PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 223 ust. 2,
uwzględniając Statut posła do Parlamentu Europejskiego 1 , w szczególności jego art. 2 ust. 1 oraz art. 20 ust. 1, 3 i 4,
uwzględniając art. 25 ust. 3 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,
uwzględniając art. 28 ust. 2 przepisów wykonawczych do Statutu posła,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 20 ust. 3 Statutu posła stanowi, że niektóre wydatki poniesione przez posłów w związku z wykonywaniem mandatu mogą być zwracane według stawek zryczałtowanych. W motywie 17 Statutu posła doprecyzowano, że koszty takie zwraca się zgodnie z zasadami określonymi przez Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich w wyroku w sprawie Lorda Bruce'a 2 .
(2) W interesie uporządkowanego zarządzania Parlament może zatem dokonać takiego zwrotu na podstawie przepisów zryczałtowanych, jeżeli zmniejszyłoby to koszty i obciążenia administracyjne nieodłącznie związane z systemem, w którym kontroluje się każdy wydatek oddzielnie.
(3) Zgodnie z art. 25 ust. 3 Regulaminu Parlamentu Europejskiego decyzje finansowe, organizacyjne i administracyjne w sprawach dotyczących posłów podejmuje Prezydium.
(4) Art. 25 przepisów wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego 3 (zwanych dalej "przepisami wykonawczymi") stanowi, że posłowie mają prawo do diety z tytułu kosztów ogólnych w formie kwoty ryczałtowej. Na mocy art. 28 ust. 2 przepisów wykonawczych Prezydium przyjmuje niewyczerpujący wykaz wydatków, które mogą podlegać zwrotowi w ramach tej diety.
(5) Aktualną wersję wykazu wydatków, które mogą podlegać zwrotowi w ramach diety z tytułu kosztów ogólnych, Prezydium przyjęło w decyzji z dnia 2 lipca 2018 r. W świetle doświadczeń zebranych podczas 9. kadencji parlamentarnej Prezydium zamierza dokonać oceny tej decyzji oraz utrzymać ją w mocy do końca 2022 r.
(6) Po zapowiedzi przewodniczącej z dnia 4 kwietnia 2022 r. powołano grupę roboczą ad hoc Prezydium ds. zwrotu z tytułu kosztów ogólnych (zwaną dalej "grupą roboczą ad hoc Prezydium"). Ma ona przeprowadzić ocenę decyzji Prezydium z dnia 2 lipca 2018 r., a wyniki przedstawić Prezydium do listopada 2022 r. wraz z ewentualnymi zaleceniami i wnioskami.
(7) W dniu 6 października 2022 r. grupa robocza ad hoc zaleciła Prezydium wprowadzenie w tytule 1 przepisów wykonawczych rozdziału 7 dotyczącego diety z tytułu kosztów ogólnych, a także szeregu środków towarzyszących, aby zwiększyć przejrzystość tej diety.
(8) Grupa robocza ad hoc Prezydium zaproponowała również, aby Prezydium zapoznało się z zestawieniem dobrowolnie zwróconych niewykorzystanych kwot, jakie przygotowuje Dyrekcja Generalna ds. Finansów Parlamentu Europejskiego po zakończeniu każdej kadencji, a następnie oceniło i w razie potrzeby zmieniło przepisy dotyczące diety z tytułu kosztów ogólnych, o których mowa w rozdziale 7 przepisów wykonawczych. Ocenę i ewentualny przegląd należy przeprowadzić najpóźniej do końca roku następującego po wyborach do Parlamentu Europejskiego, tak aby nowe przepisy weszły w życie w następnej kadencji parlamentarnej.
(9) Ponadto z powodu dodania rozdziału 7 oraz w celu zachowania logicznej struktury przepisów wykonawczych należy zmienić kolejność i w związku z tym numerację niektórych dotychczasowych artykułów,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Decyzja Parlamentu Europejskiego 2005/684/WE, Euratom z dnia 28 września 2005 r. w sprawie przyjęcia Statutu posła do Parlamentu Europejskiego (Dz.U. L 262 z 7.10.2005, s. 1).
2 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 15 września 1981 r., Bruce of Donington/Eric Gordon Aspden, sprawa C-208/80, ECLI:EU: C:1981:194.
3 Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 19 maja i 9 lipca 2008 r. ustanawiająca przepisy wykonawcze do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego (Dz.U. C 159 z 13.7.2009, s. 1).
* Zob. przyjęty przez Prezydium dnia 5 lipca 2010 r. i 26 października 2015 r. wykaz wydatków, które mogą być pokrywane z tytułu zwrotu kosztów pomocy parlamentarnej.