecz budowania pokoju i pojednania; potępia stosowanie przemocy seksualnej i wszelkie formy zastraszania w sytuacjach konfliktu;

11. podkreśla, że rosnące zubożenie ludności stanowi społeczno-gospodarczą podstawę tworzenia się grup przestępczych i terrorystycznych; podkreśla, że brak dostępu ludności do kluczowych usług publicznych takich jak woda, infrastruktura sanitarna, opieka zdrowotna i edukacja, stanowi społeczno-gospodarcze podstawy rozwoju terroryzmu; podkreśla znaczenie edukacji jako podstawy wspierania wzrostu gospodarczego, tworzenia demokratycznego społeczeństwa i zapobiegania ekstremizmowi;

12. podkreśla rolę parlamentów narodowych w zapewnianiu stabilności i demokratyzacji; wzywa państwa ECOWAS, aby nadal włączały krajowe i regionalne organy demokratyczne w sprawy związane z bezpieczeństwem; uważa, że wszelkie takie interwencje UE powinny być przedmiotem debaty w danym parlamencie narodowym; wzywa UE i kraje ECOWAS do zintensyfikowania koordynacji wsparcia w zakresie bezpieczeństwa, rozwoju, pomocy humanitarnej i wspierania demokracji, aby zapewnić zintegrowane podejście do pokoju i bezpieczeństwa umożliwiające trwały i zrównoważony rozwój w całym regionie;

13. zwraca uwagę na znaczący wkład UE i jej państw członkowskich we współpracę na rzecz rozwoju i pomoc humanitarną oraz z zadowoleniem przyjmuje działania Sojuszu na rzecz Sahelu służące wspieraniu wysiłków na rzecz rozwoju podejmowanych przez rządy Grupy Pięciu na rzecz Sahelu; wzywa do pełnej operacyjności Grupy Pięciu na rzecz Sahelu oraz państwa członkowskie UE do ścisłej współpracy z nią poprzez budowanie zdolności finansowej, wymianę sprzętu wojskowego i zapewnienie skutecznych szkoleń dotyczących operacji wojskowych i cywilnych;

14. podkreśla, że poprawa stanu bezpieczeństwa w regionie będzie wymagała zajęcia się przyczynami przemocy i konfliktów, w tym ubóstwem, zmianą klimatu, przesiedleniami oraz brakiem dostępu do edukacji i brakiem perspektyw, które jeszcze pogłębiła pandemia COVID-19; przyznaje, że podstawowe przyczyny brutalnego ekstremizmu i terroryzmu są złożone; podkreśla, że trzeba pobudzać gospodarki regionu, wspierać tworzenie miejsc pracy i kłaść podwaliny pod zrównoważony długoterminowy rozwój; wzywa UE, by dostosowała swoje inwestycje i współpracę na rzecz rozwoju w dążeniu do zwalczania podstawowych przyczyn terroryzmu i braku bezpieczeństwa;

15. wyraża głębokie zaniepokojenie gwałtownym pogorszeniem się sytuacji w zakresie bezpieczeństwa żywnościowego w Afryce Zachodniej i Sahelu, które dotyka obecnie dziesiątek milionów ludzi ze względu na utrzymującą się i rosnącą podatność systemów rolno-spożywczych i łańcuchów dostaw w tych regionach na zagrożenia; podkreśla, że Afryka Zachodnia i region Sahelu są uzależnione od dostaw pszenicy z Ukrainy; wyraża głębokie zaniepokojenie alarmującymi krótko- i średnioterminowymi konsekwencjami, jakie dla bezpieczeństwa żywnościowego w Afryce Zachodniej i w regionie Sahelu ma niczym niesprowokowana wojna wypowiedziana przez Rosję Ukrainie, oraz związaną z tym faktem niepokojącą możliwością, że wojna ta doprowadzi do nowej, niebezpiecznej klęski głodu i kryzysu żywnościowego;

16. uznaje prawa krajów Afryki Zachodniej i Sahelu do suwerenności żywnościowej jako sposobu zapewnienia bezpieczeństwa żywieniowego i ograniczenie ubóstwa, z naciskiem na rolnictwo kobiece i rodzinne, a także dostęp do żywności po przystępnych cenach;

17. uznaje UE za czołowego darczyńcę pomocy humanitarnej i rozwojowej na świecie; wzywa UE i jej państwa członkowskie do zwiększenia wsparcia finansowego i pomocy humanitarnej w celu zaspokojenia pilnych potrzeb ludności będącej w potrzebie; ubolewa, że kilka państw członkowskich UE nie osiągnęło celu polegającego na przeznaczeniu 0,7 % swojego dochodu narodowego brutto na oficjalną pomoc rozwojową;

18. podkreśla, że na obszarach objętych konfliktem należy umożliwić swobodny dostęp do pomocy humanitarnej i podstawowych usług, w tym osobom mieszkającym na terytoriach poza kontrolą władz; przypomina, że aby uniknąć ryzyka utraty pomocy humanitarnej, wszystkie strony muszą przestrzegać międzynarodowego prawa humanitarnego; podkreśla, że dostawy pomocy humanitarnej należy traktować jako neutralne i bezstronne oraz zagwarantować bezpieczeństwo personelowi organizacji humanitarnych;

19. z zadowoleniem przyjmuje postępy poczynione przez niektóre kraje w kierunku położenia kresu korupcji; wzywa kraje Afryki i UE do zwalczania wszelkich przypadków korupcji; podkreśla związek między korupcją a przestępstwami przeciwko środowisku, przy czym oba te rodzaje przestępstw stanowią coraz większe zagrożenie dla osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju; stwierdza, że przywrócenie stabilności w regionie jest warunkiem wstępnym wzrostu bezpieczeństwa na świecie i postępów w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju; wzywa UE i jej państwa członkowskie, by wykorzystały politykę antykorupcyjną poprzez budowanie zwiększonego potencjału w odniesieniu do przestępstw uznanych przez UE, Interpol i Program Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska za przestępstwa przeciwko środowisku;

20. przypomina, że zmiana klimatu jest coraz ważniejszym zagrożeniem dla stabilności w regionie Afryki Zachodniej i Sahelu; wzywa państwa Afryki Zachodniej i Sahelu do współpracy z państwami członkowskimi UE w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom zmiany klimatu dla bezpieczeństwa i stabilności w regionie;

21. przypomina, że silne instytucje są niezbędne do walki z terroryzmem i do sprostania wyzwaniom wewnętrznym; podkreśla, jak ważne jest, aby zdefiniować na nowo - zgodnie ze standardami międzynarodowymi - strategię zwalczania terroryzmu i brutalnego ekstremizmu w regionach, w których występują te zjawiska, a także wzywa do pociągnięcia do odpowiedzialności i postawienia przed sądem wszystkich sprawców takich działań;

22. wzywa organy krajowe w całym regionie do depenalizacji czynności seksualnych między osobami tej samej płci oraz do zapewnienia praw osobom LGBTI; podkreśla, że uciekające przed prześladowaniami osoby LGBTI muszą mieć prawo do ochrony międzynarodowej w UE;

23. podkreśla, że UE jest zdecydowana kompleksowo angażować się w regionie w zakresie wsparcia politycznego, pomocy technicznej i finansowej, zwłaszcza w celu reformy sektora bezpieczeństwa, szkoleń wojskowych oraz wsparcia na rzecz ochrony i wzmocnienia społeczeństwa obywatelskiego, które mają zasadnicze znaczenie dla przeciwdziałania zagrożeniom dla bezpieczeństwa; wzywa ECOWAS i państwa członkowskie UE do skutecznego wdrożenia protokołu ustaleń w sprawie pokoju, bezpieczeństwa i sprawowania rządów;

24. podkreśla, że pomoc rozwojowa i humanitarna UE zapobiega cierpieniom ludności cywilnej i wpływa na poprawę jej podstawowych warunków życia; przypomina, że zrównoważony rozwój Afryki jest możliwy jedynie dzięki połączeniu kapitału ludzkiego i zewnętrznego wsparcia na rzecz rozwoju; przypomina, że migracja nie powinna prowadzić do drenażu mózgów; wzywa Komisję i państwa członkowskie do pilnej oceny, w porozumieniu z partnerami i właściwymi instytucjami międzynarodowymi, wszystkich dostępnych środków, by zapobiegać wszelkim zaległościom w spłacie zadłużenia krajów afrykańskich;

25. popiera zaangażowanie ONZ, UE i organizacji regionalnych w Afryce Zachodniej i Sahelu na rzecz pokoju, organizacji szkoleń wojskowych i pomocy technicznej, zwłaszcza w ramach unijnych misji szkoleniowych i dotyczących budowania zdolności oraz inicjatyw ECOWAS i Unii Afrykańskiej;

26. wyraża głębokie zaniepokojenie dużą liczbą przypadków bardzo poważnych naruszeń praw człowieka popełnionych przez malijskie siły bezpieczeństwa, o których to naruszeniach poinformowała Wszechstronna Zintegrowana Misja Stabilizacyjna ONZ w Mali (MINUSMA) i które zgodnie z prawem humanitarnym mogą stanowić zbrodnie wojenne; przyjmuje do wiadomości decyzję wiceprzewodniczącego / wysokiego przedstawiciela o zawieszeniu niektórych szkoleń dla malijskich sił zbrojnych i straży narodowej prowadzonych przez misję szkoleniową UE w Mali oraz misję UE dotyczącą budowania zdolności w Mali oraz wzywa do zawieszenia wszelkiej innej pomocy UE dla malijskiego sektora bezpieczeństwa do czasu postawienia sprawców wszystkich przestępstw przed sądem;

27. przyznaje, że różne misje międzynarodowe nie osiągnęły swojego podstawowego celu, jakim jest trwały pokój w całym regionie, w związku z czym potrzebny jest proces refleksji nad mandatami i rolami misji i polityk międzynarodowych; podkreśla, że przegląd mandatów i zobowiązań UE powinien koncentrować się na nadaniu współpracy z krajami Afryki Zachodniej i Sahelu bardziej prewencyjnego charakteru; wzywa państwa ECOWAS i UE do wspólnego opracowania nowego podejścia do reformy sektora bezpieczeństwa i do wsparcia w zakresie bezpieczeństwa;

28. potępia dezinformację na temat UE i jej misji prowadzonych w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony; wzywa UE, aby wyposażyła się we wszelkie niezbędne środki na rzecz skuteczniejszej komunikacji strategicznej;

29. podkreśla, że wszelkie wsparcie europejskie lub międzynarodowe powinno być postrzegane jedynie jako uzupełnienie wysiłków krajowych i regionalnych; przypomina, że kraje przyjmujące muszą nadal ponosić odpowiedzialność za wszystkie inicjatywy podejmowane na ich terytorium; przypomina, że w związku z tym przywódcy polityczni i społeczni muszą również wspierać takie inicjatywy, aby były one skuteczne;

30. przyznaje, że pomimo utrzymujących się wyzwań w zakresie bezpieczeństwa poczyniono postępy w zwalczaniu zbrojnych ugrupowań islamistycznych; ponownie podkreśla, że należy zwalczać propagandę terrorystyczną i inicjatywy rekrutacyjne w ramach szerszych strategii zwalczania podatności na terroryzm i rekrutacji terrorystów; podkreśla jednocześnie, że należy zachęcać do ucieczki z brutalnych grup ekstremistycznych oraz zwiększyć wysiłki na rzecz deradykalizacji takich bojowników i ich ponownego włączenia do społeczeństwa;

31. zdecydowanie krytykuje decyzję malijskiego rządu o utrudnianiu współpracy z podmiotami europejskimi, wyrażoną między innymi poprzez wypowiedzenie 2 maja 2022 r. dwóch kluczowych umów, a mianowicie umowy dotyczącej statusu sił określającej ramy prawne obecności w Mali francuskiej grupy "Barchan" i europejskiej grupy operacyjnej "Takuba" oraz traktatu o współpracy w zakresie obrony zawartego w 2014 r. między Mali a Francją; zdecydowanie krytykuje żądanie Mali ze stycznia 2022 r. opuszczenia terytorium kraju przez kontyngent duński i francuski oraz odmowę udzielenia niemieckiemu samolotowi zezwolenia na przelot nad malijską przestrzenią powietrzną;

32. potępia coraz większą obecność w Sahelu wspieranej przez Kreml rosyjskiej grupy "Wagnera"; jest głęboko przekonany, że zaangażowanie grupy "Wagnera" w Afryce Zachodniej jest sprzeczne z celem zapewnienia pokoju, bezpieczeństwa i stabilności w regionie oraz jest niekompatybilne ze współpracą z UE w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony; wzywa wszystkie kraje do przeanalizowania działań grupy "Wagnera", zwłaszcza w Republice Środkowoafrykańskiej; wyraża głębokie zaniepokojenie licznymi popełnianymi przez tę grupę przypadkami naruszeń praw człowieka i łamania przez nią międzynarodowego prawa humanitarnego, które są nadal zgłaszane; zdecydowanie potępia zbrodnie popełnione w Afryce Zachodniej i Sahelu przez grupę "Wagnera" i inne prywatne firmy wojskowe i ochroniarskie;

33. wzywa wszystkie kraje, które współpracują lub rozważają współpracę z grupą "Wagnera", aby uwzględniły rozwój sytuacji w Ukrainie, gdzie rosyjski reżim prowadzi brutalną i nieludzką wojnę, rażąco naruszając prawo międzynarodowe; wzywa wszystkie państwa do porzucenia wszelkich złudzeń co do ostatecznych celów jakiegokolwiek zaangażowania Rosji w ich krajach oraz do uznania, że Rosja i jej grupa "Wagnera" skupiają się wyłącznie na własnych interesach i użyją wszelkiej siły, jaką uznają za konieczną, co jest widoczne w Ukrainie i w innych miejscach, gdzie ludność cywilna płaci wysoką cenę;

34. przypomina, że sytuacja w zakresie bezpieczeństwa w Sahelu, państwach wybrzeża Afryki Zachodniej i Maghrebie jest ze sobą ściśle powiązana; zwraca się o ocenę niedociągnięć, które uniemożliwiły unijnym misjom szkoleniowym realizację zamierzonego celu, jakim jest odpowiednie szkolenie sił zbrojnych w krajach partnerskich w celu przeciwdziałania dżihadyzmowi; apeluje, aby kolejne unijne misje szkoleniowe przeprowadzić w sposób pozwalający na usunięcie tych poważnych niedociągnięć;

35. przypomina, że w kontekście relokacji operacji "Barchan" do Nigru należy wyciągnąć wnioski, które umożliwią zmianę modelu działania na taki, w którym większy nacisk położony będzie na zapobieganie i bardziej kompleksowe podejście do zarządzania, bezpieczeństwa i pomocy rozwojowej;

36. podkreśla, że społeczność międzynarodowa powinna zintensyfikować współpracę gospodarczą i polityczną z krajami, które chcą przeprowadzić reformy i osiągnąć wyniki, aby służyć jako regionalne wzorce do naśladowania mogące odegrać rolę w stabilizacji całego regionu; z zadowoleniem przyjmuje wysiłki niektórych krajów na rzecz demokratyzacji; podkreśla fakt, że przykłady udanych projektów regionalnych, na przykład w regionie wybrzeża Afryki Zachodniej, mogą odegrać rolę w stabilizacji całego regionu i w związku z tym uważa, że takie pozytywne przykłady powinny być nadal promowane i wspierane;

37. przypomina, że ochrona i bezpieczeństwo ludności cywilnej jest jednym z kluczowych zadań każdego rządu, i podkreśla, że należy podjąć dodatkowe środki, aby lepiej chronić ludność cywilną; sugeruje, że takie środki mogłyby obejmować metody nieuzbrojonej ochrony cywilnej, które ONZ zastosowała już z powodzeniem w innych konfliktach;

38. zwraca w szczególności uwagę, że strategię bezpieczeństwa należy przygotować z rzeczywistym udziałem kobiet, które niewspółmiernie dotkliwiej odczuwają skutki braku bezpieczeństwa i przemocy, oraz z udziałem młodych ludzi, których przyszłość - i przyszłość regionu - będzie zależała od dostępu do edukacji i zatrudnienia sprzyjających pokojowemu rozwojowi i zniechęcających do przystępowania do dżihadu; wzywa kraje regionu i społeczność międzynarodową do dalszego promowania wdrażania rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2250 (2015) w sprawie młodzieży, pokoju i bezpieczeństwa oraz ponownie wyraża poparcie dla realizacji agendy ONZ dotyczącej kobiet, pokoju i bezpieczeństwa w regionie Sahelu;

39. przyjmuje z zadowoleniem decyzję Rady w sprawie przedłużenia i wzmocnienia realizacji koncepcji skoordynowanej obecności na morzu w Zatoce Gwinejskiej; wzywa Radę, aby rozważyła możliwość wzmocnienia za pomocą środków lotniczych tej koncepcji w Zatoce Gwinejskiej; wzywa do większego zaangażowania i współpracy z państwami nadbrzeżnymi Zatoki Gwinejskiej za pośrednictwem Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - "Globalny wymiar Europy" i Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju;

40. przyjmuje z zadowoleniem rolę, jaką misje obserwacji wyborów odgrywają we wspieraniu i wzmacnianiu procesu demokratycznego; przypomina, że państwa członkowskie UE i państwa Afryki Zachodniej i Sahelu zapraszają oficjalne misje obserwacyjne, i wzywa rządy państw Afryki Zachodniej i Sahelu do kontynuacji tej praktyki podczas przejrzystych, pluralistycznych i opartych na zdrowej rywalizacji wyborów;

41. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, Radzie AKP-UE, Radzie Ministrów AKP, państwom członkowskim Unii Afrykańskiej, sekretariatom ECOWAS, Inicjatywy z Akry i Grupy Pięciu na rzecz Sahelu.

1 Dz.U. C 385 z 22.9.2021, s. 24.
2 Dz.U. C 494 z 8.12.2021, s. 80.
3 Dz.U. C 15 z 12.1.2022, s. 166.
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0482.
5 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0040.
6 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0039.
7 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0052.
8 Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 3.
9 Dz.U. L 287 z 4.11.2010, s. 3.
10 Dz.U. L 209 z 14.6.2021, s. 1.
11 Dz.U. L 54 I z 26.2.2020, s. 9.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024