Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 17 października 2022 r. zmieniająca przepisy wykonawcze do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego

DECYZJA PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 17 października 2022 r.
zmieniająca przepisy wykonawcze do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego
(2022/C 452/01)

PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 223 ust. 2,

uwzględniając Statut posła do Parlamentu Europejskiego 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 1 oraz art. 20 ust. 1, 3 i 4,

uwzględniając art. 25 ust. 3 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,

uwzględniając art. 28 ust. 2 przepisów wykonawczych do Statutu posła,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 20 ust. 3 Statutu posła stanowi, że niektóre wydatki poniesione przez posłów w związku z wykonywaniem mandatu mogą być zwracane według stawek zryczałtowanych. W motywie 17 Statutu posła doprecyzowano, że koszty takie zwraca się zgodnie z zasadami określonymi przez Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich w wyroku w sprawie Lorda Bruce'a 2 .

(2) W interesie uporządkowanego zarządzania Parlament może zatem dokonać takiego zwrotu na podstawie przepisów zryczałtowanych, jeżeli zmniejszyłoby to koszty i obciążenia administracyjne nieodłącznie związane z systemem, w którym kontroluje się każdy wydatek oddzielnie.

(3) Zgodnie z art. 25 ust. 3 Regulaminu Parlamentu Europejskiego decyzje finansowe, organizacyjne i administracyjne w sprawach dotyczących posłów podejmuje Prezydium.

(4) Art. 25 przepisów wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego 3  (zwanych dalej "przepisami wykonawczymi") stanowi, że posłowie mają prawo do diety z tytułu kosztów ogólnych w formie kwoty ryczałtowej. Na mocy art. 28 ust. 2 przepisów wykonawczych Prezydium przyjmuje niewyczerpujący wykaz wydatków, które mogą podlegać zwrotowi w ramach tej diety.

(5) Aktualną wersję wykazu wydatków, które mogą podlegać zwrotowi w ramach diety z tytułu kosztów ogólnych, Prezydium przyjęło w decyzji z dnia 2 lipca 2018 r. W świetle doświadczeń zebranych podczas 9. kadencji parlamentarnej Prezydium zamierza dokonać oceny tej decyzji oraz utrzymać ją w mocy do końca 2022 r.

(6) Po zapowiedzi przewodniczącej z dnia 4 kwietnia 2022 r. powołano grupę roboczą ad hoc Prezydium ds. zwrotu z tytułu kosztów ogólnych (zwaną dalej "grupą roboczą ad hoc Prezydium"). Ma ona przeprowadzić ocenę decyzji Prezydium z dnia 2 lipca 2018 r., a wyniki przedstawić Prezydium do listopada 2022 r. wraz z ewentualnymi zaleceniami i wnioskami.

(7) W dniu 6 października 2022 r. grupa robocza ad hoc zaleciła Prezydium wprowadzenie w tytule 1 przepisów wykonawczych rozdziału 7 dotyczącego diety z tytułu kosztów ogólnych, a także szeregu środków towarzyszących, aby zwiększyć przejrzystość tej diety.

(8) Grupa robocza ad hoc Prezydium zaproponowała również, aby Prezydium zapoznało się z zestawieniem dobrowolnie zwróconych niewykorzystanych kwot, jakie przygotowuje Dyrekcja Generalna ds. Finansów Parlamentu Europejskiego po zakończeniu każdej kadencji, a następnie oceniło i w razie potrzeby zmieniło przepisy dotyczące diety z tytułu kosztów ogólnych, o których mowa w rozdziale 7 przepisów wykonawczych. Ocenę i ewentualny przegląd należy przeprowadzić najpóźniej do końca roku następującego po wyborach do Parlamentu Europejskiego, tak aby nowe przepisy weszły w życie w następnej kadencji parlamentarnej.

(9) Ponadto z powodu dodania rozdziału 7 oraz w celu zachowania logicznej struktury przepisów wykonawczych należy zmienić kolejność i w związku z tym numerację niektórych dotychczasowych artykułów,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W przepisach wykonawczych wprowadza się następujące zmiany:

(1)
W tytule I, rozdział 4, tytuł sekcji 3 otrzymuje brzmienie:

"Sekcja 3: Przepisy ogólne";

(2)
art. 25 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 25

Pomoc dla posłów w trakcie podróży służbowych

1. Poseł, który w trakcie podróży służbowej, o której mowa w art. 10 ust. 1 lit. a) oraz w art. 10 ust. 2 i 2aulegnie poważnej chorobie lub wypadkowi albo którego podróż zostanie z przyczyn nieprzewidzianych zakłócona, ma prawo do pomocy ze strony Parlamentu. Pomoc ta obejmuje organizację repatriacji i pokrycie wszelkich związanych z nią kosztów. Poseł lub, w stosownym przypadku, jego przedstawiciel, może zwrócić się o repatriację do jednego z miejsc pracy Parlamentu lub do swego miejsca zamieszkania.

2. W przypadku zgonu posła podczas takiej podróży służbowej pokryte mogą również zostać niezbędne koszty związane z transportem ciała zmarłego do miejsca zamieszkania.

3. Wykonanie przez Parlament swych zobowiązań w zakresie udzielenia pomocy następuje poprzez wykupienie polisy ubezpieczeniowej. Prawa posłów, o których mowa w ust. 1 i 2, realizowane są zgodnie z warunkami przewidzianymi w polisie ubezpieczeniowej.

4. Polisa ubezpieczeniowa obejmuje, między innymi, koszty świadczenia następujących rodzajów pomocy:

– pomoc w razie poważnej choroby, wypadku lub zgonu posła;

– pomoc i wcześniejszy powrót w razie klęski żywiołowej, poważnych zakłóceń porządku publicznego lub poważnej choroby, wypadku bądź śmierci członka rodziny,

– pomoc logistyczną i administracyjną w razie utraty lub kradzieży dokumentów,

– pomoc w razie postępowania sądowego przeciwko posłowi,

– dodatkowe ubezpieczenie na życie i ubezpieczenie na wypadek inwalidztwa (kwota pozostała do zapłacenia).";

(3)
art. 26 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 26

Pomoc dla posłów z niepełnosprawnością

Kwestorzy - na wniosek sekretarza generalnego i po wydaniu opinii przez lekarza Parlamentu - mogą zezwolić na pokrycie przez Parlament niektórych wydatków koniecznych do zapewnienia pomocy posłowi dotkniętemu poważną niepełnosprawnością, tak aby mógł on wykonywać swój mandat. Stopień niepełnosprawności i zasadność proponowanej pomocy umożliwiającej posłowi wykonywanie mandatu podlegają okresowemu zatwierdzeniu przez lekarza Parlamentu. Zezwolenie Kwestorów określa sposoby udzielania pomocy i okres jej obowiązywania.";

(4)
art. 27 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 27

Nieobecności

Dietę pobytową, o której mowa w art. 24, zmniejsza się o 50% za każdy dzień, w którym poseł był nieobecny na ponad połowie wszystkich głosowań imiennych odbywających się we wtorek, środę i czwartek podczas sesji w Strasburgu oraz drugiego dnia sesji w Brukseli.";

(5)
art. 28 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 28

Kary pieniężne

1. Poseł, który został ukarany wykluczeniem z posiedzenia na podstawie art. 152 Regulaminu Parlamentu, traci prawo do diety pobytowej przewidzianej w art. 24 za okres wykluczenia.

2. Poseł traci prawo do diety pobytowej w przypadkach przewidzianych w art. 153 Regulaminu Parlamentu.";

(6)
po art. 28 nagłówek "Sekcja 4: Przepisy ogólne" otrzymuje brzmienie:

"Rozdział 5

Pomoc osobistych współpracowników";

(7)
art. 29 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 29

Pokrycie kosztów pomocy parlamentarnej

1. Posłowie mają prawo do pomocy osobistych współpracowników, których sami dobierają. Parlament pokrywa rzeczywiście poniesione koszty związane całkowicie i wyłącznie z zatrudnieniem jednego lub kilku asystentów lub korzystaniem z ich usług zgodnie z niniejszymi przepisami wykonawczymi i na warunkach określonych przez Prezydium.

2. Pokrywane są wyłącznie koszty odpowiadające niezbędnej pomocy bezpośrednio związanej z pełnieniem mandatu poselskiego. Kwota te nie może w żadnym wypadku pokrywać kosztów związanych ze sferą prywatną posła.

3. Koszty są pokrywane przez okres sprawowania mandatu przez posła. Pokrywa się jedynie koszty poniesione maksymalnie 30 dni przed złożeniem wniosku o zwrot zgodnie z niniejszym rozdziałem.

4. Maksymalna pokrywana kwota przysługująca w ciągu miesiąca z tytułu korzystania z usług wszystkich współpracowników wymienionych w art. 30 wynosi 26 734 EUR ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2022 r.

5. Jeżeli mandat posła nie rozpoczyna się pierwszego dnia miesiąca lub nie kończy się ostatniego dnia miesiąca, pokrywane koszty pomocy parlamentarnej za dany miesiąc są obliczanie proporcjonalnie.

6. Niewykorzystana kwota przysługująca w ciągu miesiąca, o której mowa w ust. 4, skumulowana pod koniec roku budżetowego, zostaje przesunięta na kolejny rok budżetowy w wysokości nieprzekraczającej kwoty miesięcznej, o której mowa w tym ustępie.";

(8)
art. 30 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 30

Zasady ogólne

1. Posłowie korzystają z usług:

a) akredytowanych asystentów parlamentarnych, o których mowa w art. 5a warunków zatrudnienia innych pracowników, oraz

b) osób fizycznych, które pomagają posłom w państwie członkowskim, w którym zostali oni wybrani, i które zawarły z posłami umowę o pracę lub umowę o świadczenie usług zgodnie z właściwym prawem krajowym, na warunkach przewidzianych w niniejszym rozdziale, dalej zwanych asystentami krajowymi.

2. Kilku posłów może, w drodze pisemnej umowy, utworzyć grupę w celu wspólnego zatrudnienia lub korzystania z usług jednego asystenta lub kilku asystentów, o których mowa w ust. 1, lub jednego stażysty lub większej liczby stażystów. W takim przypadku posłowie ci wyznaczają ze swojego grona posła lub posłów uprawnionych do podpisywania umów lub do składania wniosku o zatrudnienie w imieniu grupy.

Posłowie dostarczają właściwemu działowi pisemną deklarację określającą podział przypadających na każdego z nich udziałów, które są odejmowane od kwoty przewidzianej w art. 29 ust. 4.

3. Artykuły od 31 do 38 nie mają zastosowania do akredytowanych asystentów parlamentarnych.

4. Koszty poniesione z tytułu umów o staż, na warunkach określonych przez Prezydium, również mogą zostać

pokryte.

5. Posłowie mogą także korzystać z usług osób fizycznych lub prawnych świadczących usługi w celu otrzymania okazjonalnych i precyzyjnie określonych usług związanych bezpośrednio z wykonywaniem mandatu poselskiego, na warunkach przewidzianych w niniejszym rozdziale.

6. Świadczenie usług nie może obejmować udostępniania personelu za wyjątkiem tymczasowych usług świadczonych przez usługodawców, którzy oferują tego rodzaju usługi zawodowo i regularnie oraz są uprawnieni do ich świadczenia na mocy prawa krajowego.

7. Prezydium przyjmuje wykaz wydatków, które mogą być pokrywane z tytułu zwrotu kosztów pomocy parlamentarnej * .

8. Nazwiska asystentów, stażystów oraz nazwiska lub nazwy usługodawców i upoważnionych płatników są publikowane - przez cały okres trwania ich umów - na stronie internetowej Parlamentu Europejskiego wraz z nazwiskiem posła lub posłów, którym pomagają.

Z odpowiednio uzasadnionych względów bezpieczeństwa asystenci, stażyści, usługodawcy i upoważnieni płatnicy mogą złożyć pisemny wniosek o niepublikowanie ich nazwiska lub nazwy na stronie internetowej Parlamentu Europejskiego. Decyzje w sprawie tych wniosków podejmuje sekretarz generalny.

9. Liczba umów zawartych między posłem i akredytowanymi asystentami, obowiązujących w danym momencie, nie może przekraczać trzech, niezależnie od przewidzianego w nich czasu pracy. Liczba tych umów może zostać zwiększona do czterech, o ile przewodniczący Parlamentu wyraźnie udzieli odstępstwa po potwierdzeniu przez właściwy dział, że dany poseł dysponuje wystarczającą powierzchnią biurową pozwalającą spełniać normy dotyczące korzystania z budynków Parlamentu, z uwzględnieniem liczby ewentualnych stażystów.

10. Co najmniej 25 % kwoty przewidzianej w art. 29 ust. 4 jest przeznaczone na pokrycie kosztów wynikających z tytułu VII warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej. W związku z tym wszystkie koszty pomocy parlamentarnej inne niż koszty wynikające z tytułu VII warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej nie mogą łącznie przekraczać 75 % kwoty przewidzianej w art. 29 ust. 4.

Ponadto wydatki na świadczenie usług, o których mowa w art. 30, nie mogą przekraczać 25 % kwoty przewidzianej w art. 29 ust. 4.

Ograniczenia te są obliczane w ujęciu skumulowanym na rok budżetowy na podstawie kwot przysługujących miesięcznie, przewidzianych w art. 29 ust. 4, powiększonych o niewykorzystaną kwotę przesuniętą na kolejny rok budżetowy, o której mowa w art. 29 ust. 6, w ujęciu proporcjonalnym.

11. Parlament pokrywa wydatki na wynagrodzenia brutto lub honoraria asystentów krajowych z wyłączeniem VAT do maksymalnej kwoty miesięcznej, którą ustala Prezydium zgodnie z ust. 12. Kwoty te mogą być corocznie dostosowywane przez Prezydium. Obowiązujące pułapy są publikowane na stronie internetowej Parlamentu.

12. Pułapy wynoszą trzykrotność kwoty referencyjnej. Kwota referencyjna wynosi jedną dwunastą kwoty opublikowanej przez Eurostat jako średnie roczne wynagrodzenie brutto osób zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w państwie członkowskim, w którym dany poseł został wybrany.

Obliczone w ten sposób pułapy nie powinny być jednak niższe od podstawowego wynagrodzenia akredytowanego asystenta parlamentarnego w grupie zaszeregowania 6 ani wyższe od podstawowego wynagrodzenia akredytowanego asystenta parlamentarnego w grupie zaszeregowania 19.

Wszelkie premie są zwracane jedynie do wysokości wymienionych wyżej pułapów obliczonych w ujęciu rocznym.

Pułapy te są proporcjonalnie zmniejszane, jeżeli asystent krajowy pracuje w niepełnym wymiarze czasu pracy lub nie pracuje przez pełny miesiąc.";

(9)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 30a

Konsekwencje finansowe w przypadku stwierdzenia nękania lub molestowania akredytowanego asystenta parlamentarnego

Jeżeli w wyniku kontradyktoryjnego postępowania wewnętrznego w sprawie nękania lub molestowania Przewodniczący stwierdzi, że doszło do nękania psychicznego lub molestowania seksualnego akredytowanego asystenta parlamentarnego przez posła, wszelkie wynikające z umowy z tym akredytowanym asystentem parlamentarnym zobowiązania pieniężne posła, w szczególności wynagrodzenie akredytowanego asystenta parlamentarnego, są, w drodze odstępstwa od art. 29, potrącane przez Parlament z kwoty przeznaczonej na zwrot kosztów pomocy parlamentarnej tego posła, a poseł traci prawo do korzystania z dalszych usług tego asystenta.";

(10)
art. 31 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 31

Upoważniony płatnik

1. Wszystkimi umowami o pracę i świadczenie usług, a także wszelkimi umowami o staż odnoszącymi się do stażystów odbywających staż w państwie członkowskim, w którym poseł został wybrany, zawartymi przez posła lub grupę posłów, zarządza upoważniony płatnik posiadający siedzibę w państwie członkowskim.

2. Usługi tego upoważnionego płatnika świadczy osoba fizyczna lub prawna uprawniona w jednym z państw członkowskich do wykonywania działalności zawodowej w zakresie podatkowych i socjalnych aspektów umów o pracę lub umów o świadczenie usług zgodnie z prawem krajowym.

3. Poseł zawiera oddzielną umowę z dowolnym upoważnionym płatnikiem, który spełnia wymogi określone w ust. 2.

Koszty powstałe z tytułu skorzystania z usług upoważnionego płatnika zgodnie z ust. 1 są pokrywane z dodatku przewidzianego w art. 29 ust. 4 i nie podlegają limitowi określonemu w art. 30 ust. 10 w odniesieniu do usług.

Honoraria upoważnionych płatników z wyłączeniem VAT nie mogą przekraczać 10 % kosztów wynagrodzeń, honorariów i dodatków na asystentów krajowych, usługodawców i stażystów, za których płatność odpowiadają, ani 4 % kwoty przewidzianej w art. 29 ust. 4.

Pułap wynagrodzeń jest sprawdzany w ujęciu skumulowanym w odniesieniu do roku kalendarzowego proporcjonalnie do okresu trwania umowy zawartej z upoważnionym płatnikiem.

4. Posłowie zawierają umowę z upoważnionym płatnikiem w oparciu o wzór umowy zatwierdzony przez Prezydium.

Zgodnie z niniejszym rozdziałem wzór umowy określa zasady płatności w odniesieniu do umów, o których mowa w ust. 1, a także wynagrodzenie i zakres odpowiedzialności upoważnionego płatnika.";

(11)
art. 32 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 32

Zasady administrowania umowami ze współpracownikami

1. Upoważniony płatnik gwarantuje odpowiednie stosowanie prawa krajowego i wspólnotowego, szczególnie w dziedzinie zobowiązań socjalnych i podatkowych, w przypadku administrowanych przez siebie umów.

2. Kwoty wynagrodzenia dla upoważnionego płatnika są wypłacane za okazaniem faktur lub rachunków za odpowiednie zadania.

3. Posłowie dostarczają upoważnionemu płatnikowi wszystkie dokumenty i informacje, których potrzebuje on w celu zagwarantowania legalności i prawidłowego administrowania powierzonymi mu umowami, a w szczególności dokumenty i informacje, o których mowa w art. 33 ust. 2, art. 34 ust. 1 lit. a), art. 36, art. 37 ust. 1 lit. a) i art. 38.

4. Parlament wypłaca upoważnionemu płatnikowi płatności należne z tytułu administrowania powierzonymi mu umowami łącznie z umowami o staż za okazaniem niezbędnych dokumentów poświadczających.

5. Na wniosek posła Parlament wyjątkowo przekazuje bezpośrednio w imieniu posła wynagrodzenie netto na rzecz asystentów, z którymi poseł zawarł umowę o pracę. Upoważniony płatnik niezwłocznie dostarcza odpowiedniemu wydziałowi informacje dotyczące wysokości opłat socjalnych i podatkowych oraz sporządza odcinki wypłaty dla asystentów.

6. Jeżeli wymagają tego okoliczności, Parlament może - w ramach umowy o pracę i na wniosek posła - wypłacać zaliczki z tytułu płatności, o których mowa w ust. 4 i 5.

Zaliczki te mogą zostać również wykorzystane na pokrycie kosztów krótkich podróży asystentów krajowych. W takim przypadku zaliczki te wypłacane są ryczałtowo, a ich maksymalna kwota wynosi 100 euro miesięcznie na asystenta. Gdyby poniesione koszty przekroczyły kwotę ryczałtu, upoważniony płatnik przedstawia raz na kwartał dokumenty potwierdzające poniesione wydatki. W wyjątkowych przypadkach dokumenty te można zastąpić oświadczeniem.

Upoważniony płatnik pozostaje w pełni odpowiedzialny za rozliczenie tych zaliczek zgodnie z niniejszymi przepisami wykonawczymi i właściwym prawem krajowym.";

(12)
po art. 32 skreśla się nagłówek "Rozdział 5 Pomoc osobistych współpracowników";
(13)
art. 33 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 33

Wniosek o pokrycie kosztów pomocy parlamentarnej

1. Wniosek o pokrycie kosztów pomocy parlamentarnej na mocy art. 30 ust. 1 lit. b) oraz ust. 2, 4 i 5, wyszczególniający beneficjentów i kwoty do wypłaty, musi zostać złożony przez posła lub upoważnionego przez niego płatnika do właściwego wydziału i podpisany przez wszystkich zainteresowanych posłów oraz przez płatnika (w przypadku płatnika za wyjątkiem sytuacji określonych w art. 32 ust. 5a lit. b). W przypadku umów o pracę do wniosku dołączone są dokumenty poświadczające, o których mowa w art. 34, a w przypadku umów o świadczenie usług - dokumenty, o których mowa w art. 37.

2. Poseł niezwłocznie zawiadamia upoważnionego płatnika i właściwy wydział o wszelkich zmianach stosunków umownych i danych dotyczących płatności, wskazując zmiany do umowy.

Upoważniony płatnik bezzwłocznie przekazuje te informacje wraz z odpowiednimi dokumentami potwierdzającymi właściwemu wydziałowi.";

(14)
art. 34 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 34

Dokumenty wymagane w związku z umową o pracę

Wniosek o pokrycie kosztów umowy o pracę musi zawierać:

a) oryginał umowy o pracę, którą poseł zawarł ze swoim asystentem krajowym;

b) szczegółowy opis stanowiska i dokładny adres wykonywania obowiązków;

c) zestawienie szczegółowych wyliczeń wynagrodzenia, składek na ubezpieczenie społeczne odprowadzonych przez pracodawcę i pracownika oraz innych przewidywalnych kosztów do zapłaty lub zwrotu w ciągu roku kalendarzowego i w momencie zakończenia umowy, które uwzględnia przepisy prawa krajowego, w tym te dotyczące minimalnych wynagrodzeń, a także zobowiązania umowne, w tym ewentualny zwrot kosztów podróży służbowych;

d) poświadczoną kopię ważnego dokumentu tożsamości asystenta krajowego;

e) zaświadczenie o miejscu zamieszkania asystenta krajowego;

f) zaświadczenie o kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym asystenta krajowego; oraz

g) podpisane przez posła oświadczenie, że w trakcie obowiązywania umowy asystent krajowy nie będzie podejmował żadnych innych zobowiązań, nawet jeśli mają one charakter niezarobkowy, bezpośrednio lub pośrednio względem organizacji, które dążą do realizacji celów o charakterze politycznym, takich jak partie polityczne, fundacje, ruchy lub parlamentarne grupy polityczne, jeśli działania te mogłyby przeszkadzać w wykonywaniu jego obowiązków lub stanowić podstawę do wystąpienia konfliktu interesów.";

(15)
skreśla się art. 34a;
(16)
art. 35 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 35

Rozliczenie księgowe

1. Najpóźniej do dnia 31 marca roku następującego po odnośnym roku budżetowym Parlamentu upoważniony płatnik składa właściwemu działowi - w szczególności w celu rozliczenia wypłaconych zaliczek - zestawienie kosztów poniesionych z tytułu wynagrodzeń, odprowadzonych podatków i składek na ubezpieczenie społeczne odprowadzonych przez pracodawcę i pracownika, jak również wszelkich innych kosztów podlegających zwrotowi w odniesieniu do każdego z zatrudnionych asystentów krajowych. Ponadto składa on również dokument poświadczający objęcie asystenta krajowego systemem ubezpieczenia społecznego i wymieniający posła jako pracodawcę, a także zaświadczenie o ubezpieczeniu od wypadków przy pracy, jeżeli jest ono przewidziane właściwym prawem krajowym. Upoważniony płatnik potwierdza także, że wszelkie zobowiązania wynikające z przepisów właściwego prawa krajowego zostały zaspokojone.

W przypadku zakończenia umowy między upoważnionym płatnikiem i posłem oraz wygaśnięcia mandatu posła zobowiązania te zaspokaja się w terminie maksymalnie trzech miesięcy.

Zestawienia, o których mowa w akapicie pierwszym, sporządzone są zgodnie ze specyfikacjami podanymi przez Parlament.

2. Po kontroli zestawień, o których mowa w ust. 1, właściwy dział kieruje do upoważnionego płatnika zawiadomienie - z kopią do wiadomości posła - o prawidłowości lub nieprawidłowości dokonanych płatności, w razie konieczności ze wskazaniem brakujących dokumentów, które należy dostarczyć.

Jeżeli w zawiadomieniu stwierdzono nieprawidłowość płatności, to dokumenty niezbędne do stwierdzenia prawidłowości płatności należy przekazać do właściwego działu w ciągu miesiąca od daty zawiadomienia. W przeciwnym razie Parlament stosuje art. 67 i 68.";

(17)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 35a

Obowiązki w zakresie umowy o pracę

1. W okresie przewidzianym właściwym prawem krajowym i co najmniej przez rok od zakończenia danej kadencji parlamentarnej upoważniony płatnik przechowuje rejestr płatności wyszczególniający wypłacone kwoty wynagrodzeń oraz kwoty podatku i składek na ubezpieczenie społeczne odprowadzonych przez pracodawcę i pracownika. W przypadku zakończenia umowy z upoważnionym płatnikiem przed końcem kadencji posła poświadczona kopia rejestru płatności jest niezwłocznie przekazywana nowemu upoważnionemu płatnikowi wskazanemu przez posła zgodnie z art. 31 ust. 3.

2. Asystent powstrzymuje się od wszelkich zachowań, które mogłyby szkodzić interesom posła, dla którego pracuje, oraz interesom Parlamentu. Asystent powiadamia posła o zamiarze prowadzenia zarobkowej lub niezarobkowej działalności zewnętrznej, a także o zamiarze kandydowania w wyborach.

Asystent jest zobowiązany do mieszkania w takiej odległości od miejsca pracy, jaka pozwala na należyte pełnienie przez niego obowiązków.

3. Poseł powiadamia niezwłocznie właściwe służby o wszelkich zmianach dotyczących stosunku pracy, które mają wpływ na koszty pomocy parlamentarnej, a także o zamiarze prowadzenia przez asystenta działalności zewnętrznej lub kandydowania w wyborach. Obowiązkiem posła jest zapewnienie, by ani działalność zewnętrzna, ani kandydowanie w wyborach nie kolidowały z wykonywaniem przez asystenta jego obowiązków i nie działały na szkodę interesów finansowych Unii. Właściwy dział może domagać się dowodów na istnienie takich uzgodnień z zainteresowanym asystentem.

4. Asystent krajowy zamierzający kandydować w wyborach działa zgodnie z prawem krajowym dotyczącym kampanii wyborczych. Co najmniej przez okres trwania oficjalnej kampanii wyborczej asystent musi przebywać na urlopie rocznym lub urlopie bezpłatnym. W przypadku wybrania asystenta w wyborach pokrywanie kosztów dotyczących tego asystenta zostaje przerwane, chyba że może on przedstawić dowody na to, że jego mandat jest kompatybilny z pełnieniem obowiązków asystenta parlamentarnego.

5. Umowy zawarte między posłem a asystentem muszą zawierać wymogi, o których mowa w ust. 2 i 4.";

(18)
art. 36 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 36

Koszty rozwiązania umowy o pracę

1. W drodze odstępstwa od art. 29 ust. 3 istnieje możliwość pokrycia dodatkowych kosztów poniesionych w związku z rozwiązaniem - z powodu upływu kadencji posła - umów o pracę zawartych przez posłów z asystentami krajowymi, jeżeli obowiązek poniesienia tych kosztów wynika z przepisów właściwego krajowego prawa pracy, w tym z układów zbiorowych.

2. Ust. 1 nie stosuje się, jeżeli:

a) poseł zostanie od razu ponownie wybrany na następną kadencję;

b) poseł sprawował mandat przez okres krótszy niż sześć miesięcy;

c) poseł nie wywiązał się z obowiązków ustawowych związanych z rozwiązaniem umowy o pracę, w tym z okresem wypowiedzenia, w odpowiednim czasie przed zakończeniem mandatu, chyba że zakończenia mandatu nie można było przewidzieć z góry;

d) asystent otrzymuje inne wynagrodzenie od jednej z instytucji wspólnotowych lub jest zatrudniony na ten sam okres przez innego posła lub grupę posłów;

e) odnośne koszty wynikają ze szczególnego porozumienia między stronami lub z decyzji o przyznaniu premii przy rozwiązaniu umowy o pracę, wykraczających poza obowiązki ustawowe lub wynikające z układów zbiorowych.

3. Upoważniony płatnik w terminie trzech miesięcy od zakończenia mandatu danego posła składa we właściwym wydziale podpisany również przez posła wniosek o wypłatę kosztów, o których mowa w ust. 1, ze wskazaniem podstawy prawnej.

4. W przypadku gdy na mocy właściwego krajowego prawa pracy poseł jest ustawowo zobowiązany do zapłaty - w zakresie kosztów objętych zakresem stosowania ust. 1 - kwoty przekraczającej trzykrotność kwoty określonej w art. 29 ust. 4, koszty te mogą być pokryte w drodze wyjątku, za okazaniem należycie sporządzonych dokumentów, obowiązkowo poświadczonych przez właściwe organy krajowe. Wniosek o pokrycie kosztów składa się zgodnie z procedurą, o której mowa w ust. 3.

5. W celu pokrycia wydatków związanych z rozwiązaniem umowy o pracę, które nie mogą zostać pokryte na mocy ustępów 1-4, posłowie mogą zlecić upoważnionemu płatnikowi przeznaczenie środków finansowych z kwoty, o której mowa w art. 29 ust. 4, oraz przeniesienie ich na kolejne lata budżetowe, z zastrzeżeniem spełnienia następujących warunków:

a) poseł ustalił, w oparciu o odpowiednią dokumentację pisemną, że poza Parlamentem Europejskim i bez udziału posłów do Parlamentu Europejskiego istnieje ugruntowana praktyka w sektorze, z którym związana jest umowa o pracę, polegająca na wypłacaniu odprawy z tytułu zwolnienia w kwocie przekraczającej ustawowe minimum;

b) kwota odprawy odpowiadająca praktyce, o której mowa w lit. a), została uzgodniona w umowie o pracę asystenta krajowego. Uzgodniona kwota nie może w żadnym przypadku przekraczać kwoty miesięcznego wynagrodzenia dla każdego roku zatrudnienia;

c) przeznaczone kwoty są deklarowane w rozbiciu na poszczególnych pracowników podczas procedury rocznego rozliczenia na mocy art. 35. Upoważniony płatnik otwiera oddzielny rachunek bankowy dla tych środków i przedstawia co roku wyciąg z tego rachunku w celu dokonania rozliczenia. W każdym roku budżetowym upoważniony płatnik może przeznaczać jedynie kwoty odpowiadające okresom zatrudnienia od trwającej kadencji Parlamentu do końca danego roku budżetowego lub, jeżeli umowa wygasa w trakcie danego roku budżetowego, do końca okresu obowiązywania umowy. Odsetki narosłe od przeznaczonych kwot są deklarowane podczas procedury rocznego rozliczenia. Wszelkie nadwyżki lub niewykorzystane kwoty są zwracane Parlamentowi raz do roku i po wygaśnięciu danej umowy o pracę.";

(19)
art. 37 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 37

Dokumenty wymagane w zakresie umowy o świadczenie usług

1. Z wyjątkiem okazjonalnych usług, których koszt nie przekracza 500 EUR łącznie z podatkiem VAT, wniosek o pokrycie kosztów należy przedłożyć przed zawarciem umowy o świadczenie usług i musi on obowiązkowo zawierać:

a) kosztorys i projekt umowy, którą poseł zamierza zawrzeć z usługodawcą, jasno określającej charakter świadczonych usług;

b) w przypadku usług o wartości ponad 60 000 EUR łącznie z podatkiem VAT - uzasadnienie wybrania konkretnej oferty, która musi być ofertą najbardziej opłacalną ekonomicznie spośród co najmniej trzech ofert złożonych przez całkowicie niezależnych od siebie usługodawców, z uwzględnieniem (poza kryterium ceny) także jakości oferty oraz kwestii społecznych; próg ten ma zastosowanie na zasadzie kumulacji w przypadku następujących po sobie umów o świadczenie usług o podobnym charakterze przez tego samego usługodawcę;

c) w przypadku usługodawców posiadających status osoby prawnej - kopię wpisu do rejestru handlowego lub równoważny dokument, wraz z aktem założycielskim, a w przypadku usługodawców posiadających status osoby fizycznej - dokumenty wymienione w art. 34 lit. d)-f) oraz, poza przypadkami umów okazjonalnych, lit. g) tego artykułu;

d) w przypadku usługodawców posiadających status osoby prawnej - oświadczenie o braku konfliktu interesów, potwierdzające, że żadna z osób zaangażowanych w świadczenie usług nie jest asystentem w rozumieniu art. 30 ani nie należy do żadnej kategorii, o których mowa w art. 39 lit. d).

2. Koszt świadczenia usług jest pokrywany po przedstawieniu przez posła właściwym służbom faktury lub szczegółowego rachunku za usługę rzeczywiście wykonaną, a także kopii umowy zawartej z usługodawcą. Do faktury lub szczegółowego rachunku należy dołączyć oświadczenie posła, że usługa została rzeczywiście wykonana. Na żądanie właściwego działu poseł powinien też przedłożyć najważniejsze dokumenty potwierdzające.

W przypadku usług częściowo lub całkowicie zwolnionych z podatku VAT właściwy dział może zwrócić się do upoważnionego płatnika o potwierdzenie podstawy prawnej dla tego zwolnienia.";

(20)
art. 38 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 38

Koszty nadzwyczajne

Jeżeli asystent krajowy zatrudniony na podstawie umowy o pracę jest nieobecny przez okres dłuższy niż trzy miesiące z powodu urlopu macierzyńskiego lub poważnej choroby, to możliwe jest pokrycie części kosztów związanych z jego zastąpieniem, począwszy od trzeciego miesiąca nieobecności nieobjętej świadczeniami wypłacanymi pracownikowi przez krajowy system ubezpieczeń społecznych i przekraczającej kwotę, o której mowa w art. 29 ust. 4. Upoważniony płatnik składa właściwym służbom podpisany również przez posła wniosek o pokrycie tych kosztów.";

(21)
art. 39 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 39

Koszty niepodlegające zwrotowi

Kwoty wypłacone na mocy niniejszego rozdziału nie mogą służyć bezpośrednio lub pośrednio do:

a) finansowania umów zawartych z organizacjami, które dążą do realizacji celów o charakterze politycznym, takimi jak partie polityczne, fundacje, ruchy lub parlamentarne grupy polityczne;

b) pokrycia kosztów, które mogą podlegać zwrotowi z tytułu innych diet przewidzianych w niniejszych przepisach wykonawczych lub innych postanowieniach Regulaminu Parlamentu;

c) pokrycia kosztów poniesionych w związku z umową o świadczenie usług, która może prowadzić do konfliktu interesów, zwłaszcza w przypadku gdy poseł lub jedna z osób wymienionych w lit. d):

– posiada część lub wszystkie udziały w spółce lub organizacji prowadzącej działalność zarobkową i działającej jako jego usługodawca;

– jest członkiem zarządu lub innych organów wykonawczych spółki lub organizacji prowadzącej działalność zarobkową i działającej jako jego usługodawca;

– ma dostęp do rachunku bankowego usługodawcy;

– ma jakikolwiek interes w działalności usługodawcy lub uzyskuje w związku z nią jakiekolwiek korzyści finansowe.

d) finansowania umów umożliwiających zatrudnianie lub korzystanie z usług małżonka posła lub partnera, z którym pozostaje on w stałym związku, a także rodziców, dzieci, rodzeństwa oraz ogółem we wszystkich przypadkach stanowiących przykład konfliktu interesów w rozumieniu art. 62 ust. 1a). ";

(22)
skreśla się art. 39a;
(23)
po art. 39 dodaje się następujący nagłówek:

"Rozdział 6

Wyposażenie w dobra materialne";

(24)
art. 40 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 40

Dostęp do usług wewnętrznych i wyposażenie w dobra materialne

1. Prezydium określa przepisy dotyczące dostępu posłów do usług wewnętrznych Parlamentu i wyposażenia posłów w dobra materialne, a w szczególności:

– korzystania przez posłów z samochodów służbowych,

– wyposażenia biur posłów,

– udostępnienia posłom komputerów i urządzeń telekomunikacyjnych,

– dostarczania posłom artykułów piśmienniczych,

– korzystania przez posłów i grupy polityczne z pomieszczeń biurowych oddanych do ich dyspozycji przy biurach kontaktowych Parlamentu,

– obsługi zasobów archiwalnych posłów, przekazanych tytułem darowizn lub spadków na rzecz instytutu, stowarzyszenia lub fundacji,

– zasad pozwalających posłom kończącym sprawowanie mandatu w przeciągu jednej kadencji na transport do kraju, z którego pochodzą, przedmiotów osobistego użytku znajdujących się w biurach w Brukseli i Strasburgu,

– korzystania z rowerów służbowych,

– kursów językowych i komputerowych dostępnych dla posłów,

– korzystania z usług świadczonych przez Służbę Medyczną.

2. Prezydium może również przyjąć przepisy w sprawie udogodnień przyznanych byłym przewodniczącym Parlamentu w trakcie ich mandatu poselskiego, a także byłym posłom w zakresie ich dostępu do infrastruktury Parlamentu.";

(25)
skreśla się art. 41, 42 i 43;
(26)
Skreśla się nagłówek "Rozdział 6 WYPOSAŻENIE W DOBRA MATERIALNE" i art. 44;
(27)
dodaje się rozdział w brzmieniu:

"ROZDZIAŁ 7

Dieta z tytułu kosztów ogólnych

Artykuł 41

Prawo do diety

1. Posłowie mają prawo do diety z tytułu kosztów ogólnych w celu pokrycia wydatków wynikających z działalności parlamentarnej.

2. Zgodnie z motywem 17 i art. 20 ust. 3 Statutu dieta z tytułu kosztów ogólnych jest wypłacana w formie ryczałtu.

3. Dieta przysługuje posłom od miesiąca, w którym wpłynął ich wniosek o jej wypłatę.

4. Posłowie mogą wybrać, czy chcą otrzymać całość czy część kwoty diety.

Artykuł 42

Okres

1. Dieta z tytułu kosztów ogólnych jest wypłacana przez okres sprawowania przez posła mandatu.

2. Wysokość diety z tytułu kosztów ogólnych przysługująca w ciągu miesiąca wynosi 4 778 EUR.

3. Posłowie, których mandat rozpoczyna się po piętnastym dniu miesiąca, otrzymują jedynie połowę diety z tytułu kosztów ogólnych przewidzianej na ten miesiąc.

4. Połowa diety z tytułu kosztów ogólnych wypłacana jest również przez okres trzech miesięcy następujących po miesiącu, w którym poseł zakończył wykonywanie mandatu, pod warunkiem że wykonywał on swoją działalność przez co najmniej sześć miesięcy i nie został ponownie wybrany.

Artykuł 43

Wypłata i nieobecności

1. Wszystkie kwoty diety z tytułu kosztów ogólnych wypłacane są bezpośrednio posłom.

2. Poseł, który w ciągu roku parlamentarnego (od 1 września do 31 sierpnia) był nieobecny na co najmniej połowie dni sesyjnych określonych przez Prezydium, zwraca Parlamentowi 50 % diety z tytułu kosztów ogólnych dotyczącej tego okresu.

3. Wszelkie nieobecności, o których mowa w ust. 2, mogą zostać usprawiedliwione przez przewodniczącego Parlamentu, jeżeli są uzasadnione przyczynami zdrowotnymi, ważnymi okolicznościami rodzinnymi lub delegacją posła w imieniu Parlamentu. Dokumenty usprawiedliwiające nieobecność należy dostarczyć Kwestorom najpóźniej w terminie dwóch miesięcy od pierwszego dnia nieobecności.

4. Ciężarna posłanka jest zwolniona z uczestnictwa w oficjalnych posiedzeniach Parlamentu przez okres trzech miesięcy poprzedzających narodziny dziecka. Posłanka musi przedstawić zaświadczenie lekarskie wskazujące przewidywany termin porodu. Po porodzie posłanka jest zwolniona z uczestnictwa w oficjalnych posiedzeniach przez okres sześciu miesięcy. Posłanka przedstawia kopię aktu urodzenia dziecka.

Artykuł 44

Pokrywane wydatki

1. Dietę z tytułu kosztów ogólnych przeznacza się na pokrycie m.in. wydatków takich jak koszty prowadzenia i utrzymania biura, materiały biurowe i dokumentacja, koszty wyposażenia biurowego, działania reprezentacyjne czy koszty administracyjne.

2. Jeżeli posłowie stwierdzą, że kwoty przewidziane w ramach innych dodatków na mocy niniejszych przepisów wykonawczych lub innych przepisów Parlamentu zostały wyczerpane, mogą wykorzystywać dietę z tytułu kosztów ogólnych również do bezpośredniego pokrywania kosztów działań objętych tymi dodatkami.

Artykuł 44a

Zasady wykorzystywania diety z tytułu kosztów ogólnych

1. Aby ułatwić posłom zarządzanie wydatkami i ich monitorowanie, Parlament wypłaca środki przeznaczone na pokrycie diety z tytułu kosztów ogólnych na specjalny rachunek, na który nie przelewa żadnych innych płatności. Rachunek taki obejmują zwykłe gwarancje nierozerwalnie związane z mandatem.

2. Posłowie ponoszą wyłączną odpowiedzialność za sposób wykorzystania kwot wypłaconych zgodnie z niniejszym rozdziałem.

3. Posłowie mogą dokumentować sposób wykorzystania tych kwot, szczegółowo lub według rodzaju kosztów wymienionych w ust. 4, samodzielnie lub przy wsparciu audytora zewnętrznego, a informacje te mogą opublikować w całości lub w części na swojej stronie internetowej Parlamentu zgodnie z art. 11 ust. 4 i 5 Regulaminu Parlamentu.

4. Rodzaje kosztów, o których mowa w ust. 3, są następujące:

Rodzaj 1: Wynajem biura lokalnego i związane z tym opłaty

Rodzaj 2: Koszty prowadzenia biura lokalnego

Rodzaj 3: Materiały biurowe, papiernicze i zużywalne

Rodzaj 4: Książki, czasopisma, gazety i przeglądy prasy

Rodzaj 5: Wyposażenie i umeblowanie biur

Rodzaj 6: Protokół i reprezentacja

Rodzaj 7: Organizacja wydarzeń, seminariów i konferencji

Rodzaj 8: Inne wydatki administracyjne

Rodzaj 9: Działalność objęta innymi dodatkami, które zostały wyczerpane

Rodzaj 10: Inne koszty związane z mandatem posła.

5. Prezydium przyjmuje wszelkie dodatkowe środki niezbędne, aby ułatwić wykonywanie decyzji posłów w odniesieniu do ust. 3.";

(28)
w art. 64 ust. 3 akapit pierwszy wyrazy "art. 36 ust. 5" zastępuje się wyrazami "art. 32 ust. 5";
(29)
w art. 65 ust. 2 akapit pierwszy wyrazy "art. 36 ust. 4 i 5" zastępuje się wyrazami "art. 32 ust. 4 i 5";
(30)
w art. 67 ustęp pierwszy wyrazy "art. 35" zastępuje się wyrazami "art. 31";
(31)
w art. 69 ust. 1 wyrazy "art. 26 ust. 2" zastępuje się wyrazami "art. 42 ust. 2";
(32)
W art. 69 ust. 2 wyrazy "art. 33 ust. 4" zastępuje się wyrazami "art. 29 ust. 4".
(33)
W art. 78 ust. 1 wyrazy "art. 34 i 35" zastępuje się wyrazami "art. 30 i 31".
Artykuł  2

Prezydium Parlamentu Europejskiego ocenia i w razie potrzeby zmienia przepisy dotyczące diety z tytułu kosztów ogólnych, o których mowa w rozdziale 7 przepisów wykonawczych, po zapoznaniu się z zestawieniem dobrowolnie zwróconych niewykorzystanych kwot, jakie przygotowuje Dyrekcja Generalna ds. Finansów Parlamentu Europejskiego po zakończeniu każdej kadencji parlamentarnej. Ocenę i ewentualny przegląd przeprowadza się najpóźniej do końca roku następującego po wyborach do Parlamentu Europejskiego, tak aby nowe przepisy weszły w życie w następnej kadencji parlamentarnej.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

1 Decyzja Parlamentu Europejskiego 2005/684/WE, Euratom z dnia 28 września 2005 r. w sprawie przyjęcia Statutu posła do Parlamentu Europejskiego (Dz.U. L 262 z 7.10.2005, s. 1).
2 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 15 września 1981 r., Bruce of Donington/Eric Gordon Aspden, sprawa C-208/80, ECLI:EU: C:1981:194.
3 Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 19 maja i 9 lipca 2008 r. ustanawiająca przepisy wykonawcze do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego (Dz.U. C 159 z 13.7.2009, s. 1).
* Zob. przyjęty przez Prezydium dnia 5 lipca 2010 r. i 26 października 2015 r. wykaz wydatków, które mogą być pokrywane z tytułu zwrotu kosztów pomocy parlamentarnej.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024