Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 kwietnia 2022 r. w sprawie konkluzji z posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 24-25 marca 2022 r., w tym najnowszych wydarzeń związanych z wojną w Ukrainie oraz sankcji UE wobec Rosji i ich stosowania (2022/2560(RSP))

P9_TA(2022)0121
Konkluzje z posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 24-25 marca 2022 r., dotyczące m.in. ostatnich wydarzeń związanych z wojną w Ukrainie oraz sankcji UE wobec Rosji i ich stosowania Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 kwietnia 2022 r. w sprawie konkluzji z posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 24-25 marca 2022 r., w tym najnowszych wydarzeń związanych z wojną w Ukrainie oraz sankcji UE wobec Rosji i ich stosowania (2022/2560(RSP))
(2022/C 434/09)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie Rosji i Ukrainy, w szczególności rezolucję z dnia 16 grudnia 2021 r. w sprawie sytuacji na granicy ukraińskiej i na terytoriach Ukrainy okupowanych przez Rosję 1  oraz rezolucję z dnia 1 marca 2022 r. w sprawie rosyjskiej agresji na Ukrainę 2 ,

- uwzględniając oświadczenia przywódców Parlamentu Europejskiego w sprawie Ukrainy z 16 i 24 lutego 2022 r.,

- uwzględniając oświadczenie Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa wydane w imieniu UE 24 lutego 2022 r. w sprawie inwazji na Ukrainę sił zbrojnych Federacji Rosyjskiej,

- uwzględniając oświadczenie przewodniczącego Rady Europejskiej i przewodniczącej Komisji z 24 lutego 2022 r. w sprawie bezprecedensowej i niesprowokowanej rosyjskiej napaści wojskowej na Ukrainę,

- uwzględniając deklarację wersalską z 11 marca 2022 r.,

- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z 25 marca 2022 r.,

- uwzględniając oświadczenie Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa wydane w imieniu UE 4 kwietnia 2022 r. w sprawie rosyjskich aktów okrucieństwa popełnionych w Buczy i innych ukraińskich miastach,

- uwzględniając podjęte przez Radę decyzje w sprawie sankcji i środków ograniczających wobec Rosji, obejmujących działania dyplomatyczne, sankcje indywidualne, takie jak zamrożenie aktywów i ograniczenia podróży, specjalne restrykcje w stosunkach gospodarczych z Krymem i Sewastopolem oraz z niekontrolowanymi przez rząd obwodami donieckim i ługańskim, sankcje gospodarcze, restrykcje medialne i restrykcje dotyczące współpracy gospodarczej,

- uwzględniając zasady norymberskie opracowane przez Komisję Prawa Międzynarodowego ONZ, które określają, co stanowi zbrodnię wojenną,

- uwzględniając Rzymski Statut Międzynarodowego Trybunału Karnego (MTK),

- uwzględniając Kartę Narodów Zjednoczonych,

- uwzględniając konwencję genewską i protokoły dodatkowe do niej,

- uwzględniając akt końcowy z Helsinek i późniejsze dokumenty,

- uwzględniając rezolucję Zgromadzenia Ogólnego ONZ z 2 marca 2022 r. w sprawie agresji na Ukrainę oraz rezolucję z 24 marca 2022 r. w sprawie humanitarnych skutków napaści na Ukrainę,

- uwzględniając Konwencję ONZ w sprawie zapobiegania i karania zbrodni ludobójstwa,

- uwzględniając orzeczenie Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości ONZ z 16 marca 2022 r.,

- uwzględniając europejską konwencję praw człowieka, memorandum budapeszteńskie o gwarancjach bezpieczeństwa oraz dokument wiedeński i protokoły dodatkowe do niego,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że zgodnie z Kartą Narodów Zjednoczonych i zasadami prawa międzynarodowego wszystkie państwa są równie suwerenne i "powstrzymają się w swych stosunkach międzynarodowych od groźby użycia siły lub użycia jej przeciwko integralności terytorialnej lub niezawisłości politycznej któregokolwiek państwa"; mając na uwadze, że od 24 lutego 2022 r. Federacja Rosyjska prowadzi nielegalną, niesprowokowaną i nieuzasadnioną wojnę agresywną przeciwko Ukrainie, a także mając na uwadze, że 16 marca 2022 r. Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości nakazał Federacji Rosyjskiej "natychmiastowe zawieszenie operacji wojskowych na terytorium Ukrainy";

B. mając na uwadze, że w wyniku rosyjskiej napaści i inwazji od 24 lutego 2022 r. tysiące ukraińskich cywilów straciło życie lub zostało rannych, prawie 6,5 mln obywateli Ukrainy zostało wewnętrznie przesiedlonych, a ponad 4 mln uciekło do krajów sąsiadujących; mając na uwadze, że do tego bilansu należy doliczyć ponad 14 000 osób - zarówno żołnierzy, jak i cywilów - które straciły życie w ciągu ostatnich ośmiu lat w wyniku okupacji Krymu przez Federację Rosyjską i konfliktu wywołanego przez nią we wschodniej Ukrainie;

C. mając na uwadze, że miesiąc po rozpoczęciu rosyjskiej agresji wojna w Ukrainie nadal odbiera życie niewinnym ludziom; mając na uwadze, że akty okrucieństwa popełniane przez oddziały rosyjskie osiągnęły nowy odrażający wymiar wraz z odkryciem w niedzielę 3 kwietnia 2022 r. na ulicach Buczy - miasta, które przez prawie miesiąc było niedostępne dla ukraińskiej armii - ciał cywilnych ofiar, mężczyzn i kobiet; mając na uwadze, że fakty te w sposób dobitny uzasadniają powołanie międzynarodowej komisji do zbadania wszystkich zbrodni popełnionych przez armię rosyjską od początku wojny;

D. mając na uwadze, że wojsko rosyjskie nadal prowadzi masowy ostrzał i ataki lotnicze wymierzone w obszary mieszkalne i infrastrukturę cywilną, takie jak szpitale, szkoły i przedszkola, co doprowadziło do całkowitego lub prawie całkowitego zniszczenia Mariupolu, Wołnowachy oraz innych miast i wsi;

E. mając na uwadze, że jak dotąd Ukraina wykazuje się bezprecedensowym oporem i wytrzymałością i nie pozwoliła Rosji osiągnąć jej pierwotnego celu wojny, jakim była okupacja całego kraju;

F. mając na uwadze, że 5 kwietnia 2022 r. Komisja zaproponowała i ogłosiła nowe sankcje oraz pracuje nad dodatkowymi pakietami sankcji; mając na uwadze, że pierwsze sankcje UE wobec Federacji Rosyjskiej zostały nałożone w marcu 2014 r. w następstwie bezprawnej aneksji Krymu w 2014 r. oraz mając na uwadze, że najnowszy pakiet sankcji przyjęto 15 marca 2022 r. w następstwie niesprowokowanej i nieuzasadnionej inwazji Rosji na Ukrainę, rozpoczętej 24 lutego 2022 r.; mając na uwadze, że UE przyjęła również sankcje wobec Białorusi w odpowiedzi na jej udział w rosyjskiej napaści i inwazji;

G. mając na uwadze, że sankcje przynoszą skutek, jednak kupowanie przez UE paliw kopalnych od Rosji nadal zapewnia reżimowi środki, które pomagają w finansowaniu wojny;

H. mając na uwadze, że UE płaci Rosji za dostawy paliw kopalnych do 800 mln EUR dziennie, co daje rocznie prawie 300 mld EUR;

I. mając na uwadze, że prawie 500 międzynarodowych przedsiębiorstw i korporacji postanowiło zawiesić działalność w Rosji lub całkowicie wycofać się z rosyjskiego rynku; mając jednak na uwadze, że niektóre przedsiębiorstwa nadal prowadzą dotychczasową działalność w Rosji, przedkładając zyski z działalności na rynku rosyjskim nad bezpieczeństwo i odpowiedzialność społeczną, co osłabia skutki sankcji i podważa potępienie Federacji Rosyjskiej przez społeczność międzynarodową;

J. mając na uwadze, że badania naukowe 3  pokazują, że zakaz importu paliw kopalnych z Rosji miałby wpływ na wzrost gospodarczy UE odpowiadający stratom szacowanym na mniej niż 3 % PKB, podczas gdy potencjalne straty dla gospodarki rosyjskiej w tym samym okresie wyniosłyby 30 % PKB i miałyby zasadnicze znaczenie dla powstrzymania rosyjskiej agresji;

K. mając na uwadze, że 1 kwietnia 2022 r. przewodnicząca R. Metsola wygłosiła przemówienie na posiedzeniu Rady Najwyższej Ukrainy i spotkała się w imieniu Parlamentu Europejskiego z prezydentem i premierem Ukrainy oraz z przywódcami frakcji politycznych;

1. z całą stanowczością potępia wojnę agresywną Federacji Rosyjskiej przeciw Ukrainie, a także udział Białorusi w tej wojnie, i domaga się, aby Rosja natychmiast zakończyła wszystkie działania wojskowe w Ukrainie i bezwarunkowo wycofała wszystkie siły zbrojne i sprzęt wojskowy z całego terytorium Ukrainy uznanego przez społeczność międzynarodową; opłakuje wraz z narodem ukraińskim jego tragiczne straty i ubolewa z powodu jego cierpienia;

2. podkreśla, że ta agresja wojskowa i inwazja stanowią poważne naruszenie prawa międzynarodowego, w szczególności konwencji genewskiej i protokołów dodatkowych do niej oraz Karty Narodów Zjednoczonych, a także wzywa Federację Rosyjską, aby powróciła do wypełniania obowiązków stałego członka Rady Bezpieczeństwa ONZ w zakresie utrzymywania pokoju i bezpieczeństwa oraz do przestrzegania jej zobowiązań wynikających z aktu końcowego z Helsinek, Paryskiej karty dla nowej Europy i memorandum budapeszteńskiego o gwarancjach bezpieczeństwa; uważa, że rosyjska inwazja na Ukrainę stanowi atak nie tylko na suwerenny kraj, lecz także na zasady i mechanizm współpracy i bezpieczeństwa w Europie oraz międzynarodowy porządek oparty na zasadach, określony w Karcie Narodów Zjednoczonych;

3. wyraża złość i oburzenie z powodu doniesień o okrucieństwach, w tym gwałtach i egzekucjach cywilów, przymusowych wysiedleniach, grabieży i atakach na infrastrukturę cywilną, taką jak szpitale, placówki medyczne, szkoły, schroniska i karetki pogotowia, oraz ostrzeliwaniu cywilów próbujących uciec z obszarów konfliktu za pośrednictwem wcześniej uzgodnionych korytarzy humanitarnych, do których zobowiązały się rosyjskie siły zbrojne w szeregu okupowanych ukraińskich miast, takich jak Bucza; podkreśla, że sprawcy zbrodni wojennych i innych poważnych naruszeń praw oraz odpowiedzialni za nie urzędnicy rządowi i przywódcy wojskowi muszą zostać pociągnięci do odpowiedzialności; przypomina, że w przypadku zbrodni wojennych i ludobójstwa społeczność międzynarodowa jest zobowiązana do działania i powinna wykorzystać wszelkie dostępne jej narzędzia; w pełni popiera dochodzenie wszczęte przez prokuratora MTK w sprawie zbrodni wojennych i zbrodni przeciwko ludzkości, a także prace komisji śledczej Biura Wysokiego Komisarza ds. Praw Człowieka; wzywa instytucje UE do podjęcia wszelkich niezbędnych działań w ramach międzynarodowych instytucji i postępowań oraz przed MTK lub innymi właściwymi międzynarodowymi trybunałami lub sądami, aby zaskarżyć działania Putina i Łukaszenki jako zbrodnie wojenne i zbrodnie przeciwko ludzkości oraz aktywnie uczestniczyć w prowadzeniu dochodzeń w ich sprawie; wzywa do powołania specjalnego trybunału ONZ do spraw zbrodni w Ukrainie; uważa, że należy wykorzystać międzynarodowy, bezstronny i niezależny mechanizm wspomagający prowadzenie międzynarodowych dochodzeń w sprawie zbrodni wojennych popełnionych w Ukrainie; wzywa państwa członkowskie i UE do skuteczniejszego przeciwdziałania bezkarności osób, które popełniły zbrodnie wojenne lub brały w nich udział;

4. powtarza, że dostawy broni muszą być kontynuowane i zwiększone, aby Ukraina mogła się skutecznie bronić; ponownie wyraża poparcie dla udzielania wszelkiej pomocy obronnej ukraińskim siłom zbrojnym, oferowanej indywidualnie przez państwa członkowskie oraz wspólnie za pośrednictwem Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju (EPF); z zadowoleniem przyjmuje decyzję o zwiększeniu pomocy dla Ukrainy z EPF o kolejne 500 mln EUR i wzywa do dalszego zwiększenia konkretnych wkładów, aby pilnie wzmocnić zdolności obronne Ukrainy, zarówno w ramach stosunków dwustronnych, jak i w ramach EPF;

5. wzywa do utworzenia bezpiecznych przejść i korytarzy humanitarnych w celu ewakuacji ludności cywilnej uciekającej przed bombardowaniami oraz do wzmocnienia sieci pomocy humanitarnej UE w Ukrainie (m.in. zapewnienia paliwa, żywności, leków, dostaw wody pitnej, generatorów energii i mobilnych kampusów); proponuje, by Komisja wprowadziła partnerskie programy pomocy dla Ukrainy w celu zwiększenia skuteczności pomocy; wzywa do zwrócenia szczególnej uwagi na sytuację dzieci, zarówno małoletnich bez opieki, jak i uciekających wraz z rodzinami, oraz wzywa do traktowania każdego dziecka poszukującego schronienia przede wszystkim jako dziecka oraz do zapewnienia ochrony wszystkim osobom uciekającym z Ukrainy, niezależnie od ich pochodzenia społecznego lub etnicznego, płci, orientacji seksualnej, zdolności czy statusu migracyjnego; wyraża uznanie dla państw członkowskich oraz krajów sąsiadujących

z Ukrainą za ich szybką i pozytywną reakcję na napływ ponad 4 mln uchodźców uciekających przed wojną; z zadowoleniem przyjmuje uruchomienie dyrektywy w sprawie tymczasowej ochrony 4  i wzywa do wspierania mechanizmów relokacji uchodźców między państwa członkowskie, w tym szybkiego skoordynowanego transportu uchodźców, w szczególności dzieci bez opieki i dzieci z niepełnosprawnościami, które wymagają szczególnej opieki;

6. podkreśla, że reakcja UE i jej zaangażowanie polityczne muszą stawić czoła wrogiemu wyzwaniu i dorównać wysiłkom naszych partnerów ukraińskich o podobnych poglądach, którzy walczą i poświęcają się dla wartości i zasad europejskich, wykraczających poza obecne członkostwo w UE;

7. jednogłośnie wyraża solidarność z narodem ukraińskim i jego silnymi aspiracjami do przekształcenia swojego kraju w demokratyczne i dobrze prosperujące państwo europejskie; uznaje wolę zaangażowania Ukrainy w projekt europejski, wyrażoną w jej wniosku o członkostwo w UE złożonym 28 lutego 2022 r.; ponawia swój apel do instytucji UE o podjęcie starań na rzecz przyznania Ukrainie statusu kraju kandydującego do UE, co stanowiłoby wyraźny polityczny sygnał ich zaangażowania, zgodnie z art. 49 Traktatu o Unii Europejskiej i na podstawie osiągnięć, a w międzyczasie do kontynuowania prac na rzecz jej integracji z jednolitym rynkiem UE na mocy układu o stowarzyszeniu; z zadowoleniem przyjmuje deklarację wersalską Rady Europejskiej, w której stwierdza się, że Ukraina jest członkiem naszej europejskiej rodziny;

8. stanowczo potępia rosyjską retorykę sugerującą ewentualne użycie przez Federację Rosyjską broni masowego rażenia i podkreśla, że taki krok byłby nie do zaakceptowania i spotkałby się z najpoważniejszymi konsekwencjami; ponadto potępia przejęcie przez rosyjskie siły czynnych lub zdemontowanych obiektów i instalacji jądrowych na terytorium Ukrainy, podkreślając, że odpowiednie postępowanie z tymi obiektami jest kwestią o zasadniczym znaczeniu dla zdrowia całego regionu; podkreśla kluczową rolę Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (MAEA) w zapewnianiu bezpieczeństwa obiektów jądrowych w Ukrainie; popiera apel władz ukraińskich do Rady Bezpieczeństwa ONZ o natychmiastowe podjęcie działań w celu demilitaryzacji strefy zamkniętej wokół elektrowni jądrowej w Czarnobylu oraz umożliwienie MAEA natychmiastowego przejęcia pełnej kontroli nad terenem elektrowni jądrowej;

9. wyraża zadowolenie z szybkiego przyjęcia sankcji przez Radę i pochwala jedność instytucji UE i państw członkowskich w odpowiedzi na agresję Rosji na Ukrainę, a także wysoki poziom koordynacji w grupie G-7; wzywa wszystkich partnerów, w szczególności kraje kandydujące do UE i potencjalne kraje kandydujące, do dostosowania się do tych pakietów sankcji; z zadowoleniem przyjmuje nowo powołaną grupę zadaniową ds. rosyjskich elit, pełnomocników i oligarchów, której celem jest koordynacja prac UE, G-7 i Australii nad sankcjami wobec rosyjskich i białoruskich oligarchów; zwraca się do Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych i Komisji, by zintensyfikowały działania informacyjne skierowane do krajów, które jeszcze nie przyłączyły się do sankcji wprowadzanych przez UE wobec Federacji Rosyjskiej, oraz by wykorzystały w tym celu pozycję UE i pełen zakres dostępnych im narzędzi, w razie potrzeby udzielając wsparcia; ubolewa, że niektóre kraje kandydujące do UE nie przyłączyły się do unijnych sankcji; wzywa do opracowania jasnego planu działania wobec krajów spoza UE, które ułatwiają Federacji Rosyjskiej uchylanie się od sankcji; wzywa Radę do przyjęcia dalszych surowych sankcji, odzwierciedlających niesłabnącą eskalację rosyjskiej agresji i szokujące akty okrucieństwa popełniane przez rosyjskie siły zbrojne, które bezsprzecznie stanowią zbrodnie wojenne;

10. wzywa państwa członkowskie do poparcia wysłania sił pokojowych ONZ w celu ochrony 15 reaktorów jądrowych na Ukrainie, w ścisłej współpracy z misją Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej; podkreśla, że zgodnie z rezolucją nr 377 Zgromadzenie Ogólne ONZ posiada dodatkowe uprawnienia decyzyjne, jeżeli Rada Bezpieczeństwa nie jest w stanie podjąć odpowiednich decyzji w kwestiach związanych z utrzymaniem pokoju;

11. wzywa przywódców UE i przywódców innych państw do wykluczenia Rosji z grupy G-20 i innych wielostronnych organizacji współpracy, takich jak Rada Praw Człowieka ONZ, Interpol, Światowa Organizacja Handlu, UNESCO i tym podobne, co byłoby ważnym sygnałem, że społeczność międzynarodowa nie powróci do utrzymywania dotychczasowych stosunków z państwem agresorem;

12. podkreśla, że pełne i skuteczne wdrożenie obowiązujących sankcji w całej UE i przez międzynarodowych sojuszników UE musi być teraz priorytetem; wzywa państwa członkowskie do niezwłocznego określenia i, w razie potrzeby, szybkiego stworzenia podstawy prawnej zapewniającej pełne i skuteczne przestrzeganie sankcji w jurysdykcjach krajowych; wzywa Komisję i organy nadzorcze UE do ścisłego monitorowania skutecznego i kompleksowego wdrażania wszystkich sankcji UE przez państwa członkowskie oraz do zajęcia się wszelkimi praktykami obchodzenia środków;

13. wzywa państwa członkowskie do dopilnowania, aby kary krajowe za naruszenie sankcji UE były skuteczne, proporcjonalne i odstraszające; z zadowoleniem przyjmuje ogłoszenie repozytorium informacji o sankcjach oraz planu działania (w tym kryteriów i harmonogramu) dotyczących przejścia od wykrywania systematycznego nieprzestrzegania sankcji UE do postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej;

14. wzywa Radę do nałożenia dalszych sankcji na osoby publiczne, które szerzą agresywną propagandę w Rosji w celu wsparcia rosyjskiej agresji na Ukrainę;

15. przypomina, że dochody podatkowe uzyskiwane z największych przedsiębiorstw zagranicznych działających w Rosji stanowią znaczną część budżetu Rosji i szacuje się, że odpowiadają jednej trzeciej jej wydatków na cele wojskowe; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje decyzje licznych zachodnich przedsiębiorstw dotyczące odmowy prowadzenia działalności gospodarczej w Rosji lub dostarczania produktów i usług na tamtejszy rynek; wzywa przedsiębiorstwa prywatne do wycofywania inwestycji, przenoszenia zakładów produkcyjnych z Rosji i wypowiedzenia obowiązujących umów; wzywa duże przedsiębiorstwa informatyczne do znacznego lub całkowitego ograniczenia użytkownikom w Rosji dostępu do ich produktów, usług i systemów operacyjnych;

16. wzywa do zwiększenia skuteczności obowiązujących sankcji, m.in. przez wykluczenie z systemu SWIFT wszystkich banków Federacji Rosyjskiej w koordynacji z międzynarodowymi partnerami UE o podobnych poglądach oraz przez zakazanie wchodzenia na wody terytorialne UE i zawijania do portów UE wszelkich statków morskich pływających pod banderą rosyjską oraz zarejestrowanych, czarterowanych, eksploatowanych przez Rosję lub będących własnością Rosji, statków płynących z rosyjskich portów i zmierzających do nich lub w inny sposób powiązanych z Rosją, w tym statków należących do Sovcomflot; wzywa do wprowadzenia zakazu transportu drogowego towarów z i na terytorium Rosji i Białorusi oraz proponuje rozszerzyć zakaz eksportu na dostawy, które zostały zakontraktowane przed wejściem w życie sankcji, ale które nie zostały jeszcze w pełni zrealizowane; domaga się wprowadzenia sankcji wtórnych wobec wszystkich podmiotów w UE i krajach spoza UE, które pomagają rosyjskiemu i białoruskiemu reżimowi w obchodzeniu sankcji;

17. wzywa, aby natychmiast nałożyć pełne embargo na import ropy naftowej, węgla, paliwa jądrowego i gazu z Rosji, całkowicie zrezygnować z gazociągów Nordstream 1 i Nordstream 2 oraz przedstawić plan dalszego zapewniania bezpieczeństwa dostaw energii do UE w perspektywie krótkoterminowej; wzywa Komisję, Europejską Służbę Działań Zewnętrznych i państwa członkowskie do opracowania kompleksowego planu działania dla UE dotyczącego dalszych sankcji oraz do jasnego informowania o nieprzekraczalnych granicach i krokach w celu zniesienia sankcji w przypadku podjęcia przez Rosję działań na rzecz przywrócenia niezależności, suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy w granicach uznanych przez społeczność międzynarodową oraz całkowitego wycofania wojsk z terytorium Ukrainy;

18. ponownie podkreśla znaczenie dywersyfikacji zasobów energetycznych, technologii i dróg dostaw oprócz dalszego inwestowania w efektywność energetyczną, energię ze źródeł odnawialnych, rozwiązania w zakresie magazynowania gazu i energii elektrycznej oraz zrównoważonych długoterminowych inwestycji zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem; podkreśla znaczenie zapewnienia dostaw energii od partnerów handlowych UE za pośrednictwem istniejących i przyszłych umów o wolnym handlu, aby dodatkowo ograniczyć zależność UE od Rosji, zwłaszcza w odniesieniu do surowców; wzywa ponadto do ustanowienia na szczeblu UE wspólnych strategicznych rezerw energii i mechanizmów zakupu energii w celu zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego, przy jednoczesnym ograniczeniu zależności energetycznej od źródeł zewnętrznych i zmienności cen; wzywa do rozpoczęcia prac nad utworzeniem unii gazowej opartej na wspólnych zakupach gazu przez państwa członkowskie;

19. wzywa państwa członkowskie do zakończenia współpracy z przedsiębiorstwami rosyjskimi nad istniejącymi i nowymi projektami jądrowymi - w tym w Finlandii, na Węgrzech i w Bułgarii - w ramach których rosyjscy eksperci mogą zostać zastąpieni ekspertami zachodnimi, a także do stopniowego zaprzestania korzystania z usług Rosatomu; wzywa do zakończenia współpracy naukowej z rosyjskimi przedsiębiorstwami energetycznymi, takimi jak Rosatom, i innymi odpowiednimi rosyjskimi podmiotami naukowymi; domaga się, aby sankcje wobec Białorusi odzwierciedlały sankcje nałożone na Rosję, tak aby zlikwidować wszelkie luki prawne umożliwiające Putinowi korzystanie z pomocy Łukaszenki w celu obejścia sankcji;

20. wzywa międzynarodowe organizacje energetyczne do ponownego rozważenia roli Rosji w ich działaniach, w tym ewentualnego zawieszenia projektów współpracy między Rosją a MAEA, a także zawieszenia udziału Rosji w projektach wielostronnych;

21. podkreśla, że wszystkie aktywa należące do rosyjskich urzędników lub oligarchów powiązanych z reżimem Putina, ich pełnomocników i figurantów, a na Białorusi aktywa osób powiązanych z reżimem Łukaszenki, powinny zostać zajęte, a wizy UE cofnięte w ramach działań mających na celu całkowite i natychmiastowe zakazanie wydawania złotych paszportów, wiz i dokumentów pobytowych; podkreśla, że sankcje powinny dotyczyć szerszego grona rosyjskich urzędników, gubernatorów, burmistrzów i przedstawicieli elity ekonomicznej, którzy postępują zgodnie z obecną polityką reżimu Putina i czerpią z niej korzyści;

22. wzywa do rozpoczęcia prac nad funduszem na wzór planu Marshalla (Funduszem Powierniczym Solidarności z Ukrainą), który miałby na celu odbudowę Ukrainy po wojnie, uruchomienie ogromnego programu inwestycyjnego i uwolnienie jej potencjału wzrostu; uważa, że fundusz powinien być hojny i finansowany m.in. przez UE, jej państwa członkowskie, wkłady darczyńców i odszkodowania ze strony Rosji za straty wojenne, w tym z rosyjskich aktywów, które zamrożono w wyniku sankcji i które zgodnie z prawem międzynarodowym należy legalnie skonfiskować;

23. wzywa UE do szybkiego zwiększenia przejrzystości finansowej, do usunięcia w ramach negocjacji w sprawie pakietu legislacyjnego dotyczącego przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu wszystkich luk prawnych mających na celu ukrycie beneficjentów rzeczywistych oraz do dopilnowania, aby wszelkie pieniądze przechowywane przez rosyjskich oligarchów w UE zostały skonfiskowane; w związku z tym wzywa do umieszczenia na czarnej liście wszelkich instytucji finansowych w państwach trzecich zaangażowanych w pranie pieniędzy lub umożliwiających taki proceder;

24. wzywa do utworzenia unijnego mechanizmu solidarności, w ramach którego zajęto by się gospodarczymi i społecznymi konsekwencjami wojny prowadzonej przez Rosję przeciwko Ukrainie oraz skutkami nałożonych sankcji; przyznaje, że skuteczne sankcje wobec Federacji Rosyjskiej i napływ milionów uchodźców uciekających z Ukrainy przed rosyjską agresją i inwazją powodują nieuniknione wyzwania gospodarcze i społeczne w całej UE i jej państwach członkowskich; apeluje o środki kompensacyjne i alternatywne dostawy towarów i źródeł energii w celu ograniczenia tych negatywnych skutków, a także o skuteczne środki przeciwko niedopuszczalnej spekulacji, która dodatkowo pogłębia te negatywne skutki, w tym dzięki wyciągnięciu wniosków z udanych działań wdrożonych przez UE w odpowiedzi na pandemię COVID-19;

25. z zadowoleniem przyjmuje deklaracje wielu miast europejskich, które zakończyły programy współpracy i partnerstwa z rosyjskimi miastami i organizacjami; wzywa samorządy lokalne i miasta, aby zrewidowały i zerwały umowy o partnerstwie z miastami Federacji Rosyjskiej, a zamiast tego nawiązały współpracę z miastami partnerskimi w Ukrainie;

26. podkreśla, że trzeba zapewnić, by ukraiński sektor rolny mógł jak najszybciej prawidłowo funkcjonować i w tym celu należy podjąć wszelkie możliwe starania, by zabezpieczyć nadchodzący sezon siewny i produkcyjny oraz umożliwić bezpieczny transport oraz korytarze żywnościowe i paliwowe z Ukrainy i do niej; wzywa do otwarcia zielonych korytarzy lądowych w celu sprowadzenia na Ukrainę wszystkiego, co jest potrzebne do utrzymania produkcji rolnej (np. pestycydów i nawozów), oraz wyprowadzenia z Ukrainy wszystkich produktów rolnych, które nadal można eksportować;

27. wyraża ogromne poparcie dla decyzji prokuratora MTK o wszczęciu dochodzenia w związku z zarzutami popełnienia na Ukrainie zbrodni wojennych i zbrodni przeciwko ludzkości oraz podkreśla, jak ważne dla zabezpieczenia niezbędnych dowodów jest sprawne przeprowadzenie prac i szybkie postępy; w związku z tym wzywa do finansowego i praktycznego wsparcia ważnej pracy MTK, np. poprzez zezwolenie misji doradczej UE w Ukrainie na pomoc w dokumentowaniu dowodów;

28. wzywa UE i jej państwa członkowskie do ustanowienia globalnego mechanizmu sankcji antykorupcyjnych oraz do szybkiego przyjęcia ukierunkowanych sankcji wobec osób odpowiedzialnych za korupcję na wysokim szczeblu w Rosji i na Białorusi;

29. wzywa państwa członkowskie i Komisję do wspierania wszystkich legalnych międzynarodowych i krajowych procesów prowadzenia dochodzeń w sprawie zarzutów zbrodni przeciwko ludzkości i zbrodni wojennych popełnionych w Ukrainie w celu pociągnięcia wszystkich sprawców i współsprawców do odpowiedzialności przed sądem;

30. przypomina, że rosyjska dezinformacja jest elementem działań wojennych Rosji w Ukrainie oraz że unijne sankcje wobec rosyjskich państwowych kanałów medialnych można łatwo obejść za pomocą wirtualnej sieci prywatnej, telewizji satelitarnej i hybrydowej; wzywa Komisję i państwa członkowskie, aby całkowicie wdrożyły zakaz nadawania rosyjskich państwowych kanałów propagandowych;

31. wzywa do rozszerzenia wymogów ujawniania informacji przez europejskie instytucje finansowe, tak aby właściwe organy otrzymywały informacje o wszystkich aktywach znajdujących się w posiadaniu niektórych obywateli Rosji i Białorusi, a nie tylko o ich depozytach; przypomina, że obywatele UE mogą korzystać z narzędzia Komisji do anonimowego zgłaszania naruszeń wcześniejszych, obecnych i planowanych sankcji wobec osób i podmiotów z Rosji i Białorusi; uważa, że zakres poszczególnych list sankcji trzeba rozszerzyć o podmioty, które czerpały lub wciąż czerpią korzyści z bliskich stosunków z rządami Rosji i Białorusi; wzywa Komisję do pełnego wykorzystania ram przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz do włączenia Rosji i Białorusi do wykazu jurysdykcji wysokiego ryzyka, o którym mowa w art. 9 czwartej dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy 5 ; wzywa Komisję, by zaproponowała utworzenie specjalnego organu monitorującego egzekwowanie sankcji finansowych i innych unijnych środków ograniczających; wzywa Komisję do sporządzenia i opublikowania wykazu aktywów zamrożonych i zajętych przez każde państwo członkowskie; z zadowoleniem przyjmuje wysiłki społeczeństwa obywatelskiego i dziennikarzy śledczych na rzecz ujawnienia aktywów należących do rosyjskich oligarchów;

32. z zadowoleniem przyjmuje decyzje organizacji międzynarodowych, w tym w dziedzinie kultury i sportu, o zawieszeniu udziału Rosji; wzywa państwa członkowskie do zmniejszenia reprezentacji Federacji Rosyjskiej oraz do zredukowania liczby członków rosyjskiego i białoruskiego personelu dyplomatycznego i konsularnego w UE, w szczególności, jeżeli angażują się oni w działania szpiegowskie, dezinformacyjne lub związane z wojskowością; wzywa do stałej koordynacji działań z sojusznikami transatlantyckimi i partnerami o podobnych poglądach, takimi jak NATO, G-7, Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju oraz członkowie Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu, państwa stowarzyszone i kraje kandydujące; podkreśla, że UE powinna zdecydowanie reagować w przypadku, gdy domniemani partnerzy nie popierają stanowisk UE;

33. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, Radzie, Komisji, rządom i parlamentom państw członkowskich, Organizacji Narodów Zjednoczonych, NATO, G-7, Radzie Europy, Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, prezydentowi, rządowi i parlamentowi Ukrainy, prezydentowi, rządowi i parlamentowi Federacji Rosyjskiej oraz prezydentowi, rządowi i parlamentowi Białorusi.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0515.
2 Dz.U. C 125 z 18.3.2022, s. 2.
3 W tym Bachmann i in., Europejski Bank Centralny, Deutsche Bank Research, Oxford Economics, Goldman Sachs itd., streszczone przez Sachverständigenrat zur Begutachtung der gesamtwirtschaftlichen Entwicklung (Niemiecką Radę Ekspertów Ekonomicznych) w sprawozdaniu z marca 2022 r. zatytułowanym "Auswirkungen eines möglichen Wegfalls Russischer Rohstofflieferungen auf Energiesicherheit und Wirtschaftsleistung: Auszug aus der aktualisierten Konjunkturprognose 2022 und 2023" [Wpływ ewentualnego odejścia od rosyjskich dostaw surowców na bezpieczeństwo energetyczne i gospodarkę: wyciąg z aktualnej prognozy gospodarczej na lata 2022 i 2023].
4 Dyrektywa Rady 2001/55/WE z dnia 20 lipca 2001 r. w sprawie minimalnych standardów przyznawania tymczasowej ochrony na wypadek masowego napływu wysiedleńców oraz środków wspierających równowagę wysiłków między państwami członkowskimi związanych z przyjęciem takich osób wraz z jego następstwami (Dz.U. L 212 z 7.8.2001, s. 12).
5 Dz.U. L 141 z 5.6.2015, s. 73.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.434.59

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 kwietnia 2022 r. w sprawie konkluzji z posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 24-25 marca 2022 r., w tym najnowszych wydarzeń związanych z wojną w Ukrainie oraz sankcji UE wobec Rosji i ich stosowania (2022/2560(RSP))
Data aktu: 07/04/2022
Data ogłoszenia: 15/11/2022