Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 marca 2022 r. w sprawie kontaktu z obywatelami: prawo do składania petycji, prawo do zwracania się do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Europejska Inicjatywa Obywatelska (2020/2275(INI))

P9_TA(2022)0066
Kontakt z obywatelami: prawo do składania petycji, prawo do zwracania się do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich i europejska inicjatywa obywatelska Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 marca 2022 r. w sprawie kontaktu z obywatelami: prawo do składania petycji, prawo do zwracania się do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Europejska Inicjatywa Obywatelska (2020/2275(INI))
(2022/C 347/09)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 10 i 11 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE),

- uwzględniając art. 24 i 227 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), będące wyrazem znaczenia przywiązywanego w tym traktacie do prawa obywateli i osób mieszkających w UE do informowania Parlamentu o swoich obawach,

- uwzględniając art. 228 TFUE dotyczący roli i funkcji Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich,

- uwzględniając przyjęty przez Radę środek ustanawiający Zmienione ramy UE wymagane na mocy art. 33 ust. 2 Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych,

- uwzględniając art. 11, 41, 42, 43 i 44 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej dotyczące prawa do składania petycji do Parlamentu Europejskiego,

- uwzględniając postanowienia TFUE dotyczące postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, w szczególności art. 258 i 260,

- uwzględniając swoje rezolucje w sprawie prac Komisji Petycji,

- uwzględniając art. 222, 230 i 216 Regulaminu,

- uwzględniając art. 10 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 20 TFUE dotyczący prawa do kierowania petycji do Parlamentu Europejskiego, odwoływania się do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich oraz zwracania się do instytucji i organów doradczych Unii w jednym z języków Traktatów oraz otrzymywania odpowiedzi w tym samym języku,

- uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego 94/262/EWWiS, WE, Euratom z dnia 9 marca 1994 r. w sprawie przepisów i ogólnych warunków regulujących wykonywanie funkcji Rzecznika Praw Obywatelskich 1 ,

- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie działalności Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1042 z dnia 15 lipca 2020 r. ustanawiające środki tymczasowe dotyczące terminów mających zastosowanie do etapów zbierania, weryfikacji i badania przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2019/788 w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej w związku z wystąpieniem epidemii COVID-19 3 ,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Spraw Konstytucyjnych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Petycji (A9-0018/2022),

A. mając na uwadze, że art. 10 ust. 3 TUE stanowi, iż "każdy obywatel ma prawo uczestniczyć w życiu demokratycznym Unii" oraz że "decyzje są podejmowane w sposób jak najbardziej otwarty i zbliżony do obywatela";

B. mając na uwadze, że Komisja Petycji odgrywa rolę ochronną służącą zapewnieniu, aby UE przestrzegała Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych w kształtowaniu polityki i działań prawodawczych na szczeblu UE; mając na uwadze, że w zmienionych ramach na szczeblu Unii przyjętymi przez Radę podczas jej 3513. posiedzenia w dniu 16 stycznia 2017 r. do utworzenia unijnych ram wyznaczono Komisję Petycji Parlamentu wraz z Europejskim Rzecznikiem Praw Obywatelskich, Agencją Praw Podstawowych UE i Europejskim Forum Osób Niepełnosprawnych;

C. mając na uwadze, że zwiększenie udziału obywateli i przejrzystości na szczeblu UE ma kluczowe znaczenie dla zniwelowania postrzeganej przepaści między UE i jej obywatelami a organizacjami przedstawicielskimi;

D. mając na uwadze, że zgodnie z art. 44 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej prawo do składania petycji do Parlamentu Europejskiego stanowi jedno z praw podstawowych obywateli Unii;

E. mając na uwadze, że w stosunku do całkowitej liczby ludności Unii liczba otrzymanych petycji pozostała raczej umiarkowana, co potwierdza konieczność podjęcia znacznych wysiłków i wdrożenia dostosowanych środków w celu zwiększenia świadomości społecznej i osiągnięcia znaczącej poprawy w zakresie korzystania z prawa do składania petycji; mając na uwadze, że rocznie do Parlamentu Europejskiego wpływa średnio około 1 200 petycji;

F. mając na uwadze, że o ile liczba petycji złożonych do Parlamentu Europejskiego osiągnęła najwyższą wartość w 2013 r., obecnie wykazuje ona tendencję spadkową; mając na uwadze, że duża liczba obywateli europejskich nie wie o przysługującym im prawie prawo do składania petycji;

G. mając na uwadze, że kryteria dopuszczalności petycji są sformułowane w art. 227 TFUE i art. 226 Regulaminu Parlamentu Europejskiego, które zawierają wymóg, aby petycje były składane przez obywateli UE lub osoby mające miejsce zamieszkania w UE, których bezpośrednio dotyczą sprawy objęte zakresem działalności UE;

H. mając na uwadze, że procedura petycji Parlamentu ma najbardziej otwarty i przejrzysty charakter w Unii, co pozwala osobom składającym petycje na uczestniczenie w jego działaniach, w tym w obradach komisji i w wysłuchaniach;

I. mając na uwadze, że Komisja Petycji analizuje i rozpatruje każdą petycję oraz że jest jedyną komisją zaangażowaną w codzienny dialog z obywatelami;

J. mając na uwadze, że z prawa do składania petycji często korzystają osoby prywatne;

K. mając na uwadze, że wzmocnienie prawa do składania petycji można osiągnąć jedynie poprzez poprawę zdolności instytucji UE i państw członkowskich do terminowego i skutecznego rozwiązywania kwestii podnoszonych przez składających petycje, zapewniając jednocześnie pełną ochronę podstawowych praw obywateli;

L. mając na uwadze, że niektóre petycje są uznawane za niedopuszczalne ze względu na brak informacji lub brak zrozumienia przez obywateli zakresu kompetencji Unii Europejskiej;

M. mając na uwadze, że Komisja nadal nie przekazuje wyczerpujących informacji na temat liczby petycji, które doprowadziły do wszczęcia postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego lub do jakichkolwiek innych działań ustawodawczych lub nieustawodawczych;

N. mając na uwadze, że konieczny jest przegląd Regulaminu Parlamentu, aby ulepszyć odpowiednie zasady dotyczące procesu składania petycji w celu zwiększenia widoczności petycji i działań podejmowanych w następstwie ich złożenia, w tym w ramach działalności plenarnej Parlamentu, aby skuteczniej włączać kwestie poruszane w petycjach do priorytetów agendy politycznej UE;

O. mając na uwadze, że Komisja oparła swoją strategię rozpatrywania petycji na swoim komunikacie z 2016 r. zatytułowanym "Prawo Unii: lepsze wyniki dzięki lepszemu stosowaniu", który nie zawiera przepisów ustanawiających procedury administracyjne ani praktyk dotyczących petycji;

P. mając na uwadze, że TFUE podkreśla rolę obywatelstwa Unii i usprawnia demokratyczne funkcjonowanie Unii, stanowiąc między innymi, że każdy obywatel ma prawo uczestniczyć w życiu demokratycznym Unii poprzez korzystanie z europejskiej inicjatywy obywatelskiej (EIO);

Q. mając na uwadze, że należy podkreślić znaczenie EIO w kształtowaniu unijnych inicjatyw politycznych i rozwoju polityki UE;

R. mając na uwadze, że obywatele mają Unii prawo do zwrócenia się do Komisji o bezpośrednie przedłożenie wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wykonania traktatów;

S. mając na uwadze, że UE musi zagwarantować obywatelom, ze szczególnym uwzględnieniem specjalnych potrzeb osób z niepełnosprawnością, prawo do aktywnego uczestnictwa w demokratycznych działaniach Unii Europejskiej w którymkolwiek z języków urzędowych UE, aby uniknąć wszelkiego rodzaju dyskryminacji i promować wielojęzyczność;

T. mając na uwadze, że EIO przyczynia się w ten sposób do rozwoju demokratycznego funkcjonowania Unii poprzez uczestnictwo obywateli w jej życiu demokratycznym i politycznym; mając na uwadze, że inicjatywę tę należy traktować jako jeden ze środków umożliwiających obywatelom zwracanie uwagi instytucji Unii na pewne kwestie i skłonienie ich do stanowienia prawa w sprawach wchodzących w zakres kompetencji UE i wpływających na obywateli, do których to środków należą przede wszystkim dialog ze stowarzyszeniami przedstawicielskimi i społeczeństwem obywatelskim, konsultacje z zainteresowanymi stronami, prawo do składania petycji i prawo do złożenia skargi do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich;

U. mając na uwadze, że wraz z wejściem w życie w dniu 1 stycznia 2020 r. rozporządzenia (UE) 2019/788 w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej (EIO) stała się ona bardziej dostępna i łatwiejsza do wdrożenia dla organizatorów, w szczególności dzięki tłumaczeniu inicjatyw na wszystkie języki urzędowe UE;

V. mając na uwadze, że Komisja wskazała na pewne trudności związane z wdrożeniem rozporządzenia (UE) nr 211/2011 4  oraz że nowe rozporządzenie (UE) 2019/788 ma na celu szczegółowe uregulowanie tych problemów w odniesieniu do skuteczności instrumentu, jakim jest EIO, oraz do poprawy jego funkcjonowania; mając na uwadze, że jego wdrożenie należy ocenić skutecznie i terminowo; mając na uwadze, że w każdym razie Komisja powinna przedstawić formalne sprawozdanie najpóźniej do dnia 1 stycznia 2024 r., a następnie co cztery lata";

W. mając na uwadze, że do realizacji tych celów i osiągnięcia pełnego potencjału EIO niezbędne są procedury i warunki wymagane do EIO, które gwarantują należytą analizę przez Komisję inicjatyw ważnych w rozumieniu art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/788 oraz jej właściwą odpowiedź na te inicjatywy; mając na uwadze, że Komisja jest prawnie zobowiązana do przedstawienia ewentualnych działań, jakie zamierza podjąć w odniesieniu do ważnej EIO oraz do podania powodów podjęcia lub niepodjęcia działania, co powinna uczynić w jasny, zrozumiały i szczegółowy sposób; mając na uwadze, że do stwierdzenia ważności EIO i jej przedłożenia Komisji konieczne jest zebranie co najmniej miliona podpisów z co najmniej jednej czwartej państw członkowskich; mając na uwadze, że z uwagi na światową pandemię COVID-19 rozporządzenie (UE) 2020/1042 zwiększyło elastyczność terminów dotyczących etapów zbierania, weryfikacji i badania deklaracji poparcia poprzez wprowadzenie środków tymczasowych; mając na uwadze, że na mocy aktów wykonawczych Komisji przedłużono stosowanie tych środków; mając na uwadze, że to rozporządzenie ma charakter wyłącznie tymczasowy i ma zastosowanie jedynie do końca 2022 r., czyli do daty, do której indywidualne systemy zbierania deklaracji online przewidziane w art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/788 zostaną wycofane;

X. mając na uwadze, że organizacja i wspieranie EIO jest prawem politycznym przysługującym obywatelom Unii, a także jednym w swoim rodzaju narzędziem ustalania priorytetów demokracji uczestniczącej w UE, umożliwiającym obywatelom aktywny udział w projektach i procesach, które ich dotyczą; mając na uwadze, że do tej pory zgłoszono sześć ważnych EIO, ostatnio inicjatywy "Minority SafePack" (Pakiet bezpieczeństwa dla mniejszości) i End the Cage Age (Koniec Epoki Klatkowej) oraz że Komisja odpowiedziała na wszystkie te inicjatywy; mając na uwadze, że inicjatywy te były pierwszymi EIO, nad którymi odbyła się debata w Parlamencie po wejściu w życie nowego rozporządzenia (UE) 2019/788, zgodnie z nowo wprowadzonym art. 222 ust. 8 Regulaminu Parlamentu; mając na uwadze, że w konsekwencji Parlament przyjął rezolucje odpowiednio w grudniu 2020 r. i czerwcu 2021 r. znaczną większością głosów wynoszącą odpowiednio 76 % i 82 % oddanych głosów;

Y. mając na uwadze, że Komisja Petycji otrzymała 107 wniosków o podjęcie EIO, z których 83 uznano za kwalifikowalne i dopuszczono do rejestracji, a postępowanie w przypadku sześciu z nich zakończyło się pomyślnie;

Z. mając na uwadze, że jednym z priorytetowych celów UE musi być wzmocnienie legitymacji demokratycznej jej instytucji oraz zapewnienie pełnej przejrzystości procesów decyzyjnych UE, a także skuteczna ochrona praw podstawowych obywateli i zwiększenie zaangażowania obywateli w kształtowanie programu politycznego UE za pomocą wzmocnionych, skuteczniejszych i bardziej przejrzystych instrumentów uczestnictwa obywatelskiego;

AA. mając na uwadze, że na mocy art. 20, 24 i 228 TFUE oraz art. 43 Karty Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich uprawniony jest do przyjmowania skarg dotyczących przypadków niewłaściwego administrowania w działaniach instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii, z wyłączeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wykonującego funkcje sądowe;

AB. mając na uwadze, że dochodzenia Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczą przede wszystkim przejrzystości i odpowiedzialności, kultury obsługi, prawidłowego sprawowania władzy dyskrecjonalnej i poszanowania praw proceduralnych;

AC. mając na uwadze, że w 2020 r. obchodzono 25. rocznicę utworzenia urzędu Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich; mając na uwadze, że od momentu rozpoczęcia działalności Biuro Rzecznika rozpatrzyło 57 000 skarg prowadzących do ponad 7 600 dochodzeń;

AD. mając na uwadze, że prawo do składania petycji, prawo do zwracania się do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich i EIO są narzędziami partycypacji, które zachęcają do przejrzystości, demokracji uczestniczącej i aktywnego obywatelstwa europejskiego;

Prawo do składania petycji

1. przypomina, że prawo do składania petycji jest najstarszym instrumentem bezpośredniego uczestnictwa obywatelskiego na szczeblu unijnym oraz najprostszym i najbardziej bezpośrednim sposobem, w jaki obywatel może skontaktować się z instytucjami Unii, przedstawić swoje poglądy na temat prawodawstwa i decyzji strategicznych podejmowanych na szczeblu Unii, jak również złożyć skargi dotyczące luk prawnych i niewłaściwego wdrażania; przypomina, że liczba otrzymanych petycji w stosunku do populacji UE pozostaje skromna oraz że istnieją znaczne różnice między państwami członkowskimi, regionami i językami, jeśli chodzi o korzystanie z prawa do składania petycji; uważa, że ukierunkowane kampanie informacyjne i edukacja obywatelska w zakresie praw związanych z obywatelstwem UE mogą dotrzeć do szerszej populacji i przynieść wymierne rezultaty w podnoszeniu świadomości na temat praw obywatelskich na szczeblu UE; podkreśla, że Komisja Petycji dysponuje szerokim wachlarzem instrumentów, a mianowicie sporządzaniem sprawozdań i rezolucji, wysłuchaniami publicznymi, warsztatami tematycznymi i misjami informacyjnymi, za pomocą których można odpowiedzieć na obawy obywateli i zachęcić Parlament Europejski, pozostałe instytucje europejskie i władze krajowe do podjęcia działań; wzywa Komisję Petycji do zacieśnienia współpracy z parlamentami narodowymi oraz do stworzenia partnerstwa umożliwiającego wymianę najlepszych praktyk;

2. przypomina, że sposób, w jaki traktowane są kwestie poruszane w petycjach, ma decydujący wpływ na obywateli, jeśli chodzi o skuteczne przestrzeganie prawa do składania petycji zapisanego w traktatach UE, a także na opinię, jaką instytucje Unii mają wśród obywateli;

3. wyraża ubolewanie, że odmowa podjęcia działań przez Komisję w sprawie kwestii przedstawionych w indywidualnych petycjach stanowi naruszenie obecnych postanowień traktatów UE dotyczących prawa do składania petycji, ponieważ nie ogranicza się do kwestii o znaczeniu strategicznym lub odzwierciedlających problemy strukturalne;

4. wzywa Komisję do zmiany jej obecnego podejścia strategicznego w zakresie terminowego rozpatrywania petycji, ponieważ skutkuje ono pozostawieniem bez rozpatrzenia m.in. kwestii dotyczących poważnych naruszeń prawa UE szkodliwych dla ochrony praw obywateli;

5. wzywa Parlament i Komisję do przyjęcia wiążącego porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie rozpatrywania petycji w celu zapewnienia jasnych, przewidywalnych i przejrzystych ram prawnych służących konsekwentnemu wdrażaniu prawa do składania petycji ustanowionego w traktatach UE i skutecznej ochronie podstawowych praw obywateli;

6. podkreśla, że prawo do składania petycji jest kluczowym elementem demokracji uczestniczącej; wzywa w tym kontekście Radę i Komisję do traktowania prawa do składania petycji jako podstawowego narzędzia komunikacji między obywatelami i instytucjami Unii, a także jako istotnego elementu przejrzystych i demokratycznych rządów na szczeblu unijnym;

7. przypomina, że wielu obywateli europejskich jest pozbawionych prawa do składania petycji, ponieważ ich platformy nie spełniają norm dostępności i wymogów określonych w art. 33 ust. 2 Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych;

8. zauważa, że aby sprostać oczekiwaniom obywateli korzystającym z prawa do składania petycji w celu rozwiązania indywidualnych problemów, konieczne są znaczne usprawnienia w granicach określonych traktatami UE, aby uniknąć sytuacji, w których obywatele czują się rozczarowani instytucjami UE; zachęca do lepszego informowania obywateli na temat prawa do składania petycji oraz do współpracy z władzami państw członkowskich w celu pełnej ochrony praw obywateli wynikających z przepisów unijnych; zwraca się do instytucji UE, by w informacjach na temat prawa do składania petycji przedstawiły jasne wytyczne i systematycznie propagowały ten instrument;

9. uważa, że ważne jest różnicowanie środków komunikacji i podnoszenie świadomości obywateli, w ścisłej współpracy ze stowarzyszeniami krajowymi i lokalnymi, poprzez kampanie informacyjne i stałą debatę publiczną na temat obszarów działania Unii; uważa, że zasadne jest rozwijanie interaktywnych forów internetowych, na których obywatele mogą się wzajemnie informować, dyskutować i swobodnie wypowiadać, w szczególności ukierunkowanych na młodych odbiorców;

10. zwraca uwagę, że frustracja składających petycje z powodu braku rzeczywistych rozwiązań ich problemów może prowadzić do nabrania dystansu do instytucji UE, a także do poczucia eurosceptycyzmu z powodu braku odpowiedzi;

11. wzywa do stosowania wspólnych kryteriów przy rozpatrywaniu różnych petycji w celu zagwarantowania standardowego i spójnego traktowania petycji oraz unikania arbitralnego lub stronniczego wykorzystywania wniosków obywateli; podkreśla, że brak jednorodności w rozpatrywaniu petycji może powodować dezorientację wśród składających petycje i ogólnie skutkować ograniczoną wolą korzystania z prawa do składania petycji przez obywateli;

12. ponownie stwierdza w tym kontekście, że zbyt wąska i niespójna wykładnia art. 51 Karty osłabia zaufanie obywateli do UE; wzywa Komisję do przedstawienia środków, które zagwarantują spójne i szerokie stosowanie przepisów art. 51, i proponuje, by zająć się tą kwestią podczas Konferencji w sprawie przyszłości Europy;

13. przypomina, że prawo do składania petycji stwarza możliwości zwrócenia uwagi instytucji Unii na ewentualne błędy lub naruszenia bądź nieprawidłowe wdrażanie prawa unijnego, zarówno w konkretnych przypadkach, jak i w wymiarze systemowym; podkreśla potencjał indywidualnych petycji jako narzędzia stosowania i ulepszania prawa UE; wzywa Komisję, by jako strażniczka traktatów poświęcała więcej uwagi kwestiom poruszanym w petycjach, zwłaszcza tych indywidualnych, oraz by dopilnowała, aby stały się one powodem odpowiednich dochodzeń, tak aby można było dokonać rzeczywistej poprawy w zakresie prawidłowego stosowania prawa UE w całej Unii; podkreśla, że w tych przypadkach, w których Komisja nie posiada uprawnień ustawodawczych, musi ona skutecznie wykorzystywać możliwość działania poprzez zapewnienie koordynacji lub wsparcia w celu udzielenia rzetelnej odpowiedzi na problemy i potrzeby osób składających petycje;

14. zauważa, że wiele petycji dotyczących COVID-19 zostało rozpatrzonych przez Komisję Petycji głównie w trybie pilnym; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja Petycji szybko i skutecznie rozpatruje petycje w okresie poważnego kryzysu, co jest warunkiem koniecznym dla zaufania obywateli do instytucji europejskich;

15. przypomina, że prawo do składania petycji jest istotnym elementem unijnego obywatelstwa; wyraża głębokie ubolewanie z powodu pominięcia prawa do składania petycji w komunikacie Komisji dotyczącym sprawozdania na temat obywatelstwa Unii z 2020 r. i europejskiego planu działania na rzecz demokracji; uważa, że w ten sposób zmarnowano okazję do zwiększenia widzialności jednego z elementów obywatelstwa europejskiego; apeluje do Komisji o uwzględnianie prawa do składania petycji w jej dokumentach strategicznych;

16. wzywa do przeprowadzenia szczegółowej analizy, która pozwoliłaby poznać przyczyny spadku liczby zarejestrowanych petycji w ostatnich latach; wzywa Komisję do koordynacji z Komisją Petycji w celu przeprowadzenia badania mającego na celu wykrycie głównych przeszkód napotykanych przy korzystaniu z prawa do składania petycji, a także ewentualnych problemów komunikacyjnych; wzywa do wdrożenia niezbędnych mechanizmów w celu usunięcia ewentualnych niedociągnięć i problemów stwierdzonych w badaniu;

17. krytykuje Komisję za brak odpowiedniego systemu gromadzenia informacji na temat petycji i ich związku z postępowaniami w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego lub aktami prawnymi UE, co potwierdzają również braki w rocznych sprawozdaniach Komisji z kontroli stosowania prawa UE, które odnoszą się do petycji w sposób bardzo ogólny;

18. zwraca się do Komisji, by monitorowała oraz co roku przygotowywała analizę i sprawozdanie z rozpatrzonych petycji oraz zadbała, by wyniki tej analizy były uwzględniane w procesie podejmowania decyzji politycznych na szczeblu Komisji; wzywa Komisję do skrócenia czasu potrzebnego na udzielenie odpowiedzi na uwagi Parlamentu dotyczące petycji;

19. zachęca Radę i państwa członkowskie, by wykazały aktywne zaangażowanie i udział w rozpatrywaniu petycji oraz debatach i reagowały na kwestie poruszane przez osoby składające petycje na szczeblu unijnym, w szczególności przez kierowanie petycji do właściwych i odpowiedzialnych organów, zapewnienie odpowiedniego monitorowania i udział w debatach parlamentarnych;

20. zwraca uwagę na potrzebę zapewnienia odpowiedniego monitorowania petycji w pracach parlamentarnych i legislacyjnych; przypomina, że petycje można uważać za strategiczne narzędzie wspierania prawa inicjatywy ustawodawczej Parlamentu Europejskiego zapisanego w art. 225 TFUE, pozwalające na usuwanie luk i niespójności w prawie Unii, na które zwrócono uwagę w petycjach, w celu zapewnienia pełnej ochrony praw obywateli;

21. wzywa instytucje UE i komisje parlamentarne, a także państwa członkowskie do lepszej współpracy z Komisją Petycji, aby udzielać osobom składającym petycje skutecznych odpowiedzi i realizować ich wnioski; uważa, że obecność i zaangażowanie przedstawicieli państw członkowskich podczas rozpatrywania petycji w komisji ma w tym względzie zasadnicze znaczenie; w tym kontekście wzywa Komisję, by unikała odpowiadania w sposób ogólnikowy i udzielała osobom składającym petycje ukierunkowanych i dostosowanych do ich potrzeb odpowiedzi na ich petycje i wnioski;

22. zwraca się ogólnie do społeczeństwa obywatelskiego, by korzystało w pełni z możliwości wprowadzania zmian strategicznych i ustawodawczych na szczeblu Unii stwarzanych przez prawo do składania petycji; zachęca organizacje społeczeństwa obywatelskiego do lepszego wykorzystywania petycji jako instrumentów demokracji bezpośredniej w celu przekazywania instytucjom europejskim swoich obaw, a także powiadamiania o ewentualnych przypadkach nieprzestrzegania prawa unijnego;

23. wzywa Konferencję w sprawie przyszłości Europy do zastanowienia się i przeprowadzenia debaty na temat prawa do składania petycji oraz do przeanalizowania, wraz z członkami społeczeństwa, sposobów poprawy wiedzy na temat prawa do składania petycji i dostępu do niego w celu przekształcenia go w bardziej demokratyczny i użyteczny instrument dla obywateli i mieszkańców UE, umożliwiający im bezpośredni kontakt z instytucjami UE i przekazywanie ich skarg; wzywa Konferencję w sprawie przyszłości Europy do przedstawienia sugestii dotyczących poprawy wdrażania prawa do składania petycji na szczeblu UE;

24. wzywa do zwiększenia roli Komisji Petycji, która jako jedyna z komisji parlamentarnych bezpośrednio komunikuje się z obywatelami, w Parlamencie i w jej stosunkach międzyinstytucjonalnych; podkreśla w związku z tym konieczność przydzielenia komisji PETI większej liczby pracowników i większych zasobów z uwagi na szeroki zakres jej prac;

25. apeluje do pozostałych komisji, by terminowo włączały się w starania Parlamentu o szybsze i skuteczniejsze reagowanie na obawy obywateli oraz by uwzględniały w bieżących pracach legislacyjnych problemy podnoszone przez składających petycje; apeluje do pozostałych komisji, by uwzględniały petycje związane z ich obszarami kompetencji w codziennych działaniach ustawodawczych Parlamentu i by w formalny i konkretny sposób reagowały na oczekiwania wyrażone w petycjach obywateli;

26. uważa, że sieć petycji jest niezbędnym narzędziem ułatwiającym monitorowanie petycji w ramach prac parlamentarnych i legislacyjnych, a także promującym wymianę informacji i dobrych praktyk między jej członkami, zarówno na poziomie technicznym, jak i politycznym; uważa, że sieć ta powinna wzmocnić dialog i współpracę z Komisją i innymi instytucjami Unii Europejskiej;

27. zważywszy że zgodnie z wytycznymi 5  komisja parlamentarna, poproszona o opinię, przed podjęciem decyzji o wydaniu lub niewydaniu opinii rozważy znaczenie prawa do składania petycji i obciążenie pracą legislacyjną, oraz że zasada ta pochodzi sprzed traktatu lizbońskiego i odzwierciedla dawne postrzeganie znaczenia petycji w pracach parlamentarnych, wzywa do aktualizacji wytycznych, aby zapewnić Komisji Petycji i innym komisjom uprawnienia niezbędne do skutecznego wykonywania ich pracy;

28. wnioskuje o przeprowadzenie badania Eurobarometr dotyczącego wiedzy obywateli Unii na temat prawa do składania petycji do Parlamentu Europejskiego w celu zebrania danych umożliwiających przeprowadzenie dostępnej kampanii informacyjnej na dużą skalę; uważa, że regularne przeprowadzanie w całej Unii badań statystycznych na podstawie sondaży transgranicznych przyczynia się do zwiększenia świadomości instytucji europejskich na temat problemów obywateli;

29. wzywa do utworzenia wspólnej bazy danych Parlamentu i Komisji w celu zapewnienia przejrzystej i opartej na współpracy wymiany informacji na temat wszystkich działań następczych Komisji podjętych w związku z petycjami, w tym projektów pilotażowych UE i postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, wniosków ustawodawczych i wszelkich innych aktów UE;

30. zachęca do aktywniejszego promowania prawa do składania petycji oraz portalu petycji Parlamentu w mediach społecznościowych, kampaniach informacyjnych i szkoleniach dla dziennikarzy oraz powiązania tego portalu z renomowanymi portalami petycji wykorzystywanymi przez obywateli do uzyskania wsparcia na szczeblu europejskim i krajowym;

31. zachęca Radę i Komisję, by powiązały swoje witryny internetowe i platformę Konferencji w sprawie przyszłości Europy z portalem petycji oraz by promowały wspomniany portal za pośrednictwem swoich kanałów, w tym przedstawicielstw Komisji w państwach członkowskich, które należy zachęcać do współpracy z biurami kontaktowymi Parlamentu Europejskiego;

32. apeluje o usprawnienie portalu internetowego petycji, tak aby stał się bardziej widoczny dla opinii publicznej, bardziej przyjazny dla użytkownika, łatwiejszy i bardziej intuicyjny w nawigacji i dostępny dla wszystkich obywateli, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami; wzywa do usprawnienia funkcji analizy danych w bazie danych "ePetition", aby ułatwić wyszukiwanie wcześniejszych petycji dotyczących tej samej sprawy w całym systemie "ePetition"; apeluje o uproszczenie procesu udzielania poparcia przez obywateli dla petycji złożonej przez portal internetowy, co umożliwiłoby lepsze wykorzystanie obywatelskiego prawa do składania petycji;

33. zauważa, że osoby składające petycje nie mają dostępu w czasie rzeczywistym do informacji na temat stanu zaawansowania procesu rozpatrywania ich petycji; apeluje w związku z tym o publiczne udostępnianie większego zakresu informacji i umieszczanie ich w portalu internetowym petycji, na przykład o stanie zaawansowania procesu rozpatrywania petycji i odnośnych postępowań wszczętych w innych instytucjach; zwraca się o zwiększenie synergii między portalem i wewnętrzną bazą danych Parlamentu w celu sprzyjania większej przejrzystości w rozpatrywaniu petycji;

34. zachęca do zbierania większego zakresu informacji na temat profilu osób składających petycje, z pełnym poszanowaniem ochrony danych osobowych, w celu zidentyfikowania tych grup, które są niedostatecznie reprezentowane pod względem korzystania z prawa do składania petycji, oraz w celu skierowania do nich dostosowanych kampanii informacyjnych;

Funkcja Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich

35. przypomina o znaczeniu prawa każdego obywatela i każdej osoby fizycznej lub prawnej mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Unii do składania do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich skarg dotyczących przypadków niewłaściwego administrowania w instytucjach Unii; uważa, że skargi składane do Rzecznika przez obywateli stanowią istotny element demokracji uczestniczącej i legitymacji procesu decyzyjnego Unii; przypomina, że prawo do zwracania się do Rzecznika zwiększa zaangażowanie obywateli i ich zaufanie do instytucji unijnych, ponieważ sprzyja przejrzystości i dobrej administracji instytucji i organów UE;

36. wzywa do rozwoju roli Rzecznika, który mógłby działać z inicjatywy własnej i udzielać wsparcia w walce z problemami systemowymi w unijnej administracji oraz pracować na rzecz dobrego administrowania, czyli przestrzegania najwyższych norm przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii; uważa w tym kontekście, że rola Rzecznika jest obecnie ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej, mając na uwadze, że europejska administracja zajmuje za pośrednictwem swoich jednostek organizacyjnych coraz ważniejsze miejsce w życiu obywateli w dziedzinach takich jak środowisko, migracja i zdrowie;

37. przypomina, że Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich może przedstawiać zalecenia, propozycje rozwiązań i sugestie ulepszeń w celu rozwiązania problemu związanego z różnymi przypadkami niewłaściwego administrowania; zauważa, że jeżeli skarga nie wchodzi w zakres kompetencji Rzecznika, Rzecznik może doradzić skarżącemu skierowanie jej do innego organu lub do Komisji Petycji; zwraca uwagę, że w 2020 r. Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich rozpatrzył ponad 1 400 skarg, które wykraczały poza zakres jego kompetencji, głównie ze względu na fakt, że nie dotyczyły działań związanych z administracją UE;

38. wzywa Rzecznika, by jeszcze uważniej monitorował sposób wydatkowania środków europejskich i budżetu oraz by sprawdzał, czy interesy Unii nie są zagrożone przez naruszenia praworządności, jakiekolwiek naruszenia zasad i wartości UE, korupcję lub konflikty interesów, w szczególności przy realizacji planu odbudowy "Next Generation EU"; podkreśla, że przestrzeganie praworządności jest podstawowym warunkiem dostępu do funduszy europejskich; jest zdania, że uzależnienie dostępu od przestrzegania praworządności oraz fakt, że Unia Europejska nie dopuszcza ustępstw w odniesieniu do swoich wartości, zwiększają zaufanie obywateli do Unii i pokazują zdecydowane zaangażowanie UE w dbanie o jakość demokracji na całym jej terytorium;

39. przypomina, że kontakty z Rzecznikiem Praw Obywatelskich należą do obowiązków, które Regulamin Parlamentu Europejskiego powierza Komisji Petycji;

40. z zadowoleniem przyjmuje niedawne zmiany w Statucie Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich, które harmonizują wykonywanie funkcji Rzecznika z przepisami Traktatu z Lizbony i dodatkowo wzmocnią prawo obywateli i osób mieszkających w Unii do złożenia skargi dotyczącej niewłaściwego administrowania, w szczególności w dziedzinie

ochrony sygnalistów, molestowania i konfliktu interesów w instytucjach, organach i agencjach Unii; przypomina, że nowy statut precyzuje również warunki, na jakich Rzecznik może prowadzić dochodzenia z własnej inicjatywy, oraz że Rzecznik ma możliwość współpracy z organami państw członkowskich oraz z instytucjami, organami i agencjami Unii; w tym kontekście jest głęboko przekonany, że Rzecznikowi Praw Obywatelskich należy przyznać zwiększony budżet, zapewniając mu niezbędne zasoby, aby mógł skutecznie radzić sobie ze zwiększonym obciążeniem pracą i kontynuować kompetentną pracę w służbie obywateli europejskich; wzywa instytucje, organy i agencje europejskie do zastosowania się do zaleceń Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczących przejrzystości i innych kwestii etycznych;

41. przypomina, że obywatele UE mają prawo dostępu do dokumentów instytucji UE; gratuluje Rzecznikowi godnych uwagi postępów w kwestii dostępu do dokumentów UE, w szczególności zastosowania przyśpieszonej procedury rozpatrywania takich wniosków; zwraca się do współustawodawców o zastosowanie się do zaleceń Rzecznika Praw Obywatelskich w odniesieniu do rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 6  w sprawie publicznego dostępu do dokumentów oraz o zachęcenie do jego przeglądu; Uznaje, że przegląd rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 jest priorytetem w celu zagwarantowania pełnej przejrzystości i pełnego publicznego dostępu do dokumentów będących w posiadaniu instytucji UE; podkreśla znaczenie misji Rzecznika Praw Obywatelskich w dziedzinie przejrzystości dla demokracji europejskiej, w szczególności w zakresie dostępności dokumentów dla obywateli europejskich, aby umożliwić im pełne korzystanie z prawa do informacji i zwiększyć zaufanie obywateli do inicjatyw europejskich; zachęca Rzecznika do dalszych działań w tej dziedzinie, mając na uwadze, że możliwość uzyskania dostępu do dokumentów w odpowiednim terminie i w 24 językach urzędowych UE ma zasadnicze znaczenie dla zagwarantowania odpowiedniego uczestnictwa obywateli i społeczeństwa obywatelskiego w procesie decyzyjnym;

42. gratuluje Rzecznikowi Praw Obywatelskich pracy włożonej w propagowanie wielojęzyczności wśród obywateli oraz opublikowania zbioru zaleceń dla administracji UE w sprawie używania języków urzędowych UE w kontaktach z obywatelami; zalecenia te zawierają wskazówki, w jaki sposób i kiedy należy komunikować się w poszczególnych językach w celu ochrony różnorodności językowej UE;

43. przypomina, że jednym ze sposobów poprawy postrzegania UE przez obywateli jest uczynienie jej bardziej zrozumiałą i przejrzystą dla nich; uważa, że Rada powinna kontynuować prace nad poprawą swojej przejrzystości i zachęca ją do wdrożenia niektórych zaleceń wielokrotnie wydawanych przez Parlament i Rzecznika Praw Obywatelskich;

44. uważa, że zasadnicze znaczenie ma stałe dostarczanie obywatelom Unii odpowiednich informacji na temat roli i zakresu działalności Rzecznika oraz jego wpływu na rozwój instytucji unijnych; zachęca Rzecznika do dalszego rozpowszechniania informacji na temat wyników dochodzeń, które doprowadziły do zwiększenia przejrzystości unijnych negocjacji handlowych, upublicznienia wyników badań klinicznych leków badanych w Unii, wdrożenia mechanizmów skarg dla osób ubiegających się o azyl oraz zaostrzenia zasad etyki zawodowej mających zastosowanie do komisarzy europejskich;

45. zwraca się do Rzecznika o dalsze rozwijanie europejskiej sieci rzeczników w celu promowania prawa do zwracania się do rzecznika zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim, oraz o utrzymanie jej obecności w sieci i dostrzeganie realiów, w których żyją obywatele w poszczególnych krajach; uważa za konieczne wzmocnienie interakcji i wymiany dobrych praktyk między krajowymi i regionalnymi rzecznikami praw obywatelskich oraz z Europejskim Rzecznikiem Praw Obywatelskich, aby obywatele byli lepiej informowani o przysługujących im prawach i mieli większą wiedzę na temat składania skarg;

Europejska inicjatywa obywatelska

46. podkreśla, że EIO stanowi jedyny swoim rodzaju instrument demokracji uczestniczącej oraz narzędzie o podstawowym znaczeniu; podkreśla, że europejska inicjatywa obywatelska stanowi wyjątkową okazję dla obywateli Unii do określenia i wprowadzenia do europejskiego programu politycznego kwestii lub spraw, które ich niepokoją, do wyrażenia swoich aspiracji i wezwania UE do działania i stanowienia prawa, oraz że należy zachęcać do korzystania z niej i wspierać ją wszelkimi dostępnymi środkami; przypomina w związku z tym obowiązki spoczywające na Komisji i państwach członkowskich na mocy rozporządzenia (UE) 2019/788, w szczególności dotyczące szerzenia wśród obywateli Unii wiedzy na temat istnienia, celów i funkcjonowania EIO oraz udzielania pomocy i praktycznego wsparcia organizatorom EIO; uważa w tym względzie, że należy wyjaśnić wkład Parlamentu w wypełnianie przez Komisję obowiązków w dziedzinie komunikacji;

47. wzywa Komisję do większego zaangażowania się w prace ważnych europejskich inicjatyw obywatelskich i zaradzenia brakowi działań następczych o charakterze legislacyjnym, tak aby osiągnąć cel, jakim jest wzmocnienie legitymacji demokratycznej Unii poprzez zwiększenie udziału obywateli w jej życiu demokratycznym i politycznym; uważa zatem, że Komisja powinna wykazać się szczerą rozwagą i zaangażowaniem w spełnianie oczekiwań obywateli w odniesieniu do ważnych EIO;

48. przypomina, że tylko kilka udanych EIO doczekało się odpowiednich działań następczych ze strony Komisji;

49. uważa, że dla europejskiej demokracji niezbędne jest, aby obywatele mogli przyczyniać się do wykonywania ustawodawczych prerogatyw Unii i bezpośrednio uczestniczyć w inicjowaniu wniosków ustawodawczych; wzywa zatem Komisję do przeprowadzenia dogłębnej oceny propozycji każdej ważnej EIO oraz do wywiązania się w pełni ze spoczywającego na niej prawnego obowiązku szczegółowego określenia powodów podjęcia lub zaniechania działań, co powinna uczynić w jasny, zrozumiały i szczegółowy sposób; przypomina o spoczywającym na Parlamencie obowiązku oceny każdej ważnej EIO i środków podejmowanych przez Komisję zgodnie z art. 16 rozporządzenia (UE) 2019/788 i art. 222 ust. 9 Regulaminu Parlamentu, zwłaszcza gdy Komisja nie przedkłada żadnych takich wniosków lub ich nie wdraża;

50. wzywa do dalszego wzmacniania roli Parlamentu oraz do zacieśniania jego powiązań z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w odniesieniu do konkretnych ważnych EIO i ich wdrażania przez Komisję; uważa, że w szczególnych przypadkach, w których Komisja nie publikuje swoich zamiarów w wyznaczonym terminie, zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) 2019/788, lub w komunikacie stwierdza, że nie zamierza podejmować działań w odniesieniu do EIO spełniającej wymogi proceduralne - czyli inicjatywy, która jest zgodna z prawem pierwotnym UE i nie stoi w sprzeczności z wartościami Unii określonymi w art. 2 TUE oraz z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej - Parlament może podjąć decyzję o sporządzeniu w związku z EIO sprawozdania ustawodawczego z własnej inicjatywy (INL) zgodnie z art. 222 Regulaminu; wzywa Komisję, by po przyjęciu takiego INL przez Parlament przyjęła na siebie zobowiązanie do przedłożenia wniosku ustawodawczego; uważa, że gdyby taki przypadek miał miejsce, Komisja powinna przeprowadzić ponowną gruntowną ocenę swojej pierwotnej odpowiedzi, zapewniając w ten sposób pełne poszanowanie INL Parlamentu; apeluje o zmianę rozporządzenia (UE) 2019/788, aby zachęcić Komisję do przedkładania wniosków dotyczących aktu prawnego, z zastrzeżeniem że przedstawiona EIO spełnia odpowiednie wymogi;

51. wzywa Komisję do wyraźnego informowania opinii publicznej o podziale kompetencji między Unią a państwami członkowskimi, aby upewnić się, że EIO dotyczą tematów i kwestii, które wchodzą w zakres kompetencji Komisji do proponowania aktów prawnych, a także do udzielania organizatorom praktycznych i terminowych porad dotyczących sporządzania EIO oraz do odpowiedniego korzystania z możliwości częściowej rejestracji EIO; podkreśla, że w niedawnych EIO wzywano UE do szybszego podjęcia większej liczby działań, zwłaszcza w dziedzinie ochrony środowiska, zdrowia, dobrostanu zwierząt oraz praw obywatelskich i politycznych - np. inicjatywy "Minority SafePack" i "Koniec Epoki Klatkowej", które uzyskały bardzo duże poparcie; w związku z tym ponownie podkreśla, że należy zastosować jak najobszerniejszą wykładnię ram uprawnień Komisji do przedstawiania wniosków dotyczących aktu prawnego;

52. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja Europejska przeprowadziła seminaria informacyjne oraz zorganizowała w 2020 r. tydzień europejskiej inicjatywy obywatelskiej, który zgromadził przedstawicieli instytucji, członków społeczeństwa obywatelskiego oraz organizatorów wcześniejszych i obecnych inicjatyw w celu przeanalizowania możliwości ulepszenia tego narzędzia; uważa jednak, że EIO nadal jest mało znana; wzywa zatem Komisję do zwiększenia widoczności w mediach tego narzędzia uczestnictwa, zgodnie z art. 18 rozporządzenia (UE) 2019/788;

53. zwraca się do Komisji o kompleksową ocenę środków tymczasowych w rozporządzeniu (UE) 2020/1042, ze szczególnym uwzględnieniem wydłużenia okresów zbierania i jego wpływu na zdolność organizatorów do mobilizowania wsparcia dla ich EIO, w celu zaplanowania m.in. procesu przeglądu rozporządzenia (UE) 2019/788; uważa, że jeżeli ocena ta dostarczy dowodów na pozytywne skutki, można by przewidzieć rozszerzenie tych środków tymczasowych na dłuższy okres;

54. apeluje do Komisji o ulepszenie narzędzia EIO, by ułatwić uczestnictwo obywateli, mając na uwadze, że niewiele EIO zakończyło się sukcesem polegającym na zainicjowaniu aktów prawodawczych; w związku z tym podkreśla środki określone w rozporządzeniu (UE) 2019/788 mające na celu poprawę sposobu, w jaki obywatele Unii mogą korzystać z przysługującego im prawa do poparcia EIO, i wzywa do oceny wdrożenia tych środków; wzywa Komisję, by w kolejnym sprawozdaniu na temat obywatelstwa UE przeprowadziła dogłębną ocenę korzystania z tego prawa oraz by przedstawiła środki ustawodawcze i nieustawodawcze, które można by wprowadzić w celu dalszej poprawy korzystania z tego prawa;

55. jest zdania, że sposób formułowania oficjalnych odpowiedzi Komisji na udane inicjatywy obywatelskie może w znacznym stopniu wpłynąć na to, jak instrument ten jest oceniany przez obywateli, oraz że w przypadku każdej udanej inicjatywy konieczne są większe wysiłki i bardziej rozważna analiza, aby zapewnić, że Komisja odpowiednio przemyśli propozycje obywateli;

56. akcentuje potrzebę stworzenia stałych mechanizmów umożliwiających uczestnictwo obywateli w procesie decyzyjnym UE;

57. podkreśla potrzebę ustanowienia odpowiedniego mechanizmu działań następczych w przypadku nieskutecznych EIO w celu poważnej i skutecznej oceny wkładu obywateli, w tym przekierowania obywateli do Komisji Petycji, ponieważ brak sprawczości może prowadzić do braku zaangażowania; podkreśla wzmocnioną rolę, jaką Komisja Petycji musi odgrywać w całym procesie wysłuchania; wzywa Komisję, by współdziałała w odpowiednim terminie z Parlamentem po stwierdzeniu ważności EIO, aby Parlament mógł w pełni wykorzystać trzymiesięczny okres na organizację publicznych wysłuchań przez właściwe komisje oraz by przygotować debaty plenarne i rezolucje dotyczące ważnych EIO; podkreśla, że celem dłuższych ram czasowych na mocy rozporządzenia (UE) 2019/788, w których Komisja powinna odpowiedzieć na ważne EIO, jest przede wszystkim umożliwienie Komisji pełnego uwzględnienia opinii i stanowisk na temat EIO wyrażonych na etapie badania oraz należyte uwzględnienie możliwych wariantów wniosków dotyczących aktów prawnych;

58. z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Komisji do ulepszenia i wzmocnienia forum europejskiej inicjatywy obywatelskiej, co jest również obowiązkiem prawnym wynikającym z rozporządzenia (UE) 2019/788; nalega, aby forum zapewniało organizatorom praktyczne wskazówki i wsparcie prawne oraz służyło jako narzędzie budowania zdolności do inicjowania, wspierania i utrzymywania EIO na etapie zbierania deklaracji poparcia, a także promowało europejskie inicjatywy obywatelskie jako narzędzia angażowania obywateli w demokratyczne życie Unii;

59. wzywa Konferencję w sprawie przyszłości Europy do umożliwienia obywatelom bezpośredniego udziału w dyskusjach dotyczących skuteczności wdrażania EIO i jej obecnych ram prawnych oraz promowania EIO jako użytecznego narzędzia umożliwiającego obywatelom udział we wdrażaniu polityki publicznej Unii;

60. podkreśla, że Konferencja w sprawie przyszłości Europy jest okazją do lepszego zrozumienia potrzeby uczestnictwa w programie Unii i wobec tego mogłaby umożliwić analizę sposobu poprawy i realizacji procesu uczestnictwa obywatelskiego; podkreśla, że Konferencja będzie nowym impulsem w europejskiej dyskusji na temat wzmocnienia demokracji, w szczególności EIO; wzywa Komisję, by zachęcała obywateli, których propozycje przestawione w ramach Konferencji w sprawie przyszłości Europy nie zostały uwzględnione we wnioskach Komisji, do wykorzystania wszystkich instrumentów będących do ich dyspozycji, w tym EIO;

Podsumowanie

61. podkreśla rolę tych trzech instrumentów partycypacji polegającą na zachęcaniu obywateli i osób mieszkających w Unii do zaangażowania i ułatwianiu go, co pozwoli osiągnąć konkretny, bezpośredni wpływ na program polityczny UE; wzywa do utworzenia i promowania szeroko zakrojonej i dostępnej międzyinstytucjonalnej strony internetowej będącej punktem kompleksowej obsługi dla obywateli UE (oraz aplikacji, która powinna być łatwa w użyciu) w celu dostarczenia informacji na temat wszystkich praw i instrumentów demokratycznych, które umożliwiają obywatelom bezpośredni udział w procesie decyzyjnym na szczeblu UE i wpływ na ten proces; uważa, że taka platforma kompleksowej obsługi nie tylko zwiększyłaby wiedzę obywateli na temat ich praw, ale także sprzyjałaby komplementarności różnych instrumentów;

62. podkreśla, że regularne gromadzenie informacji na tematy interesujące obywateli oraz dotyczące kwestii często poruszanych w petycjach, dochodzeniach Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich i europejskich inicjatywach obywatelskich, umożliwiłoby szybsze znajdowanie rozwiązań, a jednocześnie zapewniło spójność polityk UE, przynosząc korzyści dla obywateli;

63. uważa za niezbędne przeprowadzenie analizy problemów w komunikacji między instytucjami europejskimi a obywatelami, które powodują, że mechanizmy uczestnictwa obywatelskiego nie są w pełni wykorzystywane przez Europejczyków; wzywa do przeznaczenia niezbędnych środków na rozpowszechnianie wśród ogółu społeczeństwa informacji o istnieniu i funkcjonowaniu tych narzędzi;

64. apeluje o zwiększenie świadomości publicznej na temat wspomnianych trzech instrumentów partycypacji, zwłaszcza wśród osób młodych, aby uczynić z nich skuteczne i przydatne narzędzia uczestnictwa demokratycznego; podkreśla, że wszystkie instytucje europejskie powinny zmaksymalizować swoje wysiłki w zakresie komunikacji na

szczeblu lokalnym, regionalnym i krajowym, aby jak najwięcej obywateli wiedziało o trzech instrumentach, a mianowicie EIO, skargach do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich i prawie do składania petycji, oraz by zachęcano do udziału w nich; podkreśla znaczenie wspierania obywateli, zarówno na szczeblu europejskim, jak i lokalnym, za pośrednictwem centrów informacyjnych Europe Direct i Domów Europejskich 7 , w składaniu petycji, EIO i skarg do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich;

65. podkreśla kluczową rolę edukacyjną, jaką podmioty świata akademickiego mają do odegrania w zapewnianiu europejskiej edukacji obywatelskiej; wzywa państwa członkowskie do nauczania uczniów szkół podstawowych i średnich oraz wyższych o trzech instrumentach uczestnictwa UE, aby byli oni świadomi procesu decyzyjnego UE i znali sposoby aktywnego uczestnictwa; wzywa Komisję Europejską do wzmocnienia celów programu Erasmus+ dotyczących aktywnego udziału młodych ludzi w życiu demokratycznym, w szczególności poprzez działania edukacyjne mające na celu rozwijanie kompetencji obywatelskich i zrozumienie polityk europejskich; przypomina, że zaangażowanie obywatelskie młodzieży ma zasadnicze znaczenie dla przyszłości wszystkich demokracji;

66. podkreśla znaczenie zapewnienia osobom z niepełnosprawnościami pełnego dostępu do wszystkich różnych instrumentów, które UE udostępnia obywatelom, w szczególności poprzez systematyczne tłumaczenie ustne i pisemne na język migowy i język łatwy do czytania i zrozumienia;

67. wzywa instytucje UE do zajęcia się wyzwaniami stojącymi przed słabszymi grupami osób, które są niedostatecznie reprezentowane i nie są w stanie zająć się swoimi sprawami, oraz do włączenia ich w proces decyzyjny;

68. wzywa Komisję, by włączyła trzy instrumenty partycypacji do procesu wdrażania strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 "Angażowanie, łączenie i wzmacnianie pozycji osób młodych: nowa strategia UE na rzecz młodzieży", w szczególności w obszarach działania "angażowanie" i "łączenie";

69. przypomina, że unijna polityka komunikacji wielojęzycznej, a także publikowanie informacji i dokumentów we wszystkich językach urzędowych UE, jest istotnym elementem komunikacji z obywatelami i angażowania obywateli ze wszystkich państw członkowskich, które muszą zostać wzmocnione; podkreśla jej znaczenie dla lepszego komunikowania się z obywatelami za pośrednictwem wszystkich kanałów komunikacji, w tym mediów społecznościowych, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami; z zadowoleniem przyjmuje wytyczne opublikowane przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich zapewniające instytucjom instrukcje opracowywania polityki językowej w sposób najbardziej przyjazny dla obywatela;

70. nalega na konieczność przedyskutowania w Parlamencie roli i składu liczbowego Komisji Petycji; zwraca uwagę, że lepsze uwzględnienie postulatów obywateli można osiągnąć tylko wtedy, gdy za działania następcze odpowiedzialny będzie właściwy organ; podkreśla, że obecnie Komisja Petycji nie jest wystarczająco duża ani nie posiada wystarczających uprawnień, aby zaspokoić zapotrzebowanie obywateli na jej pomoc;

71. podkreśla potrzebę zajęcia się niedociągnięciami unijnego systemu petycji, z uwzględnieniem specjalnych potrzeb osób z niepełnosprawnościami, aby wykorzystać w pełni jego potencjał demokratyczny i rolę w ustalaniu programów działania; wzywa instytucje UE, by wykorzystały swoje zasoby do zwiększenia atrakcyjności tego narzędzia i promowania uczestnictwa obywateli w procesie stanowienia prawa Unii; w związku z tym podkreśla potrzebę przeznaczenia większych środków unijnych na promowanie mechanizmów partycypacji;

72. podkreśla, że aby zwiększyć uczestnictwo obywateli, muszą oni otrzymywać jasne wskazówki ułatwiające wybór najbardziej odpowiedniego narzędzia partycypacji w odpowiedzi na ich problemy; uważa, że należy poznać przeszkody, jakie obywatele, a w szczególności Europejczycy z niepełnosprawnościami, napotykają przy składaniu petycji do Parlamentu, skargi do Rzecznika i inicjatywy do Komisji, i zaradzić tym utrudnieniom;

73. podkreśla poza tym, że należy przyjrzeć się skutecznym EIO i petycjom, które wywołały masową reakcję w mediach lub zostały zbadane przez Komisję lub Parlament, aby zidentyfikować efektywne strategie oraz najlepsze praktyki, które można wykorzystać jako narzędzia nauki w przyszłości;

74. podkreśla znaczenie przejrzystości w procesie rozpatrywania skarg i inicjatyw obywatelskich; wzywa Komisję do podjęcia niezbędnych kroków w celu zapewnienia pełnej przejrzystości; wyraża poparcie dla działań Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich mających na celu znaczne zwiększenie przejrzystości i odpowiedzialności wobec obywateli UE wszystkich instytucji i organów Unii;

75. jest głęboko przekonany, że dostęp obywateli do dokumentów instytucji europejskich jest podstawą demokracji uczestniczącej; podkreśla w związku z tym potrzebę przejrzystości i rozliczalności instytucji wobec obywateli;

76. podkreśla, że debata na temat przyszłości UE powinna doprowadzić do udoskonalenia instrumentów uczestnictwa obywatelskiego, które umożliwią stworzenie Unii bardziej demokratycznej, przejrzystej i otwartej na swoich obywateli;

o

o o

77. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich, rządom i parlamentom państw członkowskich oraz ich rzecznikom praw obywatelskich lub odpowiadającym im organom.

1 Dz.U. L 113 z 4.5.1994, s. 15.
2 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55.
3 Dz.U. L 213 z 17.7.2020, s. 7.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 211/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie inicjatywy obywatelskiej (Dz.U. L 65 z 11.3.2011, s. 1).
5 Konferencja Przewodniczących Komisji Parlamentu Europejskiego, Wytyczne dotyczące rozpatrywania petycji przez komisje stałe, 14 lipca 1998 r., PE225.233.
6 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43).
7 "Maison de l'Europe" w języku francuskim, https://www.maisons-europe.eu/

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024