Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 kwietnia 2022 r. w sprawie sytuacji w zakresie praworządności i praw człowieka w Republice Gwatemali (2022/2621(RSP))

P9_TA(2022)0124

Sytuacja w zakresie praworządności i praw człowieka w Republice Gwatemali

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 kwietnia 2022 r. w sprawie sytuacji w zakresie praworządności i praw człowieka w Republice Gwatemali (2022/2621(RSP))

(2022/C 434/11)

(Dz.U.UE C z dnia 15 listopada 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie Gwatemali, a w szczególności rezolucję z 14 marca 2019 r. w sprawie sytuacji w zakresie praw człowieka w Gwatemali 1 ,

- uwzględniając oświadczenia rzecznika wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 11 lutego 2022 r. w sprawie sytuacji w zakresie praworządności w Gwatemali oraz z 23 marca 2022 r. w sprawie pogorszenia się sytuacji w zakresie praworządności w Gwatemali,

- uwzględniając Umowę ustanawiającą stowarzyszenie między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ameryką Środkową, z drugiej strony 2 , w szczególności jej klauzulę dotyczącą praw człowieka,

- uwzględniając wytyczne Unii Europejskiej w sprawie obrońców praw człowieka,

- uwzględniając sprawozdanie Wysokiego Komisarza NZ ds. Praw Człowieka z 28 lutego 2022 r. w sprawie sytuacji w zakresie praw człowieka w Gwatemali,

- uwzględniając oświadczenie rzecznika Sekretarza Generalnego ONZ z 11 lutego 2022 r. w sprawie Gwatemali,

- uwzględniając oświadczenie Międzyamerykańskiej Komisji Praw Człowieka (IACHR) z 22 lutego 2022 r., w którym wyraziła ona zaniepokojenie nowymi naruszeniami niezależności sądów w Gwatemali, a także oświadczenie z 9 marca 2022 r. IACHR i specjalnego sprawozdawcy ONZ ds. niezawisłości sędziów i prawników wzywające Gwatemalę do zagwarantowania niezależności i bezstronności przy mianowaniu nowego prokuratora generalnego tego kraju,

- uwzględniając Powszechną deklarację praw człowieka i konwencje ONZ w sprawie praw człowieka, a także protokoły fakultatywne do nich,

- uwzględniając Pakt praw obywatelskich i politycznych ONZ z 1966 r.,

- uwzględniając konstytucję Gwatemali,

- uwzględniając art. 144 ust. 5 i art. 132 ust. 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że Gwatemala jest ważnym partnerem UE o podobnych poglądach, o czym świadczy kluczowa rola tego kraju w integracji regionalnej w Ameryce Środkowej i jego tymczasowe przewodnictwo w systemie integracji regionalnej Ameryki Środkowej, rozwój współpracy handlowej między UE a Gwatemalą, solidarność tego kraju z Ukrainą i Europą oraz zdecydowane potępienie przez Gwatemalę rosyjskiej napaści na Ukrainę, a także aktywna rola tego kraju na forach międzynarodowych i konstruktywny dialog z ambasadą Gwatemali w Brukseli w kontekście Delegacji Parlamentu Europejskiego do spraw Stosunków z państwami Ameryki Środkowej;

B. mając na uwadze, że w 2019 r. rząd Republiki Gwatemali jednostronnie podjął decyzję o zakończeniu mandatu Międzynarodowej Komisji przeciw Bezkarności w Gwatemali (CICIG), która działała w tym kraju od 12 lat; mając na uwadze, że w okresie, gdy władze współpracowały z CICIG, Gwatemala wykazywała stałe postępy w rozpatrywaniu spraw dotyczących praw człowieka i korupcji;

C. mając na uwadze, że od tamtej pory Gwatemala doświadcza ciągłego procesu kooptacji instytucjonalnej i rozpadu praworządności, systematycznego utrudniania i tłumienia legalnej pracy sędziów i prokuratorów, kampanii oszczerstw, aresztowań i zastraszania podmiotów wymiaru sprawiedliwości, w szczególności z CICIG, urzędu prokuratora ds. praw człowieka i prokuratury specjalnej ds. przeciwdziałania bezkarności (FECI), a także nasiliły się ataki na organizacje społeczeństwa obywatelskiego i obrońców praw człowieka oraz kryminalizacja tych organizacji;

D. mając na uwadze, że prokuratorzy ds. korupcji i przestępczości zorganizowanej z udziałem wysokich rangą urzędników państwowych i właścicieli przedsiębiorstw byli pociągani do odpowiedzialności karnej w licznych postępowaniach karnych w wyniku skarg wnoszonych do Sądowej Komisji Dyscyplinarnej oraz postępowań wstępnych wspieranych przez Ministerstwo Spraw Publicznych Gwatemali, aby aresztować ich lub uchylić ich immunitet sędziowski; mając na uwadze, że coraz większa liczba postępowań sądowych przeciwko niezależnym sędziom, prokuratorom i prawnikom oraz brak szybkiej i skutecznej reakcji i środków ochrony są niepokojące;

E. mając na uwadze, że groźby, nękanie i ryzyko arbitralnych zatrzymań doprowadziły do tego, że 20 sędziów ogłosiło, iż opuszczają Gwatemalę, aby chronić swoje bezpieczeństwo oraz integralność cielesną i psychiczną, a także aby nie narażać się na odwet ze strony organów państwowych Gwatemali; mając na uwadze, że sprawy sędzi Eriki Aifán, byłych adwokatek generalnych Claudii Paz i Thelmy Aldany oraz Juana Francisca Sandovala, kierującego FECI, to tylko kilka przykładów nękania pracowników wymiaru sprawiedliwości w Gwatemali;

F. mając na uwadze, że w art. 203 konstytucji Gwatemali podkreślono, iż funkcje sądownicze mogą być sprawowane wyłącznie przez Sąd Najwyższy i inne trybunały przewidziane w ustawie; mając na uwadze brak postępów w wyborze sędziów na wolne stanowiska w Sądzie Najwyższym i Sądzie Apelacyjnym; mając na uwadze, że w tym roku prezydent i Kongres powołają trzy kluczowe osoby: prokuratora generalnego, rzecznika praw człowieka i kontrolera generalnego;

G. mając na uwadze, że w maju 2022 r. wybrany zostanie nowy prokurator generalny Republiki Gwatemali; mając na uwadze, że konstytucja Gwatemali stanowi, iż powołanie prokuratora generalnego odbywa się za pośrednictwem komisji nominacyjnej, w której skład wchodzą prezes Sądu Najwyższego, dziekani wydziału prawa, członkowie izby adwokackiej i członkowie społeczeństwa obywatelskiego; mając na uwadze, że we wrześniu 2021 r. prokurator generalna Republiki Gwatemali i kandydatka do ponownego wyboru María Consuelo Porras oraz sekretarz generalny prokuratury Angel Pineda zostali wpisani przez Departament Stanu USA na listę Engela jako skorumpowani i niedemokratyczni urzędnicy utrudniający ściganie przestępstw w sprawach o korupcję; mając na uwadze, że prokurator generalny odgrywa zasadniczą rolę w gwarantowaniu praworządności, ochronie i obronie praw człowieka oraz w walce z korupcją i bezkarnością;

H. mając na uwadze, że Międzyamerykańska Komisja Praw Człowieka i Specjalny Sprawozdawca ONZ ds. Niezawisłości Sędziów Sądów Wyższego Szczebla i Sędziów Sądów Niższego Szczebla wydali szereg zaleceń dotyczących przeprowadzenia reformy konstytucyjnej w odniesieniu do procedur wyboru prokuratora generalnego i sędziów sądów najwyższych w Gwatemali zgodnie z międzynarodowymi standardami niezależności i bezstronności;

I. mając na uwadze, że rząd Gwatemali podjął wysiłki na rzecz wdrożenia strategii politycznych promujących przejrzystość, walkę z korupcją i walkę z bezkarnością poprzez utworzenie Prezydenckiego Komitetu Przeciwko Korupcji oraz Prezydenckiego Komitetu na rzecz Pokoju i Praw Człowieka, co powinno przynieść konkretne rezultaty;

J. mając na uwadze, że według Transparency International w ciągu ostatnich 10 lat (od 2010 r.) Gwatemala spadła we wskaźniku postrzegania korupcji o 59 miejsc (z 91. na 150.) spośród 180 krajów;

K. mając na uwadze, że dekret 4-202, znany jako ustawa o organizacjach pozarządowych, który wszedł w życie w lutym 2022 r., ma na celu ograniczenie działalności organizacji pozarządowych, zaostrzenie nadzoru rządowego i otwarcie drzwi dla likwidacji organizacji pozarządowych, które nie spełniają wymogów administracyjnych;

L. mając na uwadze, że przemoc i wymuszenia ze strony potężnych organizacji przestępczych nadal stanowią poważny problem w Gwatemali oraz mając na uwadze, że przemoc związana z przestępczością zorganizowaną jest ważnym powodem, dla którego ludzie opuszczają ten kraj;

M. mając na uwadze, że w 2021 r. Biuro Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Praw Człowieka (OHCHR) udokumentowało 103 ataki na obrońców praw człowieka i sześć zabójstw, a także 33 ataki na dziennikarzy; mając na uwadze, że obrońcy środowiska i ziemi, ludność rdzenna i społeczności tubylcze oraz obrońcy praw kobiet muszą stawiać czoła poważnym zagrożeniom; mając na uwadze, że OHCHR podkreśla wzrost nadużywania prawa karnego przez podmioty państwowe i niepaństwowe przeciwko obrońcom praw człowieka i dziennikarzom w celu karania ich lub utrudniania zgodnego z prawem wykonywania ich pracy;

N. mając na uwadze, że ludność rdzenna nadal boryka się z wieloma formami dyskryminacji oraz nierównościami gospodarczymi i społecznymi; mając na uwadze, że istnieje potrzeba wzmocnienia relacji opartej na zaufaniu między instytucjami publicznymi a ludnością rdzenną poprzez wdrożenie środków ochrony i wykonywanie praw tej ludności, w tym prawa do dobrowolnej, uprzedniej i świadomej zgody;

O. mając na uwadze, że przemoc ze względu na płeć i przemoc seksualna wobec kobiet i dziewcząt to powszechny i głęboko zakorzeniony problem; mając na uwadze, że 8 marca 2022 r. Kongres Gwatemali zatwierdził dekret 182022, tzw. ustawę o ochronie życia i rodziny, która uznaje aborcję za przestępstwo w każdych okolicznościach i przewiduje karę więzienia od 5 do 25 lat, a także zakazuje nonkonformizmu płciowego i edukacji seksualnej w szkołach; mając na uwadze, że po licznych protestach na szczeblu krajowym i międzynarodowym prezydent wyraził zamiar zawetowania dekretu, a 15 marca 2022 r. Kongres Gwatemali zagłosował za zarzuceniem kontrowersyjnej ustawy;

P. mając na uwadze, że Gwatemala ma jeden z najwyższych wskaźników nierówności i jedne z najgorszych w regionie wskaźników ubóstwa, niedożywienia oraz umieralności matek i dzieci; mając na uwadze, że Gwatemala zajmuje szóste miejsce na świecie pod względem chronicznego niedożywienia;

Q. mając na uwadze, że UE pozostaje jednym z głównych partnerów Gwatemali, a w okresie programowania Instrumentu Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju (2014-2020) przeznaczyła 152 mln EUR na bezpieczeństwo żywnościowe, walkę z korupcją, pokój i bezpieczeństwo oraz konkurencyjność;

R. mając na uwadze, że wywodząca się z ludności rdzennej gwatemalska obrończyni środowiska i finalistka Nagrody im. Sacharowa za 2017 r. Aura Lolita Chavez opuściła kraj po serii poważnych ataków, gróźb śmierci i prób zniesławienia, a jeśli wróci do Gwatemali, grożą jej różne postępowania sądowe; mając na uwadze, że należy zapewnić jej bezpieczeństwo prawne i fizyczne, jeżeli zdecyduje się na powrót;

1. jest zaniepokojony pogarszaniem się sytuacji w zakresie praworządności w Gwatemali oraz działaniami prawnymi podejmowanymi przez Sąd Najwyższy i prokuratora generalnego przeciwko niezależnym sędziom, prawnikom i prokuratorom, którzy prowadzą dochodzenia lub ścigają struktury przestępcze powiązane z wysoko postawionymi urzędnikami państwowymi i właścicielami firm;

2. potępia kryminalizowanie i zatrzymywanie pracowników wymiaru sprawiedliwości zaangażowanych w ściganie przypadków korupcji i walkę z bezkarnością oraz groźby i akty nękania skierowane wobec nich, a także dyskredytujące kampanie medialne prowadzone przeciwko nim; wzywa władze Gwatemali do zaprzestania tych działań oraz do przestrzegania zasad państwa prawa i pełnego poszanowania niezależności organów władzy jako kluczowych elementów walki z bezkarnością i korupcją;

3. wzywa władze Gwatemali do przeprowadzenia natychmiastowych, gruntownych i bezstronnych dochodzeń w sprawie gróźb, aktów nękania i kampanii stygmatyzacji skierowanych przeciwko urzędnikom wymiaru sprawiedliwości i podmiotom społeczeństwa obywatelskiego, w celu zidentyfikowania osób odpowiedzialnych i postawienia ich przed kompetentnymi, niezawisłymi i bezstronnymi sądami;

4. wzywa władze Gwatemali do pilnego podjęcia niezbędnych środków w celu zapewnienia bezpieczeństwa i nietykalności sędziów, prokuratorów, prawników - w tym byłych prawników Międzynarodowej Komisji przeciw Bezkarności w Gwatemali (CICIG) - oraz obrońców praw człowieka i osób zatrzymanych, a także do zagwarantowania ich prawa do sprawiedliwego procesu; wzywa władze do zapewnienia bezpiecznego powrotu osób zmuszonych do opuszczenia kraju w obawie o swoje bezpieczeństwo;

5. przypomina, że instytucje gwatemalskie potrzebują wzmocnionych i skutecznych kanałów dialogu w celu promowania wartości demokratycznych, praworządności i poszanowania praw człowieka;

6. potwierdza, że proces wyboru i mianowania sędziów musi być przejrzysty i partycypacyjny, a kandydaci powinni być wybierani na podstawie swoich zasług i udokumentowanych osiągnięć w zakresie poszanowania praw człowieka, zgodnie ze standardami międzynarodowymi i konstytucją Gwatemali; w związku z tym zwraca się do władz Gwatemali o zagwarantowanie uczciwego wyboru sędziów, zwłaszcza w odniesieniu do wyboru prokuratora generalnego i rzecznika praw człowieka;

7. podkreśla, że przyjęcie restrykcyjnych przepisów, takich jak ustawa o organizacjach pozarządowych, może przyczynić się do likwidacji systemu ochrony obrońców praw człowieka, co zwiększy bezkarność; apeluje o uchylenie tych przepisów;

8. wzywa rząd Gwatemali do podjęcia niezbędnych środków w celu wzmocnienia przepisów i strategii politycznych na rzecz ochrony obrońców praw człowieka, w tym obrońców środowiska i dziennikarzy, oraz do opracowania polityki publicznej na rzecz ochrony obrońców praw człowieka zgodnie z orzeczeniem Międzyamerykańskiego Trybunału Praw Człowieka z 2014 r. oraz zobowiązaniem podjętym przez samą Gwatemalę przed Radą Praw Człowieka ONZ w 2018 r.; zaleca rządowi Gwatemali ratyfikację umowy z Escazu;

9. z zadowoleniem przyjmuje utworzenie przez władze Gwatemali Prezydenckiego Komitetu Przeciwko Korupcji oraz Prezydenckiego Komitetu na rzecz Pokoju i Praw Człowieka, jako głównych filarów rządowego krajowego planu innowacji i rozwoju, a także w celu wdrożenia polityki promującej przejrzystość, walkę z korupcją i bezkarnością; wzywa te komitety do osiągnięcia konkretnych wyników;

10. zachęca rząd Gwatemali do dalszej współpracy ze wszystkimi oenzetowskimi i regionalnymi mechanizmami ochrony praw człowieka w celu skuteczniejszego propagowania i lepszej ochrony praw człowieka w tym kraju; zaleca rządowi Gwatemali przedłużenie mandatu OHCHR w Gwatemali na rozsądny okres;

11. z zadowoleniem przyjmuje działania podjęte przez ambasady państw członkowskich UE i delegaturę UE w Gwatemali w odniesieniu do środków ochrony obrońców praw człowieka; wzywa Komisję do znacznego rozszerzenia i aktywniejszego wdrażania środków ochrony, w tym do rozszerzenia obserwacji przesłuchań obrońców praw człowieka, którzy zostali uznani za przestępców, zwłaszcza obrońców praw człowieka działających w dziedzinie ochrony środowiska i praw kobiet, m.in. poprzez zwiększenie wsparcia dla niezależnych organizacji społeczeństwa obywatelskiego;

12. wzywa UE i jej państwa członkowskie do wykorzystania mechanizmów określonych w umowach o stowarzyszeniu oraz dialogu politycznym i współpracy, aby zdecydowanie zachęcić Gwatemalę do realizacji ambitnego programu na rzecz praw człowieka oraz do walki z bezkarnością w celu poprawy sytuacji w zakresie praw człowieka w tym kraju;

13. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych, specjalnemu przedstawicielowi UE ds. praw człowieka, rządom i parlamentom państw członkowskich, Organizacji Państw Amerykańskich, Europejsko-Latynoamerykańskiemu Zgromadzeniu Parlamentarnemu, prezydentowi, rządowi i parlamentowi Republiki Gwatemali, sekretariatowi integracji gospodarczej Ameryki Środkowej oraz Parlamentowi Środkowoamerykańskiemu.

1 Dz.U. C 23 z 21.1.2021, s. 92.
2 Dz.U. L 346 z 15.12.2012, s. 3.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024