Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 lutego 2022 r. w sprawie priorytetów UE na 66. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet (2022/2536(RSP))

P9_TA(2022)0048
Priorytety UE na 66. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 lutego 2022 r. w sprawie priorytetów UE na 66. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet (2022/2536(RSP))

(2022/C 342/19)

(Dz.U.UE C z dnia 6 września 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając 66. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet i jej priorytetowy temat dotyczący osiągnięcia równości płci i wzmocnienia pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt w kontekście strategii politycznych i programów na rzecz zmniejszania ryzyka związanego ze zmianą klimatu, środowiskiem i klęskami żywiołowymi oraz projekt konkluzji z tej sesji,

- uwzględniając deklarację pekińską i pekińską platformę działania z 15 września 1995 r. oraz wyniki ich konferencji przeglądowych,

- uwzględniając Konwencję ONZ w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet z 1979 r.,

- uwzględniając art. 21 i 23 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej,

- uwzględniając Agendę ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, zasadę, by "nie pozostawiać nikogo w tyle", a w szczególności cel zrównoważonego rozwoju 1: wyeliminować ubóstwo, cel 3: zapewnić wszystkim ludziom zdrowe życia, cel 5: osiągnąć równości płci oraz poprawić warunki życia kobiet, cel 8: osiągnąć zrównoważony wzrost gospodarczy i cel 13: podjąć pilne działania w celu przeciwdziałania zmianom klimatu i ich skutkom,

- uwzględniając porozumienie przyjęte na 21. Konferencji Stron (COP 21) Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zmian Klimatu (UNFCCC) w Paryżu w dniu 12 grudnia 2015 r. (porozumienie paryskie),

- uwzględniając rezolucję z 24 czerwca 2021 r. w sprawie 25. rocznicy Międzynarodowej Konferencji na temat Ludności i Rozwoju (ICPD25) (szczyt w Nairobi) 1 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 16 stycznia 2018 r. w sprawie kobiet, równouprawnienia płci i sprawiedliwości klimatycznej 2 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 23 października 2020 r. w sprawie równouprawnienia płci w polityce zagranicznej i bezpieczeństwa UE 3 ,

- uwzględniając unijny plan działania na rzecz równouprawnienia płci i wzmocnienia pozycji kobiet w działaniach zewnętrznych na lata 2021-2025 (GAP III),

- uwzględniając strategię UE na rzecz równości płci na lata 2020-2025 z dnia 5 marca 2020 r.,

- uwzględniając swoją rezolucję z 24 czerwca 2021 r. w sprawie sytuacji w zakresie zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego oraz praw w tej dziedzinie w UE w kontekście zdrowia kobiet 4 ,

- uwzględniając konkluzje w sprawie płci i zmiany klimatu przyjęte na 26. Konferencji Stron UNFCCC (COP26), która odbyła się w Glasgow w dniach 31 października - 6 listopada 2021 r.,

- uwzględniając art. 157 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że równość między mężczyznami i kobietami stanowi jedną z podstawowych zasad Unii Europejskiej, zapisaną w traktacie o Unii Europejskiej oraz w karcie praw podstawowych; mając na uwadze, że uwzględnianie aspektu płci jest zatem ważnym narzędziem we włączaniu tej zasady do polityk, środków i działań UE, w tym także do działań zewnętrznych;

B. mając na uwadze, że podczas Czwartej Światowej Konferencji w sprawie Kobiet w Pekinie w 1995 r. 189 rządów na całym świecie, w tym Unia Europejska i jej państwa członkowskie, zobowiązało się do działania na rzecz równości płci i wzmocnienia pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt;

C. mając na uwadze, że w ramach pekińskiej platformy działania z 1995 r. wyraźnie wskazano na powiązanie między płcią, środowiskiem i zrównoważonym rozwojem oraz stwierdzono, że kobiety mają do odegrania strategiczną rolę w rozwijaniu zrównoważonych i ekologicznych wzorców konsumpcji i produkcji, a także muszą uczestniczyć na równych prawach i na wszystkich szczeblach w podejmowaniu decyzji dotyczących środowiska;

D. mając na uwadze, że w celach zrównoważonego rozwoju uznaje się związek między osiągnięciem równouprawnienia płci a wszystkimi celami zrównoważonego rozwoju, w tym celem nr 13 dotyczącym zmiany klimatu, a także przewiduje się możliwość zajęcia się podstawowymi przyczynami nierówności płci, a tym samym wzmocnienia odporności kobiet na zmianę klimatu;

E. mając na uwadze, że różnice w traktowaniu kobiet i mężczyzn, w połączeniu z kryzysami klimatycznymi i środowiskowymi oraz klęskami żywiołowymi, są jednym z największych wyzwań naszych czasów, a ich wymiar transgraniczny dotyczy całej planety i ma nieproporcjonalny wpływ na kobiety w całej ich różnorodności, zwłaszcza te, które borykają się z dyskryminacją krzyżową, w sytuacjach marginalizowanych i w kontekście konfliktów;

F. mając na uwadze, że kobiety w całej swojej różnorodności znajdują się w trudniejszej sytuacji i narażone są na większe ryzyko i obciążenia związane ze skutkami zmiany klimatu oraz katastrofami środowiskowymi i naturalnymi z różnych powodów, począwszy od nierównego dostępu do zasobów, edukacji, możliwości zatrudnienia i praw do ziemi, po dominujące normy społeczne i kulturowe oraz zróżnicowane doświadczenia związane z dyskryminacją krzyżową;

G. mając na uwadze, że bezprecedensowy kryzys spowodowany pandemią COVID-19 i jego wieloaspektowe skutki dla społeczeństwa, w tym pogłębienie istniejących wcześniej nierówności społecznych i różnic w traktowaniu kobiet i mężczyzn, mogą mieć negatywny wpływ na wdrażanie skutecznych działań w dziedzinie klimatu uwzględniających aspekt płci;

H. mając na uwadze, że zmiana klimatu zachodzi na całym świecie, ale bardziej destrukcyjnie działa na kraje i społeczności najmniej odpowiedzialne za globalne ocieplenie; mając na uwadze, że ci, którzy dysponują mniejszymi zasobami finansowymi potrzebnymi, aby się dostosować, będą najbardziej dotknięci skutkami zmiany klimatu i najbardziej je odczują;

I. mając na uwadze, że zmiana klimatu powoduje wzrost przesiedleń, ponieważ ludzie są zmuszani do opuszczenia tymczasowo lub na stałe swoich domów ze względu na warunki środowiskowe uniemożliwiające im pozostanie; mając na uwadze, że od 2010 r. każdego roku z powodu katastrof związanych z klimatem wysiedla się średnio 21,5 mln osób; mając na uwadze, że według danych ONZ kobiety i dziewczęta stanowią 80 % osób przesiedlonych w wyniku zmiany klimatu oraz osób najbardziej dotkniętych ekstremalnymi temperaturami i klęskami żywiołowymi;

J. mając na uwadze, że negatywne skutki zmiany klimatu i wynikające stąd negatywne konsekwencje dla sytuacji społeczno-gospodarczej mogą prowadzić do poważnych naruszeń podstawowych praw kobiet i dziewcząt, zwłaszcza w przypadku osób wewnętrznie przesiedlonych, migrantów i osób ubiegających się o azyl, takich jak zwiększone ryzyko przemocy seksualnej i przemocy ze względu na płeć, wykorzystywanie i handel ludźmi, przymusowe małżeństwa, pobieranie narządów oraz skutki wynikające z ograniczonego dostępu do opieki zdrowotnej, w tym usług w zakresie zdrowia reprodukcyjnego i psychicznego;

K. mając na uwadze, że równość płci i prawa kobiet to prawa człowieka i jednocześnie warunek konieczny do osiągnięcia zrównoważonego rozwoju, skutecznego zarządzania wyzwaniami związanymi ze zmianą klimatu, pokoju i stabilności w kontekście środowiskowym oraz uczciwej i sprawiedliwej transformacji, która nie pozostawia nikogo bez pomocy; mając na uwadze, że wszystkie działania w dziedzinie klimatu muszą uwzględniać perspektywę płci i perspektywę intersekcjonalną oraz zapewniać równy udział kobiet w całej ich różnorodności w organach decyzyjnych na wszystkich szczeblach;

L. mając na uwadze, że nierównomierny udział kobiet w procesach decyzyjnych i rynkach pracy pogłębia zjawisko nierówności i często uniemożliwia kobietom pełne przyczynianie się do kształtowania polityki, planowania i wdrażania w kontekście zmiany klimatu oraz zagrożeń środowiskowych i klęsk żywiołowych oraz ich udział w tych procesach;

M. mając na uwadze, że sprawiedliwa transformacja uwzględniająca aspekt płci ma potencjał tworzenia godnych miejsc pracy dla kobiet; mając na uwadze, że kobiety nadal napotykają bariery strukturalne i kulturowe utrudniające uczestnictwo we wszystkich aspektach transformacji energetycznej i klimatycznej; mając na uwadze, że pod względem zatrudnienia sektor energetyczny pozostaje jednym z najbardziej zrównoważonych pod względem płci sektorów gospodarki na świecie;

N. mając na uwadze, że kobiety, zwłaszcza samotnie wychowujące dzieci, kobiety doświadczające dyskryminacji krzyżowej oraz kobiety powyżej wieku emerytalnego, są w nieproporcjonalny sposób dotknięte zarówno zmianą klimatu, jak i ubóstwem; mając na uwadze, że kobiety w całej swojej różnorodności również częściej doświadczają ubóstwa energetycznego w pewnym momencie swojego życia; mając na uwadze, że transformacja ekologiczna powinna również uwzględniać wymiar społeczny i wymiar płci;

O. mając na uwadze, że wiele małych gospodarstw rolnych należy do kobiet, które w nieproporcjonalnym stopniu odczują skutki zmiany klimatu i ekstremalnych zjawisk pogodowych, co doprowadzi do niedoboru żywności i wody oraz zwiększy ich ryzyko niedożywienia;

P. mając na uwadze, że porozumienie paryskie zakłada, iż przy podejmowaniu działań ukierunkowanych na rozwiązanie problemu zmiany klimatu w ramach wdrażania tego porozumienia strony powinny brać pod uwagę odpowiednie nałożone na nie obowiązki dotyczące kwestii praw człowieka i równouprawnienia płci;

Q. mając na uwadze, że kobiety muszą odgrywać większą rolę w sferze zmian klimatycznych jako liderki, wybrane przedstawicielki, specjalistki i techniczne inicjatorki zmian; mając na uwadze, że kobiety są nadal niedostatecznie reprezentowane w organach decyzyjnych ds. zmiany klimatu na szczeblu krajowym w państwach członkowskich UE i na szczeblu unijnym, w tym w Parlamencie Europejskim, oraz stanowią jedynie 32 % siły roboczej zajmującej się odnawialnymi źródłami energii na świecie 5 ;

R. mając na uwadze, że w strategii UE na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020-2025 uznano aspekt płci w zmianie klimatu; mając na uwadze, że plan działania GAP III po raz pierwszy obejmuje priorytetowy obszar dotyczący zmiany klimatu i środowiska; mając na uwadze, że polityka klimatyczna UE może mieć znaczący wpływ na ochronę praw człowieka i propagowanie globalnych polityk klimatycznych uwzględniających aspekt płci;

Osiągnięcie równouprawnienia płci i wzmocnienie pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt w kontekście polityki i programów dotyczących zmiany klimatu, środowiska i ograniczania ryzyka związanego z klęskami żywiołowymi

1. występuje do Rady z następującymi zaleceniami:

a) ponownie potwierdzić swoje niezachwiane zobowiązanie na rzecz pekińskiej platformy działania i późniejszych konferencji przeglądowych oraz szeregu określonych w niej działań na rzecz równouprawnienia płci;

b) podkreślić znaczenie pozytywnego wyniku 66. sesji Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet, która odbędzie się w dniach 1425 marca 2022 r., w tym poprzez przyjęcie zestawu dalekosiężnych i ambitnych zobowiązań przedstawionych w deklaracji politycznej;

c) doprowadzić do pełnego zaangażowania Parlamentu i jego Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia w proces decyzyjny dotyczący stanowiska UE na 66. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet oraz zadbać o to, by dysponowała odpowiednimi informacjami oraz by miała dostęp do dokumentu zawierającego stanowisko UE przed negocjacjami;

d) dopilnować, by UE wykazała się silnym przywództwem oraz by zajęła jednolite stanowisko w sprawie znaczenia wzmocnienia pozycji kobiet i osiągnięcia równości płci w kontekście przeciwdziałania zmianie klimatu, a także by podjęła zdecydowane działania w celu jednoznacznego potępienia wszelkich form sprzeciwu wobec równości płci lub środków podważających prawa kobiet oraz ich niezależność i emancypację w każdej dziedzinie;

e) zobowiązać się do zdecydowanego wspierania prac Jednostki Narodów Zjednoczonych ds. Równości Płci i Uwłasnowolnienia Kobiet (UN Women), która jest głównym podmiotem w systemie ONZ działającym na rzecz wspierania praw kobiet i łączenia wszystkich odpowiednich podmiotów w celu doprowadzenia do zmiany polityki i koordynacji działań; wezwać wszystkie państwa członkowskie ONZ wraz z UE do zapewnienia odpowiedniego finansowania UN Women;

f) potwierdzić zobowiązania na rzecz równości płci i wzmocnienia pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt, podjęte na odnośnych szczytach i konferencjach ONZ, w tym na Międzynarodowej Konferencji na temat Ludności i Rozwoju oraz w jej programie działania, a także w dokumentach końcowych z jej przeglądów;

g) uznać, że kobiety w całej ich różnorodności, w szczególności należące do ludów tubylczych i innych społeczności zależnych od zasobów naturalnych, są w nieproporcjonalny sposób dotknięte zmianą klimatu, degradacją środowiska i klęskami żywiołowymi, takimi jak utrata ekosystemów, utrata dostępu do kluczowych zasobów naturalnych, niedożywienie oraz choroby układu oddechowego, choroby związane z wodą i przenoszone przez wektory;

h) uwzględnić wpływ pandemii COVID-19 na działania w dziedzinie klimatu uwzględniające aspekt płci oraz zadbać o to, by wszystkie strategie i programy klimatyczne odzwierciedlały te skutki i miały na celu wzmocnienie odporności i zdolności adaptacyjnych kobiet;

i) przypomnieć swój cel, jakim jest wspieranie i rozwijanie odnowionego pięcioletniego planu działania w sprawie równości płci uzgodnionego na COP25 w celu promowania równości płci w procesie UNFCCC, oraz dawać przykład poprzez zobowiązanie się do osiągnięcia zrównoważonej pod względem płci reprezentacji w delegacjach do UNFCCC;

j) wyraźnie podkreślać, że kobiety i dziewczęta są nie tylko dotknięte zmianą klimatu, ale też zdecydowanie inicjują zmiany w transformacji klimatycznej; zobowiązać się do znaczącego i równego udziału kobiet w całej ich różnorodności w organach decyzyjnych na wszystkich szczeblach polityki i działań w dziedzinie klimatu, a także w rozwiązywaniu sytuacji pokonfliktowych; zapewnić równy udział kobiet w opracowywaniu i wdrażaniu ambitnych i lokalnych programów gotowości, łagodzenia zmiany klimatu i przystosowywania się do niej, zapewniając tym samym skuteczne transformacyjne działania w dziedzinie klimatu pod względem płci, zmniejszanie ryzyka związanego z klęskami żywiołowymi oraz inkluzywne i zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi; promować szeroki i znaczący udział społeczeństwa obywatelskiego, organizacji kobiecych i grup marginalizowanych w procesie decyzyjnym i politycznym na wszystkich szczeblach; zachęcać do uczestnictwa w szczególności młodzież i młode kobiety;

k) podjąć natychmiastowe kroki w celu przeciwdziałania zmianie klimatu, aby zapobiec ucieczce ludzi z ich domów i społeczności, a tym samym stawić czoła rosnącemu zjawisku wysiedleń spowodowanych zmianą klimatu;

l) popierać, wspierać i podejmować konkretne działania mające na celu ochronę kobiet zagrożonych z powodu zmiany klimatu i katastrof środowiskowych, zwłaszcza przed przesiedleniami, ubóstwem, handlem ludźmi, przemocą ze względu na płeć i brakiem bezpieczeństwa żywnościowego oraz zagrożeniami dla ich źródeł utrzymania, a także zapewnić im dostęp do podstawowych usług oraz odpowiednich i dostępnych urządzeń sanitarnych oraz ochronę ich zdrowia fizycznego i psychicznego, w tym zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego oraz praw w tym zakresie;

m) zwiększyć zaangażowanie w walkę z przemocą ze względu na płeć we wszystkich jej formach, zwłaszcza w świetle zwiększonego ryzyka dla kobiet dotkniętych zmianą klimatu; wzmocnić prewencję i zapewnić wsparcie ofiarom w celu uniknięcia wtórnej wiktymizacji; podtrzymać zobowiązanie w ramach partnerstwa regionalnego i międzynarodowego do pomocy w ukierunkowaniu i finansowaniu walki z przemocą ze względu na płeć;

n) przeciwdziałać nasilającej się przemocy ze względu na płeć w konfliktach zbrojnych, w tym przemocy seksualnej, zwłaszcza na obszarach dotkniętych zmianą klimatu, i zdecydowanie ją potępiać w ramach stosunków zewnętrznych i wszelkich postanowień dotyczących praw człowieka w umowach międzynarodowych;

o) opowiadać się za wdrożeniem ukierunkowanych środków na rzecz równouprawnienia płci w połączeniu z uwzględnianiem aspektu płci w polityce ochrony środowiska i przeciwdziałania zmianie klimatu; wdrożyć systematyczne oceny wpływu w aspekcie płci w oparciu o gromadzenie zdezagregowanych danych w celu lepszego zrozumienia specyficznych dla płci aspektów zmiany klimatu i klęsk żywiołowych oraz zapewnienia wiedzy fachowej na temat płci w odpowiednich działaniach i strategiach w dziedzinie klimatu, w tym w ramach Europejskiego Zielonego Ładu; przyjąć i wdrożyć takie metody sporządzania budżetu oraz praktyki i plany działania, które uwzględniają aspekty płci, w celu zapewnienia odpowiedniego finansowania przeznaczonego na promowanie równości płci;

p) uznać powiązania między działaniami w dziedzinie klimatu uwzględniającymi aspekt płci a sprawiedliwą transformacją w celu promowania inkluzywnych możliwości dla wszystkich w zielonej gospodarce; dopilnować, aby wszelkie strategie polityczne związane z transformacją ekologiczną uwzględniały potrzeby związane z płcią i nie wpływały negatywnie na kobiety, dziewczęta i osoby doświadczające dyskryminacji krzyżowej;

q) zobowiązać się do zorganizowania ukierunkowanych na kwestie równouprawnienia płci szkoleń dla urzędników UE, zwłaszcza tych, którzy zajmują się strategiami dotyczącymi rozwoju i klimatu;

r) budować i wzmacniać odporność kobiet i dziewcząt w kontekście zmiany klimatu, degradacji środowiska i klęsk żywiołowych poprzez inwestowanie w usługi społeczne uwzględniające aspekt płci, systemy opieki zdrowotnej i społecznej oraz zapewnienie godnej pracy;

s) opowiadać się za zwiększeniem wysiłków na rzecz większej integracji kobiet na rynku pracy oraz zwiększyć wsparcie dla przedsiębiorczości kobiet w obszarze technologii i badań w dziedzinie klimatu i środowiska; pobudzać innowacje w tych kluczowych obszarach przy jednoczesnym wspieraniu niezależności finansowej kobiet;

t) apelować do UE i państw członkowskich o promowanie dostępu kobiet w całej ich różnorodności do nowych możliwości zatrudnienia w ramach transformacji ekologicznej w celu zapewnienia, by ekologiczne miejsca pracy były równie korzystne i dostępne dla wszystkich; ułatwiać i zwiększać dostęp kobiet do informacji i edukacji, w tym w dziedzinie nauki, technologii i ekonomii, co pozwoli na podnoszenie ich wiedzy, umiejętności i możliwości uczestnictwa w decyzjach dotyczących środowiska przy jednoczesnym zwalczaniu stereotypów związanych z płcią;

u) uznać fakt, że sektory, w których większość siły roboczej stanowią kobiety, są neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla (np. opieka); wykorzystać ten fakt i możliwości, jakie oferuje, oraz promować te sektory jako sposób na przeciwdziałanie zmianie klimatu i na sprawiedliwą transformację;

v) wzywać państwa członkowskie i UE do pełnego wdrożenia GAP III i do realizacji celów priorytetowego obszaru dotyczącego zmiany klimatu i środowiska;

w) chronić prawa kobiet obrończyń praw człowieka zajmujących się ochroną środowiska i udzielać im konkretnego wsparcia oraz dopilnować, by przeprowadzono dochodzenia w sprawie naruszeń i nadużyć wobec nich oraz by sprawcy zostali pociągnięci do odpowiedzialności; zadbać o to, by lokalne organizacje działające na rzecz praw kobiet otrzymywały wsparcie poprzez zapewnienie odpowiedniego finansowania i zniesienie ograniczeń blokujących ich zdolność do działania;

x) podkreślać potrzebę ochrony i promowania praw grup doświadczających wielorakich i intersekcjonalnych form dyskryminacji, w tym kobiet z niepełnosprawnościami, kobiet ciemnoskórych i kobiet o innym kolorze skóry, migrantek i kobiet z mniejszości etnicznych, kobiet starszych, kobiet na obszarach wiejskich i wyludnionych, samotnych matek i osób LGBTIQ; działać na rzecz promowania koncepcji zwalczania dyskryminacji z wielu przyczyn jednocześnie oraz na rzecz uwzględniania analizy przekrojowej we wszystkich organach ONZ oraz w UE i jej państwach członkowskich;

o

o o

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz specjalnemu przedstawicielowi UE ds. praw człowieka.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0315.
2 Dz.U. C 458 z 19.12.2018, s. 34.
3 Dz.U. C 404 z 6.10.2021, s. 202.
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0314.
5 Briefing EPRS, Pekińska platforma działania - przegląd po 25 latach i przyszłe priorytety, 27 lutego 2020 r., dostępne pod adresem: https://www.europarl.europa.eu/thinktank/pl/document/EPRS_BRI(2020)646194

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024