Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 marca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku złożonego przez Francję - EGF/2021/007 FR/Selecta (COM(2022)0035 - C9-0036/2022 - 2022/0023(BUD))

P9_TA(2022)0098
Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji - wniosek EGF/2021/007 FR/Selecta - Francja Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 marca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku złożonego przez Francję - EGF/2021/007 FR/Selecta (COM(2022)0035 - C9-0036/2022 - 2022/0023(BUD))
(2022/C 361/18)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2022)0035 - C9-0036/2022),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/691 z dnia 28 kwietnia 2021 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników (EFG) i uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1309/2013 1  ("rozporządzenie w sprawie EFG"),

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 , w szczególności jego art. 8 ("rozporządzenie w sprawie WRF"),

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3 , w szczególności jego pkt 9,

- uwzględniając pisma Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych oraz Komisji Rozwoju Regionalnego,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0048/2022),

A. mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe, aby zapewnić dodatkowe wsparcie pracownikom dotkniętym skutkami globalizacji oraz zmianami technologicznymi i środowiskowymi, takimi jak zmiany we wzorcach światowej wymiany handlowej, spory handlowe, znaczące zmiany w stosunkach handlowych Unii lub strukturze rynku wewnętrznego i kryzysy finansowe lub gospodarcze oraz przejście na gospodarkę niskoemisyjną, bądź zmianami będącymi konsekwencją cyfryzacji lub automatyzacji;

B. mając na uwadze, że Unia rozszerzyła zakres Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników, aby zapewnić wsparcie finansowe w przypadku istotnych działań restrukturyzacyjnych, a tym samym zminimalizować skutki gospodarcze kryzysu związanego z COVID-19;

C. mając na uwadze, że Francja złożyła wniosek EGF/2021/007 FR/Selecta o przyznanie wkładu finansowego z EFG w związku ze zwolnieniem 294 pracowników w sektorze gospodarki zaklasyfikowanym do działu 46 według klasyfikacji NACE Rev. 2 (Handel hurtowy, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi i motocyklami) we wszystkich zaliczanych do poziomu NUTS 2 regionach Francji kontynentalnej, z wyjątkiem Limousin (FRI2), w okresie odniesienia dla wniosku trwającym od 1 czerwca do 1 października 2021 r.;

D. mając na uwadze, że wniosek dotyczy 294 zwolnionych pracowników, którzy zaprzestali działalności w przedsiębiorstwie Selecta w okresie odniesienia, podczas gdy 179 pracowników zostało zwolnionych przed okresem odniesienia lub po nim w wyniku tych samych zdarzeń, które spowodowały zaprzestanie działalności pracowników zwolnionych w okresie odniesienia, i w związku z tym również zostaną uznani za kwalifikujących się beneficjentów;

E. mając na uwadze, że wniosek opiera się na kryterium interwencji określonym w art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG, zgodnie z którym w przedsiębiorstwie w państwie członkowskim musi dojść do zaprzestania działalności co najmniej 200 pracowników w czteromiesięcznym okresie odniesienia;

F. mając na uwadze, że przemysł produkujący automaty sprzedające mocno odczuł skutki pandemii COVID-19 w Europie ze względu na zamknięcie zakładów, w których znajdowały się maszyny (przedsiębiorstwa oraz miejsca publiczne, takie jak porty lotnicze, dworce kolejowe itp.), lub brak dostępu do automatów sprzedających znajdujących się w otwartej przestrzeni publicznej, a także z uwagi na fakt, że w regionie Île-de-France operatorzy automatów sprzedających odnotowali w wyniku telepracy spadek obrotów o 70 % (wrzesień 2020 r. w ujęciu rok do roku) 4 ;

G. mając na uwadze, że - jak informuje przedsiębiorstwo Selecta - pomimo ożywienia aktywności w lecie 2020 r. wskaźnik uzupełniania automatów spadł o 47 % w porównaniu z lutym 2020 r., ostatnim miesiącem poprzedzającym pandemię, a jednocześnie pomimo próby ograniczenia strat, pogłębionych przez koszty stałe i spadek sprzedaży, i renegocjowania umów, w 2020 r. 5  przedsiębiorstwo Selecta odnotowało straty z działalności operacyjnej w wysokości 60 mln EUR i zwolniło 473 pracowników;

H. mając na uwadze, że Komisja stwierdziła, iż kryzys zdrowotny doprowadził do kryzysu gospodarczego, określiła plan naprawy gospodarczej i podkreśliła rolę EFG jako narzędzia stosowanego w sytuacjach nadzwyczajnych 6 ;

I. mając na uwadze, że według francuskiej organizacji zajmującej się automatyczną sprzedażą i usługami (NAVSA) obroty sektora we Francji spadły w 2020 r. o 50-90 % w porównaniu z 2019 r., co stanowi zagrożenie dla około 25 000 miejsc pracy;

J. mając na uwadze, że wkłady finansowe z EFG powinny być ukierunkowane przede wszystkim na środki aktywnej polityki rynku pracy i zindywidualizowane usługi, które mają na celu szybką reintegrację beneficjentów poprzez umożliwienie im godnego trwałego zatrudnienia w ich pierwotnym sektorze działalności lub poza nim, przy jednoczesnym przygotowaniu ich do funkcjonowania w bardziej ekologicznej i cyfrowej gospodarce europejskiej;

K. mając na uwadze, że środki EFG nie mogą przekroczyć maksymalnej rocznej kwoty 186 mln EUR (w cenach z 2018 r.), zgodnie z art. 8 rozporządzenia w sprawie WRF;

1. zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Francja ma prawo do wkładu finansowego na mocy tego rozporządzenia w wysokości 4 074 296 EUR, co stanowi 85 % łącznych kosztów wynoszących 4 793 290 EUR, na które składają się wydatki na zindywidualizowane usługi w wysokości 4 766 930 EUR oraz zgodnie z art. 7 ust. 5 rozporządzenia w sprawie EFG wydatki w wysokości 26 360 EUR na wdrożenie EFG;

2. zauważa, że władze francuskie złożyły wniosek 12 października 2021 r. oraz że Komisja zakończyła ocenę wniosku 7 lutego 2022 r. i przekazała ją Parlamentowi tego samego dnia;

3. odnotowuje, że wniosek dotyczy ogółem 473 zwolnionych pracowników, którzy zaprzestali działalności; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Francja oczekuje, iż wszyscy kwalifikujący się beneficjenci skorzystają ze środków pomocowych ("beneficjenci objęci pomocą");

4. przypomina, że zwolnienia spowodują znaczne skutki społeczne dla Francji, w szczególności w regionie Ile-de-France i w mieście Lille, gdzie miało miejsce odpowiednio 32 i 13 % zwolnień;

5. zwraca uwagę, że 29,8 % beneficjentów objętych pomocą ma wykształcenie średnie I stopnia lub niższe;

6. zauważa, że Francja rozpoczęła świadczenie zindywidualizowanych usług na rzecz beneficjentów objętych pomocą 1 kwietnia 2021 r., a zatem okres kwalifikowalności do otrzymania wkładu finansowego z EFG będzie trwał od 1 kwietnia 2021 r. do dnia przypadającego na 24 miesiące po dacie wejścia w życie decyzji w sprawie finansowania;

7. przypomina, że zindywidualizowane usługi, które mają zostać zapewnione pracownikom, obejmują następujące działania: usługi doradcze i poradnictwo zawodowe, wsparcie psychologiczne, szkolenia, pomoc na uruchomienie działalności gospodarczej, dodatek na poszukiwanie pracy, dodatek z tytułu szybkiego ponownego zatrudnienia, zachęta w związku ze zwolnieniami monitorowanymi, a także wkład w koszty związane z przeprowadzką i urządzeniem się w nowym miejscu;

8. przypomina w tym kontekście o ważnej roli, jaką Unia powinna odgrywać w zapewnianiu kwalifikacji niezbędnych przy sprawiedliwej transformacji zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem; zdecydowanie opowiada się za tym, by w latach 2021-2027 EFG nadal okazywał solidarność z osobami będącymi w potrzebie oraz by nadal koncentrował się na wpływie restrukturyzacji na pracowników, i apeluje o to, by przy składaniu przyszłych wniosków zadbano o jak największą spójność polityki;

9. wyraża zadowolenie, że Francja opracowała skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług, w związku z którym wystąpiła o współfinansowanie z EFG, w drodze konsultacji z przedstawicielami personelu i związków zawodowych; podkreśla potrzebę przejrzystości na każdym etapie procedury i wzywa do zaangażowania partnerów społecznych we wdrażanie i ocenę pakietu usług; zauważa, że spełniono wszystkie wymogi proceduralne;

10. uważa, że wkłady finansowe z EFG powinny być ukierunkowane przede wszystkim na środki aktywnej polityki rynku pracy i zindywidualizowane usługi, które mają szybko reintegrować beneficjentów, umożliwiając im godne i trwałe zatrudnienie w pierwotnym sektorze działalności lub poza nim, a jednocześnie przygotować ich do funkcjonowania w bardziej ekologicznej i cyfrowej gospodarce europejskiej;

11. przypomina o możliwości wprowadzenia specjalnych i ograniczonych w czasie środków w ramach skoordynowanego pakietu, obejmujących m.in. wypłacanie zasiłków na opiekę nad dzieckiem, zgodnie z art. 7 ust. 2 lit. b) rozporządzenia w sprawie EFG, aby ułatwić osobom poszukującym pracy uczestnictwo w proponowanych działaniach;

12. odnotowuje, że francuskie władze wskazały, iż przedstawiciele pracowników i związków zawodowych są bardzo zaangażowani w opracowywanie organizacyjnych planów przystosowania się do zmian;

13. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że przedsiębiorstwo Selecta wprowadziło bardzo aktywną politykę szkoleniową, która znacznie wykracza poza jej zobowiązania prawne;

14. zauważa, że w 2021 r. budżet na szkolenia w przeliczeniu na pracownika był o 30 % wyższy niż w 2019 r., a celem było zwiększenie szans pracowników na zatrudnienie oraz ich mobilności;

15. podkreśla, że władze francuskie potwierdziły, iż działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą z innych funduszy ani instrumentów finansowych Unii;

16. przypomina, że aby zapewnić pełną dodatkowość środków, pomoc z EFG nie może zastępować działań, za które na mocy prawa krajowego lub układów zbiorowych odpowiedzialne są przedsiębiorstwa, ani też żadnych świadczeń lub praw zwolnionych pracowników;

17. przypomina, że celem EEFG jest okazanie solidarności z beneficjentami i ich wspieranie w szybkiej reintegracji zawodowej, aby mogli znaleźć godne i trwałe zatrudnienie w pierwotnym sektorze działalności lub poza nim;

18. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;

19. zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

20. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku złożonego przez Francję - EGF/2021/007 FR/Selecta

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji (UE) 2022/548.)

1 Dz.U. L 153 z 3.5.2021, s. 48.
2 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
4 NAVSA. Sprawozdanie dotyczące sytuacji w sektorze, wrzesień 2020.
6 COM(2020)0442.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.361.44

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 marca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników w następstwie wniosku złożonego przez Francję - EGF/2021/007 FR/Selecta (COM(2022)0035 - C9-0036/2022 - 2022/0023(BUD))
Data aktu: 24/03/2022
Data ogłoszenia: 20/09/2022