Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w odniesieniu do przekształcenia sieci danych rachunkowych gospodarstw rolnych w sieć danych dotyczących zrównoważonego charakteru gospodarstw rolnych

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w odniesieniu do przekształcenia sieci danych rachunkowych gospodarstw rolnych w sieć danych dotyczących zrównoważonego charakteru gospodarstw rolnych
(2022/C 440/06)

[Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD https://edps.europa.eu]

22 czerwca 2022 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1217/2009 w odniesieniu do przekształcenia sieci danych rachunkowych gospodarstw rolnych w sieć danych dotyczących zrównoważonego charakteru gospodarstw rolnych 1 .

Wniosek ma na celu uregulowanie przetwarzania danych osobowych w kontekście gromadzenia danych gospodarczych, środowiskowych i społecznych zebranych na poziomie gospodarstw rolnych, a także dalszego zarządzania takimi danymi i ich wykorzystywania w ramach sieci danych dotyczących zrównoważonego charakteru gospodarstw rolnych ("FSDN"). W tym względzie EIOD z zadowoleniem przyjmuje wyraźne odniesienia do potrzeby przestrzegania zarówno RODO, jak i EUDPR. EIOD z zadowoleniem przyjmuje również fakt, że wniosek zawiera odniesienia do RODO 2  i EUDPR 3  przy określaniu definicji odpowiednich terminów, takich jak "dane osobowe" i "przetwarzanie". Mając na uwadze pewność prawa, EIOD zdecydowanie zaleca jednak ponowne przeanalizowanie proponowanych definicji, aby zapewnić systematyczne i spójne odniesienia zarówno do GDPR, jak i EUDPR, oraz aby uniknąć wprowadzania definicji pojęć, które są już objęte tymi instrumentami.

EIOD z zadowoleniem odnotowuje, że w przypadku, gdy poszczególne dane będą udostępniane przez Komisję lub agencje łącznikowe, dane rolników i wszystkie inne szczegółowe informacje uzyskane na podstawie wniosku zostaną zanonimizo- wane lub opatrzone pseudonimem. Zarówno anonimizacja, jak i pseudonimizacja są technikami ograniczania zagrożeń dla ochrony danych o dużym znaczeniu. W związku z tym EIOD uważa, że istotne jest zachowanie wyraźnego rozróżnienia między tymi pojęciami, ponieważ dane pseudonimiczne nadal mogą być powiązane z możliwą do zidentyfikowania osobą i w związku z tym kwalifikują się jako dane osobowe.

Jeżeli chodzi o publikację danych FSDN, EIOD przypomina, że każdy wymóg publikowania danych osobowych powinien, oprócz tego, że jest przewidziany prawem, spełniać również inne wymogi wynikające z art. 52 ust. 1 Karty i art. 6 ust. 3 RODO. EIOD uważa, że wniosek w obecnej formie nie zawiera szczególnego względu interesu publicznego uzasadniającego publikację danych osobowych w możliwej do zidentyfikowania formie, nawet jeżeli dane te miały być opatrzone pseudonimem przed publikacją. EIOD zaleca zatem sprecyzowanie, że jedynie należycie zanonimizowane dane FSDN mogą być udostępniane publicznie.

EIOD uważa, że niektóre specyfikacje dotyczące przetwarzania danych osobowych powinny zostać ujęte w samym wniosku, a nie w aktach delegowanych. W szczególności EIOD uważa, że bezpośrednio we wniosku powinny zostać określone kategorie danych osobowych, a także konkretne cele, w jakich mogą być one przetwarzane. Ponadto EIOD zaleca określenie (kryteria służące określeniu) okresu zatrzymywania odpowiednich kategorii danych osobowych oraz wyjaśnienie roli zaangażowanych podmiotów. Co więcej, w zakresie, w jakim wniosek ma na celu ustanowienie systemu informatycznego służącego łączeniu baz danych, EIOD zaleca włączenie do wniosku opisu narzędzia informatycznego o wysokim poziomie szczegółowości, w tym ról i obowiązków w zakresie ochrony danych oraz odpowiednich mających zastosowanie zabezpieczeń.

1. WPROWADZENIE

1. 22 czerwca 2022 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1217/2009 w odniesieniu do przekształcenia sieci danych rachunkowych gospodarstw rolnych w sieć danych dotyczących zrównoważonego charakteru gospodarstw rolnych ("wniosek").

2. Głównym celem wniosku jest zmiana rozporządzenia Rady (WE) nr 1217/2009 4 , aby dokonać przekształcenia sieci danych rachunkowych gospodarstw rolnych ("FADN") w sieć danych dotyczących zrównoważonego charakteru gospodarstw rolnych ("FSDN") z zamiarem gromadzenia danych na temat zrównoważonego charakteru gospodarstw rolnych. Przekształcenie przyczyniłoby się również do poprawy usług doradczych dla rolników i analizy porównawczej wyników gospodarstw.

3. Obecnie dane gromadzone są głównie w celu oceny ekonomicznych aspektów gospodarstw rolnych, przy czym istnieje potrzeba oceny ogólnego zrównoważonego charakteru gospodarstwa, w tym danych środowiskowych związanych z glebą, powietrzem, wodą i różnorodnością biologiczną, a także danych obejmujących społeczny wymiar rolnictwa. Przekształcenie w FSDN umożliwiłoby porównanie wyników gospodarstw rolnych ze średnimi regionalnymi, krajowymi i sektorowymi. Jeśli chodzi o dane rachunkowe, rachunki gospodarstw rolnych stanowią podstawowe źródło informacji do przeprowadzenia wszelkich ocen dochodów w gospodarstwach rolnych lub badania ich działalności gospodarczej. Zgromadzone informacje mogłyby być również wykorzystywane do świadczenia rolnikom zindywidualizowanych usług doradczych i udzielania im informacji zwrotnych w celu poprawy zrównoważonego charakteru gospodarstw rolnych 5 .

4. Wniosek zmieniłby również sposób gromadzenia danych, zapewniając m.in. interoperacyjność z innymi systemami zawierającymi dane z gospodarstw rolnych, umożliwiając łączenie danych pierwotnie zgromadzonych do różnych celów. Dlatego też wprowadzony zostanie niepowtarzalny numer identyfikacyjny gospodarstwa. Ponadto we wniosku przewidziano również obowiązek publikacji danych FSDN.

5. Niniejszą opinię EIOD wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 22 czerwca 2022 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR. W tym względzie EIOD zachęca współprawodawców do umieszczenia wyraźnego odniesienia do tych konsultacji w jednym z motywów wniosku.

4. WNIOSKI

32. W związku z powyższym EIOD zaleca:

a) ponowne przeanalizowanie proponowanych definicji, aby zapewnić systematyczne i spójne odniesienia zarówno do GDPR, jak i EUDPR oraz aby uniknąć wprowadzania definicji pojęć, które są już objęte tymi instrumentami;

b) zmianę art. 16 ust. 2 i motywu 8 wniosku w celu usunięcia wszelkich sugestii, że pseudonimizacja pozwoli uniknąć możliwości identyfikacji;

c) sprecyzowanie w art. 16 wniosku, że jedynie należycie zanonimizowane dane FSDN mogą być udostępniane publicznie;

d) określenie kategorii danych osobowych, aby zapewnić, że przetwarzanie danych osobowych ogranicza się do tego, co jest bezpośrednio istotne i konieczne do osiągnięcia określonych celów wniosku;

e) określenie w części normatywnej wniosku wszystkich celów, dla których dane osobowe mogą być przetwarzane;

f) ustanowienie okresu zatrzymywania odpowiednich kategorii danych osobowych lub co najmniej określenie kryteriów określania takich okresów, z uwzględnieniem celów przetwarzania;

g) wyraźne przypisanie ról poszczególnym podmiotom zaangażowanym jako administratora, współadministratora lub podmiotu przetwarzającego;

h) w zakresie, w jakim wniosek ma na celu ustanowienie systemu informatycznego służącego łączeniu baz danych, włączenie do wniosku opisu narzędzia informatycznego o wysokim poziomie szczegółowości, w tym ról i obowiązków w zakresie ochrony danych oraz odpowiednich mających zastosowanie zabezpieczeń.

Bruksela, 11 sierpnia 2022 r.

1 COM(2022) 296 final.
2 Uredba (EU) 2016/679 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter o razveljavitvi Direktive 95/46/ES (Splošna uredba o varstvu podatkov) (UL L 119, 4 maja 2016, str. 1).
3 Uredba (EU) 2018/1725 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 23. oktobra 2018 o varstvu posameznikov pri obdelavi osebnih podat- kov v institucijah, organih, uradih in agencijah Unije in o prostem pretoku takih podatkov ter o razveljavitvi Uredbe (ES) št. 45/2001 in Sklepa št. 1247/2002/ES (UL L 295, 21 listopada 2018, str. 39).
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1217/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające sieć zbierania danych rachunkowych o dochodach i działalności gospodarczej gospodarstw rolnych we Wspólnocie Europejskiej (UL L 328, 15 grudnia 2009, str. 27).
5 Motyw 4 wniosku.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.440.17

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w odniesieniu do przekształcenia sieci danych rachunkowych gospodarstw rolnych w sieć danych dotyczących zrównoważonego charakteru gospodarstw rolnych
Data aktu: 21/11/2022
Data ogłoszenia: 21/11/2022