Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 kwietnia 2022 r. w sprawie sytuacji w zakresie praw człowieka w Korei Północnej, w tym prześladowania mniejszości religijnych (2022/2620(RSP))

P9_TA(2022)0123
Sytuacja w zakresie praw człowieka w Korei Północnej, w tym prześladowanie mniejszości religijnych Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 kwietnia 2022 r. w sprawie sytuacji w zakresie praw człowieka w Korei Północnej, w tym prześladowania mniejszości religijnych (2022/2620(RSP))
(2022/C 434/10)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej (KRLD),

- uwzględniając oświadczenie ministrów spraw zagranicznych państw G7 i wysokiego przedstawiciela UE z 25 marca 2022 r. w sprawie wystrzelenia międzykontynentalnego pocisku balistycznego przez Koreańską Republikę Ludowo-Demokratyczną,

- uwzględniając rezolucję przyjętą przez Radę Praw Człowieka ONZ z dnia 1 kwietnia 2022 r. w sprawie sytuacji praw człowieka w Koreańskiej Republice Ludowo-Demokratycznej,

- uwzględniając oświadczenie wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Josepa Borrella z 25 marca 2022 r. w sprawie wystrzelenia międzykontynentalnego pocisku balistycznego,

- uwzględniając oświadczenie rzecznika Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ) do spraw polityki zagranicznej i bezpieczeństwa z dnia 11 stycznia 2022 r. dotyczące wystrzelenia pocisków przez KRLD,

- uwzględniając ostatnie sankcje z 22 marca 2021 r. nałożone przez UE w związku z poważnymi naruszeniami praw człowieka wKRLD,

- uwzględniając sprawozdanie specjalnego sprawozdawcy ONZ ds. sytuacji w zakresie praw człowieka w KRLD z 1 kwietnia 2022 r.,

- uwzględniając rezolucje Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 1718 (2006), 1874 (2009), 2087 (2013), 2094 (2013), 2356 (2017), 2270 (2016), 2371 (2017), 2375 (2017) i 2397 (2017), w których wyraźnie zakazano przeprowadzania prób jądrowych przez Koreańską Republikę Ludowo-Demokratyczną,

- uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Ogólnego ONZ z dnia 16 grudnia 2021 r. w sprawie sytuacji w zakresie praw człowieka w Koreańskiej Republice Ludowo-Demokratycznej,

- uwzględniając Powszechną deklarację praw człowieka z 1948 r.,

- uwzględniając deklarację w sprawie likwidacji wszelkich form nietolerancji i dyskryminacji ze względu na wyznanie lub przekonania z 1981 r.,

- uwzględniając sprawozdanie komisji śledczej Rady Praw Człowieka ONZ ds. praw człowieka w Koreańskiej Republice Ludowo-Demokratycznej z 7 lutego 2014 r.,

- uwzględniając Konwencję w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania z 1984 r.,

- uwzględniając art. 144 ust. 5 i art. 132 ust. 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że KRLD pozostaje jednym z najbardziej represyjnych krajów na świecie; mając na uwadze, że w KRLD państwo sprawuje absolutną kontrolę nad każdym aspektem życia swoich obywateli, utrzymuje absolutny monopol na informacje, kontroluje przemieszczanie się w kraju i poza jego granicami oraz życie społeczne swoich obywateli, a jednocześnie utrzymuje w społeczeństwie posłuszeństwo poprzez strach, grożąc egzekucjami, więzieniem, wymuszonymi zaginięciami i przymusową ciężką pracą w aresztach i obozach pracy;

B. mając na uwadze, że KRLD posiada rozległy i dobrze zorganizowany system bezpieczeństwa, który ściśle monitoruje życie niemal każdego obywatela i nie pozwala na korzystanie z żadnej z podstawowych swobód w tym kraju;

C. mając na uwadze, że komisja śledcza zbadała "regularne, powszechne i poważne naruszenia praw człowieka" w KRLD oraz wydała sprawozdanie na ten temat dnia 7 lutego 2014 r.; mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu komisja śledcza stwierdziła, iż waga, skala i charakter naruszeń praw człowieka w Pjongjangu "ukazują państwo, które nie ma odpowiednika we współczesnym świecie";

D. mając na uwadze, że sytuacja w zakresie praw człowieka w KRLD nie uległa poprawie od czasu opublikowania sprawozdania komisji śledczej z 2014 r.; mając na uwadze, że egzekucje pozasądowe, tortury, przemoc seksualna, niewolnictwo i arbitralne zatrzymania dokonywane przez reżim KRLD, w tym prześladowania ze względu na przekonania religijne, mają charakter ciągły i systematyczny; mając na uwadze, że zgodnie z systemem songbun wyznawcy religii należą do klasy "wrogiej" i są uważani za wrogów państwa, zasługujących na "dyskryminację, karę, izolację, a nawet egzekucję"; mając na uwadze, że z dokumentacji organizacji pozarządowych wynika, iż szczególnie narażeni na prześladowania są wyznawcy szamanizmu i chrześcijaństwa;

E. mając na uwadze, że reżim systematycznie atakuje wyznania religijne i mniejszości, w tym szamanizm, buddyzm koreański, katolicyzm, czondoizm i protestantyzm; mając na uwadze, że przykłady takich systematycznych ataków obejmują egzekucje miejscowych księży katolickich oraz przywódców protestanckich, którzy nie wyrzekli się swojej wiary i zostali uznani za "amerykańskich szpiegów";

F. mając na uwadze, że oprócz naruszeń, których doświadcza ogół społeczeństwa, kobiety i dziewczęta w Korei Północnej są potencjalnym celem szeregu nadużyć na tle seksualnym i ze względu na płeć, a urzędnicy państwowi zarówno dopuszczają się naruszeń praw, jak i nie reagują na nie skutecznie, włączając w to powszechną dyskryminację ze względu na płeć oraz przemoc seksualną i ze względu na płeć;

G. mając na uwadze, że rząd KRLD nie dopuszcza żadnej opozycji politycznej, wolnych i uczciwych wyborów, wolnych mediów, wolności religijnej, wolności zrzeszania się, rokowań zbiorowych ani swobody przemieszczania się, a zatem nie przestrzega zasady praworządności; mając na uwadze doniesienia o poważnych represjach wobec osób zaangażowanych w publiczną i prywatną działalność religijną, w tym o arbitralnym pozbawianiu wolności, torturach, pracy przymusowej i egzekucjach; mając na uwadze, że kwanliso (obozy dla więźniów politycznych) nadal funkcjonują i mają zasadnicze znaczenie dla kontroli i represji wobec ludności według specjalnego sprawozdawcy ONZ; mając na uwadze, że według specjalnego sprawozdawcy "wiele z tych naruszeń stanowi popełniane w KRLD zbrodnie przeciwko ludzkości. Pilnie potrzebne są konkretne procesy rozliczania, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym";

H. mając na uwadze, że władze państwowe KRLD systematycznie odmawiają więźniom podstawowych praw i dopuszczają się egzekucji pozasądowych, arbitralnych zatrzymań i wymuszonych zaginięć, w tym uprowadzeń cudzoziemców, przy czym - jak szacują niektóre źródła - ponad 100 tys. osób jest internowanych w rozbudowanym systemie karnym składającym się z ośrodków detencyjnych, obozów karnych, obozów pracy przymusowej, obozów dla więźniów politycznych, obozów reedukacyjnych i innych obiektów; mając na uwadze, że aby utrzymać swoją gospodarkę, reżim KRLD rutynowo i systematycznie wymaga pracy przymusowej od znacznej części ludności, zwłaszcza od osób więzionych w kwanliso;

I. mając na uwadze, że reżim KRLD odrzucił wszystkie rezolucje Rady Praw Człowieka ONZ, Zgromadzenia Ogólnego i Rady Bezpieczeństwa dotyczące sytuacji w zakresie praw człowieka na jego terytorium;

J. mając na uwadze, że KRLD wykorzystała pandemię COVID-19 do dalszej izolacji kraju od świata zewnętrznego, co spowodowało nasilenie się głęboko zakorzenionych naruszeń praw człowieka i wywarło negatywny wpływ na zdrowie ludności; mając na uwadze, że organizacje humanitarne nie mają możliwości powrotu do KRLD; mając na uwadze, że ograniczona obecność międzynarodowa w tym kraju oraz znaczny spadek liczby uciekinierów przybywających do Republiki Korei sprawiają, że dokumentowanie naruszeń praw człowieka jest trudniejsze niż kiedykolwiek; mając na uwadze, że KRLD zamknęła swoje granice dla wszystkich osób przekraczających je z zewnątrz, aby uniknąć rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19, i nie rozprowadziła wśród swoich obywateli żadnych szczepionek przeciwko COVID-19, twierdząc, że wirus ten nie występuje w kraju; mając na uwadze, że od początku pandemii Korea Północna stała się jeszcze bardziej odizolowana od reszty świata ze względu na notorycznie słabą infrastrukturę zdrowotną i brak szczepień ludności; mając na uwadze, że według najnowszego sprawozdania Rady Praw Człowieka ONZ opublikowanego w marcu 2022 r. Korea Północna jest bardziej niż kiedykolwiek odizolowana z powodu przedłużającego się zamknięcia granic na dużą skalę oraz ograniczeń w podróżowaniu między miastami i regionami wprowadzonych w styczniu 2020 r.; mając na uwadze, że opresyjna kontrola nad ludnością jeszcze bardziej się zaostrzyła;

K. mając na uwadze, że w warunkach izolacji politycznej i gospodarczej oraz niedoboru żywności i paliwa ludność KRLD jest od dziesięcioleci narażona na niedorozwój, któremu towarzyszy słaba opieka zdrowotna oraz wysoki poziom niedożywienia matek i dzieci; mając na uwadze, że chroniczny brak bezpieczeństwa żywnościowego jest nadal powszechny i prawdopodobnie pogłębił się wraz ze znacznym ograniczeniem wymiany handlowej po zamknięciu granic kraju; mając na uwadze, że niektóre grupy ludności, zwłaszcza słabsze grupy społeczne, mogą być narażone na głód i śmierć głodową;

L. mając na uwadze, że Unia Europejska jest obrońcą i orędownikiem praw człowieka i demokracji na świecie; mając na uwadze, że dialog polityczny UE-KRLD miał ostatnio miejsce w czerwcu 2015 r.; mając na uwadze, że rząd chiński uważa większość uchodźców z Korei Północnej za nielegalnych migrantów ekonomicznych i po wykryciu repatriuje część z nich, nie zważając na ryzyko prześladowań po powrocie; mając na uwadze, że Koreańczykom z Północy przebywającym w Rosji grozi repatriacja do kraju pochodzenia, ponieważ rosyjskiej policji zdarzało się aresztować Koreańczyków z Północy na żądanie Pjongjangu; mając na uwadze, że praktyka ta stanowi bezpośrednie naruszenie zobowiązań Chin i Rosji wynikających z Konwencji ONZ dotyczącej statusu uchodźców z 1951 r. i protokołu do niej z 1967 r.; mając na uwadze, że wielu uciekinierów z Korei Północnej przechodzi przez ogromne trudności w Chinach i krajach sąsiednich, nie mając oficjalnej tożsamości ani statusu prawnego, i jest wyjątkowo narażonych na handel ludźmi, porwania i wykorzystywanie seksualne;

M. mając na uwadze, że KRLD nadal rozwija swój potencjał jądrowy i program budowy rakiet balistycznych, czego niedawnym przejawem było zwiększenie liczby prób rakietowych na początku 2022 r.; mając na uwadze, że UE nałożyła sankcje na 57 osób i dziewięć podmiotów z listy sankcyjnej za przyczynianie się do programów KRLD związanych z potencjałem jądrowym i balistycznym lub z inną bronią masowego rażenia, lub za uchylanie się od sankcji; mając na uwadze, że rozprzestrzenianie broni jądrowej, chemicznej i biologicznej oraz środków jej przenoszenia stanowi zagrożenie dla pokoju i bezpieczeństwa międzynarodowego; mając na uwadze, że KRLD wycofała się z Układu o nierozprzestrzenianiu broni jądrowej w 2003 r., od 2006 r. przeprowadza próby jądrowe, a w 2009 r. oficjalnie ogłosiła, że skonstruowała broń jądrową, co oznacza, że zagrożenie związane z rozwojem jej potencjału jądrowego wyraźnie wzrosło; mając na uwadze, że 20 kwietnia 2018 r. KRLD ogłosiła, iż natychmiast wstrzyma próby jądrowe i rakietowe oraz zamknie ośrodek Punggye-ri, w którym wcześniej przeprowadzono sześć prób jądrowych; mając na uwadze, że Rada Unii Europejskiej potępiła wystrzelenie przez KRLD międzykontynental- nego pocisku balistycznego w dniu 24 marca 2022 r. jako naruszenie zapowiedzianego przez KRLD zawieszenia wystrzeliwania międzykontynentalnych pocisków balistycznych i pogwałcenie sankcji ONZ; mając na uwadze, że w ramach globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka UE objęła 22 marca 2022 r. dwie osoby i jeden podmiot w KRLD zamrożeniem aktywów i zakazem wjazdu;

N. mając na uwadze, że ustępujący prezydent Republiki Korei Mun Jae-in zaproponował KRLD deklarację zakończenia wojny, aby oficjalnie położyć kres wojnie koreańskiej, która zakończyła się w 1953 r. bez traktatu pokojowego;

O. mając na uwadze, że ministrowie spraw zagranicznych grupy G-7 i wysoki przedstawiciel UE wspólnie stwierdzili, że tragiczna sytuacja humanitarna w KRLD jest wynikiem przeznaczania przez KRLD zasobów tego kraju na programy broni masowego rażenia i pocisków balistycznych, a nie na dobrobyt ludności;

1. ponownie zdecydowanie potępia trwające dziesięciolecia represje państwowe stosowane w sposób systematyczny przez obecnych i byłych najwyższych przywódców i administrację KRLD; wzywa Kim Dzong Una do zaprzestania polityki eksterminacji, mordowania, zniewolenia, tortur, więzienia, gwałtów, przymusowych aborcji i innych form przemocy seksualnej, prześladowań na tle politycznym, religijnym i rasowym oraz na tle płci, deportacji ludności, wymuszonych zaginięć osób, nieludzkiego działania polegającego na świadomym spowodowaniu długotrwałego głodu oraz zinstytucjonalizowanej bezkarności sprawców tych czynów; wzywa władze KRLD do zaprzestania trwających zbrodni przeciwko ludzkości, w tym prowadzonych za pośrednictwem systemu kwanliso, oraz do podjęcia procesu reform, w ramach którego przestrzegane i chronione będą wszystkie prawa człowieka; podkreśla potrzebę likwidacji kwanliso; wzywa do publikowania szczegółowych informacji na temat tych obozów oraz do umożliwienia niezależnym międzynarodowym organom monitorującym ich wizytacji;

2. zdecydowanie potępia systematyczne i szerokie stosowanie kary śmierci w KRLD; wzywa rząd KRLD do ogłoszenia moratorium na wykonanie wszystkich wyroków śmierci z myślą o zniesieniu kary śmierci w najbliższej przyszłości; wzywa KRLD do zaprzestania pozasądowych egzekucji i położenia kresu wymuszonym zaginięciom, do uwolnienia więźniów politycznych oraz zezwolenia obywatelom na swobodne podróżowanie, zarówno na obszarze kraju, jak i poza jego terytorium; wzywa KRLD do zapewnienia krajowym i międzynarodowym mediom wolności wypowiedzi i wolności prasy oraz do zezwolenia obywatelom na wolny od cenzury dostęp do internetu; zwraca się do KRLD, aby zaprzestała oskarżania uciekinierów z kraju o zdradę i zwracania się do Chin o ich zawrócenie do KRLD;

3. zachęca rząd Chińskiej Republiki Ludowej i rząd Federacji Rosyjskiej, aby - zgodnie z ich zobowiązaniami jako państw-stron konwencji ONZ o uchodźcach - nie odmawiały uchodźcom północnokoreańskim, którzy przekraczają granicę z Chinami i Rosją, przysługującego im prawa do ubiegania się o azyl ani nie zmuszały ich do powrotu do Korei Północnej, lecz by chroniły ich podstawowe prawa człowieka; ponownie wzywa kraje przyjmujące uchodźców z KRLD do przestrzegania konwencji genewskiej z 1951 r. i protokołu do niej z 1967 r. oraz do bezwzględnego powstrzymania się od wszelkiej współpracy z administracją KRLD w zakresie ekstradycji lub repatriacji obywateli Korei Północnej;

4. potępia surowe ograniczenia wolności przemieszczania się, wypowiedzi, informacji, pokojowych zgromadzeń i zrzeszania się, a także dyskryminację opartą na systemie songbun, który klasyfikuje ludzi na podstawie przypisywanej przez państwo klasy społecznej i urodzenia oraz bierze pod uwagę poglądy polityczne i religijne; jest głęboko zaniepokojony systematycznymi naruszeniami wolności religii i przekonań dotykającymi szamanizm i chrześcijaństwo, a także inne religie w Korei Północnej; potępia arbitralne aresztowania, długoterminowe zatrzymania, tortury, złe traktowanie, zabójstwa osób religijnych i przemoc seksualną wobec nich; wzywa władze KRLD, aby zaprzestały wszelkich aktów przemocy wobec mniejszości religijnych oraz przyznały im prawo do wolności religii i przekonań, prawo do zrzeszania się i prawo do wolności wypowiedzi; podkreśla potrzebę pociągnięcia do odpowiedzialności sprawców tych aktów przemocy, w tym Ministerstwa Ubezpieczeń Społecznych i Ministerstwa Bezpieczeństwa Państwowego, które odgrywają zasadniczą rolę w prześladowaniu wspólnot religijnych;

5. wzywa rząd KRLD do zaprzestania państwowego programu pracy przymusowej, w ramach którego kraje zagraniczne skorzystały z dziesiątków tysięcy północnokoreańskich pracowników na niepewnych warunkach, generując twardą walutę, która pomaga w utrzymaniu reżimu; podkreśla, że w tym przypadku odpowiedzialność za ochronę praw pracowniczych rozszerza się na państwa przyjmujące, które powinny zapewnić ochronę norm pracy i praw człowieka;

6. wyraża szczególne zaniepokojenie warunkami przetrzymywania w całym systemie karnym, w tym odmową opieki zdrowotnej, torturami oraz okrutnym, nieludzkim i poniżającym traktowaniem i karaniem, arbitralnym pozbawianiem wolności, pracą przymusową, gwałtami i innymi formami przemocy seksualnej, odmawianiem prawa do życia i do rzetelnego procesu sądowego oraz naruszaniem praw więźniów wymagających szczególnego traktowania, w tym kobiet, osób z niepełnosprawnościami i nieletnich; wzywa władze KRLD, aby zapewniły niezależnym obserwatorom praw człowieka dostęp do systemu karnego oraz współpracowały z nimi w celu współdziałania z odpowiednimi podmiotami międzynarodowymi z myślą o zreformowaniu systemu karnego i sądowego;

7. potępia instrumentalizację pandemii, która skutkowała nałożeniem dalszych ograniczeń oraz wprowadzeniem przez rząd Korei Północnej surowych, niepotrzebnych i ekstremalnych środków rzekomo w celu ochrony przed COVID-19, które jeszcze bardziej ograniczają już tłumione prawa do żywności i zdrowia, a także prawo do swobodnego przemieszczania się oraz do wolności wypowiedzi i informacji; pochwala prace Komitetu Sankcji ustanowionego na podstawie rezolucji nr 1718, który szybko zatwierdził wszystkie wnioski o zwolnienie z sankcji związane z COVID-19 w odniesieniu do pomocy humanitarnej dla KRLD; wzywa KRLD do współpracy z organizacjami międzynarodowymi, w tym z inicjatywą dotyczącą globalnego dostępu do szczepionek przeciwko koronawirusowi (COVAX), aby zapewnić terminową dostawę i dystrybucję szczepionek przeciwko COVID-19 wśród obywateli tego kraju;

8. wyraża szczególne zaniepokojenie dramatyczną sytuacją żywnościową panującą w tym kraju oraz jej wpływem na prawa gospodarcze, społeczne i kulturalne ludności; wzywa władze KRLD do zapewnienia wszystkim obywatelom dostępu do żywności i pomocy humanitarnej w zależności od potrzeb i zgodnie z zasadami humanitarnymi;

9. podkreśla, jak ważne jest zapewnienie rozliczalności za przeszłe i trwające zbrodnie przeciwko ludzkości; z całą mocą wzywa KRLD do pełnego przestrzegania wszystkich zobowiązań prawnych wynikających z odpowiednich rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ; wzywa wszystkich członków ONZ do podjęcia działań w celu pełnego wdrożenia istniejących sankcji Rady Bezpieczeństwa ONZ; wzywa do podjęcia wysiłków, aby skierować sytuację w KRLD do Międzynarodowego Trybunału Karnego lub utworzyć trybunał ad hoc lub porównywalny mechanizm w celu określenia odpowiedzialności karnej urzędników rządowych, w tym najwyższych władz; podkreśla, że Rada powinna przyjąć poważne dodatkowe sankcje za naruszenia praw człowieka w ramach globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka wobec odpowiedzialnych za nie osób; przyjmuje do wiadomości opinię specjalnego sprawozdawcy ONZ, aby dopilnować, by sankcje wobec tego kraju nie miały szkodliwego wpływu na prawa do żywności, zdrowia, wody i urządzeń sanitarnych, mieszkalnictwa i rozwoju, a także aby zapobiec wszelkim negatywnym skutkom dla pomocy humanitarnej, w tym w kontekście pandemii COVID-19;

10. zdecydowanie potępia wystrzelenie przez KRLD 24 marca 2022 r. międzykontynentalnego pocisku balistycznego jako niepotrzebną i niebezpieczną prowokację, która stanowi naruszenie wielu rezolucji Rady Bezpieczeństwa ONZ oraz poważne zagrożenie dla pokoju i bezpieczeństwa międzynarodowego i regionalnego; wzywa KRLD do całkowitego, weryfikowalnego i nieodwracalnego porzucenia programów dotyczących broni masowego rażenia i pocisków balistycznych;

11. wzywa KRLD do dalszej konstruktywnej współpracy z partnerami międzynarodowymi w celu osiągnięcia konkretnej poprawy sytuacji praw człowieka w tym kraju, w tym za pomocą dialogu, oficjalnych wizyt w tym kraju oraz częstszych kontaktów osobistych;

12. nadal popiera pokojowe rozwiązanie konfliktu na Półwyspie Koreańskim, które powinno obejmować denuklearyzację oraz poprawę sytuacji w zakresie praw człowieka w KRLD; wzywa Europejską Służbę Działań Zewnętrznych i państwa członkowskie UE do wspierania struktur ONZ i organizacji społeczeństwa obywatelskiego w celu zapewnienia odpowiedzialności za popełnione zbrodnie poprzez stałe gromadzenie dowodów i dokumentacji dotyczącej przeszłych i obecnych naruszeń praw człowieka w tym kraju, aby położyć kres bezkarności KRLD za poważne nadużycia;

13. z zadowoleniem przyjmuje odnowienie mandatu specjalnego sprawozdawcy ONZ ds. sytuacji praw człowieka w KRLD; ubolewa nad faktem, że biuro terenowe Biura Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Praw Człowieka (OHCHR) w Seulu nadal dysponuje niewystarczającą liczbą pracowników, i wzywa członków ONZ i OHCHR do wsparcia tego mechanizmu i zapewnienia mu wszelkiego niezbędnego personelu i zasobów;

14. zaleca dążenie do pojednania i ustanowienie odpowiedniego procesu zadośćuczynienia; wzywa dotknięte państwa do wydania deklaracji zakończenia wojny, aby położyć kres nierozwiązanemu konfliktowi zbrojnemu;

15. z zadowoleniem przyjmuje unijny system sankcji, a także wyrażoną przez UE gotowość do wspierania wszelkich istotnych procesów dyplomatycznych; zachęca UE i państwa członkowskie do opracowania strategii uzupełniającej system sankcji UE, zgodnie z globalną strategią UE oraz z uwzględnieniem wznowienia dialogu politycznego z Koreą Północną w odpowiednim czasie, z myślą o włączeniu inicjatyw dotyczących praw człowieka, denuklearyzacji i pokoju do jej współpracy z KRLD;

16. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, Radzie, Komisji, rządom i parlamentom państw członkowskich, specjalnemu przedstawicielowi UE ds. praw człowieka, rządowi i parlamentowi Koreańskiej Republiki Ludowo-Demokratycznej, rządowi i parlamentowi Republiki Korei, rządowi i parlamentowi Chińskiej Republiki Ludowej, rządowi i parlamentowi Stanów Zjednoczonych, rządowi i parlamentowi Federacji Rosyjskiej, rządowi i parlamentowi Japonii, specjalnemu sprawozdawcy ONZ ds. sytuacji w zakresie praw człowieka w Koreańskiej Republice Ludowo-Demokratycznej oraz sekretarzowi generalnemu ONZ.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024